Inspirace  |  Přečteno 190 x
6 tipů, jak na úspěšný e-mail marketing

E-mail je jeden z vůbec nejoblíbenějších nástrojů marketingu e-shopu. Prozradíme vám, jaké e-maily posílat, jak vychytat ten nejlepší čas na rozesílání nebo jak napsat předmět, který každého zaujme. Připraveni? Tak pojďme na to.

Jak na e-mail marketing e-shopu

 

1. E-mail marketing: jaké druhy e-mailů posílat?

E-mail marketing je poměrně komplexní nástroj – mimo jiné i díky tomu, že existuje obrovské množství různých druhů e-mailů, které můžete posílat. Pokud vlastníte e-shop, pravděpodobně budete chtít rozesílat tyto 4: transakční e-maily, newslettery, promo e-maily a zvláštní nabídky. Pojďme si je jeden po druhém představit.

 

Transakční e-maily jako nástroj internetového marketingu

E-mail marketing

 

Transakční e-maily jsou takové e-maily, které posíláte poté, co zákazník provede určitou akci – například potvrzení objednávky nebo poděkování za nákup. Tyto e-maily se na první pohled můžou zdát jako nudná záležitost, ve skutečnosti v sobě ale skrývají potenciál: zákazník chce vědět, zda objednávka v pořádku proběhla nebo jestli se mu podařilo resetovat heslo, a proto je vysoká pravděpodobnost, že takový e-mail otevře. Míra otevření se zde běžně pohybuje okolo 50 %. Pro vás tak vzniká jedinečná příležitost začít budovat vztah se zákazníkem, nastavit tón komunikace a zařídit, aby si vás zákazník zapamatoval.

 

Neswslettery: Příležitost, jak zabodovat s novým zbožím

E-mail marketing newsletter

 

Produktový newsletter je formát, do kterého se vám vyplatí investovat. Na internetu existuje spousta grafických i přímo mailingových programů, v nichž se základními znalostmi e-mail marketingu vytvoříte newsletter, na který se nejen pěkně kouká, ale který zároveň obsahuje tlačítka, odkazy na sociální sítě nebo třeba obrázky produktů s proklikem.
 
Timi tip: Některé mailingové nástroje vám umožní newsletter dynamicky zacílit – každému zákazníkovi v něm můžete nabídnout produkty, o které v minulosti projevil zájem, a vaše nabídka tak bude mnohem personalizovanější, a tedy i efektivnější. Přečtěte si, co je to remarketing a jak na něj.

 

Promo e-maily

Jak na e-mail marketing: Promo e-maily

 

Promo e-maily neboli e-maily s nabídkou slouží k rozesílání aktuálních nabídek. Můžete v reálném čase reagovat na dění v e-shopu a rozeslat nabídky se slevami, které mají omezenou platnost, nebo třeba zahájit speciální vánoční kampaň. Co v promo e-mailech nejlépe funguje? Body navíc získáte díky personalizaci. Oslovením to ale nekončí – stejně jako newslettery, i promo e-maily se vyplatí zacílit pomocí remarketingu.

 

Zvláštní nabídky

E-mail marketing e-shopu: narozeninový e-mail

 

Do této kategorie spadají speciální e-maily, které zákazníkovi posíláte jen při zvláštních příležitostech – například e-maily k narozeninám. Proč do toho investovat? Říká se, že 80 % zisku firem tvoří stálí zákazníci. Tak této šance využijte a zákazníky si udržte tím, že o ně budete pečovat – například jim jako dárek k narozeninám pošlete 20% slevu nebo voucher na dopravu zdarma.

 

2. E-mailový marketing e-shopu: kdy e-maily rozesílat

Otázka Kdy posílat e-maily je poměrně paradoxní: je to otázka, na kterou se začátečníci ptají nejčastěji, a zároveň otázka, kterou vám nikdo nedokáže konkrétně zodpovědět. Na ten pravý čas pro rozesílání e-mailů si budete muset přijít sami. Jak?

e-mail marketing analýza

 

Čas e-mailů podle e-shopu

V prvním, tom nejjednodušším případě se může stát, že vám čas rozesílání e-mailů vyplyne ze samotného provozu e-shopu. Každou sobotu odpoledne spouštíte slevovou akci? Tak o ní můžete každý pátek večer e-mailem informovat. Rozesíláte e-maily se souhrnem informací o tom, co se dělo v pondělí na ranním meetingu? Pak asi budete e-mail odesílat pondělí odpoledne.

 

Čas e-mailů podle zákazníků

Druhý faktor, kterým se můžete řídit, jsou zákazníci. Stojí za to vzít v úvahu, kdy pravděpodobně e-mail otevřou. Vyrábíte například kancelářské pomůcky a cílíte na businessmany, kteří si ráno hned po nástupu do práce pročítají e-maily? Nebo prodáváte spíš zboží týkající se volného času a cílíte na zákazníky, kteří v práci nemají přístup k počítači a e-maily si přečtou až večer?

 

Čas e-mailů podle STO

Z povahy e-shopu ani zákazníků jednoznačně nevyplývá den a čas, kdy e-maily posílat? Nezoufejte, taková situace nastává v naprosté většině případů. Naštěstí existuje chytrý mailingový nástroj, který vám toto dilema usnadní: STO (send time optimization). STO sbírá data o vašich zákaznících a s přibývajícím množstvím e-mailů, a tedy i dat, je schopný s čím dál větší přesností určit časy, ve které konkrétní zákazníci otevírají e-maily. Následně zákazníkům e-mail automaticky rozešle přesně v ty časy, které jsou u daných zákazníků nejefektivnější. Optimalizace probíhá automaticky a vy se nemusíte o nic starat. Nejlepší časy pro odeslání můžete ale získat i v ostatních nástrojích díky split testům.

 

3. Vytvořte e-mail, který bude prodávat

Stejně jako u spousty dalších forem internetového marketingu, i v e-mailech platí, že prodává obsah (o tom se můžete přesvědčit třeba v článku o content marketingu). Potřebujete vytvořit obsah, který bude poutavý a povede k co největšímu množství objednávek. Pojďme se podívat, jak na to.

 

E-mail marketing: začíná to předmětem

Předmět e-mailu je to první, co si uživatel z e-mailu přečte. Napište ho tak, aby nebyl zároveň i to poslední. 70 % lidí totiž e-mail přesune do složky spam čistě na základě přečtení předmětu. Obecná pravidla předmětu e-mailu zní, že by měl být stručný, originální a výstižný – pokud z něj čtenář na první pohled nepozná, o co se jedná, nemá důvod e-mail otevírat. Máme pro vás ale i několik konkrétních tipů a triků, které zákazníky donutí e-mail rozkliknout.
 

e-mail marketing ukázka předmětu e-mailu

 

  • Výzva k akci: Když zákazníkovi přímo řeknete, co má udělat, máte větší šanci, že to skutečně udělá. (Například: Získejte slevu 20 % na nejnovější kolekci.)
  • Efekt ztráty: Všeobecně platí, že lidé více slyší na to, že o něco přijdou, než že by to mohli získat. Zkuste jim pohrozit, že něco ztratí. (Například: Nepropásněte poslední šanci získat slevu).
  • Čísla: Přitažlivě v předmětu e-mailu vypadají i čísla. Velký úspěch tedy budou mít například e-maily nabízející 5 tipů, jak na dokonalou zahradu.

 

Pokud nevíte, jak titulek správně napsat, využijte služeb profesionálního copywritera.

 

Buďte osobní

e-shop marketing: e-mail marketing tón komunikace

 

Strohá a přehnaně formální komunikace, která působí, jako byste stáli ve frontě na úřadu, každého odrazuje. Proto buďte přiměřeně osobní. Jak? Pro začátek můžete zkusit název a IČO firmy v podpisu e-mailu vyměnit za konkrétní jméno a funkci. E-maily tak už nebudou chodit od E-shopu 123, ale od Michala, Product Managera. Ale pozor: klademe zvýšený důraz na slovo přiměřeně. Všeho moc škodí a vy si musíte vychytat tu zlatou střední cestu.

 

Vytvořte e-mail, který bude responzivní

V dnešní době spoustu věcí vyřizujeme na telefonu – a e-maily jsou jedna z nich. Dbejte proto, aby byl váš e-mail responzivní, a vše si před rozesláním nejdříve zkontrolujte na mobilního telefonu. Problémy můžou nastat především s grafikou, kterou jiná velikost obrazovky „rozhodí“, a ona pak bude úplně jinde, než má.

Přečtěte si, co je to responzivita a jak na ni.

 

4. Zjistěte, co funguje

Mailing marketing: A/B testing

 

E-mailový marketing se liší e-shop od e-shopu, a tak si budete muset sami vyzkoušet, co nejlépe funguje zrovna vám. Naštěstí existuje jednoduchá metoda, jak na to. Jmenuje se A/B testing. Metoda spočívá v tom, že si publikum rozdělíte na dvě stejné části, a těm následně pošlete e-mail, v němž bude změněný jeden parametr. Například rozešlete ten samý e-mail v různé časy. Nebo pošlete stejný e-mail s různým předmětem. Nebo třeba ten samý newsletter, ve kterém pouze změníte vzhled tlačítek. Experimentovat můžete v podstatě s čímkoli. Nevýhoda A/B testování je, že zabere velké množství času, ale na druhou stranu díky němu do těch nejmenších detailů zjistíte, co vám funguje nejlépe.

 

5. Jak e-mail marketing vyhodnocovat

E-mailigovou kampaň je velmi snadné vyhodnotit. Nejdřív ze všeho ale musíte vůbec vědět, co vůbec vyhodnocujete. Jaké hodnoty byste měli sledovat?

 

Míra otevření

Počet otevřených emailů ku počtu doručených e-mailů. Nízká míra otevření vám prozradí, že je potřeba zapracovat na předmětu e-mailu nebo času odesílání. Roli může hrát i to, že jste dostatečně nedbali na průběžnou komunikaci se zákazníkem a on si teď nepamatuje, kdo jste.

 

Míra prokliku

Počet prokliků ku počtu doručených e-mailů. Počet prokliků je počet lidí, kteří udělali akci, kterou jste po nich chtěli – klikli na něco v e-mailu a tím se dostali na váš web.

 

Míra zapojení

Počet prokliků ku počtu doručených e-mailů. Toto číslo značí o kvalitě vašeho e-mailu. Pokud máte nízkou míru zapojení, zkuste vylepšit obsah e-mailu – zakopaný pes bude pravděpodobně v textu nebo grafice.

 

Míra odhlášení

Počet lidí, kteří se odhlásili z odběru e-mailů, ku počtu doručených e-mailů. Určitá míra odhlášení (zhruba kolem 1 %) je běžná, pokud ale máte výrazně víc, pokuste se vylepšit svou databázi kontaktů. Pamatujte, že v tomto případě nejde o to, nasbírat co nejvíc kontaktů, ale o to, nasbírat kontakty na zákazníky, kteří o vaše služby skutečně mají zájem.

 

vyhodnocování e-mail marketingu

 

6. Dejte si pozor na legislativu

Dodržování zákonů je v marketingu určitě něco, v čem určitě nechcete šlápnout vedle. Dejte si pozor hlavně na tři zásadní pravidla:
 

  • E-mail neposílejte nikomu, kdo vám na sebe dobrovolně nedal kontakt. (O tom, jak získat e-mailové kontakty, si můžete přečíst v článku o marketingu e-shopu.)
  • E-mail musí obsahovat informaci, že jde o obchodní sdělení.
  • V e-mailu musí být možnost odhlásit se z odběru.

 

Nechcete se dostat do křížku se zákonem? Přečtěte si článek o pravidlech GDPR v e-mailingu.

 

Outsourcujte e-mail marketing s myTimi

E-mail marketing vyžaduje obrovské množství času a trpělivosti všechno testovat a pečlivě vyhodnocovat. Nevíte, jak na to, nebo se vám do toho prostě jen nechce? Nechte to na nás a outsourcujte e-mail marketing u myTimi.

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy
Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím