Marketingové novinky: Co změní novela zákona na ochranu spotřebitele a jak si udržet zákazníky při inflaci?

21. 11. 2022
Marketing Přečteno 1689 x

Digitální prostor je džungle rostoucí zběsilou rychlostí. Neustále vytváří nové a nové možnosti marketingu a přináší novinky, které musí prodejci sledovat. Pojďme se podívat na novinky z října a začátku listopadu 2022.

Novinky v zákoně na ochranu spotřebitele 

Začneme tím podle nás nejdůležitějším. Nejedná se totiž o nějakou vychytávku nebo novou funkci usnadňující podnikání, ale o důležitou změnu, které se musíte přizpůsobit, pokud chcete dělat marketing v souladu se zákonem

Novela zákona o ochraně spotřebitele pravděpodobně vstoupí v platnost na přelomu roku, ale připravit se na ni doporučujeme už teď. Týká se třech důležitých věcí: 

 

  • zákazu falešných recenzí, 
  • vysvětlení řazení nabídek (proč jsou některé položky v nabídce nejvýše), 
  • nového způsobu uvádění slev. 

 

 

Falešné recenze budou protizákonné 

Nově bude povinností všech e-shopů, srovnávačů i aukčních a bazarových portálů či jiných prodejních stránek zajišťovat pravost všech uváděných recenzí. Za falešné recenze nebo recenze, u kterých nepůjde doložit, že je napsal opravdový nakupující, bude hrozit trest

Prodejce musí zajistit, aby recenze byly skutečné a uvést jakým způsobem na jejich pravost dohlíží – například je umožní psát pouze zákazníkům, kteří uvedou své číslo objednávky. 

 

Jak funguje řazení nabídek 

Povinností prodejních stránek bude také uvádět, podle jakého kritéria řadí výsledky ve vyhledávaní. Respektive podle čeho vybírají nabídky na předních příčkách. Stejně jako je tomu u prvních nabídek ve vyhledávání na Googlu, kde je jasně napsané, že se jedná o reklamu. Ať už půjde o placené inzerce nebo třeba nejprodávanější produkty, prodejce to musí jasně uvést. 

 

Sleva z nejnižší ceny za 30 dní 

Už se vám někdy stalo, že jste zakoupili něco ve slevě, ale pak zjistili, že stejný nezlevněný produkt prodávají jinde za totožnou částku a o žádnou slevu se tedy nejednalo? Obchod tedy jen uměle navýšil původní cenu. Tomu teď bude konec. 

Nově budou muset prodejci jako původní cenu výrobku – tu ze které je uvedená sleva – napsat nejnižší cenu, za kterou stejný výrobek prodával v posledních aspoň 30 dnech před zlevněním. Tím se zabrání umělému krátkodobému zdražení z důvodu následné lákavější slevy. 

Všechny položky novely si raději důkladně prostudujte, protože mají pochopitelně své výjimky a další specifika. 

 

Zákazníci jsou přelétavější než dříve 

Jedním z cílů marketingu je budovat vztah se zákazníky a udržet si jejich věrnost. To je ovšem v souvislosti se současnou inflací stále těžší. Podle analýz se nyní zákazníci rozhodují na základě ceny víc než dříve. Aby vám neutekli ke konkurenci, nabídněte jim třeba dopravu zdarma nebo věrnostní program. Zkrátka něco, co v jejich očích bude působit výhodně. 

 

Snazší influencer marketing s Instagram Creator Portfolio 

Pokud vaše značka hledá vhodného influencera nebo ambasadora, bude to teď mít jednodušší. Instagramoví tvůrci si nově díky Creator Portfoliu budou moci vytvořit vlastní portfolio, kde představí svou práci, kreativní obsah i dosahy

Firmy si pak portfolia mohou prohlédnout na Marketplace – nebo jim je tvůrci mohou poslat napřímo – a vybrat tak vhodné tvůrce pro spolupráci. 

 

Bezplatná TikTok Academy 

O obrovské popularitě TikToku vás asi poučovat nemusíme. Víte ale, že nedávno spustila tato sociální síť vlastní vzdělávací platformu, která má naučit tvůrce i firemní marketéry využívat TikTok co nejefektivněji? V současné době jsou k dispozici dva kurzy, kterých se můžete zúčastnit. A má jich stále přibývat. 

Pokud chcete získat konkurenční výhodu a nabízíte relevantní služby nebo produkty pro TikTokové publikum, naskočte na tuto sociální síť co nejdříve. Stejně se tomu asi časem nevyhnete a čím dřív tam budete, tím líp. Třeba vám s tím pomůže právě TikTok Academy. 

 

Plánování příspěvků přímo v Instagramu 

Jste jako tvůrci zvyklí plánovat příspěvky v externích službách jako Creator Studio, Later a podobně? Už nemusíte. Příspěvky můžete nově plánovat přímo v Instagramové aplikaci (pokud máte profesionální účet). 

Zajímavost: V Americe se v současné době také testuje instagramové předplatné. Uživatelé s 10 tisíci sledujícími ho mohou zapnout ve výši 0,99 $ až 99,99 $ měsíčně. Předplatitelé pak dostanou přístup ke speciálnímu obsahu. Chce Instagram podobně jako ukradl Reels z TikToku ukrást i něco z OnlyFans? 

 

Meta chce rozvířit český trh  

Meta začátkem listopadu spustila českou verzi své facebookové stránky – Meta Czechia. Motivací je začít se víc prosazovat na českém trhu a komunikovat s místními experty o možnostech metaverse a virtuální reality

I marketéři by se měli mít ohledně metaverse na pozoru. V zahraničí se totiž už firmy připravují na marketing právě v metaversu. K nám pravděpodobně nakupování ve virtuální realitě dorazí až později, ale zmíněná česká lokalizace naznačuje, že se mu asi úplně nevyhneme. Sledujte proto bedlivě jeho aktuální vývoj, ať v marketingu nezaspíte. 

 

Google Analytics 4: budoucnost měření 

Od 1. července 2023 už služby Universal Analytics nebudou zpracovávat data. Budoucností měření jsou GA4. Jedná o nejnovější verzi Google Analytics, která se snaží především zjednodušit měření mobilních aplikací a nově umožňuje kombinovat analýzu statistik z aplikace a webu (v jenom analytickém nástroji). 

I v případě, že aplikaci pro prodej nepoužíváte, časem vás přechod na GA4 stejně čeká (pokud tedy pro analýzu používáte nástroje od Googlu). Pokud jste to tedy ještě neudělali, založte si GA4 a minimálně se s nimi začněte seznamovat. Za půl roku totiž nahradí předchozí verze. 

 

Jaké výhody nabízí GA4 a je důvod se přechodu bát? Na to vám odpoví náš SEO specialista Milan
Milan Fafek
Milan Fafek
SEO specialist myTimi

S GA4 přichází nový datový model, který změní pohled na analytiku všech marketingových specialistů. V původních Universal Analytics se pracovalo s relacemi (session_ based) u nových Google Analytics 4 jde především o události (event_ based). GA4 má několik výhod:

  • Efektivnější měření 
  • Neomezené možnosti ve sběru dat  
  • Lepší identifikace uživatelů 
  • Vyšší hranice při samplování (vzorkování dat) v pokročilých reportech 
  • Možnost exportu dat do BigQuery 
  • Pokročilé formáty analýz přímo v GA4 
  • Anonymizace IP adres 
  • Automatické měření základních událostí na webu 

Přechodu se bát nemusíte, jen doporučujeme sledovat data v tzv. duálním režimu, tedy současně využívat Universal Analytics a Google Analytics 4. Tak získáte data a budete mít k dispozici i část historie po přechodu na GA4, který je plánován na červenec 2023. 

Z offlinu do onlinu 

Během covidu jsme zpohodlněli a navykli si nakupovat online. Pokud tedy ještě nemáte e-shop, měli byste si ho pořídit, protože trend online nákupů bude pravděpodobně neustále vzrůstat. Kamenný obchod rušit nemusíte, ale doplňte ho i o jeho digitální variantu. 

Motivovat vás může fakt, že podle průzkumu APEK plánuje až třetina Čechů využívajících internet nakoupit alespoň jeden vánoční dárek online. Hlavním důvodem je lepší cena – o to více při inflaci – a možnost nakupovat v klidu z pohodlí domova.  

 

 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Marketing
Display reklama od A do Z: Vytvořte reklamu, která přinese prodeje
Chcete si přečíst co se stalo nového ve světě nebo najít recept na nedělní oběd, ale místo toho vaši pozornost upoutají barevné animované bannery neboli display reklama. Skvělý nástroj online marketingu, jenž může oslovit i uživatele, kteří o váš produkt zatím neprojevili zájem. Přečtěte si, jak vytvořit display reklamu, která přinese prodeje.
Marketing
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing a ROI – co to je a jak jej určíte? Jak vytěžíte z marketingových kanálů naprosté maximum? Přemýšlejte jako investor. Přečtěte si, jak vybírat ty nejefektivnější kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout skutečných výsledků. Poradíme vám postupy pro maximalizaci vašeho marketingového ROI ověřené dlouholetou praxí.
Marketing
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.
Marketing
Praktický průvodce Google Search Console pro majitele firem
Trápí vás nízká návštěvnost vašeho webu? Nástroj Google Search Console vám umožní zjistit, co brání dalšímu růstu, a nabídne konkrétní kroky k nápravě. Na následujících řádcích se dočtete, jak s tímto nástrojem získáte lepší viditelnost ve vyhledávání, vylepšíte technické parametry svého webu, a především na něj přivedete více zákazníků.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025