5 tipů, jak na responzivní web

4. 6. 2020
Aktualizováno: 4. 7. 2025
Marketing Přečteno 8455 x

Více než 60 % návštěv webů přichází z mobilních telefonů. Přitom 33 % zákazníků web opustí, protože se na jejich zařízení nezobrazuje správně. Responzivní web, který se automaticky přizpůsobí různým obrazovkám, se tedy opravdu vyplatí. Přečtěte si 5 tipů, jak na něj – plus 4 důvody, proč vám pomůže zabodovat v organickém vyhledávání.

 

Co je to responzivní web a webdesign? 

Responzivní webdesign (Responsive Web Design) je metodika nebo přístup k vytváření webových stránek, který umožňuje, aby se stránky automaticky přizpůsobovaly různým velikostem obrazovek a zařízením. To zahrnuje použití flexibilních mřížek, médií a CSS mediálních dotazů, díky kterým může obsah dynamicky měnit své uspořádání a velikost v závislosti na zařízení​. 

Kdežto responzivní web (Responsive Website) je konkrétní výsledek použití responzivního webdesignu. Jedná se o webovou stránku, která byla navržená a vyvinutá tak, aby se správně zobrazovala a fungovala na různých zařízeních a velikostech obrazovek, od stolních počítačů přes tablety až po mobilní telefony. 

 

Proč je responzivní design webu důležitý?

Moderní webdesign se dle aktuálních statistik neobejde bez responzivity. Nejenže je pak uživatelsky mnohem přívětivější a efektivnější, ale také vám poslouží jako zbraň ve vodách SEO. Responzivní weby, včetně webů pro mobilní zařízení, jsou totiž upřednostňované ve výsledcích vyhledávání.

 

1. Uživatelská přívětivosti responzivního webdesignu

Pokud bude váš web responzivní, uživatelé se v něm budou snáz pohybovat a stráví na něm více času. Také se k vám více návštěvníků vrátí. Díky tomu vyhledávač váš web vyhodnotí jako uživatelsky přívětivý a zobrazí ho na vyšších příčkách vyhledávání. To může vést k nárůstu organické návštěvnosti až o 25 %. 

Zajímavosti: 

  • Uživatelé mobilních zařízení stráví průměrně 3 hodiny a 50 minut denně online na svých telefonech, přičemž 89 % tohoto času používají mobilní aplikace
  • Uživatelská přívětivost responzivního webdesignu může vést ke zvýšení konverzního poměru až o 67 %
  • Regionální rozdíly dle statistik Oberlo
    • V Evropě mobilní zařízení tvoří přibližně 60 % všech e-commerce prodejů.  
    • Celosvětově pak mobilní e-commerce dosahuje také kolem 60 % všech e-commerce prodejů, což znamená, že mobilní zařízení dominují online nákupům na globální úrovni​. 

 

2. Vyšší rychlost načítání díky responzivnímu designu

Stránky optimalizované pro mobily se zpravidla načtou mnohem rychleji, díky čemuž je vyhledávač upřednostní před weby, které optimalizované nejsou, a načítají se proto mnohem pomaleji.

 

3. Bounce Rate – responzivita ho pomůže významně snížit

Víte, co je to Bounce Rate? Jedná se o počet návštěvníků, kteří web ihned po otevření opustí. Čísla mluví jasně – podle aktuálních statistik Googlu 53 % uživatelů mobilních zařízení opustí web, pokud se načítá déle než tři sekundy​.

 

4. Responzivita jako taková

Při mobilním vyhledávání vám Google předně ukáže ty weby, které jsou pro mobily optimalizované.

 

Responzivní web vám pomůže i s konverzí zákazníků

Nespornou výhodou webových stránek, které jsou optimalizované pro telefony, je i jejich propojení s mobilními aplikacemi. Na web můžete umístit tlačítka, která vám doslova přivedou nové zákazníky – třeba interaktivní mapu, která se uživatelům otevře v aplikaci, a jim už stačí jen spustit navigaci. Nebo tlačítko s telefonním číslem, které lidem umožní zavolat vám jediným kliknutím. Možností, jak responzivitu využít ve svůj prospěch, je celá řada. Zde jsou některé z nich:  

  • Přizpůsobení rozložení a navigace: Responzivní design zajišťuje, že navigační prvky a rozložení stránky jsou intuitivní a snadno použitelné na různých zařízeních. Uživatelé tak můžou snadno najít to, co hledají, a provést požadovanou akci, jako je nákup produktu nebo kontaktování zákaznické podpory. 
  • Využití mobilních funkcí: Integrace funkcí specifických pro mobilní zařízení, jako jsou geolokační služby, push notifikace nebo biometrické ověření, může zlepšit uživatelskou zkušenost a zvýšit interakci uživatelů s vaším webem​​.

 

5 tipů, jak na responzivní design

Teď, když víte, proč je responzivita důležitá, nastal čas povědět si, jak na responzivní web. Návod se skládá z 5 hlavních bodů: viewportu, pružného layoutu, Media Queries, breakpointů a flexibilních obrázků. Tak pojďme na to.

 

1. Viewport jako základ responzivního webu

Stalo se vám někdy, že jste na mobilu otevřeli nějakou stránku a zobrazila se vám zmenšená verze webu? Tomu zabráníte přidáním meta značky viewport, díky které prohlížeč v mobilu pozná, že se má stránka přizpůsobit skutečné velikosti displeje. Meta značka viewport je základním prvkem pro zajištění responzivního designu. Značku je potřeba umístit do sekce head vašeho HTML dokumentu a vypadá následovně:  

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0"> 
 

2. Pružný layout: klíč k responzivnímu webdesignu

Vytvořte pružný layout. Díky němu se prvky webu, které jsou v desktopové verzi vedle sebe (například sloupce textu), přizpůsobí reálné šířce displeje. V praxi to znamená, že šířku prvků, které se na webu vyskytují, do kódu nezadáte v pixelech, ale v procentech. Maximální šířka prvku tedy bude vypadat takto:
 
max-width: 100%

 

3. Přidejte do kódu Media Queries

Pokud si web zobrazíte v tak malém rozlišení, jaké mají třeba mobilní telefony, samotný pružný layout už vám stačit nebude. A právě v tuto chvíli přijdou na řadu Media Queries. Jedná se o CSS3 modul, který umožňuje nastavit podmínky, za kterých se design webu změní – ze tří sloupců se stanou dva a podobně. Nejčastěji budete pomocí Media Queries definovat rozlišení obrazovky. Můžete tak nastavit různý design webu při zobrazení z různých zařízení. Například pro rozlišení webu menší než 900 pixelů použijete tuto značku:
 
@media screen and (max-width: 900px) {
#wrapper {
 
Čímž se logicky dostáváme ke čtvrtému bodu:

 

4. Určete si breakpointy

Abyste mohli do responzivního webdesignu zařadit Media Queries, musíte si definovat breakpointy – konkrétní body zlomu, při kterých dojde ke změně designu. V předchozím příkladu je breakpointem právě hodnota 900 pixelů.
 
Jak si breakpointy určit? Zaměřte se na rozlišení jednotlivých zařízení – jiný design bude potřeba pro kvalitní displeje s rozlišením 1900 pixelů a jiný pro obrazovky mobilů široké 320 pixelů. Jakmile si určíte, na kterých zařízeních se má web zobrazovat, určení breakpointů už bude snadné.
 
Pokud budete chtít například nastavit, aby se při zobrazení webu v rozlišení 600–900 pixelů změnila velikost headeru na 800 pixelů, vytvoříte následující kód:
 
@media (max-width: 900px) and (min-width: 600px) {
#header {
width: 800px;
}
 
Tip: Nepoužívejte breakpointy, pokud to není potřeba. Design webu se při změně rozlišení nijak nezmění a jediné, co je třeba upravit, je velikost písma a okrajů? Pak byste breakpoint používali zbytečně.

 

5. Postarejte se o responzivitu obrázků

V dnešní době, kdy většinu informací vnímáme vizuálně, nesmíme zapomenout na velmi důležitou součást responzivního webu – optimalizované obrázky. Jak na to? Místo, abyste velikost obrázku napsali do kódu v pixelech, zadáte maximální šířku 100 % a výšku automatickou. CSS tedy bude vypadat následovně:
 
.content img {
               max-width: 100%
               height: auto;
}

 

Optimalizace pro hlasové vyhledávání a umělou inteligenci 

Hlasové vyhledávání čím dál populárnější, což má významný dopad na webdesign a optimalizaci. Podle statistik používá hlasové vyhledávání denně více než 40 % dospělých uživatelů internetu​. Webové stránky by proto měly být optimalizované nejen pro textové vyhledávání, ale také pro hlasové dotazy. Jistě znáte hlasové asistenty jako Google Assistant, Siri nebo Alexa. Implementace strukturovaných dat a optimalizace obsahu pro přirozenou řeč může výrazně zvýšit viditelnost vašich stránek ve výsledcích hlasového vyhledávání​. 

 

Proč tvorbu responzivního webdesignu outsourcovat

Pokud chcete skutečně kvalitní, profesionální a optimalizovaný web, potřebujete tým složený z vývojářů, UX designerů a QA specialistů. Zaměstnávat na plný úvazek takový tým se však většině malých a středně velkých podniků finančně nevyplatí. Co s tím? Tvorbu nebo optimalizaci webu můžete outsourcovat.

 

Získejte kvalitní responzivní web díky službě myTimi

Outsourcing poskytuje řadu nesporných výhod: ušetříte peníze, proměníte své náklady ve variabilní a okamžitě získáte přístup k týmu specialistů. Proč optimalizaci webu outsourcovat s myTimi? Při tvorbě webových stránek klademe důraz na to, aby byl web v souladu s celkovou strategií firmy. Je pro nás důležité, aby web perfektně fungoval nejen sám o sobě, ale také z marketingového a obchodního hlediska. Nastavujeme plán tak, aby vše drželo pohromadě a web byl v rámci celé firmy efektivní.

 

Pořád si nejste jistí, jak na to? Rádi vám pomůžeme v rámci naší služby tvorby webu!

 

 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Marketing
6 konkrétních tipů, jak zvýšit návštěvnost webu
Vyšperkovaný obsah, design přesně podle vašich představ a perfektní UX i UI. Váš web má vše, co by měl mít – až na jednu věc: návštěvníky. Bez nich ale žádný web neplní svůj účel. Nestačí mít dobrý produkt nebo službu a doufat, že si vás lidé najdou sami. V tomto článku vám odhalíme konkrétní způsoby, jak zvýšit návštěvnost vašeho webu, zviditelnit ho ve vyhledávačích a získat více konverzí.
Marketing
Google zná celý svět, Sklik zná Čechy. Co je Sklik a kdy ho využít?
Sklik je jako mladší bratr, který žije ve stínu svého celosvětově známého sourozence – Google Ads. Ale i Sklik má svoje silné stránky. Zatímco Google Ads je velká hvězda, která vládne světu, Sklik se soustředí na to, co opravdu umí – efektivně zasáhnout české publikum. Takže pokud hledáte reklamní systém, který exceluje na českém trhu, je Sklik tou pravou volbou.
Marketing
Display reklama od A do Z: Vytvořte reklamu, která přinese prodeje
Chcete si přečíst co se stalo nového ve světě nebo najít recept na nedělní oběd, ale místo toho vaši pozornost upoutají barevné animované bannery neboli display reklama. Skvělý nástroj online marketingu, jenž může oslovit i uživatele, kteří o váš produkt zatím neprojevili zájem. Přečtěte si, jak vytvořit display reklamu, která přinese prodeje.
Marketing
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing bez návratnosti je jen drahý koníček. Chcete z každé investované koruny dostat maximum? Naučte se uvažovat jako investor. Vysvětlíme vám, jak změřit marketingové ROI, vybrat výkonné kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout reálných výsledků – ne domněnek.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025