Virtuální asistence  |  Přečteno 14570 x
18. 1. 2021

Vezměte si příklad od konkurence: Co je benchmark a jak na něj v 8 krocích

Benchmarking je metoda, která vám pomůže zefektivnit procesy v podnikání. Jak benchmark provést krok po kroku a proč byste se do něj vůbec měli pouštět?

 

muž kreslí graf

 

V článku se dozvíte:

 

  • co to je benchmark
  • jaký je jeho účel a co vám přinese
  • s kým byste benchmark měli provádět
  • jak na benchmark v 8 jednoduchých krocích
  • jak vám s benchmarkem pomůže myTimi

 

Co je benchmark?

Benchmark spočívá v porovnávání firemních procesů nebo výsledků s konkurencí, a to tak, že určíte konkrétní parametry, které pak měříte a vyhodnocujete. Na základě zjištěných výsledků se následně snažíte zefektivnit své podnikání.

 

Druhy benchmarku aneb Co všechno můžete srovnávat?

Benchmarking se nevymezuje jen na konkurenční analýzu. Ve skutečnosti může probíhat interně i externě. Externí benchmark spočívá v porovnání s konkurencí. Interní benchmark je pak srovnávání v rámci organizace – například mezi odděleními nebo mezi mateřskou a dceřinou firmou.

Výkonový benchmarking porovnává výsledky: výkonnost, efektivitu, obrat, zisky nebo třeba fluktuaci.

Procesní benchmarking se soustředí na postupy a procesy, které vedou k dosahování skvělých výsledků. Zpravidla s konkurencí porovnáváte takový proces, který považujete za svou slabou stránku a který chcete vylepšit.

 

Účel benchmarkingu

Účelem benchmarkingu je to, abyste se efektivně zlepšovali. To znamená, že identifikujete své slabé stránky a následně se snažíte u konkurence najít způsob, jak je vylepšit. Neznamená to však, že byste postupy konkurence kopírovali. Cílem je inspirovat se tím, jak postupy fungují, a zjištěné výsledky přizpůsobit vlastní situaci.

Robert C. Camp, který stojí v čele organizace Global Benchmarking Network (Globální síť benchmarkingu), benchmark popisuje jako „hledání nejlepších postupů v podnikání, které vedou k vynikajícím výsledkům.”

 

Co vám benchmark přinese?

Pokud benchmarking provedete správně, zjistíte, co a jak můžete vylepšit. Získáte pevnou půdu pro rozhodování a dosáhnete poměrně rychlého zlepšení. V návaznosti na to, který proces zlepšujete, můžete například ušetřit náklady, zvýšit objem výroby nebo snížit fluktuaci. To vše ve výsledku povede ke zvýšení vaší konkurenceschopnosti na trhu.

 

S kým byste se měli srovnávat?

Ze samotné definice, co to je benchmark, vyplývá, že analýzu konkurence byste měli provádět na firmě, která je v daných metrikách lepší než vy. Důležité je také to, abyste se srovnávali s firmou, která podniká v podobné oblasti jako vy a má podobnou velikost. Porovnávat byste měli údaje za stejně dlouhé období.

Nevíte, kdo je vaše konkurence nebo v čem je lepší? Pomůžeme vám provést průzkum trhu a rešerši konkurence.

 

Tip: Učte se od nejlepších

Zajímavé údaje zjistíte, když mezi konkurenty, s nimiž se srovnáváte, zařadíte firmu, která je ve vaší oblasti nejúspěšnější. Takové firmě se říká Best-of-Class Company a srovnání s ní vám ukáže potenciál, který vaše podnikání má – a pravděpodobně nevyužívá.

 

Jak na benchmarking v 8 krocích

Benchmarking je běh na dlouhou trať. Jeho postup se skládá z 8 kroků, které na sebe navazují.

 

1. Určete, co budete benchmarkem srovnávat

Prvním a zároveň nejdůležitějším krokem je identifikovat, který proces nebo výsledek budete srovnávat. Možná, že do benchmarku už rovnou jdete s tím, že vám něco nefunguje a chcete to vylepšit. Stejně dobře je ale možné, že nefunkční proces budete muset teprve odhalit. S tím vám pomůže například SWOT analýza, která ukáže, jaké jsou vaše slabé stránky.

Nejste si jistí, jak určit své silné a slabé stránky nebo které procesy je třeba zlepšovat? Obraťte se na nás. Prokonzultujeme s vámi vaši obchodní strategii a poradíme, na co se zaměřit.

 

2. Stanovte veličiny, které budete měřit

Jakmile víte, co budete srovnávat, musíte určit konkrétní veličiny. Chcete porovnat například spokojenost zaměstnanců? Vhodnou veličinou může být roční fluktuace. Zajímají vás náklady? Pak můžete jako jeden z porovnávaných parametrů zvolit procentní náklady na marketing vůči celkovým nákladům.

Tip: Nemá smysl srovnávat parametry, které pro vaše podnikání nejsou podstatné. Naopak by se mělo jednat o klíčové parametry výkonu. Nevíte, o co přesně se jedná nebo jak KPI vytvořit? Přečtěte si náš článek KPI ukazatele: Co to je a jak je vytvořit?

 

3. Rozhodněte, s kým se budete srovnávat

Chcete provést interní, nebo externí benchmarking? Budete se srovnávat s jednou, nebo více firmami? Zařadíte mezi firmy, s nimiž se porovnáváte, i Best-of-Class Company?

Znovu uvedeme pravidlo, které jsme už zmiňovali: Firma, u níž provádíte konkurenční analýzu, by měla podnikat v podobné oblasti jako vy a mít podobnou velikost.

 

4. Zanalyzujte daný proces ve svém podniku

Proces nebo výsledek, který jste se rozhodli porovnávat, nejdříve změřte a vyhodnoťte ve svém vlastním podniku. Zpravidla to jde snadno, protože k vlastním údajům máte vždy přístup. Problém může nastat jedině v případě, kdy dané metriky vůbec neměříte, a budete tedy muset od začátku nastavit a zavést jejich měření.

 

5. Zanalyzujte daný proces u konkurence

Analýza konkurence bývá daleko složitější. Málokterý konkurent vám totiž potřebná data poskytne dobrovolně. Co dělat? Průmyslovou špionáž vám rozhodně nedoporučujeme, můžete ale zapátrat:

 

  • v účetních uzávěrkách, které firmy povinně zveřejňují
  • ve výročních zprávách
  • v ARESu a jiných obchodních databázích
  • na webu konkurenta
  • v technických specifikacích a manuálech jednotlivých výrobků
  • na Atmoskopu a dalších webech, kde se k firmám vyjadřují zaměstnanci

 

Často používaným postupem je také to, že koupíte výrobek konkurenta a rozmontujete ho na jednotlivé součástky. To vám napoví, jak konkurent produkt vyrábí.

 

6. Identifikujte, kde děláte chybu

Pokud už máte potřebná data jak ze své firmy, tak od konkurenta, uspořádejte si je do přehledných tabulek nebo jakéhokoli jiného formátu, který vám vyhovuje. Data srovnejte a vyhodnoťte. Díky nim odhalíte, co děláte špatně a kde je prostor pro vylepšení.

 

7. Naplánujte nové cíle

Jakmile víte, co přesně můžete zlepšit, vytvořte podle toho nové cíle. Nevíte, jak na to? Vše potřebné o firemních cílech se dozvíte v článku Jak nastavit SMART cíle podniku. Případně se na nás můžete obrátit a my vám s tvorbou cílů pomůžeme.

 

8. Definujte cestu, jak nových cílů dosáhnout

Na základě údajů o konkurenci, které jste získali, naplánujte, jak nových cílů dosáhnete. Může převzít postupy, které dělá konkurence a které jí fungují. Dejte ale pozor na to, abyste jen slepě nekopírovali. Vždy konkrétní metodu přizpůsobte na míru své firmě a své situaci.

 

Analýza konkurence od myTimi

Analýza konkurence je zdlouhavá záležitost, na kterou ne všichni mají čas a trpělivost. Pokud nevíte, kde potřebné informace hledat, nebo si nejste jistí, po čem přesně se dívat, nechte to na myTimi. Provedeme za vás detailní analýzu konkurence a dodáme vám veškeré zjistitelné informace, které potřebujete.

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy