„Firmy, ke kterým mám přístup, nejsou tak super výdělečné, aby mi stačila jen jedna,“ říká Matěj Turek o investicích do firem

22. 12. 2025
Obchod Přečteno 335 x

Tip: Tento článek vychází z myTimi podcastu, kde byl Matěj Turek hostem. Pokud raději posloucháte, než čtete, pusťte si tento díl na našem YouTube kanále.  

 

Kdy je vhodná chvíle na další firmu v portfoliu? 

Většina podnikatelů se soustředí na jednu firmu – budují ji, zlepšují, škálují. A je to logické. Jeff Bezos taky všechno úsilí vložil do Amazonu a vyšlo to skvěle. Problém nastává, když se tato jedna firma dostane do problémů. Ztráta klíčového zákazníka, změna v legislativě nebo nečekaná konkurence – a najednou je váš příjem ohrožený. 

Diverzifikace investic vám při akvizici firem dává stabilitu. Když vaše portfolio obsahuje firmy z různých oborů, snižujete závislost na jednom byznysu. Jedna firma má slabší čtvrtletí? Druhá to vykompenzuje. Navíc každá firma v portfoliu přináší jedinečné know-how, kontakty a příležitosti, které se dají využít i jinde.  

 

Proč se při investici do firem věnovat diverzifikaci portfolia? 

Otázka diverzifikace portfolia je mnohdy sporná. Charlie Munger říkal, že se můžete dostat do „diworsification“ – tedy špatné diverzifikace, kdy máte až příliš mnoho investic.  

Matěj k tomu má postřeh, že ho hodně zasáhla myšlenka, se kterou v loňském roce přišli jedni z nejlepších českých investorů – Credo Ventures. Ti si všimli, že v celé východní Evropě vzniklo za posledních 10 let jenom 10 firem, které mají návratnost pro venture kapitálové investory. Celý venture kapitálový byznys tedy vůbec dává smysl jenom díky těmto deseti firmám. Jde například o českou firmu Rohlik.cz, Lifesport nebo polskou firmu ElevenLabs. 

Ale to je dost málo na to, aby to uživilo tolik investorů. 

 

Byla by řešením jen jedna firma?  

Zdálo by se, že je tedy ideální vlastnit jednu takhle skvělou firmu jako je Rohlík a nic víc. Matěj to částečně potvrzuje: „Dovedu si představit, že by člověku stačilo vlastnit jednu firmu. Kdyby šla firma Lego na burzu, tak si prostě nakoupím akcie Lego a nepotřebuji už nikdy nic.“ 

Zároveň ale dodává, že ty firmy, ke kterým mají běžní investoři přístup, nejsou tak super výdělečné, aby nastala situace, že vám stačí jen ta jedna. Nebo by tato akvizice firmy byla tak drahá, že je to nereálné. 

Je tedy lepší jich mít více (a klidně menších). Jakmile mají firmy sice stabilní, ale malý výnos, má smysl obohatit portfolio trochu odvážnějšími sázkami. Každopádně když diverzifikujete, tak máte šanci, že se trefíte do super firmy, která za pár let vystřelí vzhůru jako např. zmíněný Rohlík.cz. Kdybyste zůstali jen u jedné, tak si tuto příležitost úplně zazdíte.  

Matěj tedy v zásadě identifikuje 2 hlavní důvody, proč má diverzifikace investic smysl: 

  1. Nedokážete predikovat, která firma bude ta nejlepší, takže je lepší mít ve hře víc figurek. 
  2. Kvalitní firmy jsou příliš drahé nebo nedostupné – veřejně obchodované akcie jako Apple byly svého času za velmi dobrou cenu, ale už nejsou. 

Sám Matěj přiznává: „Já se snažím to portfolio zahušťovat. Snažím se mít kvalitní investice, a ne trefit unicorna.“ 

Tip: Přečtěte si také, co Matěj Turek říká o private equity a získávání investora.  

 

Role investora: pomoci nést korunu, ale příliš neradit 

Většina lidí si představuje, že když do firmy vstoupí investor, začne říkat zakladateli, co má dělat. Matěj to vidí úplně jinak. Snaží se vstupovat do firem, co řídí lidé, kteří vědí, co dělají

„Je to spíš o tom, že lidem často ukážu na něco, co sami vědí, nebo to tuší, ale třeba si toho nevšimli nebo z nějakých důvodů nemají čas se tomu věnovat," vysvětluje Matěj v podcastu. 

Častěji než rady poskytuje podporu.  

Podnikání je osamělý sport – podstupujete rizika, zkoušíte nové způsoby a často se setkáváte s neúspěchem. V takových chvílích pomáhá, když na to nejste sami. Investor dává podnikatelům jistotu, že dočasný neúspěch obvykle neznamená jejich neschopnost. Mohlo jít pouze o to, že neměli štěstí, něco nevyšlo podle plánu a situace se brzy zlepší. Nebo dokonce dodá odvahu udělat odvážnější krok, protože už se s ním v minulosti setkal a podobně.  

 

Jak probíhá akvizice firmy – konkrétní příklad s Duklou 

Nákup firmy není jen rychlý podpis smlouvy a hotovo. Realita je úplně jiná. Matěj to ukazuje na konkrétním příkladu akvizice fotbalového klubu Dukla Praha, který nedávno koupil.

 

Fáze 1: Poznávání a rámcová dohoda  

Celý proces byl nastartovaný zhruba před dvěma lety. První období bylo o poznávání s předchozím majitelem a seznamování se s odvětvím. Matěj před tím o fotbale nevěděl vůbec nic. 

Diskutovali o tom, jestli se někde protínají jejich zájmy. Každý deal je podle Matěje vždycky o win-win situaci, která splňuje oběma stranám jejich potřeby. Během prvních tří měsíců udělali rámcovou dohodu a pustili se do práce. 

 

Fáze 2: Due diligence a první nákup  

Druhá fáze typicky trvá tři až šest měsíců. Probíhá due diligence – tedy detailní prověření firmy, příprava financování a podpis smluv. V případě Dukly Matěj v první části koupil zatím jen třetinu fotbalového klubu pro tvorbu portfolia. 

Due diligence je nutný formální krok, ale pro Matěje není to nejdůležitější. „Pro mě je klíčové mít jasnou představu, co nás dál čeká za práci. A když říkám nás, tak tím vlastně myslím tu firmu jako takovou.“ 

Matěj se dívá na dva faktory: 

  • Velikost seznamu úkolů – zajímá ho, jestli je dostatečně velký. Když tam není co dělat nebo rozvíjet, vstup do firmy nedává smysl. 
  • Shoda na vizi – když se se zakladateli alespoň zhruba shodujete na tom, co je potřeba udělat. 

„Většinou mi funguje vztah se zakladateli, kdy oni vlastně dělají ty věci, které bych dělal já, kdybych byl na jejich místě. Akorát že je dělají mnohem líp, protože to je jejich doména, jejich obor." 

 

Fáze 3: Společné fungování jako menšinový vlastník 

Po koupi první části začala třetí fáze, kdy byl Matěj menšinový vlastník a Petr Paukner zůstal většinovým vlastníkem. V této době velmi detailně konzultovali byznys a zároveň vedli debatu o tom, jestli udělají ještě druhou část transakce.

 

Fáze 4: Odkup většiny a aktivizace managementu 

Ve čtvrté fázi znovu připravovali smluvní dokumentaci a financování pro odkup většinového podílu. Současně Matěj začal aktivizovat svůj management, aby si ujasnili vizi a postupy

Nakonec se stal vlastníkem a může byznys směřovat tam, kam si myslí, že je to dobré. 

To znamená, že v rámci akvizice společnosti Matěj dva roky procházel due diligence a intenzivně diskutoval se současným majitelem. Rozhodně to nebylo náhlé rozhodnutí, kdy by se ze dne na den v klubu vše změnilo. 

Tip: Přečtěte si také, jak nad podnikáním přemýšlet z pohledu investora.  

 

Zajímavost: Proč vůbec investoři kupují fotbalové kluby? 

Fotbal má obrovskou výhodu – jde v podstatě o oligopol. To znamená, že je to produkt, do kterého je velmi těžké se zapojit a začít si tam od nuly budovat tržní podíl (tj. nevzniká nová konkurence). 

A zároveň je ten produkt velmi dobře etablovaný. S každým technologickým rozvojem trhu a s růstem českého HDP automaticky narůstá objem peněz i ve fotbale. 

„Tím, že to je oligopolní produkt, tak vlastně celý ten byznys roste rychleji než inflace i než HDP,“ vysvětluje Matěj. 

Navíc budou mít lidé čím dál tím více času na kulturu, sport nebo cestování. A budou stále větší část své peněženky věnovat na tyto věci – místo na základní spotřebu, bydlení nebo energie. 

Letošní tržby Slavie (zřejmě nejhodnotnějšího klubu v Česku) se odhadují na zhruba 2,5 miliardy korun. A naprostá většina toho je daná tím, že roste ten produkt jako takový – lidé mají zájem dívat se na fotbal a stoupá atraktivita českých hráčů i atraktivita pro sponzory. 

Je to tedy čistě byznys. Většinou není investice do firmy motivovaná tím, že by kupující byl velkým fanouškem fotbalu.  

 

Kdy je toho dost? 

Lidé si při investici do firem často pokládají otázku: Kdy přestat? Kdy je dost firem a kapitálu? Matěj zastává názor, že to nikdy nekončí. Pokud se rozhodnete udržovat diverzifikaci na nějaké rozumné úrovni, tak se o portfolio budete nonstop starat.  

Co se týče celkové velikosti investic, tam si myslí, že není důvod se nějak omezovat. O to spíš, když jsou největší české firmy „pořád jenom drobky na globální scéně“. 

 

Pokud vás zajímá víc, pusťte si celý rozhovor a odebírejte náš YouTube kanál pro další skvělé postřehy ze světa podnikání a marketingu. 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod
Začněte obchodní jednání tím, že dáte slovo druhé straně – postřehy z praxe, které fungují
Náš Account Director Michal, který řídí 150 projektů, shrnuje své poznatky, jak vést obchodní jednání včetně praktických tipů pro úspěch už na první schůzce. V oboru je přes 10 let, takže přesně ví, jaké si stanovit benchmarky, kdy schůzku ukončit, a proč je některé obchody lepší ani neuzavírat.
Obchod
„Pitch deck a forecast? To ignoruji a házím do spamu.“ Miliardář Matěj Turek prozrazuje, jak získat investora
Získat investora neznamená jen sehnat peníze, ale najít partnera, který rozumí vašemu byznysu a sdílí vaši vizi. Většina zakladatelů ale dělá stejnou chybu: snaží se dojmout prezentacemi místo toho, aby ukázali fungující byznys. Jak to udělat správně? Co investoři skutečně chtějí? A co to je private equity? To všechno se dozvíte v článku, který vychází z rozhovoru s Matějem Turkem.
Obchod
Jak získat nové klienty: Proč rozhoduje segmentace, LTV a vytrvalost
Jak dnes oslovit klienta, který denně čelí záplavě e-mailů – a ještě ho přesvědčit, že právě vy jste ta správná volba? Nestačí mít dobrý produkt. Musíte mít i dobrý systém. Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak získat nové klienty chytře, efektivně a bez toho, abyste pálili čas a peníze na špatné kontakty.
Obchod
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025