Inspirace  |  Přečteno 101 x
11 praktických tipů, jak zlepšit soustředění a paměť

Zlepšení soustředění dokáže pomoct nejen rychleji dokončovat úkoly, ale také zvýšit kvalitu vykonané práce a získat spoustu času navíc na další činnosti. Chcete se dozvědět (ne)tradiční tipy, jak si zlepšit koncentraci a paměť? Máme jich pro vás rovnou 10. 

banner

Pozornost udržíme 10–20 minut 

Jakmile se jednou rozptýlíte od úkolu, trvá v průměru 23 minut, než se znovu soustředíte. Obzvlášť pokud pracujete především na počítači. Digitální věk přinesl spoustu dobrého, ale také velkou spoustu rozptýlení. Pro některé je to čtení e-mailů, oznámení na telefonu, kontrola Facebooku a Instagramu a podobně. Pozornost většina lidí dokáže udržet 10–20 minut, poté ji zase ztratí. Pojďte to s námi zlepšit. 

 

1. Veďte si to-do list věcí, na které se chcete soustředit 

Na začátku každého dne nebo každý večer si zapište své priority. Zbavíte se tím neustálého přemýšlení, „co teď mám dělat dřív“, které vám zbytečně krade pozornost. Seznam denních úkolů, který krátce nastíní tři hlavní a tři vedlejší priority, dokáže pomoci soustředit se na to, co je skutečně důležité. 

Nedostatek plánování je jedním z největších faktorů, které odvádí pozornost. Je těžké zůstat soustředěný, když nevíte, na čem máte pracovat. Načrtněte si priority a termíny pro nadcházející dny a týdny. Samozřejmě je nemusíte tesat do kamene – priority se mohou měnit a mohou nastat mimořádné situace.  

 

2. Začněte teď 

Čeho se děsíte víc? Že máte úkol, na kterém jste ještě ani nezačali pracovat, nebo že už máte nějakou část odbytou a zbývá vám ho už jen kus? Pokud před vámi stojí obtížný úkol, do kterého se vám nechce a nad kterým prokrastinujete, nastavte si časovač na 10 minut a během této doby něco (cokoliv!) udělejte. 

Jakmile začnete, velký a děsivý projekt se změní jen v nedokončený úkol, na který se může mozek upnout, a vy snadněji vymyslíte, jak ho dokončit. 

 

3. Zapisujte si myšlenky 

Vytvořte si jedno místo, kam budete v průběhu práce či celého dne odkládat nepotřebné myšlenky, jako je nákupní seznam, připomínky na vyzvednutí prádla z čistírny a podobně. Může to být zápisník nebo lísteček nalepený na stole. Důležité je, aby byl neustále po ruce. Je to maličkost, ale dokáže vám ušetřit spoustu stresu a vaše soustředění vydrží bez přerušení. 

 

 

4. Vyhněte se přetížení 

Když se mozek dostane do stresu, přejde do režimu „bojuj, nebo uteč”. Na první pohled to vypadá jako nedostatek motivace – místo práce si zapnete Netflix. Ale není tomu tak. Identifikujte spouštěče, které ve vás vyvolávají pocit zahlcení. Spouštěčem může být například příliš protichůdných priorit, až moc dlouhý to-do seznam a podobně. Když si ujasníte, co je příčinou vašeho zahlcení, budete s tím lépe pracovat, lépe zvládnete stres a podle toho také budete mnohem lépe pracovat a plánovat. 

 

5. Rozlišujte hlubokou a mělkou práci 

Respektujte, pokud nemáte přílišné myšlenky na složité a komplexní úkoly. Rozpoznat, kdy se necítíte produktivní a máte mozek v mlze, je stejně důležité jako poznat, kdy máte flow a dokážete se úspěšně zabrat do práce.   

Když jste mimo, dovolte si přesunout pozornost na méně náročné úkoly, jako je například vyřizování e-mailů, zakládání papírů nebo třeba skládání ponožek. Z dlouhodobého hlediska vám to pomůže mnohem více, než když se budete tlačit do práce, na kterou už nemáte mentální kapacity. 

 

6. Dejte si deadliny 

I když ne ke každému úkolu musí existovat jasný termín, vytvořte si vlastní. Klidně pro jednotlivé fáze projektu nebo až pro jeho úplné dokončení. Mějte termíny na očích, abyste si je často připomínali – zvýší se tím pravděpodobnost, že je dodržíte. 

 

7. Zapomeňte na perfekcionismus 

Jak často se zaseknete na malých detailech a snažíte se vše doladit ke svým ideálním sto procentům? Pracujte naopak na tom, abyste se tohoto perfekcionalismu zbavili – abyste se spokojili s „velmi dobrým“ výsledkem. Je to cesta, není to cíl, takže nečekejte, že perfekcionistické sklony zmizí přes noc. Ale určitě se brzy dočkáte snížení úzkosti a zvýšení produktivity. 

 

 

8. Hledejte pozitivní rozptýlení 

Rozptýlení nemusí být vždy špatné. Některá vám pomohou z dlouhodobého hlediska udělat více práce. Například odejít od rozdělaného projektu a jít se projít na vzduch se může zdát jako vyhýbání se práci, ale fyzická aktivita ve skutečnosti povzbuzuje mozek a může vám pomoci pracovat efektivněji, když se po procházce opět vrátíte k práci.  

Najděte si svoje pozitivní rozptýlení, která vám vyhovují. Tím může být například meditace, tanec nebo jiný kreativní projekt. Pokud jste nervózní z toho, že byste mohli v rozptýlení ztratit pojem o čase, nastavte budíka a dodržte délku své pauzy. 

 

9. Opusťte negativní myšlenky 

Vypusťte hlavy poslední rodinnou hádku, nepovedený úkol i další věci, které vás trápí. Když se budete zabývat neustále negativními myšlenkami, znemožní vám to dělat téměř cokoliv jiného.  

Nesnažte se je zablokovat, uvědomte si je a naplánujte si čas, kdy jim budete moci věnovat pozornost, kterou si zaslouží. Přiznejte si, že vás včerejší hádka rozrušila a vaše pocity jsou oprávněné. Pomůže vám to zvládnout i silné emoce a dostat se ze zacyklených myšlenek, které vám berou soustředění. 

 

10. Mějte své proč 

Pokud máte problém věnovat pozornost nějakému projektu, položte si pár otázek: Čeho tím chcete dosáhnout? Jaké (nebo čí) očekávání je hnací silou tohoto projektu? Rozumíte tomu, co musíte udělat? Když si ujasníte, co se od vás očekává, bude snazší ignorovat rušivé vlivy a udržet si pozitivní myšlení. Čím silnější důvody budete mít, tím snadněji se na věci zvládnete soustředit. 

 

11. Delegujte nepodstatné úkoly 

Čím více úkolů se na vás nahrne, tím více budete rozptýlení a hůře se soustředíte na ty, které jsou opravdu podstatné. Pokud máte úkoly, které se pravidelně opakují, často provádíte rešerše nebo čas od času potřebujete osobní asistenci, je nejlepší tyto drobné úkoly delegovat. Tím získáte více času a dokážete se lépe koncentrovat na důležitá rozhodování a úkoly.  

 

Ušetříme vám spoustu času 

Otravných úkolů se můžete zbavit tím, že je delegujete na nás. Jak to funguje? Vysvětlíte nám svoji představu a my navrhneme způsob řešení, termín a rozpočet. Pokud budete souhlasit, okamžitě se pustíme do práce a úkoly převezmeme. Zvládneme se postarat o administrativu, rešerši, sledování objednávek a spoustu dalšího.  

 

Proč byste nám měli věřit?  

Na webu máme spoustu referencí a případových studií. Třeba Lukáš Barda, lektor digitálního wellbeingu, o nás říká: „myTimi mi pomáhá s webem, komunikací a prezentací toho, co dělám. Tu spolupráci si neuvěřitelně užívám a má pro mě obrovský užitek. Timíkům jen vysvětlím svou představu a dostanu výsledek, který je daleko víc než mé očekávání. Vždy včas, dle dohodnutého budgetu a transparentně. Dávám pět hvězdiček z pěti a doporučuji, kudy chodím!” Tak na nic nečekejte a vyzkoušejte delegování i vy. 

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy
Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím