Marketing  |  Přečteno 407 x
24. 10. 2022
HTML a on-line marketing: Všechno, co byste měli vědět

I když se znalost jazyka HTML spojuje převážně s webovými kodéry, aspoň základní zkušenosti ocení i digitální marketéři, podnikatelé nebo manažeři. Náš článek vás provede základy HTML, poodkryje princip jeho fungování i možnosti, jak znalost HTML v rámci marketingu využijete. 

banner

Co je to HTML a kdo ho vytvořil?

HTML můžeme definovat jako počítačový jazyk, který se používá k vytváření webových stránek a webových aplikací, propojených hypertextovými odkazy. Samotná zkratka HTML je odvozená z anglického hypertext markup language, v překladu hypertextový značkovací jazyk. 

Prvního představení se HTML jazyk dočkal na přelomu 80. a 90. let ve švýcarském CERNu. Za jeho vytvořením stojí britský vědec a vynálezce Timothy John Berners-Lee, který také stál u vzniku World Wide Webu (WWW). 

 

HTML jako základ každé stránky

HTML jde přirovnat ke kostře každé webové stránky. V praxi dovoluje libovolně strukturovat danou stránku a její obsah. Tím máme na mysli např.: 

 

  • různé sekce a odstavce 
  • nadpisy 
  • formátování a zalamování textu 
  • seznamy bodů 
  • obrázky 
  • datové tabulky atp. 

 

Jak funguje značkovací jazyk?

Už z označení jazyka vyplývá, že HTML pracuje se značkami, také známými jako tagy. Ty si můžete představit jako zkratky zadané do textových souborů. Různé webové stránky obsahují stovky až tisíce takovýchto souborů, uložených v adresářích.  

Ve chvíli, kdy jako uživatel navštívíte danou webovou stránku, její server odešle HTML soubory do vašeho prohlížeče. Ten z nich načte kód a následně ho vizuálně zobrazí.  

HTML kód libovolných stránek si ostatně můžete prohlédnout také sami. V prohlížeči stačí kdekoliv na stránce kliknout pravým tlačítkem a zvolit Zobrazit zdrojový kód stránky, popř. použít klávesovou zkratku CTRL+U. 

 
 

Naučte se, jak psát v HTML kódu

I když vám to tak nemusí na první pohled připadat, HTML používá poměrně jednoduchou strukturu. K psaní jde využít libovolný textový editor nebo speciální HTML editor s přidanými funkcemi a nástroji, který celý proces urychlí. 

Co je důležité pamatovat si, je to, že značky zapisujeme do špičatých závorek, mezi takzvané počáteční a ukončovací značky (např. <b>). Značky zároveň můžou být párové a nepárové. V případě, že jsou párové (což odpovídá většině případů), ukončují se stejnou značkou, pouze doplněnou o lomítko (např. </b>). Text, který se mezi jednotlivými značkami nachází, je obsah, který se má na stránce zobrazit. Dohromady tvoří počáteční značka, text a ukončovací značka element

Příklad: Text „Včera bylo krásně by v HTML byl formátovaný takto: 
<i>„Včera bylo <b>krásně</b>“</i>. 

HTML značky můžou obsahovat také atributy, které dále upravují element a jeho zobrazení. Často se jedná například o kódy barev

 

3 základní tagy pro každou stránku

Každá stránka musí nutně obsahovat 3 značky, které je zároveň možné použít jen jednou: 

 

  1. <html> 
  2. <head> 
  3. <body> 

 

První z uvedených HTML tagů (<html>) stránce oznamuje, že se HTML jazyk vůbec používá. Druhý tag (<head>) obsahuje metadata. Ta sice nejsou na stránce viditelná, ale zajišťují správnou funkčnost. Poslední ze tří tagů (<body>) vymezuje hlavní obsah stránky a jde tak o nejrozsáhlejší část. 

 

Běžně používané značky v HTML textu

Pro ukázku a lepší představu se můžete seznámit s několika běžně užívanými tagy: 

 

  • <b>Text psaný tučně</b> 
  • <i>Text psaný kurzívou</i> 
  • <u>Text s podtržením</u> 
  • <p>Nový odstavec</p> 
  • <h1>Nadpis první úrovně</h1> 
  • <br>Zalomení řádku (bez koncové značky) 

 

Ověření chyb v HTML validátoru

Na závěr doporučujeme výsledný kód zkontrolovat pomocí HTML validátoru. Jde o nástroj, který dokáže odhalit syntaktické chyby. Mezi ty nejčastější se řadí zapomenuté počáteční nebo ukončovací značky, přebytečné mezery nebo různé překlepy. Jediná chyba podobného rázu může mít za následek to, že se webová stránka nebude zobrazovat tak, jak by měla.  

Manuální odstranění chyb je při srovnání s HTML validátorem podstatně časově náročnější a zároveň méně spolehlivé.  

 
 

3 důvody, proč se vyplatí znát základy HTML

Možná si říkáte, jak vám v rámci on-line marketingu znalost HTML může pomoct. Mimo jiné HTML kódování sehrává významnou roli v rámci UI a UX designu, který ovlivňuje uživatelskou zkušenost vašeho webu. 

Tip: Přečtěte si víc o důležitosti UI a UX designu a o tom, jak ho dělat správně

Momentů, kdy základy HTML můžete prakticky využít, je ale víc, např.: 

 

1. Lehce nasadíte a propojíte marketingové nástroje 

Pokud se alespoň trochu orientujete v HTML jazyce, dokážete nasadit sledovací kódy do svých marketingových kampaní, ať už inzerujete na sociální či vyhledávací síti. Díky tomu můžete sledovat chování uživatelů a své reklamy podle toho vylepšit. V nástrojích jako je Google Analytics, Google Merchant Centre nebo WordPress se lépe vyznáte a zvládnete si sami leccos propojit. 

 

2. Dokážete tvořit stylizované newslettery

Díky znalosti HTML můžete vylepšit prostý text newsletteru o stylizaci, která může příjemce upoutat, udělat e-mail atraktivnějším a odlišit vás tak od konkurence. Zároveň můžete přizpůsobit vzhled e-mailu podle toho, zda se zobrazí v tmavém či světlém režimu. 

 

3. Poradíte si s drobnými úpravami a vizuálem webu

I když dnes existuje řada krabicových řešení, jak získat fungující webové stránky bez znalosti kódování, občas je vadou na kráse nedostatečná flexibilita v otázce designu a funkčnosti. Určitá znalost HTML vám dovolí vytvořit personalizované stránky a průběžně je vylepšovat. Také nebudete mít problém odstranit přebytečnou mezeru na blogu, zalomit text na domovské stránce nebo změnit formátování tabulky. 

 

Kromě výše zmíněného můžete myslet i na to, že HTML je jakousi vstupenkou do světa programovacích jazyků. Když získáte základ v podobě solidní znalosti HTML, nic vám nebrání v získávání nových dovedností, s kterými se v dynamickém světě on-line marketingu určitě neztratíte. 

 

Neholdujete kódování, ale vaše webové stránky potřebují nový vizuál? Pomůžeme vám!

Pokud cítíte, že váš web potřebuje řadu důkladných vylepšení nebo úplně nový vizuál, pravděpodobně si už ani se základy HTML nevystačíte. Právě pro tyto případy nabízíme v myTimi profesionální tvorbu webových stránek na míru s garancí spokojenosti a minimálními náklady. 

Ušetřete svůj čas i peníze a kontaktujte naše odborníky pro nezávaznou konzultaci. 

 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy