VRIO analýza: Jak na úspěšné podnikání?

20. 4. 2022
Aktualizováno: 31. 3. 2025
Strategie Přečteno 10206 x

VRIO analýza vám ulehčí cestu k plánování i následnému dosažení dlouhodobých cílů. Identifikujte své konkurenční výhody a přeměňte je v trvalé. Máme pro vás návod, jak na to. 

Co je to VRIO analýza? 

VRIO analýza identifikuje vaše konkurenční výhody (pokud nějaké máte). Každá organizace se snaží najít ty své. Ale i když je najdete, technologický pokrok a vysoká koncentrace konkurence způsobí, že většinou netrvá dlouho, než vaši výhodu někdo zopakuje či zkopíruje. Trvalá konkurenční výhoda tak dokáže být svatým grálem. A VRIO analýza vám k němu může nakreslit mapu. 

Díky VRIO analýze dokážete identifikovat zdroje, které mohou být vaší jedinečnou konkurenční výhodou. Tyto zdroje mohou být cokoliv (stroj, pozemek, ochranná známka, lidské zdroje a podobně). Mají ale společné atributy, které VRIO analyzuje. Takový zdroj je: 

  • hodnotný (Valuable) 
  • vzácný (Rare) 
  • nenapodobitelný (Inimitable) 
  • organizovaný (Organized) 

Jakmile najdete zdroj, který má všechny tyto atributy, našli jste svůj svatý grál. 

 

Hodnota zdroje (Value) 

Zdroje musí mít především svou hodnotu. Pomáhají vám realizovat strategie, zlepšují efektivitu, mají vliv na výkonnost firmy, jejich peněžní hodnota je vyšší než investice, snižují náklady – jinými slovy vám nějakým způsobem pomáhají využívat příležitosti nebo minimalizovat hrozby. Pokud zdroj nesplňuje ani jedno z toho, není konkurenční výhodou. 

Časem se hodnota zdroje může měnit. Způsobuje to neustále se měnící trh, vnitřní i vnější podmínky a další vlivy. Je proto důležité hodnotu neustále přezkoumávat. 

  • Které činnosti snižují náklady, aniž by se snížila hodnota pro zákazníka? 
  • Které činnosti zvyšují diferenciaci produktu nebo služby? 
  • Získala vaše společnost nějaké ocenění nebo je v něčem nejlepší? 
  • Máte přístup k nedostatkovým surovinám nebo těžko dostupným distribučním kanálům? 
  • Máte zvláštního dodavatele? 
  • Máte zaměstnance s jedinečnými schopnostmi? 
  • Má vaše značka dobrou pověst? 
  • Plníte nějaké úkoly lépe než konkurence? (Tady je užitečný benchmarking.) 

Pokud například máte vysoce specializovaného odborníka na marketing, který vám každý měsíc přivede 100 nových zákazníků, jedná se o hodnotný zdroj. 

 

Další příklady hodnoty zdroje: 

  • Nabídka pokročilé diagnostické technologie, která umožňuje rychlejší a přesnější diagnostiku nemocných, šetří čas lékařům i pacientům. 
  • Automatizovaný systém vývoje softwaru, který zkracuje čas uvedení produktu na trh o 50 %. 
  • Síť lokálních dodavatelů zajišťující čerstvé produkty do 24 hodin od sklizně. 
     

 

Vzácnost zdroje (Rareness) 

Jakmile nějaký zdroj vlastní (nebo může vlastnit) jen několik málo společností, je vzácný. Stejně jako u hodnoty platí, že vzácnost zdroje může trvat jen krátce – konkurenti můžou zjistit, jak daný zdroj napodobit, a začít ho využívat také. Jakmile jím může disponovat vícero hráčů na trhu, žádnému z nich neposkytuje konkurenční výhodu.   

  • Kolik jiných společností ve vašem odvětví má stejný zdroj? 
  • Můžou jej získat v blízké budoucnosti? 
  • Je možné tento zdroj snadno koupit? 

Jestliže například používáte unikátní technologii, kterou jste sami vyvinuli a nikdo jiný ji nepoužívá, je tato technologie vzácným zdrojem. 

 

Další příklady vzácnosti zdroje: 

  • Vlastnictví farmy se specifickým mikroklimatem vhodným pro pěstování vzácných druhů bylin. 
  • Exkluzivní přístup k vzácné surovině díky dlouhodobému kontraktu s jediným dodavatelem. 
  • Unikátní metodika výuky jazyků založená na 30 letech výzkumu a praktických zkušeností. 
     

Nenapodobitelnost zdroje (Inimitability) 

Zdroj je těžké napodobit, pokud je například jeho získání extrémně nákladné, pokud je chráněn patenty, pokud je založený na lidských vztazích nebo kultuře nebo například pokud vychází z historických událostí. K narušení konkurenční výhody a imitaci zdroje může dojít dvěma způsoby: buď ho firma dokáže duplikovat, nebo poskytne srovnatelný substitut. 

  • Mohou konkurenti snadno vyvinout substitut? 
  • Chrání zdroj patenty? 
  • Je obtížné identifikovat konkrétní procesy, úkoly nebo jiné faktory, které tvoří daný zdroj? 
  • Je zdroj nebo schopnost závislá na konkrétním člověku? 

Je technologie, kterou jste vyvinuli, patentovaná? Pak jde o nenapodobitelný zdroj. 

 

Další příklady nenapodobitelnosti zdroje: 

  • Patent na technologii výroby bio-rozložitelných obalů s životností přesně odpovídající trvanlivosti produktu. 
  • Tradiční postup výroby (například nějaký recept) předávající se z generace na generaci, který dělá produkt jedinečným. 
  • Síť mezinárodních partnerských institucí budovaná od 90. let. 

 

Organizovanost zdroje (Organization) 

Pokud máte hodnotný a vzácný zdroj, který je těžko napodobitelný, je vám k ničemu, pokud jej nevyužíváte. Potřebujete tedy takový zdroj identifikovat, efektivně používat a koordinovat. S tím souvisí organizace systémů řízení, procesů, firemní kultury a podobně. Jen tak můžete dosáhnout konkurenční výhody. 

  • Má vaše společnost efektivní proces strategického řízení? 
  • Využíváte systémy motivace a odměňování zaměstnanců? 
  • Odměňujete inovativní nápady? 
  • Je organizační struktura navržena tak, aby využívala zdroje? 
  • Existují systémy řízení a kontroly? 

Představte si, že zaměstnáte Elona Muska. Bezpochyby je hodnotný (přináší nové nápady), vzácný (na celém světě je jen jeden) a nenapodobitelný. Nebude ale organizovaný, pokud pro něj nesestavíte detailní plán práce, nenastavíte správné procesy a podobně. 

 

Další příklady organizovanosti zdroje: 

  • Zavedení automatizovaného systému pro řízení skladů a dopravy, který efektivně využívá všechny zdroje a minimalizuje zpoždění. 
  • Nemocnice má dobře organizovaný systém řízení zásob zdravotnických pomůcek, podle typu provedených zákroků a počtu přijatých pacientů. Nikdy tak nedojde k jejich nedostatku, ani ke zbytečným výdajům za nepotřebné pomůcky.  
  • Univerzita vlastní program pro správu studijních plánů, který automaticky přiřazuje studenty k volným seminářům na základě jejich rozvrhu a akademických preferencí. Tento systém také upozorňuje vyučující na nevyvážené kapacity kurzů, čímž se zamezuje přeplněným učebnám nebo nevyužitým hodinám. 
  • Firma implementovala cross-channel systém řízení zákaznické zkušenosti, který propojuje online objednávky s kamennými prodejnami. Zákazníci mohou například objednat zboží online a do hodiny si ho vyzvednout v nejbližší prodejně, kde je pro ně připravené. 

 

 

Jak takový zdroj najít? 

Zdroje mohou být hmotné nebo nehmotné, přičemž nehmotné zdroje se získávají (a napodobují) daleko hůře – jsou jimi například pověst značky, ochranné známky, duševní vlastnictví, jedinečný systém školení, plnění úkolů a podobně. Při hledání se tedy nejprve soustřeďte na nehmotná aktiva.  

Obecně zdroje spadají do jedné z těchto kategorií: 

  • finanční zdroje (peníze, akcie, dluhopisy, obligace) 
  • lidské zdroje (dovednosti a znalosti vašich zaměstnanců) 
  • materiální zdroje (suroviny, stroje, vybavení) 
  • nehmotné zdroje (patenty, obchodní značky, duševní vlastnictví) 

 

Abyste svůj jedinečný zdroj identifikovali, vytvořte si SWOT analýzu, která vám pomůže najít silné a slabé stránky podniku, využít příležitosti a vyvarovat se hrozeb. Odpovězte si také na otázky výše, které se ke konkrétním vlastnostem zdroje vážou. 

Pokud jste identifikovali ve své firmě zdroj, který má všechny 4 VRIO vlastnosti, měli byste jej všemi možnými prostředky chránit. A samozřejmě využít. Nezapomeňte, že hodnota zdrojů se s časem mění a je potřeba neustále prozkoumávat, jestli jsou stále stejně vzácné, nebo jestli nevznikají zdroje nové. 

 

Jak VRIO analýzu využít? 

Jakmile definujete všechny zdroje, zařaďte je do kategorií:  

  • konkurenční nevýhoda (zdroj, který není hodnotný, vzácný, nenapodobitelný ani organizovaný) 
  • konkurenční parita (zdroj, který je jen hodnotný, ale není vzácný, nenapodobitelný ani organizovaný) 
  • dočasná konkurenční výhoda (zdroj, který je hodnotný a vzácný, ale ne nenapodobitelný a organizovaný) 
  • nevyužitá konkurenční výhoda (zdroj, který je hodnotný, vzácný a nenapodobitelný, ale ne organizovaný) 
  • dlouhodobá konkurenční výhoda (zdroj, který je hodnotný, vzácný, nenapodobitelný i organizovaný – čili svatý grál!) 

 

vrio analýza

 

Po tomto roztřídění budete mít lepší představu o tom, v čem spočívají vaše konkurenční výhody, jak jich můžete využít a jestli půjde o dlouhodobé, nebo jen krátkodobé výhody. A můžete je začít analyzovat. 

Cílem je také najít zdroje, které mají potenciál se posunout ze své aktuální kategorie výš. Například máte zdroj, který je hodnotný a vzácný, ale potřebujete na něj patent, aby byl těžko napodobitelný. Největší potenciál pro zlepšení představuje kategorie nevyužité konkurenční výhody. Zdroj, který už konkurenční výhodou je, potřebuje strategický plán, který s ním bude počítat a umožní mu stát se trvale konkurenční výhodou.  

 

Jde o dlouhodobou cestu 

Práce na získání konkurenční výhody není rychlá ani snadná. VRIO analýza a vypracování dobrého strategického plánu je pouze začátek. Následně musíte strategii řídit, sledovat a kontrolovat výstupy.  

Naštěstí se máte na koho obrátit. Stačí nás nezávazně kontaktovatprovedeme průzkum trhu, zanalyzujeme konkurenci a pomůžeme vám najít vaše konkurenční výhody.  

 

 
 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Strategie
6 konkrétních tipů, jak zvýšit návštěvnost webu
Vyšperkovaný obsah, design přesně podle vašich představ a perfektní UX i UI. Váš web má vše, co by měl mít – až na jednu věc: návštěvníky. Bez nich ale žádný web neplní svůj účel. Nestačí mít dobrý produkt nebo službu a doufat, že si vás lidé najdou sami. V tomto článku vám odhalíme konkrétní způsoby, jak zvýšit návštěvnost vašeho webu, zviditelnit ho ve vyhledávačích a získat více konverzí.
Strategie
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing bez návratnosti je jen drahý koníček. Chcete z každé investované koruny dostat maximum? Naučte se uvažovat jako investor. Vysvětlíme vám, jak změřit marketingové ROI, vybrat výkonné kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout reálných výsledků – ne domněnek.
Strategie
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.
Strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025