Marketing  |  Přečteno 962 x
31. 1. 2022
Gamifikace v marketingu vám pomůže vyhrát nové zákazníky

Gamifikace v marketingu vám může zlepšit zapojení uživatelů, zvýšit počet konverzí a v konečném důsledku i zvýšit prodeje. Využijte herní prvky v marketingu – máme pro vás tipy a inspirativní příklady, které vám pomůžou začít.

banner

Co je to gamifikace? 

Gamifikace je začlenění herních mechanismů do webových stránek nebo aplikací. A nejen to. Jde o celý proces, při kterém se bere podstata toho, co dělá hry tak fascinující a neodolatelné, a integruje se do neherních zážitků

V případě marketingu to mohou být různé odměny, výzvy a podobně – cokoliv, co využije soutěživou povahu člověka, vyvolá pocit úspěchu a povzbudí jej k tomu, aby web či aplikaci využívali ještě více. Jednoduše proto, že ho to bude bavit. 

 

Proč gamifikace funguje? 

  • Vytvoříte pro své publikum zážitek, který povede k delšímu a zajímavějšímu vztahu. 
  • Motivujete zákazníky k větší interakci
  • Vytváříte emocionální spojení se zákazníky a zvyšujete šanci, že budou loajálnější. 
  • Je skoro univerzální, můžete ji využít i na řízení projektů, nábor zaměstnanců a podobně.  

 

Co vám gamifikace v marketingu přinese? 

Gamifikace není (prozatím) ve světě marketingu příliš častým nástrojem. Přitom ji můžete aplikovat na spoustu produktů i služeb nebo na jakoukoliv fázi zákaznické cesty a snadno ji přizpůsobit rozpočtu. V současné době vám to také přidá punc pokroku a inovace a ovlivní to viralitu kampaní. Co všechno vám může gamifikace obsahu přinést? 

 

 
 

1. Zlepšíte zapojení uživatelů 

Proč lidé hrají hry? Protože je to interaktivní zábava. Právě proto je gamifikace skvělým způsobem, jak zlepšit zapojení publika. Když cílová skupina uvidí gamifikovaný obsah, zvědavost ji přemůže. Je těžké odolat, jen projít kolem a nekliknout na něj.  

To kromě obrovského povědomí o značce znamená také to, že se uživatelé budou víc zajímat o váš ostatní obsah – blogové články, newslettery a podobně.  

 

2. Získáte data k analýze 

Pokud hledáte způsob, jak přimět návštěvníky webu, aby vám poskytli své osobní údaje, zkuste některé aspekty svých webových stránek gamifikovat. Nabídněte jim za údaje účast v soutěži, sbírání bodů, zobrazení v žebříčku a podobně.  

Ale pozor, jak s osobními údaji naložíte. Nejen v e-mail marketingu panují přísná GDPR pravidla

 

3. Zvýšíte loajalitu ke značce 

Věděli jste, že získání nových zákazníků může stát pětkrát víc než uspokojení a udržení těch stávajících? Získávání nových zákazníků je super. Ještě lepší je udržet si ty stávající. Právě gamifikovaným obsahem můžete udržet uživatele webu ve střehu a ujistit se, že na vás nezapomenou. 

 

Jak se vyhnout průšvihu? 

Abychom nemluvili jen v superlativech – i gamifikace může mít svá úskalí. Pokud jsou herní prvky špatně navržené nebo špatně vedené, nepřinášejí očekávané výsledky a mohou mít i vážné důsledky pro pověst značky. Obzvlášť, pokud jsou kontroverzní.  

Věnujte se pečlivě návrhu hry, formulaci pravidel, zpětné vazbě v reálném čase, buďte transparentní a spravedlivě odměňujte. 

 

Jak s gamifikací začít? 

  • Udělejte si přehled o tom, v čem konkrétně by vám mohla gamifikace pomoct. Popřemýšlejte nad svými cíli, nad větší návštěvností, nad větším zapojením a podobně. 
  • Věnujte pozornost tomu, co vaše publikum chce. Je důležité mít to při vytváření kampaně na paměti. Co na vaše potenciální zákazníky bude fungovat a co je osloví?  
  • Nepřehánějte to a začněte malými kroky. Stačí jednoduchá hra, abyste zjistili, jak vám to půjde, jestli je to cesta pro vás a jestli dokážete publikum zaujmout.  
  • Promyslete si, co chcete dát jako peněžní či nepeněžní odměnu
  • Ať je to zábava! Nezáleží na tom, jaké máte podnikání, hlavně to musí lidi bavit. 
  • Buďte odvážní a riskujte. Nebojte se gamifikaci posunout na vyšší úroveň a implementovat další výzvy. 

 

5 způsobů, jak snadno gamifikovat váš obsah 

Neexistuje jediný správný způsob, jak přidat herní prvky do vašeho obsahu. Klíčem k úspěchu je najít takový, který upoutá pozornost právě vašeho publika – a udrží ji. Jako inspirace mohou sloužit následující strategie. 

 

1. Vytvořte skutečný herní zážitek 

Buďte přímočaří a navrhněte skutečnou hru. Nemusí to být rovnou válečný simulátor, který vytvořila americká armáda jako lákadlo na nové rekruty, můžete se držet více při zemi. Stačí něco malého a dostatečně poutavého – třeba namísto standardního vyskakovacího okna se slevovým kódem vytvořte pro návštěvníky stírací kartu. Každý pak může „vyhrát“ svou slevu. 

Když při hře podnítíte návštěvníky tím, aby nejprve uvedli svou e-mailovou adresu, máte body k dobru při budování databáze kontaktů.
 

  • Neriskujte špatnou funkčnost hry a najměte si vývojáře. Navrhnout skvělou hru je náročné, obzvlášť pokud chcete něco náročnějšího, než je stírací los. 
  • Herní zážitek propagujte a ujistěte se, že o něm všichni vědí. 
  • Měřte a sledujte reakce publika, abyste se ujistili, že jste se vydali správným směrem. 

 

 

2. Navrhněte věrnostní program nebo odměny 

Věrnost je jednou z nejcennějších artiklů, které vám zákazníci můžou poskytnout. Proč je za ni neodměnit? Věrnostní programy jsou fantastickým nástrojem pro rozvoj podnikání a zapojení publika. Poskytují způsob, jak z jednorázových zákazníků udělat stálé.  

Záleží na vás, jak (a kdy) se rozhodnete zákazníky odměnit. Existují programy, které dávají zákazníkům body pokaždé, kdy sdílejí příspěvek na sociálních sítích nebo když komentují blogový příspěvek. Můžete dát zákazníkům body za nákup, za které získají slevu nebo poukázku. Nebo třeba vytvořit systém levelování (zvyšování úrovní) za určité množství bodů a s novými odměnami za každou úroveň. Způsobů je spousta.
 

  • Dejte svým zákazníkům pocit výjimečnosti, že patří právě do vašeho věrnostního programu. Poskytněte jim nabídky a slevy, které jinde nedostanou. 
  • Informujte je, co musí udělat pro to, aby získali další odměnu.  
  • Přidávejte bonusy pro nejaktivnější zákazníky

 

 
 

3. Podporujte interakci se značkou 

Využijte největší výhodu gamifikace – podpořte a zvyšte interakce uživatelů se značkou. Účastníkům, kteří komentují příspěvky na blogu nebo je sdílejí na sociálních sítích, můžete dát odměny. Malý úkol přivede zákazníka pravidelně zpět, aby získal svou odměnu.  

Dáte tím zákazníkům další důvod, aby se k vám vraceli a navázali se značkou kontakt. To dává smysl u firem, které si zakládají na dlouhodobých vztazích. Touto cestou se vydal například portál Megaknihy, který dává poukázky na knížky nejaktivnějším recenzentům.  
 

  • Nekomplikujte to a ujasněte zákazníkům, co mají udělat
  • Odměňujte i drobné akce, aby se lidé pravidelně vraceli. 

 

 

4. Uspořádejte soutěž 

Soutěž je jednoduchý způsob, jak využít gamifikaci v reklamních kampaních. Představuje příležitost nadchnout své publikum – jen se ujistěte, že ceny stojí za to.
 

  • Informujte o soutěži s předstihem
  • Dejte lidem vícero možností, jak se zapojit – na webových stránkách i sociálních sítích. 
  • Ujasněte si, jaké kroky chcete udělat po soutěži, aby byly získané leady užitečné. 
  • Dodržujte pravidla soutěží na konkrétních platformách, jako je Facebook. 


Jen pozor na to, co od soutěže čekáte a jak ji pojmete. Uspořádat soutěž o iPhone jen proto, abyste získali lajky, vám ve výsledku k ničemu nebude. Lajky sice mít budete, ale reálné zákazníky a prodeje ne. Skutečně smysluplná soutěž musí souviset s vaší značkou a být atraktivní pro vaši cílovou skupinu. Tak, aby vám ve výsledku k něčemu byla. 

 

 

5. Přimějte publikum k soutěživosti 

Většina lidí je alespoň trochu soutěživá, zkuste najít způsob, jak toho využít. Ne nadarmo jsou ve sportovních aplikacích žebříčky s nejaktivnějšími uživateli. Mohou získávat trofeje a odznaky a účastnit se komunitních výzev. Nemusí ani soutěžit s ostatními, ale jen sami se sebou – každý má k dispozici měřitelné úspěchy, například za uběhnutí 100 km a podobně.
 

  • Dejte lidem možnost pochlubit se svým úspěchem ostatním, třeba na sociálních sítích. 
  • Musíte dát uživatelům důvod, aby chtěli být na vrcholu žebříčku
  • Ukazujte lidem pokrok a jejich cestu, nejen splnění cílů. Ukažte jim, jak blízko jsou úspěchu. 

 

Konzultujte svůj postup s odborníky 

Gamifikace je vynikající strategií, která vám pomůže okořenit obsahový marketing a zapojit cílové publikum novými způsoby. Poskytne skvělý zážitek, podpoří loajalitu spotřebitelů a vybuduje pozitivní image vaší značky. Chcete ji zkusit? Napište nám a využijte naše marketingové služby

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy