Obchod a strategie  |  Přečteno 516 x
20. 8. 2024

Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady

Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.

banner

Co jsou náklady obětované příležitosti a proč jsou důležité?

Náklady obětované příležitosti (anglicky opportunity cost) představují užitek, kterého se vzdáváte tím, že upřednostníte jednu byznysovou příležitost před jinou. Jinými slovy, je to ztráta potenciálního zisku, který byste mohli mít, kdybyste vybrali nejlepší variantu místo vámi zvolené. 

Opportunity cost jsou zásadní pro rozhodování, do jakého byznysu investovat. Hrají tak důležitou roli při akvizici, v investování a řízení firmy – protože jako majitel nebo ředitel společnosti musíte vždy pečlivě zvážit, jak nejlépe využít dostupné finanční prostředky. 

Každé rozhodnutí, kam peníze investovat, znamená vzdát se jiné příležitosti. Opportunity cost vám tak pomáhají lépe pochopit skutečné náklady vašich rozhodnutí, včetně těch, které nejsou přímo viditelné, a porozumět také tomu, jak volba jedné možnosti místo druhé ovlivní ziskovost společnosti.

Jak zjistit, který projekt je výhodnější?

Představte si, že plánujete investovat 1 milion korun do interního projektu, například na vývoj nového systému pro hodnocení leadů. Když máte na výběr z více projektů, je důležité rozhodnout se pro ten nejziskovější. Analýza nákladů obětované příležitosti vám v tomto rozhodování pomůže. 

Analýzu můžete provést například pomocí výpočtu návratnosti investice (ROI). Našemu CEO Honzovi se ale více osvědčila analýza investic metodou čisté současné hodnoty (Net Present Value, NPV). Pomocí NPV zjistíte, které projekty stojí za investici a o kterých byste raději přemýšlet ani neměli.

Výpočet čisté současné hodnoty

 

Výpočet NPV vám vysvětlíme na příkladu

Můžete investovat 1 milion korun do projektu, který vám má za 3 roky přinést 10 milionů korun, nebo tyto peníze investovat do akcií s ročním výnosem 10 %. Jaká varianta je lepší volbou, vypočítáte následovně: 

  • CFn = 10 milionů Kč (částka, kterou projekt přinese za 3 roky) 
  • n = 3 roky (doba trvání projektu) 
  • r = 0,10 (10% roční výnos z akcií) 

Abyste určili, která varianta je výhodnější, vezmete očekávaných 10 milionů a vydělíte je 1,103 (10 000 000 / 1 + 0,103). Tím získáte NPV přibližně 7,51 milionu Kč. Pokud byste ale investovali 1 milion do akcií s 10% ročním výnosem, za 3 roky byste měli 1 331 000 Kč (1 000 000 × 1,103). 

Z výpočtu vychází, že interní projekt vydělá přibližně 7,51 milionu Kč. Ve srovnání s investicí do akcií, která by za stejnou dobu přinesla přibližně 1,33 milionu Kč, je projekt jednoznačně výhodnější volbou.

 

Čím se u výpočtu NPV řídit?

U výpočtu NPV platí: 

  • Pokud vyjde NPV kladná, investice se vyplatí realizovat.
  • Pokud bude NPV záporná, investici byste neměli uskutečňovat.
  • Pokud u několika investičních projektů vyjde kladná NPV, upřednostníte ten s nejvyšší kladnou čistou současnou hodnotou.
  • Pokud máte neomezené zdroje, můžete investovat do všech projektů s kladnou NPV.

 

Tímto způsobem je užitečné zhodnotit všechny investiční projekty. Honzovi se například vyplácí vytvořit si navíc 3 typy scénářů

  • Optimistický – bere v úvahu nadprůměrné výsledky. 
  • Realistický – poskytuje nejjasnější představu o pravděpodobném budoucím vývoji. 
  • Pesimistický – počítá s nejhorším možným výsledkem, tedy kolik vás bude investice stát a jaký výnos můžete očekávat, pokud se podnikání nevyvine podle plánu.

 

Každému scénáři přiřadíte procentuální váhu (jaká je šance, že tento scénář nastane) a toto číslo vynásobíte s NPV. Získáte celkovou čistou současnou hodnotu projektu, která vám pomůže rozhodnout se, jestli je daná investice tou nejlepší možností, jak naložit s dostupnými finančními prostředky. 

Honza říká: „Firmy často dělají chybu, když se zaměří pouze na to, kolik jim projekt vydělá, a nezohledňují čistou současnou hodnotu. Například pokud projekt stojí milion korun a vydělá 40 000 Kč ročně – může to sice vypadat jako dobrá investice, ale jakmile si společnost spočítá NPV, klidně se ukáže, že je v záporných číslech. Když si spočítá NPV předem, může investovat jinak a nepřijde tak o peníze.“ 

Tip: Zjistěte, kolik se vám vyplatí investovat do akvizice nových zákazníků, aby vás nezruinovala.

 

Kolik ztratíte při výběru druhé nejlepší varianty?

Náklady obětované příležitosti patří mezi implicitní náklady. Spolu s explicitními náklady (to jsou skutečně vynaložené peníze, práce, materiál, kapitál atp.) tvoří ekonomické náklady. Výrazně tedy ovlivňují ekonomický zisk firmy. 

Výpočtem nákladů obětované příležitosti zjistíte, o kolik peněz přijdete, pokud si nevyberete tu nejlepší (nejziskovější) variantu. Tímto způsobem odhalíte, jaký potenciální zisk jste mohli získat, kdybyste zvolili tu nejlepší investiční možnost.

Výpočet nákladů obětované příležitosti

 

Výpočet vám vysvětlíme na příkladu

Máte k dispozici tým zaměstnanců a 1 milion korun na jejich platy. Můžete se rozhodnout, zda budou pracovat na interním projektu, nebo na zakázce pro klienta. Pokud se rozhodnete pro interní projekt, vaše náklady ušlé příležitosti (tedy ztracený zisk) budou následující: 

Interní projekt:

  • Investice: 1 milion korun (platy zaměstnanců). 
  • Návratnost (RICP): Projekt přinese výnos 1,5 milionu Kč po jednom roce.

Alternativní investici (práci pro klienta):

  • Investice: 1 milion korun (platy zaměstnanců). 
  • Návratnost (RMPIC): Zakázka pro klienta přinese výnos 2,5 milionu Kč po jednom roce.

Náklady obětované příležitosti = RMPIC – RICP = 2 500 000 Kč – 1 500 000 Kč = 1 000 000 Kč

Rozhodnutím se pro práci na interním projektu tedy přicházíte o potenciální výnos 1 milion korun. Ten byste vydělali, pokud byste zaměstnance poslali pracovat na zakázce pro klienta.

Ovlivňují náklady příležitosti strategická rozhodnutí ve firmě?

Analýza nákladů příležitosti má zásadní vliv na strategická rozhodnutí ve firmě. CEO by měl moudře přerozdělovat vydělané peníze – to může zahrnovat investice do nových projektů, rozvoj oddělení, nábor nových zaměstnanců, školení atp.

U každé investice by měl zvažovat, jakou hodnotu mu přinese ve srovnání s jinými byznysovými příležitostmi. „CEO může u každého nákladu ve firmě provést analýzu čisté současné hodnoty a porovnat tak, zda by mu investice do jiného projektu nepřinesla vyšší návratnost. Totéž může aplikovat také u každého zaměstnance, aby zjistil, jaký přínos mu daný pracovník v průběhu času přinese. Většina lidí však takto komplexně neuvažuje, zejména když jde o řízení lidí a běžné náklady. Pokud by však CEO dokázali systematicky posuzovat každou investici tímto způsobem, mohli by výrazně zefektivnit fungování firmy,“ dodává Honza.

 

Jak ovlivňují náklady obětované příležitosti investora? Zeptali jsme se našeho CEO Honzy Skovajsy

Jan Skovajsa

Jan Skovajsa

CEO myTimi

Náklady obětované příležitosti jsou pro investora naprosto zásadní. Před každým investičním rozhodnutím by měl investor zvážit: 

  • jakou návratnost očekává, 
  • kolik mu přinese v procentech 
  • a jaká je druhá nejlepší možnost, do které by mohl investovat. 

Je to podobné jako v reálném životě, když lidé uvažují nad tím, zda si vzít hypotéku na nemovitost, nebo ji koupit za našetřené peníze. Pokud nejste úplný začátečník v investování, téměř vždy se vám vyplatí vzít si hypotéku, a to i pokud máte několik milionů na účtu. Ty totiž místo koupě nemovitosti můžete investovat do akcií. Ty vám mohou vydělat další milion korun, zatímco úroky z hypotéky vás budou stát 500 tisíc.

 

Tip: Také by vás mohlo zajímat, jak přemýšlet nad podnikáním jako investor.

FAQ: Na co se nejčastěji ptáte?

 

1) Jaký je rozdíl mezi výpočtem NPV a nákladů obětované příležitosti?

NPV zohledňuje časovou hodnotu peněz. Proto se používá při hodnocení jednotlivých projektů, zejména když mají různou dobu trvání nebo odlišné cash flow. Naopak výpočet nákladů obětované příležitosti vám ukáže, jakou částku peněz ztratíte tím, že se rozhodnete pro jednu možnost místo jiné. Pomocí něj tedy zjistíte rozdíl mezi návratností nejlepší alternativy (RMPIC) a zvolenou investicí (RICP). 

Pokud potřebujete podrobněji analyzovat jednotlivé investice a vzít v úvahu časovou hodnotu peněz, měli byste použít NPV. Zatímco náklady obětované příležitosti jsou užitečné pro rychlé zjištění, co byste mohli ztratit, pokud byste se rozhodli pro jinou variantu místo té nejlepší.

 

2) Můžou být opportunity cost nulové?

Náklady obětované příležitosti můžou být nulové, pokud v ekonomice neexistují žádné alternativy –například pokud firma nakupuje výrobky od monopolní společnosti, která je jediným výrobcem těchto produktů. V takové situaci tedy neexistuje jiná volba, které byste se museli vzdát. 

Příkladem nulových nákladů obětovaných příležitosti jsou volné statky jako vzduch, voda v řekách a sluneční světlo, které jsou dostupné zdarma a v dostatečném množství pro všechny.

 

3) Jaké jsou příklady opportunity cost v běžném životě?

V běžném životě se můžete setkat s následujícími situacemi: 

  • Vzdělání vs. práce – Rozhodujete se, zda jít na vysokou školu, nebo začít hned pracovat. Pokud si vyberete studium, vzdáváte se potenciálního příjmu, který byste mohli mít, kdybyste začali chodit do práce. Naopak nástupem do práce přicházíte o možnost získat vyšší vzdělání, které by vám mohlo v budoucnu přinést lepší pracovní příležitosti.
  • Cestování vs. spoření – Máte dostatek peněz, které můžete buď použít na dovolenou, nebo si je spořit. Pokud se rozhodnete pro cestování, vzdáváte se možnosti navýšit své úspory. Pokud peníze uložíte, vzdáváte se zážitků a odpočinku, které by vám dovolená přinesla.
  • Práce na plný úvazek vs. OSVČ – Pokud se rozhodnete podnikat jako OSVČ, vzdáváte se jistoty pravidelného příjmu a benefitů spojených s plným úvazkem (např. placené zdravotní pojištění nebo dovolená atp.). Na druhou stranu, když zůstanete v práci na plný úvazek, vzdáváte se možnosti být si svým vlastním šéfem a přizpůsobit si práci dle svých potřeb.

Neutopte své peníze v naoko výhodných projektech 

Chcete se ujistit, že investujete správně, nebo se v analýze nákladů obětované příležitosti zkrátka ztrácíte? Pak se obraťte na nás. Pomůžeme vám udělat správná investiční rozhodnutí, abyste neutopili peníze v něčem, co vám nepřinese požadovaný zisk.

 

 
 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy