Inspirace  |  Přečteno 53 x
5 bloků, které brání kreativnímu myšlení, a jak je překonat

Kreativní blok je normální. Frustrace z práce nebo pocit, že jste se zasekli, potkává každého z nás. Nejde ale o konec světa, všechny bloky jsou součástí tvůrčího procesu. Nenechte se vykolejit a vyzkoušejte naše rady, jak blok překonat a pokračovat v práci. 

banner

1. Vaše tvůrčí a pracovní rutina nefunguje 

Při tomto bloku je vaším nepřítelem nefungující rutina, kterou jste si vlivem okolí vytvořili. Váš rozvrh přestává fungovat a nemáte dostatek času na tvorbu nebo na práci, odbíháte neustále od jednomu úkolu ke druhému a pořád vás něco ruší – spolupracovníci, telefonáty, e-maily a podobně. 

 

Co s tím? 

Stanovte si priority. Pokud máte pocit, že vás okolnosti neustále ruší, musíte si bez kompromisů vymezit čas na sebe a svou práci. Vypněte si telefon a upozornění na příchozí e-maily, řekněte kolegům a rodině, že nebudete dostupní a nemají vás rušit. Dejte přednost svojí práci před potřebami druhých. Vašemu kreativnímu myšlení to prospěje. 

Nastavte si rutinu a držte se jí. Podívejte se do svého rozvrhu a najděte si čas na nerušenou práci, který vám nejvíce vyhovuje. Jste ranní ptáče? Přesuňte si nedůležité úkoly a schůzky na odpoledne. Špatně se vám pracuje ráno i večer? Přehodnoťte, jestli si dopřáváte dostatek spánku a odpočinku. 

Vytvořte si zvyk. Když se budete svého rozvrhu držet dostatečně dlouho, stane se zvykem a váš mozek ho začne v pravidelnou dobu vyžadovat – stejně jako vám žaludek připomene hlad, když pravidelně jíte.  

 

 

2. Máte problém či změnu v osobním životě 

Ne a ne přijít na to, jak být zase kreativní? Možná se ve vašem osobním životě právě odehrává problém nebo příliš velká změna. Ať už jde o zdravotní potíže, stěhování nebo problémy v rodině, velké změny mohou narušit váš rozvrh a snížit schopnost soustředit se.  

 

Co s tím? 

Udělejte si pauzu, abyste se s problémem vyrovnali nebo ho vyřešili. Nikdo není z kamene a s každým podobná změna může zamávat, to je normální. Přiznejte si, že potřebujete pauzu, abyste se mohli se změnami nebo problémy vypořádat. Délka trvání už závisí na vás. 

Vnímejte svou práci jako útočiště. Obzvlášť tvůrčí proces může být skvělých východiskem, když jste zahlceni problémy a starostmi. Vnímejte čas na práci jako místo, kde můžete na chvíli uniknout problémům nebo se s nimi rovnou vypořádat. A opět platí – nenechte se rušit. 

Zkuste problém vyřešit. Občas děláme z komára velblouda a některé naše problémy, které nemizí z hlavy, jde snadno vyřešit. Jste na někoho naštvaní? Zkuste si to vyříkat nebo najít jiné řešení, které vám pomůže vrátit se zase do normálního fungování.  

Promluvte si o tom. Někdy je potřeba udělat víc než se s tím v klidu vyrovnávat. Pokud máte ve svém životě opravdu velký problém, najděte si někoho, s kým si můžete promluvit, ať už je to člen rodiny, přítel, mentor nebo terapeut. Možná budete muset tento problém překonat, než se budete moci vrátit k tvůrčímu myšlení. Věnujte mu čas a pracujte na něm. 

 

3. Příliš nad věcmi přemýšlíte 

Rozvoj kreativity a overthinking nejdou dohromady. Tentokrát jste svým největším nepřítelem vy sami. Máte spoustu projektů a plánů, ale zasekli jste se na místě a místo činů nad nimi jen přemýšlíte. Může se také stát, že jste uvízli ve své komfortní zóně, kdy nechcete riskovat, abyste vytvořili něco nového a zajímavého. Váš vnitřní kritik jede na plné obrátky, hledá chyby na každém nápadu a brání vám některý z nich vyzkoušet. 

 

Co s tím? 

Začněte. Přestaňte nad věcmi přemýšlet a začněte konat. Stačí udělat malý krok a za chvíli zjistíte, že jste se naplno ponořili do práce a svého vnitřního kritika jste prozatím umlčeli. 

Jděte se projít, zaběhat si nebo se jen vyvětrejte v parku. Pohyb, rozproudění krve a čerstvý vzduch vám pomůže pročistit mysl a povzbudit tělo. Tato rada by se dala zařadit mezi ty univerzální. Navíc vám jiné prostředí pomůže změnit myšlenky a vnést do hlavy nové, namísto toho, abyste neustále opakovali stejný vnitřní monolog. 

Dělejte si poznámky. Pokud hledáte inspiraci a máte pocit, že odnikud nepřichází, začněte si během dne dělat poznámky. Než nějaký letmý nápad hned zavrhnete, napište ho na papír. Až přijde pravý čas, bude se vám hromádka nápadů od svého minulého já hodit. 

 

 

4. Máte strach 

Další z tvůrčích bloků, který způsobuje náš mozek. Nejistota z toho, jestli je realizovaný nápad dobrý a bude mít úspěch, vás může úplně zmrazit. Abyste se z tohoto bloku dostali, musíte se postavit svému strachu a zbavit se nejistoty. 

 

Co s tím? 

Připomeňte si své proč. Je to silný motivační faktor. Zapomněli jste, proč jste se vlastně do práce pustili? Připomeňte si, proč jste s projektem, s podnikáním nebo s jinou prací začínali a proč byste se k ní měli vrátit. 

Sklouzněte k nedůležitým úkolům. Odpočiňte si od usilovné snahy být kreativní a věnujte se rutinnímu úkolu. Může to být vyřizování e-mailů a schůzek, může to být vaření nebo něco, co vám zabere čas a dovolí vám se v činnosti ztratit. Díky tomu se uklidníte. 

Dovolte si udělat chybu. Nikdo není dokonalý, ani vy ne. Uvědomte si, že každý někdy může chybovat, třeba vám to pomůže prolomit počáteční bariéru.  

Připomeňte si, co vás baví. Snažili jste se tak moc, že jste zapomněli, proč vás to vlastně kdysi bavilo? Zkuste si to připomenout tím, že se vrátíte k věcem, které děláte rádi. Začali jste s tvorbou kreativních kampaní a sklouzli k papírování a analýzám? Vraťte se na chvíli zpátky a připomeňte si, proč vás to bavilo. 

 

5. Děláte toho příliš 

Máte tolik práce, že nevíte, co s ní. Vzali jste si na starost příliš mnoho projektů, nedokázali jste říct ne a teď jste paralyzováni tím, kolik toho musíte udělat. Abyste se z toho dostali, omezte a pusťte některé povinnosti a úkoly. 

 

Co s tím? 

Naučte se říkat ne. Jestli jste příliš zahlcení, naučte se odmítat. Nemusíte a nemůžete dělat všechno. Než si přidáte na svůj to-do list další úkol, soustřeďte se na chvíli na svou aktuální práci a také na to, jestli vůbec chcete (a můžete) něco dalšího dělat. 

Udělejte si seznam priorit. Pokud ještě nemáte zavedený to-do list, napište si všechny věci, které musíte udělat, a určete jim priority. Na kterých projektech chcete pracovat jako první? Které mohou počkat? Mají termíny? Jakmile budete mít plán, budete se cítit jistěji. 

Dopřejte si čas na odpočinek. Jakmile budete mít více času, nezačněte ho automaticky plnit dalšími úkoly, ale investujte volný čas do sebe. Najděte si, co vám nejlépe pomůže se odreagovat, když jste ve stresu. 

Zbavte se úkolů, které nechcete dělat. Je na seznamu něco, co můžete delegovat? Udělejte to. Nehromaďte na sebe příliš velký tlak a odpovědnost a požádejte ostatní o pomoc. 

 

Delegujte nám své úkoly 

Získejte více času na svůj business a na to, co vás baví. Zastoupíme vás všude tam, kde to potřebujete, a ušetříme vám čas. Vy se tak můžete soustředit na jádro svého podnikání. 

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy
Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím