Co je algoritmus?
Slovo algoritmus pochází z latiny a označuje přesný postup, jak vyřešit úkol či problém. Používají ho především programátoři, kteří při vývoji aplikace nebo webu přetvářejí teoretický postup v podobě algoritmu do programovacího jazyka. Jako algoritmus si můžete v běžném životě představit v podstatě jakýkoliv sled kroků, který má začátek, konec a výsledek. Nesmí chybět detailně popsané kroky, které na sebe navazují. Příkladem algoritmu může být třeba recept, pokud ovšem plní požadované vlastnosti algoritmu.
Jaké vlastnosti musí mít algoritmus?
Ne každý návod či postup je algoritmus. Ten musí mít určité vlastnosti. Pojďme si představit pět základních vlastností algoritmu.
-
Elementárnost: Všechny kroky by měly být jednoduché, srozumitelné a správné. Díky tomu může být algoritmus efektivní.
-
Univerzálnost: Algoritmus neřeší jen jeden problém, jde o princip, který musí být aplikovatelný na více úkolů podobného typu.
-
Determinovanost: Musí být jednoznačné nejen jednotlivé kroky, ale i co následuje po nich.
-
Konečnost: Každý algoritmus může mít libovolný počet kroků, musí být ale konečné.
-
Rezultativnost: Algoritmus musí mít jasný výstup, vždy přináší nějaký výsledek.
Algoritmy v marketingu
V marketingu se setkáte s algoritmy hned na několika místech. Když jim porozumíte, můžete je využít ve svůj prospěch a získat více zákazníků.
Vyhledávací algoritmy
Algoritmus vyhledávačů je trochu tajemství. Ani Google či Seznam totiž nikdy neodhalili, jak algoritmy jejich vyhledávačů fungují. Vyhledávací algoritmy nebo přesněji roboti, kteří na principu tohoto algoritmu pracují, procházejí jednotlivé webové stránky a hodnotí jejich kvalitu a relevanci. Na základě toho pak určují, na jaké pozici ve výsledcích vyhledávání se daná stránka zobrazí. Soubor metod, který podle těchto algoritmů optimalizuje web, se nazývá SEO. SEO specialisté se snaží vyhledávacím algoritmům porozumět a různými způsoby web optimalizovat tak, aby ho roboti dobře vyhodnotili.
Proč se snažit vyhledávací algoritmy pochopit? Protože váš web zobrazí na prvních příčkách ve vyhledávání, což vám přinese nejen organickou návštěvnost, ale i konverze.
Algoritmy na sociálních sítích
Pokud používáte sociální sítě, setkáváte se s algoritmy každý den. Doby, kdy vám Facebook nebo Instagram ukazoval příspěvky seřazené chronologicky, jsou dávno pryč a dnes jsou algoritmy řazení natolik dokonalé, že vás dokáží udržet na dané platformě o několik minut nebo dokonce hodin déle. Každá sociální síť ale funguje trochu jinak.
Algoritmus na Facebooku
Jako je tomu u vyhledávacích algoritmů, ani na Facebooku není zcela jasné, jak přesně algoritmus funguje, nicméně jeho cíl je jasný – udržet vás na sociální síti co nejdéle. Proč? Protože čím déle na Facebooku jste, tím více reklam vám může zobrazit a tím více peněz za to od inzerujících firem dostane.
Jak to dělá? Sleduje, u kterých příspěvků se zastavujete nebo na ně reagujete, a na základě toho si o vás vytvoří záznam. Zobrazuje vám podobné příspěvky, které se vám líbily, abyste zůstali co nejdéle. Pokud chcete algoritmu na Facebooku porozumět co nejlépe, přečtěte si náš článek, ve kterém se dozvíte, jak využít algoritmus ve svůj prospěch.
Algoritmus na Instagramu
Instagram funguje podobně jako Facebook. Oba algoritmy se neustále aktualizují a proměňují. Cíl je stejný, a to udržet vás na Instagramu co nejdéle. Každá oblast má svůj vlastní algoritmus, jeden vám v nějakém pořadí ukazuje stories, další příspěvky a reels. Jako tvůrce či firma můžete stejně jako u Facebooku podniknout kroky k tomu, aby vaše vynaložené úsilí nad tvorbou příspěvků nepřišlo vniveč a vaše příspěvky se zobrazily co nejvíce lidem. Podívejte se, jak funguje algoritmus na Instagramu.
Chcete být víc vidět na internetu? Můžeme vám s tím pomoct
V myTimi vám pomůžeme zvýšit organickou návštěvnost na vašem webu. Vytvoříme pro vás příspěvky na sociální sítě, které budou algoritmy milovat a napíšeme pro vás čtivé texty, které zaujmou a prodají. Neváhejte se na nás obrátit.