SEO pro Google: Jak stavět obsah hodnotný i pro AI
SEO pro Google a další vyhledávače se s každým rokem posouvá. Faktory, které ovlivňují to, jak vysoko se vaše stránka ve výsledcích vyhledávání (SERP) dostane, bývají stále komplexnější, přísnější a jsou jich stovky. Obsahem a technickými parametry webu začínaje a zpětnými odkazy, důvěryhodností a příchodem AI Overviews konče.

Hned v úvodu je dobré si uvědomit, že přes veškeré trendy související s umělou inteligencí, se optimalizace webu pro Google po obsahové i technické stránce dlouhodobě vrací k jednomu hlavnímu kritériu, a tím je přínos pro uživatele. Pojďme si ale i přesto nové způsoby zobrazování obsahu představit.
Co je AI Overviews (AIO) a jaký je jeho dopad?
Vyhledávač Google se snaží lidem usnadnit práci při hledání odpovědí na jejich otázky. Jak? Místo toho, aby člověk procházel deset různých stránek a hledal informaci sám, Google využívá nové technologie v podobě komplexních odpovědí generovaných umělou inteligencí, které zobrazuje přímo ve vyhledávači.
Uživatel získává informace rychle a bez nutnosti návštěvy webu. To znamená, že AI Overviews ubírá návštěvnost stránek z výsledků vyhledávání. Z analýzy vytvořené SEO nástrojem Ahrefs vyplývá, že přítomnost vygenerované odpovědi přes AI Overviews snižuje míru prokliku na webové stránky o 34,5 %.
Tato hodnota může být pro e-commerce a B2B firmy poměrně alarmující. Proto je třeba dívat se na snižující se míru prokliku více v kontextu. Podle analýzy Marketing Mineru je přes 92 % dotazů, kde se zobrazují AI Overviews, čistě informačního charakteru. U komerčních dotazů se odpověď generovaná AI zobrazuje jen ve 2 % případů.
Jak generované odpovědi ovlivní váš web?
Pokud prodáváte službu nebo produkt, tak není třeba panikařit. Přes AI Overviews si zákazník nyní nic nekoupí. Pokud je záměr hledání (search intent) komerční, tak se uživateli zobrazí produkty a musí se přirozeně na stránku prokliknout, aby nakoupil. Tam, kde musíme počítat s nižším počtem prokliků, jsou informační články. Vyplatí se proto psát o tématech, kde nestačí zkrácená odpověď o jednom odstavci.

SERP, když uživatel vyhledává informační klíčový výraz
SERP, když uživatel zadal komerční klíčový výraz
GEO, AEO a tradiční SEO pro Google
AI Overviews jsou jen první ukázkou toho, jak Google mění způsob, kterým uživatelé získávají odpovědi. S tím souvisí i další dva pojmy, o kterých se dnes v SEO světě hodně mluví:
GEO (Generative Engine Optimization)
GEO se zaměřuje na optimalizaci obsahu přímo pro AI nástroje, které vytváří odpovědi kombinováním informací z různých zdrojů. Mezi klíčové prvky GEO patří:
- srozumitelný obsah, který může být kvalitním zdrojem informací,
- přirozeně napsaný text,
- E-E-A-T (zkušenost, odbornost, autorita, důvěryhodnost).
AEO (Answer Engine Optimization)
AEO se specializuje na to, aby váš obsah na webu dokázal poskytnout informace na dotaz uživatele, které následně převezme do rychlých odpovědí jako je featured snippet nebo AI Overviews.
Jak nahlížet na SEO a umělou inteligenci?
AEO, GEO a SEO dohromady ukazují, že cílem zůstává jediné. Být tím, koho Google a jiné vyhledávače doporučí. Zároveň je potřeba si říct, že Answer Engine Optimization a Generative Engine Optimization nejsou úplně nové disciplíny, ale spíše nové názvy pro to, co už klasické SEO pro Google dávno zahrnuje.

SEO pro Google posledních 15 let funguje na stejném principu. Pouze se zpřísňují podmínky, jak se na základní pilíře dívá Google. Ti, co doteď dělali SEO na hraně, jej musí začít dělat o něco lépe. Pokud jste jako my a na vlastní popud dlouhodobě o pár kroků napřed, tak se toho pro vás moc nemění.
AEO a GEO znamenají pořád to samé. Co si AI vybírá do zdrojů, funguje na hodně podobných principech jako u SEO. Jde hlavně o kvalitní obsah, technickou stránku webu a do jisté míry i kvalitní odkazy.
Dopad AI na naše klienty s kvalitním SEO pro Google
Mluvit o trendech nestačí – důležité jsou konkrétní výsledky. Níže jsou naše data v myTimi, která ukazují, jak se u našich klientů, kterým se staráme o SEO, v poslední době změnilo zobrazování a návštěvnost v AI nástrojích jako GPT, Copilot, Gemini, Perplexity a další.
| Období | Návštěvnost webu klienta z AI nástrojů |
| Rok 2024 | 2 900 návštěv |
| Prvních 4,5 měsíce roku 2025 | 7 300 návštěv |
Při přepočtu na stejné období naši klienti rostou zhruba o 537 % a návštěvnost i nadále stoupá. AI nástroje hledají stejně jako Google kvalitní obsah. Protože obsah pro klienty tvoříme dlouhodobě, AI systémy ho často vybírají jako zdroj, který následně i citují.
Píšeme takové články, na které ostatní rádi odkazují. Zařídíme to i pro vás.
Jak zvítězit v SEO v dnešní době?
Nespoléhejte jen na to, že Google pochopí obsah sám od sebe. Je potřeba mu jít naproti v podobě klíčových slov, strukturovaných dat a autentického obsahu.
Pokud můžete, stavte web s ohledem na SEO pro Google od samého začátku. Když s optimalizací pro vyhledávače začnete až ve chvíli, kdy je web hotový, bude to pro vás znamenat jen zbytečné opravy a prodloužení doby, než se začnou projevovat první výsledky.
Dnešním trendem je směřování k tzv. webu 3.0, což je další fáze vývoje internetu charakterizovaná hlavně decentralizací ukládání dat a důkladnou kontrolou soukromí i vlastnictví dat. Pro webové stránky to z pohledu SEO znamená být čím dál více důvěryhodný, dobře strojově čitelný (sémantický) a personalizovaný. Další konkrétní kroky, které jsou alfou a omegou kvalitního SEO pro Google, popisujeme níže.
Dodržujte E-E-A-T
E-E-A-T je zkratka pro čtyři klíčové kvality, podle kterých Google hodnotí, jak je váš obsah důvěryhodný a užitečný. Zkratka znamená:
- Experience – používejte v obsahu příklady z praxe a vlastní zkušenosti.
- Expertise – uvádějte jméno autora článku a jeho krátký životopis ukazující, že je dostatečně kompetentní k psaní článků na dané téma.
- Authoritativeness – získejte dobré zpětné odkazy a citace
- Trustworthiness – buďte transparentní a mějte jasně formulované zásady ochrany osobních údajů.
Zajímá vás E-E-A-T detailněji? Věnovali jsme mu celý jeden článek.
Zaměřte se na search intent
Google a AI nástroje dnes dokážou dobře rozeznat, co uživatel skutečně potřebuje. Stránka, která přesně naplní tento záměr (search intent), bývá daleko častěji vybrána jako odpověď, citována a objevuje se ve featured snippetu nebo AIO a GEO výsledcích.
Co search intent znamená v praxi? Když někdo hledá „jak vyměnit pneumatiku“, očekává, že mu Google nebo jiný vyhledávač zobrazí návod. Pokud hledá „výměna pneumatik praha “, chce přímo servis.
Když tedy do blogového článku místo klíčového slova orientovaného na informace vsadíte klíčové slovo komerční (výměna pneumatik praha), návštěvník nedostane nabídku produktu, ale článek, čímž jste promarnili svou šanci na konverzi.
Zapůsobte na Google strukturovaný daty
Strukturovaná data umožňují vyhledávačům a umělé inteligenci porozumět tomu, co vaše stránky přesně obsahují. Místo toho, aby Google musel hádat, jestli je na stránce kontaktů, produktů či recenzí, strukturovaná data mu to sdělí jasně a přehledně. A co z toho máte vy?
- Vyšší šanci dostat se na nultou pozici ve vyhledávání (feature snippet).
- Pravděpodobnost, že váš web bude zdrojem AI odpovědi.
- Výhodu oproti konkurenci, kteří strukturovaná data ještě nemají.
TIP: Přečtěte si, jak dostat strukturovaná data na web.
Budujte brand
O potřebě budovat brand se v SEO kuloárech mluví dlouho. Dříve šlo bez budování značky v SEO pro Google dominovat. Když to nyní nebudete jako firma dělat, přijde moment, kdy už nad konkurencí nevyhrajete. Proč? Protože obsahu je čím dál víc a stále více firem bojuje o dobré pozice a umístění v AI Overviews.
Když si firma vybuduje kvalitní brand a stane se odborníkem přes určité téma, tak uživatel nebude mít potřebu jít odpověď hledat na Google. Zamíří rovnou na daný web. Čím více bude uživatel váš web navštěvovat, tím víc mu ho bude i vyhledávač sám doporučovat v jiných případech hledání.
Přemýšlejte mobile first
Google už delší dobu používá tzv. mobile-first indexing. Jednoduše řečeno, při hodnocení stránek se nejdřív podívá na verzi vašeho webu určenou pro mobily. Pokud mobilní verze není kvalitní nebo má oproti desktopové méně funkcí, Google ji stejně bude preferovat. Proto je důležité, aby:
- stránky byly responzivní,
- načítání stránek trvalo jen okamžik,
- navigace a UX byly intuitivní.
7 tipů, jak správně optimalizovat web pro mobily, čeká tady.
SEO pro Google i zbylé AI směry vychází ze stejných principů – kvalitního obsahu a budování důvěryhodnosti. Drobný rozdíl je jen v tom, že SEO optimalizuje pro uživatele a vyhledávače, kdežto GEO a AEO pro AI systémy. Pokud máte jako firma dobře zvládnuté SEO, splňujete zároveň i kritéria v rámci AEO a GEO. Poctivá a kontinuální práce investovaná do SEO pro Google a další vyhledávače se bude dnes víc a víc vracet v podobě zvýšené viditelnost v AI Overviews, výsledcích vyhledávání a některých AI nástrojích.
Zdroje:
https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/
https://www.marketingminer.com/cs/blog/analyza-ai-overviews-v-cesku



