Marketing  |  Přečteno 207 x
8 kroků, jak provést základní SEO audit webu

Jednou z nejtěžších částí auditu je vědět, kde začít. V tomto průvodci vás krok za krokem provedeme SEO auditem vašeho webu. Naučíme vás, jaké problémy musíte upřednostnit, a pomůžeme vám pochopit kroky, které byste měli podniknout ke zvýšení organické návštěvnosti. 

banner

Co je SEO audit a proč je tak důležitý? 

Zjednodušeně řečeno, SEO audit je proces identifikace problémů, které by mohly bránit umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Pokud existují problémy, které způsobují, že váš web nejde správně procházet a indexovat, váš obsah neobstojí v porovnání s konkurencí a vy přicházíte o organickou návštěvnost – a tím pádem o prodeje. 

Pokud pravidelně neprovádíte audit webu, snadno přehlédnete příležitosti k růstu, náhodné problémy nebo jednoduše věci, které jste naposledy mohli udělat lépe. 

 

SEO audit checklist 

Začněme věcmi, které musíte určitě zkontrolovat. Jde o potenciální problémové oblasti, které by mohly bránit správnému procházení a indexování webu. 

 

1. Srovnejte své hodnocení a pochopte konkurenci 

Než se ponoříte do technikálií, prozkoumejte svou konkurenci. Čím více budete vědět o tom, co dělají ostatní hráči na trhu, tím větší máte šanci na úspěch.  

Srovnejte umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Nejjednodušším způsobem je získat analýzu v Marketing Mineru, kde zadáte své webové stránky nebo stránky konkurence. Pomoci vám ale můžou i jiné online nástroje. 

  

2. Zkontrolujte duplicitní verze webu v Google Index 

Tato kontrola je jednoduchá, ale zároveň důležitá. Díky ní se ujistíte, že Google indexuje pouze jednu verzi vašeho webu. Může totiž běžet na: 

  • http://www.domena.cz 
  • http://domena.cz 
  • https://www.domena.cz 
  • https://domena.cz 

Pro uživatele je to malý rozdíl (s výjimkou toho, že se mu v prohlížeči může zobrazovat varování o nezabezpečeném webu). Pro vyhledávače ale jde o různé verze, což je problém – váš web by měl mít indexovanou pouze jedinou. Zkontrolujte proto duplicity, je to snadné: 

Přejděte na Google a vyhledejte site:domena.cz. Výsledky jsou URL adresy, které jsou indexovány pro vaši doménu. Pokud těch verzí vidíte víc, máte problém, který je potřeba řešit. 

 

 

Druhou možností je zadat jednotlivé verze URL do prohlížeče a přesvědčit se, že budete vždy přesměrováni jen na jednu z nich. Pokud tomu tak není, přesměrujte všechny verze na jednu pomocí kódu 301 (trvalé přesměrování). 

Přesto doporučujeme prozkoumávat doporučení skrze „site“ vyhledávání. Rychle získáte přehled o všech používaných subdoménách a najdete i duplicitní subdomény, které jste kdysi zřídili a zapomněli na ně. I když jde jen o manuální a méně přesnou metodu, stále z ní dokážete vyčíst základní informace. Pokud chcete přesnou a kompletní analýzu indexace, obraťte se na nás. 

 

 

3. Zkontrolujte indexované URL webu 

Tuto kontrolu sice můžete provést už v předchozím kroku, ale zaslouží si na ni upozornit. Podívejte se při „site“ vyhledávání, kolik indexovaných URL adres máte. Je počet indexovaných výsledků takový, jaký byste očekávali?

 

 

Například pokud máte e-shop s 5 000 produkty a vidíte stovky tisíc výsledků, máte problém. Příčinou obvykle bývá fasetová navigace (filtrace), která je indexovatelná. Na druhou stranu, pokud je výsledků méně, než jste čekali, váš web pravděpodobně není dostatečně indexovaný. Na oba problémy se podrobněji podíváme níže. 

 

4. Analyzujte rychlost stránek 

Rychlost stránek je jednou z důležitých součástí Google algoritmů a od roku 2018 jde především o rychlost na mobilních zařízeních. Ale to, že rychlost je rozhodující, můžeme všichni potvrdit především z uživatelského hlediska – čím pomaleji se stránka načítá, tím je pravděpodobnější, že uživatel odejde.   

Rychlost můžete změřit pomocí několika nástrojů. Jednoduchým a intuitivním nástrojem je PageSpeed Insights, který rovnou přidá doporučení, jak rychlost optimalizovat.  

Tip: Pokud máte problémy s rychlostí, sepsali jsme pro vás 5 tipů, jak zvýšit rychlost webu.  

 

5. Ověřte si, že váš web používá https 

Zadejte si do prohlížeče (vaši) webovou adresu https://www.domena.cz. Funguje? Skvěle! Pokud ne, zabezpečte web pomocí SSL certifikátu. Zvýšíte důvěryhodnost webu a ochráníte data vás i klientů. 

 

6. Zkontrolujte, jestli je web responzivní 

Žijeme ve světě, který je zaměřený na mobilní zařízení. Více než 60 % vyhledávání na Googlu provádějí uživatelé na svých mobilech. Většina webů už je responzivní nebo používá speciální verze optimalizované pro mobilní zařízení, ale to neznamená, že problémy neexistují. 

Případné potíže s responzivitou můžete zkontrolovat například v Google Search Console v sekci „Mobile Usability“ (Přehled použitelnosti v mobilních zařízeních). Nebo si web jednoduše zobrazte na svém mobilním zařízení jako uživatel. 

Tip: V minulosti už jsme pro vás sepsali 5 tipů, jak na responzivní web, a 6 tipů, jak využít Search Console

 

 

7. Analyzujte problémy s indexací 

Search Console vám také prozradí, jestli (ne)máte problémy s indexací. Přejděte na přehled „Pokrytí“, ve kterém získáte přehled o chybách o stránkách bez indexace i varování, že vše neběží, jak má. Pokud v přehledu narazíte na chybu, znamená to, že existují problémy, které by mohly bránit správnému procházení a indexaci webu. A musíte je řešit.  

Report vám také ukáže seznam vyloučených URL adres, které nejsou indexovány (přesměrování, 404, stránky blokované souborem robots.txt a podobně). K vyloučení může dojít z mnoha důvodů a není vždy nutné jej řešit. 

 

8. Proveďte audit SEO konkrétních stránek 

Přesvědčte se, že jste nepropásli příležitost k lepší optimalizaci webu. Je to skvělý způsob, jak rychle najít místa pro zlepšení. Audit on-page SEO se týká: 

  • titulků a meta popisků 
  • ALT textů obrázků 
  • optimalizace obsahu 
  • interních odkazů 

 

Jak má dobrý SEO audit webu vypadat? 

Skvělý SEO audit webu vám dodá seznam opatření a konkrétní kroky, které je potřeba podniknout, abyste zlepšili výkonnost v organickém vyhledávání. Jakmile jej dokončíte a zjistíte problémy, které by mohly váš web brzdit, je čas pustit se rovnou do jejich odstraňování. 

Klíčové je prioritizovat úkoly, a to jak na základě závažnosti problému, tak na základě složitosti jeho odstranění. Na SEO auditu vždy spolupracujte se svým vývojářem, nebo se rovnou obraťte na profesionály.  

 

Chcete zlepšit své SEO? 

Máme se SEO audity bohatou zkušenost. Provedeme kontrolu SEO na vašem webu, vše důkladně zanalyzujeme a identifikujeme nedostatky. Poradíme vám, jak konkrétně SEO vylepšit. Provádíme SEO audit online, setkat se s vámi ale můžeme i osobně. Stačí napsat nebo zavolat a domluvit si detaily. 

 

 
 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy