„SEO je mrtvé. Tuhle větu slýchám pravidelně každé dva až tři roky,“ říká Director of Strategy Milan
Začínal jako číšník, obsluhoval porotu v Česko Slovensko má talent a dnes je Director of Strategy v myTimi. Milan Zeman má za sebou deset let v SEO a ví, co opravdu funguje – a co jsou jen mýty. V rozhovoru se rozpovídal nejen o práci, ale i o jeho životě mimo marketing.

1. Ještě předtím, než se dostaneme k tvému oboru – SEO – by mě zajímalo, jaké nejzajímavější práce jsi kdy dělal?
Upřímně, moje full-time práce už byly víceméně běžné, ale jako brigádník jsem si vyzkoušel opravdu pestrou škálu pozic.
Nejvíc mě bavila práce číšníka, kterou jsem dělal asi pět let v různých podnicích. Začínal jsem ve vesnickém pajzlu a dopracoval jsem to až do čtyřhvězdičkového hotelu. Dokonce jsem obsluhoval porotu během natáčení Česko Slovensko má talent.
Mimo to jsem si prošel i dalšími zajímavými brigádami – třeba ve vinohradu, v Tescu nebo v call centru. Každá z nich mi něco dala a zpětně na to vzpomínám rád.
2. Kdy ti došlo, že se chceš věnovat marketingu? Byl to nějaký konkrétní moment nebo situace, která tě nasměrovala?
Moji cestu marketingem odstartoval jeden konkrétní moment – byla to moje první hodina marketingu na střední škole, tehdy ve druháku. Měli jsme skvělou učitelku, která byla hodně svá – někdo by o ní možná řekl, že je přísná, ale mě její styl výuky neskutečně bavil. Učila nás americký marketing, což bylo úplně jiné než běžná výuka.
Tak moc mě její hodiny bavily, že jsem si ji později vybral i jako oponentku pro mojí bakalářskou práci. Od té doby se všechno – volba školy, bakalářka, diplomka i každá další práce – točilo kolem marketingu.
Zajímavé je, že na začátku jsem měl marketing spojený hlavně s jeho offline podobou. Až při psaní diplomky jsem začal postupně objevovat svět online marketingu – a naplno jsem se do něj ponořil až ve chvíli, kdy jsem nastoupil do Student Agency.
3. Letos je to 10 let, co se věnuješ SEO. Jak se za tu dobu změnil tvůj přístup a pohled na to, co opravdu funguje?
To je super otázka – mohl bych o tom napovídat hodně, ale zkusím to zkrátit. SEO se postupně vyvíjí, ale co mě fascinuje, je, kolik věcí se mi postupem času vlastně jen potvrzuje.
Když se SEO začínáte, máte v hlavě především teorii. Čtete stovky článků, posloucháte podcasty, sledujete trendy – ale chybí vám praxe. A pak zjišťujete, že z těch tisíci věcí, o kterých se všude píše, má reálný význam jen stovka. A z té stovky má skutečně velký dopad třeba jen deset. Časem pak pochopíte, že neexistuje 100% univerzální návod – každý obor a každý web vyžaduje jiný přístup. Co funguje v e-commerce, nemusí vůbec fungovat na blogu nebo u B2B klienta.
Dnes už vnímám SEO hlavně jako hru s pravděpodobností. Čím víc mám zkušeností, tím lepší mám odhad.
Tip: Chcete se zaměřit na to, co v SEO skutečně funguje? Přečtěte si naše články, kde rozebíráme právě ty faktory, které mají reálný dopad. Ušetříte si hodiny tápání v záplavě teorie a půjdete rovnou k věci:
- Optimalizace pro vyhledávače: 10 tipů, jak pomocí SEO podpořit svůj e-shop
- Co je anchor text a jak vám zlepší SEO?
- SEO 17× jinak – ultimátní průvodce ovládnutím vyhledávačů
- SEO: Jak se zbavit nežádoucího obsahu ve vyhledávačích aneb efektivní indexování
4. V myTimi pracuješ jako Director of Strategy – tahle role už se netýká jen samotného marketingu, ale také vedení lidí a směřování celé firmy. Co je pro tebe na téhle roli osobně největší výzvou?
Ve svojí práci vnímám dvě hlavní výzvy. První je práce s lidmi. Nemám na mysli řízení projektů nebo organizaci práce, to mi šlo vždycky přirozeně. Mám rád strukturu, řád a systém. Já jsem si dlouho management představoval tak, jak ho znám z počítačových her – tam ti často stačí jen organizační dovednosti. Hra má jasně daná pravidla, postavy se chovají podle očekávání, opakují se vzorce, které si časem osvojíte. Naučíte se, jak postavy fungují – a když je dobře nastavíte, všechno běží, jak má.
Jenže ve skutečném světě to takhle nefunguje. Každý člověk je jiný – má jiné motivace, jinak komunikuje, jinak reaguje na stres nebo zpětnou vazbu. A to je pro mě obrovská výzva, ve které se pořád učím – jak být nejen ten, kdo určuje směr, ale i ten, kdo umí naslouchat a podpořit.
Druhá výzva souvisí se samotnou strategií. Už nejsem specialista, který bojuje za svůj jeden kanál – v mém případě za SEO. Teď nesu odpovědnost za to, co je skutečně nejlepší pro klienta. A někdy to znamená dát svoje ego nebo preference stranou a říct si: „Hele, tady není nejlepší řešení SEO, ale třeba úplně jiný kanál.“ Tohle myšlení mě nutí neustále se vzdělávat a posouvat i mimo obor, který jsem dřív znal do hloubky. Je to změna perspektivy – od specializace k celkovému pohledu na byznys.
5. Co se ti na tvojí práci nejvíc líbí? Co vnímáš jako největší benefity?
Jsou to právě ty výzvy, co mě na téhle práci baví nejvíc. Jsem vlastně rád, že tam jsou – a i když je management někdy náročný, pořád je to role, kterou chci dělat. A v myTimi na to mám skvělé prostředí.
Hodně si cením toho, že se tu opravdu učíme reálně posouvat byznys. Náš tým funguje trochu jako malá firma uvnitř firmy – máme vlastní odpovědnost, vlastní cíle a možnost tvořit věci po svém. Mě osobně nejvíc naplňuje budování a rozvíjení týmu, vytváření strategií a doručování výsledků klientům. Baví mě ten proces – když se něco navrhne, nastaví, spustí a pak to opravdu přinese výsledky.
Navíc jsem měl vždycky jasný názor na to, jak by se věci měly dělat správně. A teď mám konečně prostor potvrzovat si své předpoklady a názory.
6. S jakými největšími nesmysly nebo SEO mýty se setkáváš? A nechává tě to chladným nebo tě to dokáže vytočit do běla?
Asi největší evergreen, který se neustále vrací, je, že SEO je mrtvé. Tuhle větu slýchám pravidelně každé dva až tři roky – a vždycky se najde někdo, kdo to začne říkat s naprostou jistotou, jako by objevil Ameriku. Přitom to slýchám už potřetí, možná počtvrté – a pokaždé je to stejně absurdní. Nevadí mi ani tak ten samotný názor, ale spíš to, jak silně se to začne prezentovat jako jediná pravda. Nejčastěji to říkají lidé, o kterých člověk nikdy neslyšel a kteří mají za sebou rok nebo dva praxe. A najednou mluví, jako by přepisovali pravidla celého oboru.
Druhá velmi oblíbená fáma je, že linkbuilding nefunguje. I tuhle „pravdu“ jsem slyšel nesčetněkrát, a přitom mám deset let důkazů o opaku. Ve většině případů to tvrdí někdo, kdo linkbuilding neumí nebo ho nikdy pořádně nedělal.
A pak je tu ještě jeden rozšířený mýtus: kvalitní obsah nepotřebuje SEO nebo linkbuilding, protože nasbírá odkazy přirozeně. Ano, výjimečně se to stát může – ale je to podobné, jako kdybyste tvrdili, že každý může uspět bez jakékoli snahy, jen na základě výjimečných případů. V realitě, zvlášť v oborech s vysokou konkurencí, prostě kvalitní obsah bez podpory nestačí. Potřebujete kombinaci – obsah, technické SEO i silné odkazy.
7. Jaká je nejčastější chyba, kterou firmy dělají, když si řeší SEO samy?
Největší chyba podle mě je v tom, že si firmy najmou někoho, kdo SEO dělá špatně, ale nevědí o tom. Setkáváme se s tím často. Klienti k nám přijdou po spolupráci s někým jiným a nestačíme se divit, co jim bylo reportováno za nesmysly. Data bez souvislostí, technické návrhy bez doporučení a někdy bez dopadu na výkon, úplná mlha kolem výsledků. To je ještě v tom lepším případě, v horším případě klient platí službu a nedostává žádné informace o výsledcích.
Dobrý SEO specialista by měl umět srozumitelně a snadno vysvětlit: co bude dělat, proč to tak bude dělat a jaké výsledky to přinese.
Klient by měl zkrátka rozumět tomu, za co platí.
8. Co je podle tebe to nejdůležitější, na co by se měla každá začínající firma v rámci SEO zaměřit, pokud to chce dělat dobře už od začátku?
Jednoznačně začít už při tvorbě webu. Spousta firem to podcení – vytvoří web podle designu nebo podle toho, co se jim líbí, a až zpětně řeší SEO. Přitom když to vezmete za správný konec hned na začátku, ušetří vám to čas i peníze.
Druhá důležitá věc je obsah. Nestačí psát jednoduché texty plné klíčových slov. Je čím dál důležitější promítat do obsahu svůj názor, vlastní zkušenost a expertízu. Pokud za tím textem není žádný pohled konkrétního člověka nebo firmy, tak snadno zapadne.
Pak je důležité si uvědomit, že SEO je dlouhodobá investice. Nečekejte výsledky za měsíc. Většinou se začíná vracet v řádu měsíců až let, ale o to déle pak vydrží. Není to jako výkonnostní reklama, která se může projevit okamžitě. A samozřejmě je taky důležité si dobře vybrat SEO specialistu, viz předchozí otázka.
Celkově by každá firma měla přemýšlet nad SEO jako nad nástrojem, který má přinést konkrétní dopad – poptávky, objednávky, růst firmy.
9. Jak vypadá tvůj volný den?
Volný den u mě vypadá různorodě, mám docela dost koníčků. První místo ale rozhodně patří mému psovi – ten je taková moje stálá společnost a zabere dost velkou část dne.
Pak knihy. Mám doma takovou zásobu, že bych nemusel pár let chodit do knihkupectví a stejně bych měl pořád co číst. Navíc mám ve zvyku mít rozečteno víc knih najednou, což asi není úplně ideální, ale jinak to neumím.
Teď se taky snažím jako samouk zlepšovat v angličtině – takový můj malý samostudijní projekt. Pořídil jsem si učebnici a občas se přemlouvám, abych si k ní sedl. To teda není úplně hobby, ale spíš sebemrskačská disciplína.
Z těch skutečně odpočinkových aktivit je to určitě hudba – hraju na klávesy. Dřív jsem chodil do hudebky, kde jsem hrál na akordeon, který jsem vyměnil právě za klávesy, ty mě baví víc. U hraní úplně vypínám. Snažím se totiž učit zahrát známé písničky, a protože to není úplně jednoduché, vyžaduje to stoprocentní soustředění. V tu chvíli prostě vypnu a soustředím se jenom na hraní. Je to pro mě jeden z nejlepších způsobů, jak si vyčistit hlavu.
Rád taky hraju na PlayStationu, většinou s bráchy. Máme takový pravidelný společný „herní večer“ – buď hrajeme, nebo si prostě jen povídáme. K tomu patří i deskovky, ať už hraní, nebo jejich vymýšlení. No a samozřejmě Netflix. To je taková klasika na závěr dne.
A vlastně občas i cvičím. Doma mě u toho teda dost rozptyluje pes, který si místo kliků chce hrát, ale když vyrazím do posilovny, tak si to užiju.
10. Máš někoho ze svého blízkého okolí, kdo se taky věnuje marketingu a můžete se tak spolu bavit o práci?
Mám – můj brácha pracuje taky v myTimi, takže se o práci bavíme poměrně často. On se věnuje grafice, což je hodně jiná disciplína než to, co dělám já, ale v konečném důsledku pracujeme na podobných věcech pro stejné klienty – takže si máme co říct.
A pak jsou tu ještě dva další bývalí kolegové, se kterými se o marketingu taky rád bavím – oba jsem poznal ve firmách, kde jsem dřív pracoval: ve Student Agency a v Sherpas. Z každé z těch firem jsem si „odnesl“ jednoho blízkého člověka, se kterým jsem si lidsky i profesně sedl a zůstali jsme v kontaktu dodnes. Děláme podobné věci, rozumíme si pracovně – takže se s nimi můžu kdykoli pobavit nebo jen tak probrat novinky z oboru. A to je k nezaplacení.