„SEO je jako stavební základy rodinného domu,” říká SEO specialista Milan Fafek v rozhovoru o SEO a linkbuildingu

8. 7. 2023
Život v myTimi Přečteno 1529 x

Milan Fafek, SEO specialista s bohatými zkušenostmi v oblasti online marketingu, odhaluje klíčové faktory úspěšného SEO a důležitost správného linkbuildingu. Získejte jedinečný vhled do světa SEO a cenné rady pro umístění v předních příčkách ve vyhledávačích. 

Jak dlouho už se věnuješ oblasti SEO? Na co jsi se specializoval dřív? 

Marketingu se věnuju zhruba od roku 2015, kdy jsem začal stavět a upravovat první e-commerce projekty. K tomu jsem se věnoval propagaci na sociálních sítích a Google Ads. Někdy okolo roku 2019 jsem se začal věnovat SEO, technickým parametrům a drobným kodérským úpravám. A to mě drží dodnes. 


Mohl bys jednoduše vysvětlit, jaký je rozdíl mezi placeným a organickým vyhledáváním a proč by mělo firmy zajímat to organické? 

Placenou PPC kampaní získáme návštěvnost a případně konverze hned, ale každé kliknutí nás stojí peníze. Při vypnutí PPC kampaní je pak projekt dost často úplně mrtvý.

 
A to se u SEO nestane. Nevýhodou SEO oproti PPC je pak to, že se výsledky dostaví později, chce to čas a pravidelnou aktivitu, ale následně získáme relativně „trvalé“ organické výsledky ve vyhledávání. 


Obecně se PPC prodává snáze než právě SEO, u kterého na výsledky nějakou dobu čekáme. Na druhou stranu správně optimalizovaný web je pro mě základ, který je potřeba dřív nebo později řešit.  


Jednou se mě obchoďák ptal, jak SEO snáze prodávat a vysvětlovat klientům jeho přínosy. Řekl jsem mu, ať SEO prezentuje jako stavební základy rodinného domu. Můžete postavit dům i bez nich, ale moc dlouho ten dům stát nebude.  


Doporučuji kombinaci obou zmíněných kanálů. 

 

O SEO panuje spousta mýtů a nepřesných informací. Jaké jsou opravdu ty nejdůležitější faktory, na které se musí podniky při SEO zaměřit? 

I když se svět SEO neustále rozvíjí, pořád bychom měli stavět na základech. Tedy mít funkční, rychlý a responzivní web s kvalitním obsahem psaným pro lidi. Následně ho podpořit vhodnou formou linkbuildingu.  


Je pro SEO důležité mobilní přizpůsobení stránek (responsivní design)? 

Jasně, je to důležité nejen pro vyhledávače, ale i uživatele. Převážná většina návštěv přichází z těchto zařízení a každý z nás se chce pohybovat na rychlém a funkčním webu. 


Když mluvíme o SEO všichni si asi představujeme klasické webové stránky, ale mají na SEO nějaký vliv i sociální sítě? 

Aktivita na různých sociálních sítích neovlivňuje organické výsledky.  

 

Součástí SEO je také linkbuilding, tedy získávání zpětných odkazů z jiných webů. Proč jsou tyto odkazy důležité?

 Vhodnou linkbuildingovou strategií posilujeme odkazový profil a autoritu domény. Obecně jde o další signál k hodnocení pro posilování ve výsledcích vyhledávání.  


Co jsou kvalitní odkazy?  

To je individuální. Hodnotu odkazu určuje doména, kde publikujeme. Každý má jiná pravidla a parametry pro výběr odkazů. Někdo řeší více autoritu, někdo organickou návštěvnost a někdo, na jaká klíčová slova daná doména rankuje (umisťuje se ve výsledcích vyhledávání). 


A nekvalitní odkazy?  

Pro mě osobně je nekvalitní odkaz bez organické návštěvnosti, nofollow, bez podobnosti tématu k publikovanému článku a s Trust Flow pod 10.  

 

Jak takové vyjednávání o umístění článků probíhá? Je to těžké? Čelíš hodně odmítnutím? 

Je to individuální a záleží na velikosti a charakteru projektu. Ale obecně problém v umisťování článků nevidím. Občas je jen frustrující, když se nedaří najít zajímavou příležitost. U těch větších projektů je i celkem snadné získat brandovou zmínku, což mě baví nejvíc. Stojí to jen můj čas a takto získaný odkaz je pozitivním signálem, že se o klientovi už někde píše


Jsou s linkbuildingem spojená nějaká rizika? Může firmu poškodit? 

Samozřejmě může, pokud se budeme držet Black Hat praktik (pozn. aut.: postup, který je v rozporu s pokyny vyhledávačů) a například kupovat odkazy hromadně. Ale to už dneska doufám nikdo nedělá.  

 

Jaké jsou podle tebe nejčastější chyby, kterých se firmy ohledně SEO a linkbuildingu dopouštějí? 

Obecně se v SEO auditech asi nejčastěji setkávám se: 

  • špatně nastavenými meta daty, 
  • špatným základním technickým nastavením, jako je například správně umístěný robots.txt s odkazem na sitemap, 
  • nesprávně ošetřenými duplicitami 
  • anebo horší průchodností webu kvůli JavaScriptu. 

Ale setkávám se s nejrůznějšími chybami. 

 

Jaké metriky se při vyhodnocování úspěšnosti SEO strategie hlavně sledují? 

To je zase individuální, každý máme jiné cíle. Ale mezi ty základní rozhodně řadím organickou návštěvnost a počet konverzí z organiku. Někdy se může objevit i množství indexovaných stránek nebo vývoj pozic na konkrétní klíčová slova.  


Jsou podle tebe nějaké klíčové vlastnosti, bez kterých se SEO specialista neobejde? 

Měl by být analytický a umět si najít jakékoliv informace. Přece jen občas musí SEO specialista při řešení nějakého konkrétního problému analyzovat různé zahraniční case studies. Výhodou je taky orientace v kódu a technických věcech, které nás čím dál víc obklopují.  
Ale furt si myslím, že SEO není raketová věda a všechno si lze osvojit relativně rychle.  


Jak podle tebe oblast SEO promění generativní umělá inteligence? Bude mít SEO ještě význam, když všichni budou vyhledávat přes ChatGTP a podobné služby?  

Nějakým způsobem ano, ale teprve se ukáže, jak se bude tento trend vyvíjet a co to pro specialisty bude znamenat. Každopádně si myslím, že doba, kdy nebudou potřeba SEO specialisti, kteří umí pracovat s AI, je ještě hodně daleko. 


Je SEO časově náročné? Má SEO specialista čas i na nějaké koníčky? Jaké máš ty? 

Náročné asi jako jiná práce u počítače. Občas bolí záda a občas hlava. Když nepracuju, věnuju se dcerce a rodině nebo zrovna jezdíme někde offroad. 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Život v myTimi
Recenze: Freelo – do třetice všeho dobrého
Tři různé pohledy na jeden nástroj. Tři role v content týmu. Tři roky zkušeností. Odhrnujeme oponu do našeho procesního zákulisí – mrkněte, jak Freelo využíváme na maximum, od strategického plánování přes koordinaci týmu až po samotnou tvorbu obsahu.
Život v myTimi
„Když něco nefunguje, otevřeně si to vyříkáme a hledáme řešení.“ To je jeden z důvodů, proč se Nicol vrátila do myTimi
Přicházíme s jedním z našich interních příběhů, který poodhalí, proč se u nás lidem dobře pracuje. Jako první jsme vyzpovídali naši copywriterku a koordinátorku Nicol, která se po zkušenostech v jiných firmách rozhodla vrátit do myTimi. V článku prozradí, co jí jinde chybělo a co je to hlavní, proč se k nám do myTimi vrátila.
Život v myTimi
Tajemství úspěchu začíná v posteli – co radí náš CEO pro zvýšení produktivity?
Pro CEO úspěšné firmy je každý den výzvou plnou neustálého rozhodování, strategizování, pečlivého time managementu a hledání rovnováhy mezi prací a osobním životem. Proto vám dnes prozradím, jak to celé vlastně dělám.
Život v myTimi
„Chci se zdokonalovat v tom, co dělám – největší smysl mi dávají webové projekty,“ říká naše content manažerka Aneta
Aneta vede v oddělení contentu svůj vlastní tým. Z copywritera se z ní v průběhu let stala manažerka a dnes má na starosti nejen psaní, ale hlavně kontrolu výstupů a zdokonalování ostatních copywriterů. V rozhovoru jsme se pobavili o tom, co se jí na copywritingu líbí, kam se chce posouvat dál a jaké to je pracovat plně na dálku.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025