Marketing  |  Přečteno 4668 x
15. 9. 2020

7 tipů, jak na úspěšný e-mail marketing

E-mail je jeden z vůbec nejoblíbenějších nástrojů marketingu e-shopu. Prozradíme vám, jaké e-maily posílat, jak vychytat ten nejlepší čas na rozesílání nebo jak napsat předmět, který každého zaujme. Také poradíme, jak oslovovat influencery a blogery. Připraveni? Tak pojďme na to.

Jak na e-mail marketing e-shopu

 

1. E-mail marketing: jaké druhy e-mailů posílat?

E-mail marketing je poměrně komplexní nástroj – mimo jiné i díky tomu, že existuje obrovské množství různých druhů e-mailů, které můžete posílat. Pokud vlastníte e-shop, pravděpodobně budete chtít rozesílat tyto 4: transakční e-maily, newslettery, promo e-maily a zvláštní nabídky. Pojďme si je jeden po druhém představit.

 

Transakční e-maily jako nástroj internetového marketingu

E-mail marketing

 

Transakční e-maily jsou takové e-maily, které posíláte poté, co zákazník provede určitou akci – například potvrzení objednávky nebo poděkování za nákup. Tyto e-maily se na první pohled můžou zdát jako nudná záležitost, ve skutečnosti v sobě ale skrývají potenciál: zákazník chce vědět, zda objednávka v pořádku proběhla nebo jestli se mu podařilo resetovat heslo, a proto je vysoká pravděpodobnost, že takový e-mail otevře. Míra otevření se zde běžně pohybuje okolo 50 %. Pro vás tak vzniká jedinečná příležitost začít budovat vztah se zákazníkem, nastavit tón komunikace a zařídit, aby si vás zákazník zapamatoval.

 

Neswslettery: Příležitost, jak zabodovat s novým zbožím

E-mail marketing newsletter

 

Produktový newsletter je formát, do kterého se vám vyplatí investovat. Na internetu existuje spousta grafických i přímo mailingových programů, v nichž se základními znalostmi e-mail marketingu vytvoříte newsletter, na který se nejen pěkně kouká, ale který zároveň obsahuje tlačítka, odkazy na sociální sítě nebo třeba obrázky produktů s proklikem.
 
Timi tip: Některé e-mailingové nástroje vám umožní newsletter dynamicky zacílit – každému zákazníkovi v něm můžete nabídnout produkty, o které v minulosti projevil zájem, a vaše nabídka tak bude mnohem personalizovanější, a tedy i efektivnější. Přečtěte si, co je to remarketing a jak na něj.

 

Promo e-maily

Jak na e-mail marketing: Promo e-maily

 

Promo e-maily neboli e-maily s nabídkou slouží k rozesílání aktuálních nabídek. Můžete v reálném čase reagovat na dění v e-shopu a rozeslat nabídky se slevami, které mají omezenou platnost, nebo třeba zahájit speciální vánoční kampaň. Co v promo e-mailech nejlépe funguje? Body navíc získáte díky personalizaci. Oslovením to ale nekončí – stejně jako newslettery, i promo e-maily se vyplatí zacílit pomocí remarketingu.

 

Zvláštní nabídky

E-mail marketing e-shopu: narozeninový e-mail

 

Do této kategorie spadají speciální e-maily, které zákazníkovi posíláte jen při zvláštních příležitostech – například e-maily k narozeninám. Proč do toho investovat? Říká se, že 80 % zisku firem tvoří stálí zákazníci. Tak této šance využijte a zákazníky si udržte tím, že o ně budete pečovat – například jim jako dárek k narozeninám pošlete 20% slevu nebo voucher na dopravu zdarma.

 

2. E-mailový marketing e-shopu: kdy e-maily rozesílat

Otázka Kdy posílat e-maily je poměrně paradoxní: je to otázka, na kterou se začátečníci ptají nejčastěji, a zároveň otázka, kterou vám nikdo nedokáže konkrétně zodpovědět. Na ten pravý čas pro rozesílání e-mailů si budete muset přijít sami. Jak?

e-mail marketing analýza

 

Čas e-mailů podle e-shopu

V prvním, tom nejjednodušším případě se může stát, že vám čas rozesílání e-mailů vyplyne ze samotného provozu e-shopu. Každou sobotu odpoledne spouštíte slevovou akci? Tak o ní můžete každý pátek večer e-mailem informovat. Rozesíláte e-maily se souhrnem informací o tom, co se dělo v pondělí na ranním meetingu? Pak asi budete e-mail odesílat pondělí odpoledne.

 

Čas e-mailů podle zákazníků

Druhý faktor, kterým se můžete řídit, jsou zákazníci. Stojí za to vzít v úvahu, kdy pravděpodobně e-mail otevřou. Vyrábíte například kancelářské pomůcky a cílíte na businessmany, kteří si ráno hned po nástupu do práce pročítají e-maily? Nebo prodáváte spíš zboží týkající se volného času a cílíte na zákazníky, kteří v práci nemají přístup k počítači a e-maily si přečtou až večer?

 

Čas e-mailů podle STO

Z povahy e-shopu ani zákazníků jednoznačně nevyplývá den a čas, kdy e-maily posílat? Nezoufejte, taková situace nastává v naprosté většině případů. Naštěstí existuje chytrý mailingový nástroj, který vám toto dilema usnadní: STO (send time optimization). STO sbírá data o vašich zákaznících a s přibývajícím množstvím e-mailů, a tedy i dat, je schopný s čím dál větší přesností určit časy, ve které konkrétní zákazníci otevírají e-maily. Následně zákazníkům e-mail automaticky rozešle přesně v ty časy, které jsou u daných zákazníků nejefektivnější. Optimalizace probíhá automaticky a vy se nemusíte o nic starat. Nejlepší časy pro odeslání můžete ale získat i v ostatních nástrojích díky split testům.

 

3. Vytvořte e-mail, který bude prodávat

Stejně jako u spousty dalších forem internetového marketingu, i v e-mailech platí, že prodává obsah (o tom se můžete přesvědčit třeba v článku o content marketingu). Potřebujete vytvořit obsah, který bude poutavý a povede k co největšímu množství objednávek. Pojďme se podívat, jak na to.

 

E-mail marketing: začíná to předmětem

Předmět e-mailu je to první, co si uživatel z e-mailu přečte. Napište ho tak, aby nebyl zároveň i to poslední. 70 % lidí totiž e-mail přesune do složky spam čistě na základě přečtení předmětu. Obecná pravidla předmětu e-mailu zní, že by měl být stručný, originální a výstižný – pokud z něj čtenář na první pohled nepozná, o co se jedná, nemá důvod e-mail otevírat. Máme pro vás ale i několik konkrétních tipů a triků, které zákazníky donutí e-mail rozkliknout.
 

e-mail marketing ukázka předmětu e-mailu

 

  • Výzva k akci: Když zákazníkovi přímo řeknete, co má udělat, máte větší šanci, že to skutečně udělá. (Například: Získejte slevu 20 % na nejnovější kolekci.)
  • Efekt ztráty: Všeobecně platí, že lidé více slyší na to, že o něco přijdou, než že by to mohli získat. Zkuste jim pohrozit, že něco ztratí. (Například: Nepropásněte poslední šanci získat slevu).
  • Čísla: Přitažlivě v předmětu e-mailu vypadají i čísla. Velký úspěch tedy budou mít například e-maily nabízející 5 tipů, jak na dokonalou zahradu.

 

Pokud nevíte, jak titulek správně napsat, využijte služeb profesionálního copywritera.

 

Buďte osobní

e-shop marketing: e-mail marketing tón komunikace

 

Strohá a přehnaně formální komunikace, která působí, jako byste stáli ve frontě na úřadu, každého odrazuje. Proto buďte přiměřeně osobní. Jak? Pro začátek můžete zkusit název a IČO firmy v podpisu e-mailu vyměnit za konkrétní jméno a funkci. E-maily tak už nebudou chodit od E-shopu 123, ale od Michala, Product Managera. Ale pozor: klademe zvýšený důraz na slovo přiměřeně. Všeho moc škodí a vy si musíte vychytat tu zlatou střední cestu.

 

Zaujměte prvním odstavcem

Stejně jako je důležité vyladit předmět e-mailu, je důležité zaujmout i prvním odstavcem. Uživatelé se můžou do e-mailu prokliknout díky originálnímu předmětu, ale přinutí je přečíst si vše, co jste napsali? Proto stejnou pozornost věnujte i úvodnímu odstavci a snažte se uživatele nalákat k dalšímu čtení. Držte se stejných pravidel jako při psaní předmětu.

 

Vytvořte e-mail, který bude responzivní

V dnešní době spoustu věcí vyřizujeme na telefonu – a e-maily jsou jedna z nich. Dbejte proto, aby byl váš e-mail responzivní, a vše si před rozesláním nejdříve zkontrolujte na mobilního telefonu. Problémy můžou nastat především s grafikou, kterou jiná velikost obrazovky „rozhodí“, a ona pak bude úplně jinde, než má.

Přečtěte si, co je to responzivita a jak na ni.

 

4. Zjistěte, co funguje

Mailing marketing: A/B testing

 

E-mailový marketing se liší e-shop od e-shopu, a tak si budete muset sami vyzkoušet, co nejlépe funguje zrovna vám. Naštěstí existuje jednoduchá metoda, jak na to. Jmenuje se A/B testing. Metoda spočívá v tom, že si publikum rozdělíte na dvě stejné části, a těm následně pošlete e-mail, v němž bude změněný jeden parametr. Například rozešlete ten samý e-mail v různé časy. Nebo pošlete stejný e-mail s různým předmětem. Nebo třeba ten samý newsletter, ve kterém pouze změníte vzhled tlačítek. Experimentovat můžete v podstatě s čímkoli. Nevýhoda A/B testování je, že zabere velké množství času, ale na druhou stranu díky němu do těch nejmenších detailů zjistíte, co vám funguje nejlépe.

 

5. Jak e-mail marketing vyhodnocovat

E-mailigovou kampaň je velmi snadné vyhodnotit. Nejdřív ze všeho ale musíte vůbec vědět, co vůbec vyhodnocujete. Jaké hodnoty byste měli sledovat?

 

Míra otevření

Počet otevřených emailů ku počtu doručených e-mailů. Nízká míra otevření vám prozradí, že je potřeba zapracovat na předmětu e-mailu nebo času odesílání. Roli může hrát i to, že jste dostatečně nedbali na průběžnou komunikaci se zákazníkem a on si teď nepamatuje, kdo jste.

 

Míra prokliku

Počet prokliků ku počtu doručených e-mailů. Počet prokliků je počet lidí, kteří udělali akci, kterou jste po nich chtěli – klikli na něco v e-mailu a tím se dostali na váš web.

 

Míra zapojení

Počet prokliků ku počtu doručených e-mailů. Toto číslo značí o kvalitě vašeho e-mailu. Pokud máte nízkou míru zapojení, zkuste vylepšit obsah e-mailu – zakopaný pes bude pravděpodobně v textu nebo grafice.

 

Míra odhlášení

Počet lidí, kteří se odhlásili z odběru e-mailů, ku počtu doručených e-mailů. Určitá míra odhlášení (zhruba kolem 1 %) je běžná, pokud ale máte výrazně víc, pokuste se vylepšit svou databázi kontaktů. Pamatujte, že v tomto případě nejde o to, nasbírat co nejvíc kontaktů, ale o to, nasbírat kontakty na zákazníky, kteří o vaše služby skutečně mají zájem.

 

vyhodnocování e-mail marketingu

 

6. Dejte si pozor na legislativu

Dodržování zákonů je v marketingu určitě něco, v čem určitě nechcete šlápnout vedle. Dejte si pozor hlavně na tři zásadní pravidla:
 

  • E-mail neposílejte nikomu, kdo vám na sebe dobrovolně nedal kontakt. (O tom, jak získat e-mailové kontakty, si můžete přečíst v článku o marketingu e-shopu.)
  • E-mail musí obsahovat informaci, že jde o obchodní sdělení.
  • V e-mailu musí být možnost odhlásit se z odběru.

 

Nechcete se dostat do křížku se zákonem? Přečtěte si článek o pravidlech GDPR v e-mailingu.

 

7. Oslovte e-mailem influencery

Pokud je vaším cílem budovat povědomí o své značce a získávat nové zákazníky, můžete zkusit oslovit influencery nebo blogery. Než se samotným oslovováním začnete, je dobré si ujasnit, co za propagaci svých produktů/služeb nabídnete –⁠ barter, finanční odměnu nebo příspěvek na promo obsahu? Také si zjistěte, jestli daný influencer a bloger mluví k takovému publiku, které chcete zaujmout. Jak je tedy oslovit, aby vás neodmítli?

 

  • Buďte struční –⁠ pište jasně a v krátkých větách. Sdělte, co požadujete v co nejméně odstavcích.
  • Buďte osobní –⁠ oslovte influencera jménem a hned ze začátku vysvětlete, proč kontaktujete právě jeho. Napište, čím vás zaujal (video, podcast, příspěvěk atd.), ale nepřežeňte to. Nesmí to vypadat, že se snažíte zalíbit.
  • Představte se –⁠ v krátkosti shrňte, kdo jste, co děláte, případně představte svou značku.
  • Uveďte, co chcete –⁠ napište, o jakou formu spolupráce máte zájem, čeho by se měla týkat, kdy by měla začít a jak dlouho trvat.
  • Sdělte benefity –⁠ jaké výhody bude influencer mít ze spolupráce s vámi? Na tento bod určitě nezapomeňte.  

 

Jako u ostatních e-mailů, i v tomto případě si dejte záležet na předmětu. Vyhněte se nicneříkajícímu a nadužívanému slovu „nabídka”. Také byste neměli psát příliš formálně, vždy ale berte v úvahu, komu píšete.

 

Outsourcujte e-mail marketing s myTimi

E-mail marketing vyžaduje obrovské množství času a trpělivosti všechno testovat a pečlivě vyhodnocovat. Nevíte, jak na to, nebo se vám do toho prostě jen nechce? Nechte to na nás a outsourcujte e-mail marketing u myTimi.

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy