Obchod a strategie  |  Přečteno 1760 x
29. 12. 2021

11 oblastí, o které se musíte postarat při expanzi e-shopu do zahraničí

Jen v Evropské unii tvoří přeshraniční B2C obchodování téměř čtvrtinu všech tržeb. Zvažujete svou šanci při expanzi e-shopu do zahraničí? Přečtěte si rady, které byste neměli přehlížet. Dozvíte se spoustu užitečných informací i zajímavostí z jednotlivých trhů.

banner

E-commerce v zahraničí 

V současné době je díky internetu možnost nakupovat téměř po celém světě. I když je lákavý předpoklad, že díky (téměř) neomezeným možnostem bude expanze do země s podobnou kulturou vyžadovat méně práce, musíte si dávat pozor na několik klíčových faktorů. Bez ohledu na to, kolik mají konkrétní země společného, je každá jedinečná. Slovensko není Česko, Belgie není Francie, Kanada nejsou Spojené státy. Každý globální trh si zaslouží vlastní metodické plánování a strategii. 

 

4 oblasti, které potřebujete před expanzí prozkoumat 

Než se pustíte do zahraničních vod, je potřeba prozkoumat, jestli je na to vaše firma připravená – finančně, provozně, marketingově, logisticky a podobně. Jak najít správné načasování? 

 

1. Začněte s provozními věcmi 

K mezinárodní expanzi nutně nepotřebujete zcela nový fond zdrojů – finančních ani lidských. Rozhodně ale potřebuje nemalé nasazení těch, které už máte. Pokud jde o lidské zdroje, zahraniční nebo celosvětový marketing už potřebuje opravdu pokročilou sadu dovedností.  

Máte ve firmě experty, kteří mají zkušenosti s mezinárodními vodami nebo kteří jsou schopní a ochotní naučit se něco nového?  

Z finančního hlediska doporučujeme, aby podniky s globálními ambicemi vyčlenily rozpočet na mezinárodní marketing odděleně od rozpočtu na domácí marketing – samozřejmě v závislosti na celkové strategii růstu a podmínkách trhu.  

 

2. Prozkoumejte mezinárodní poptávku po produktu 

Jak často spotřebitelé řeší problémy, se kterými jim dokážete pomoct? Jak často vyhledávají konkrétně váš produkt? Máte významnou návštěvnost webu ze zahraničí? Prozkoumejte také, jaké výrobky jsou spotřebitelé v cílové zemi zvyklí nakupovat online. Pro zajímavost – v Indii jde 47 % výdajů na elektroniku a v Číně jsou zase horkým zbožím papírové ručníky a oblečení.  

 

3. Určete rozsah expanze 

Budete jen přidávat novou jazykovou mutaci webu, nebo pro vás expanze znamená i otevření kamenných poboček v nové zemi? Definujte si své konkrétní potřeby. Čím pečlivěji se budete tomuto bodu věnovat, tím větší máte šanci na úspěch. 

 

4. Udělejte průzkum zahraničního trhu 

Úspěšná expanze do zahraničí vyžaduje důkladné plánování. Kromě kulturních a jazykových rozdílů se musíte připravit na národní nebo regionální platební možnosti, rozdíly v právních předpisech, nezbytné daně, cla a globální ekonomické změny.  

Před vstupem do jakékoliv nové země musíte určit aktuální tržní příležitosti, předpokládat realistické nasycení trhu, zvážit místní ceny a platební metody, zhodnotit možnost dopravy v dané oblasti a předvídat veškeré související náklady.  

 

7 věcí, které musíte vzít v potaz při expanzi e-shopu do zahraničí 

  

Expanze do zahraničí v sobě skrývá spoustu záludností. Tohle je 7 oblastí, které byste si měli obzvlášť pohlídat. 

 

1. Lokalizace 

Lokalizace není pouhý překlad. Zatímco překlad je převedení textu v jednom jazyce na text v jiném jazyce, v rámci lokalizace přizpůsobujete vše – loga, obrázky, barvy a další nejazykové prvky, které ovlivňují prodej. 

V kontextu e-commerce to zahrnuje také místní možnosti platby a dopravy, kulturní vhodnost pro cílový trh nebo třeba správné zobrazení času, data a cen v místních formátech. Významná jsou také časová pásma, protože rozdíl může vést k tomu, že společnost a zákazník budou mít dva různé termíny nákupu. Stejně tak lokalizace platí i pro optimalizované adresní formuláře. V mnoha zemích například neexistují směrovací čísla, a když už, jejich formát se liší.  

Na plně optimalizovaném webu můžete využívat různé geolokační funkce, které dokáži identifikovat, ve které zemi se uživatel nachází, a automaticky zobrazí správný jazyk a variantu webu pro danou lokalitu. Variantu, kdy si uživatel musí vybírat jazyk kliknutím na vlaječku, mohou někteří považovat za urážlivou. Představte si třeba uživatele Tchaj-wanu, který musí pro svůj rodný jazyk kliknout na vlajku Číny.  

Přizpůsobit musíte také prodejní a propagační akce, protože nákupní svátky mohou být pro danou zemi specifické. Například Zelené pondělí (první pondělí v prosinci) je německou verzí Black Friday. V Belgii je zase velkým nákupním dnem Sint-Maarten 11. listopadu. 

 

2. Stanovení ceny 

Podle Harvard Business Review je vnímání ceny zákazníkem stejně důležité jako cena samotná. Stejně jako u nás, i američtí, norští nebo třeba australští spotřebitelé reagují lépe na ceny končící devítkou (159 Kč). Naopak v Číně, Japonsku nebo Brazílii se zboží prodává lépe, když ceny končí nulou (160 Kč). 

Důležitá je i měna. Nenechávejte svou mezinárodní verzi e-shopu čistě v USD nebo EUR pro všechny, odradíte si velkou část spotřebitelů. 15 % britských maloobchodníků tvrdí, že nakupující opouštějí košíky, když se ceny nezobrazují v librách.  

Stejně tak při expanzi do zahraničí zvažte, jestli zobrazované ceny budou zahrnovat daň, nebo ne. Zákazníci v USA nebo Kanadě vědí, že ceny na cenovkách jsou bez daně, a očekávají vyšší celkovou částku na pokladně. V Evropě je naopak běžnější, že obchodník už daň do ceny zahrnul.  

 

 
 

3. Náklady na dopravu 

Náklady na dopravu do cizí země mohou zahrnovat daně, cla, poplatky za směnu měn, různé tarify, pojistné, samotné náklady na dopravu a manipulaci, poplatky za zpracování plateb a podobně. Zjistěte si všechny potřebné informace v tomto ohledu a porovnejte svou cenovou nabídku s místními produkty. Máte stále konkurenceschopnou nabídku? 

Rozhodujícím bodem je také rozhodnutí, jestli máte převzít náklady na dopravu, nebo je přenést na nakupujícího. Ať už se rozhodnete je pokrýt jakýmkoliv způsobem, ujistěte se, jak na rozhodnutí zareagují zákazníci. 

 

4. Platby 

Přijímání kreditních karet je v e-shopu samozřejmostí, v zahraničí můžete zvážit také PayPal, který u nás stále není příliš běžný. Jak budou vaši zákazníci platit? 61 % amerických zákazníků má dvě nebo více kreditních karet, v Mexiku vlastní VISA kartu jen 19 % zákazníků. Pokud byste chtěli prorazit v Keni, připravte se na to, že 94 % transakcí provádí lidé v hotovosti. 

V Brazílii a dalších zemích nakupují lidé pomocí splátkových kalendářů, obzvláště elektroniku. V Německu je mezi zákazníky populární platba na účet, více než polovina z nich neplatí ihned, ale raději obdrží fakturu po odeslání zboží.  

 

5. Logistika 

S náklady na dopravu souvisí také náklady na logistiku. Ne všichni poskytovatelé zasílají i mezinárodní zásilky. Různé země mají navíc svá vlastní omezení. Například ve Francii je spousta ulic pro doručovací vozy příliš úzkých a příjemci si musí pro zásilky chodit do distribučních center, takže mnozí dávají přednost francouzskému doručovacímu systému, který nabízí doručování až do domu. V Kanadě mohou balíky zasílané do venkovských provincií vyžadovat další čas a náklady, protože tam doručovatelé jezdí méně často.  

Jít naproti těmto specifikům se pro vás může stát logistickou noční můrou, ale může to být to, co vás odliší od konkurence.  

 

6. Zákaznický servis 

Je důležité mít plán pro vyřizování zákaznických dotazů, vracení nebo vyměňování zboží a vracení peněz. Při mezinárodní expanzi je důležité zvážit, jak se v jednotlivých zemích se zásadami vrácení zboží vypořádáte. Američané považují vracení zboží téměř za své ústavní právo, ale ve Francii zase předpokládají, že všechny nákupy jsou konečné. 

 

7. Právní (a jiné) předpisy 

Přesvědčte se také o legálnosti svého produktu. Země například různým způsobem regulují kosmetiku na bázi chemie. Například Francie má přísné požadavky, které regulují, které potraviny mohou být označeny jako ekologické. Skandinávské země často vyžadují důkaz, že dovážené výrobky byly vyrobeny etickým a ekologickým způsobem. S tím souvisí nejen marketingové aktivity, ale také například informace na obalech výrobků

 

Čeká vás spoustu průzkumů 

Expanze e-shopu do zahraničí není tak snadná záležitost, jak se na první pohled zdá. Ale když se jej chytí odborníci, nemusí to být žádná věda. S expanzí do zahraničí vám může pomoci myTimi. Poskytneme komplexní podporu, zajistíme komunikaci s úřady, dokážeme převzít administrativu, marketing i zákaznickou péči. Expandujte s námi efektivně a s minimálními náklady

 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy