Co je anchor text a jak vám zlepší SEO?

28. 2. 2022
Aktualizováno: 6. 3. 2025
SEO Přečteno 3707 x

Anchor text je důležitý prvek, který rozhoduje o tom, jestli uživatel na odkaz kline. Přečtěte si, jak ho napsat správně, jaké druhy existují a jak vám pomůže zlepšit pozice ve výsledcích vyhledávání?

Co je anchor text? 

Anchor text je slovo, sousloví nebo věta, na kterou umístíte hypertextový odkaz na jinou stránku. Bývá podtržený nebo barevně odlišený od zbytku textu – třeba takhle. Uživatele má nalákat k prokliknutí na další stránky na webu. Jeho hlavní funkcí je informovat čtenáře o tom, kam jej odkaz zavede a co bude obsahem stránky.

 

Zdrojový kód anchor textu 

Jak anchor text poznáte ve zdrojovém kódu? HTML kód vypadá takto: 

<a href="http://www.domena.cz">anchor text</a>  

 

Příklad konkrétního anchor textu by vypadal takto: 

<a href="http://www.mytimi.cz">outsourcujte vše na jedno místo</a>  

 

Druhy anchor textu

Existuje několik druhů, které se liší svým obsahem. Jaké to jsou? 

 

Přesná shoda 

Přesná shoda znamená, že je anchor text shodný s názvem stránky (klíčovými slovy), na kterou odkazuje. 

Příkladem může být marketingový audit, který směřuje na tuto stránku: https://www.mytimi.cz/marketingovy-audit/.  

Pozor, přesnou shodu nikdy nevyužívejte pro linkbuilding. Je to proti zásadám Googlu, ten totiž preferuje přirozené odkazy. To znamená, že by odkazy měly vznikat organicky a být přirozenou součástí obsahu. Pokud v rámci linkbuildingu budete nadměrně používat anchor texty v přesné shodě, Google vyhodnotí, že takové odkazy nemohly vzniknout přirozenou formou a bude váš obsah penalizovat.  

 

Volná shoda 

Anchor text zahrnuje klíčové slovo, ale kromě něj obsahuje i další slova. Použití volné shody působí přirozeněji. 

Například slovní spojení správně vytvořený web  odkazuje na stránku https://www.mytimi.cz/tvorba-webu/.  

 

Generický 

Generický anchor text je obecný a neobsahuje klíčové slovo ani název značky. Jsou to například fráze typu:  

  • klikněte zde 
  • více informací najdete tady 
  • stáhnout  
  • PDF  
  • video  

U generického anchor textu je důležité, aby text před odkazem dostatečně popisoval, jaký obsah nebo informace uživatel na cílové stránce najde. 

Příklad správného použití: Zajímá vás, jaké další služby v rámci marketingu nabízíme? Jejich přehled najdete tady. Odkaz směřuje na tuto stránku https://www.mytimi.cz/marketing-p/

 

 

Holý 

Holý anchor text je čistě adresa URL. 

Tady je příklad: „Více informací najdete na webu: https://www.mytimi.cz“.  

 

Brandový 

Brandoový znamená, že anchor text obsahuje název značky nebo firmy. 

Příkladem je třeba text: „Firma myTimi má 327 spokojených zákazníků“.  

 

Obrázek 

Pokud obrázek slouží jako odkaz a má vyplněný ALT text, vyhledávač ho považuje za anchor text.  

Příkladem může být obrázek, který zobrazuje ikonu pro „Marketingový audit“ 

ALT text obrázku: „Informace o marketingovém auditu“ odkazuje na stránku https://www.mytimi.cz/marketingovy-audit/

 

Jaké jsou zásady správného anchor textu? 

Co byste měli při tvorbě anchor textu určitě dodržovat: 

  • Srozumitelnost: Pište tak, aby uživatel věděl, kam odkaz vede. 
  • Přirozenost: Anchor text by měl působit přirozeně a zapadat do celkového kontextu. 
  • Vhodné umístění: Umístěte odkaz na místo, které dává smysl. Uživatel by v tu chvíli měl chtít kliknout na jinou stránku. Například aby si přečetl, co znamená daný termín nebo se o nějakém tématu dozvěděl víc informací. 
  • Relevance cílové stránky: Stránka, na kterou odkaz směřuje, by měla být relevantní k tématu odkazu a nabídnout související obsah. 
  • Důvěryhodnost webů: Odkazy by měly směřovat na důvěryhodné webové stránky. 
 

Na co si dát při tvorbě anchor textu pozor? 

Chyby v textu, popřípadě odkazu, zhorší uživatelský zážitek čtenáře a negativně ovlivní SEO. Jakým chybám se vyhnout? 

  • Nefunkční odkazy: Nejspíš to sami znáte, kliknete na odkaz a objeví se chyba 404 (smazaná nebo přesunutá stránka). To vás jako uživatele určitě nepotěší. Proto je důležité si jednou za čas svůj web projít a zkontrolovat funkčnost odkazů. Navíc Google považuje nefunkční odkazy za ukazatel špatné kvality stránky. Takže jestli chcete zlepšit svou pozici ve vyhledávačích, zkontrolujte funkčnost vašich odkazů. 
  • Nejasnost: Uživateli musí být z anchor textu nebo okolního textu jasné, co bude obsahovat stránka, na kterou vede odkaz. 
  • Příliš mnoho odkazů: Představte si, že byste četli článek, který by měl v každé větě odkaz na jinou stránku. Nejenže byste určitě neklikli na všechny odkazy, ale dost možná by vás to při čtení vyloženě otravovalo. 
 
 
 

Anchor text a SEO 

Anchor text a SEO spolu souvisí, i když pro SEO je spíš důležitý odkaz, který anchor text obsahuje. Existují dva základní typy odkazů: 

Interní odkazy: Jsou takové, které vedou na jiný obsah v rámci vašeho webu. Interní odkazy usnadňují uživatelům navigaci na webu a zlepšují tak jejich uživatelský zážitek.  

Tip: Přečtěte si, jak vytvořit web, který bude pro uživatele intuitivní a snadno ovladatelný. 

Kromě toho taky pomáhají vyhledávačům snadněji indexovat vaše stránky. To může zvýšit jejich viditelnost, zlepšit jejich hodnocení a tím i pozitivně ovlivnit vaše SEO. 

Externí odkazy vedou z jiného webu na ten váš. Externí odkazy jsou důležité pro SEO, protože vyhledávače na základě externích odkazů hodnotí kvalitu a relevanci vašeho obsahu. Pokud jiný důvěryhodný web odkáže na váš web, znamená to, že je váš obsah považován za hodnotný. To zlepší vaši pozici ve vyhledávačích.  

Tip: Chcete zlepšit svou pozici ve vyhledávačích? Přečtěte si, jak využít linkbuilding – budování zpětných odkazů

 

Co si ohlídat u anchor textu v rámci linkbuildingu? Odpoví Junior SEO Specialist Bára
Barbora Kadlecová
Barbora Kadlecová
Junior SEO Specialist myTimi

Anchor text by měl působit přirozeně, měl by být tematicky relevantní s textem, ve kterém je uveden, ale i vůči obsahu cílové stránky. Je vhodné také kombinovat různé formy textu – někdy použít celou větu, jindy například samotnou URL, na kterou vede link. Tím se vyhneme stereotypním vzorcům, které by mohly prohlížeče zaznamenat a vyhodnotit jako podezřelé.  

 

Linkbuilding není jediný způsob, jak zlepšit SEO. Existuje celá řada způsobů, jak optimalizovat váš web pro vyhledávače

 

FAQ aneb často kladené dotazy 

 

1. Existuje ideální délka anchor textu? 

Ne, neexistuje. Pokud dodržíte výše zmíněné zásady, délka samotného textu není rozhodující. Samozřejmě se vyhněte extrémům. Nevytvářejte anchor text, který bude dlouhý tři řádky ani odkaz nevkládejte do spojky.  

 

2. Zlepšuje anchor text UX design? 

Anchor text usnadňuje navigaci uživatelů na vašem webu, takže ano, do jisté míry zlepšuje i UX. Naopak může UX i výrazně zhoršit, a to právě ve chvíli, kdy by odkaz vedl na nefunkční stránku. 

Tip: Přečtěte si, jaký je rozdíl mezi UX a UI designem

 

Chcete získat lepší pozice ve výsledcích vyhledávání?  

V myTimi si vezmeme vaše SEO na starosti. Napíšeme skvělé texty, provedeme kompletní SEO analýzu webu a zkrátka dostaneme váš web na přední příčky ve vyhledávačích.  

 
 
 
 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

SEO
Pište SEO texty, které dominují vyhledávání: copywriteři a SEO specialisté radí, jak na to
Psaní SEO textů má svá pravidla. Ve chvíli, kdy je pochopíte a začnete dodržovat, budou mít vaše stránky a články mnohem větší potenciál obsazovat top příčky ve vyhledávání. Odhalíme vám postupy, které používáme u našich klientů a které fungují i ve vysoce konkurenčních oborech. Naučíte se, jak napsat text, který zaujme čtenáře a přesvědčí vyhledávače, že si právě váš obsah zaslouží být na vrcholu
SEO
Neprodáváte tolik, kolik byste si představovali? Vyzkoušejte nástroj pro analýzu SEO potenciálu vašeho webu
Chcete využívat web na maximum a prodávat víc? Využijte náš bezplatný nástroj pro analýzu SEO potenciálu webu. Zjistěte, jak si stojíte v porovnání s konkurencí, jak rychle se váš web načítá nebo zda nepotřebujete optimalizovat obsah. Udělejte první krok k vyšším konverzím ještě dnes.
SEO
SEO marketing 17× jinak – ultimátní průvodce ovládnutím vyhledávačů
Objevte všechny způsoby, jak dát internetovým vyhledávačům najevo, že právě vaše stránky jsou ty, které by měl doporučovat na prvních příčkách vyhledávání. Způsobů, jak to udělat je celé řada a vyznat se v nich může být někdy oříšek. Shrnuli jsme proto všechny druhy SEO marketingu, abyste si mohli vybrat, se kterými se vyplatí pracovat zrovna vám.
SEO
Studie: Copywriteři versus AI. Kdo vyhraje bitvu o SEO?
Snad s výjimkou současné módy „lyžařských brýlí“ pro rozšířenou realitu od Applu se o žádné technologické novince nemluví tolik jako o nástrojích generativní umělé inteligence. Spekuluje se o tom, že copywriteři a další tvůrci přijdou o práci, jelikož je nahradí automaticky generovaný obsah. Jaká je ale realita z hlediska SEO a copywritingu?

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025