3 důvody, proč si spočítat návratnost investic (+ jednoduchý návod, jak na to)

11. 8. 2021
Obchod a strategie Přečteno 3976 x

Peníze dělají peníze, nemusí to ale platit vždycky. Možná jste už začali zjišťovat, jak spočítat návratnost marketingové investice, ale trochu se v tom ztrácíte. V tomto článku se společně podíváme na to, co si pod pojmem návratnost investic představit, co do ní všechno zahrnout a jak ji spočítat. Také si ujasníme, co znamená ROI, p.a. nebo benchmarking.

 

Návratnost investic (ROI)

 

ROI – co to je?

ROI je zkratka anglického Return on Investments čili návratnost investic. Je to jeden ze základních ukazatelů, který vyjadřuje čistý zisk, nebo ztrátu v procentech a dá se vztáhnout v podstatě na cokoliv – od nové reklamní kampaně přes průzkum trhu až po akvizici.

 

3 důvody, proč byste návratnost investic měli znát

Myslíme, že odpověď na tuhle otázku je snad samozřejmá. Pokud ale patříte mezi ty, kteří nejsou zrovna nadšenci do analytiky, připomeneme vám tři důvody, proč se do toho přece jen pustit:

 

1. Spočítáte si, zda na to vůbec máte

Jistěže na to máte. Pokud ale plánujete spustit v podstatě cokoliv, co vás bude něco stát, je dobré si napřed spočítat, zda se vám to vyplatí.

 

 

 

2. Máte přehled o návratnosti v rámci vašeho portfolia

 

 

Pokud budete pravidelně kontrolovat, jak si vaše investice vedou, máte možnost s nimi efektivněji pracovat. Ideální je meziroční srovnání, při kterém můžete zjistit, do čeho se vám v rámci marketingu vyplatí investovat a do čeho ne. Na základě toho můžete své následující aktivity optimalizovat a dosahovat tak lepších výsledků za nižší cenu.

Při tomto výpočtu budete pracovat s procentuální hodnotou p.a. Jedná se o zkratku z latinského per annum čili za rok. S touto zkratkou se můžete nejčastěji setkat v oblasti financí, ale i využijete ji i v marketingu.

Na základě meziročního nebo čtvrtletního srovnání potom můžete určit své další směřování. Například zjistíte, že ve vašem případě nemá smysl směřovat tolik výdajů do marketingu na sociálních sítích, ale vyplatila by se vám spíše PPC reklama. Nebo například spočítáte, že každá koruna investovaná do virtuální asistence vám vydělá tři další, a rozhodnete se proto investovat do této oblasti ještě víc. Zkrátka a jednoduše – učiníte informované rozhodnutí na základě skutečných faktů a čísel.

 

3. Budete v obraze a nenaletíte podvodníkům

Určitě už se vám někdy stalo, že vám přišel marketingový e-mail s naoko lákavou nabídkou. Nejčastěji v ní různí „obchodníci“ nabízí pofidérní rady, jak na návratnost 20, nebo i 40 % p.a. Pokud budete mít o návratnosti investic už nějaké povědomí, pravděpodobně takový e-mail hodíte rovnou do spamu, kam patří.

 

Jak spočítat návratnost investice

K výpočtu ROI se používá poměrně jednoduchý vzoreček, kdy od čistého zisku odečtete počáteční investici, to celé vydělíte počáteční investicí a vynásobíte stem:

 

Výpočet návratnosti investic (ROI)

 

Příklad: Prodáváte obrazy, z každého máte čistý zisk 1 000 Kč. K propagaci obrazů jste spustili PPC reklamu s cenou za proklik 10 Kč. Ze zákazníků, kteří na reklamu kliknou, jich v průměru 5 % nakoupí. To znamená, že obraz prodáte každému 20. návštěvníkovi – na prodej jednoho obrazu tedy potřebujete, aby na reklamu kliklo 20 lidí. Z toho vyplývá, že investice do PPC reklamy na prodej jednoho obrazu je 200 Kč. Vzoreček potom bude vypadat takto:

 

Výpočet návratnosti investic (ROI)

 

Vaše návratnost je tedy v tomto případě 400 %, vedete si skvěle!

 

 

Využijte benchmarking

 

Benchmarking je jedním z nástrojů strategického marketingu, který využívá srovnání daných kritérií – návratnosti investic, výkonu firmy nebo třeba prodávanosti produktu. Za pomoci benchmarkingu můžete srovnat svou návratnost investic s konkurencí nebo porovnat ROI ve vlastní firmě mezi jednotlivými sektory. Více o tom, jak na benchmarking, jsme rozepsali v samostatném článku.

 

Několik tipů na závěr

 

  • Nejlepším nástrojem pro výpočet návratnosti investic je Excel, případně Google Sheets. Budete tak mít veškeré výpočty pohromadě a vždy po ruce.
  • Zadávejte hodnoty vždy ve stejně měně, pozor také na stejnou daňovou sazbu (s DPH a bez DPH vám může v propočtu nasekat pěkný nepořádek).
  • Započítejte všechny reálné náklady. U jednorázové investice například do akcií je to o něco jednodušší než u marketingové kampaně, kde musíte vzít v úvahu všechny náklady, včetně stráveného času, výdajů za elektřinu, grafika a podobně.

 

Tip: Přečtěte si, co je marketing a proč se na něj zaměřit.

 

Plavete v tom, jak vytvořit kampaň, která bude zisková? Nechte to na nás

Pokud vám to celé připadá moc složité, nejste zrovna typ na vzorečky a s Excelem si nerozumíte, můžeme vám pomoct my. Pomůžeme vám vytvořit marketingovou kampaň, díky které vyděláte, a zároveň se postaráme o její optimalizaci. Vy tak ušetříte čas i peníze.

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod a strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.
Obchod a strategie
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.
Obchod a strategie
Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady
Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.
Obchod a strategie
4 typy osobností: Jak díky metodě DISC komunikovat se zákazníky a dotáhnout tak obchod do úspěšného konce?
Nedaří se vám prodat své produkty či služby novému klientovi? Problém může být ve způsobu, jakým s ním komunikujete. Abyste dokázali co nejrychleji identifikovat, kdo vůči vám sedí na schůzce nebo komu se snažíte něco prodat, bude se vám hodit znalost metody DISC. Díky ní druhé straně porozumíte a budete blíž kýženému úspěchu.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025