SWOT analýza podniku prakticky a jednoduše

20. 7. 2021
Strategie Přečteno 25127 x

SWOT analýza je velmi oblíbeným nástrojem všech manažerů a podnikatelů. Pomáhá totiž zasadit firmu do širšího kontextu a zhodnotit její situaci. Jak SWOT analýzu sestavit a jak ji matematicky vyhodnotit? Vše, včetně konkrétních příkladů, se dozvíte v článku.

Co je to SWOT analýza?


SWOT analýza firmy je jednou z analýz, které jsou základem pro sestavení strategie podniku. Hodnotí současný stav organizace a jejího okolí. Využít ji můžete nejen na zhodnocení firmy jako celku, ale také na zhodnocení jednotlivých produktů, oddělení nebo třeba zaměstnanců. Zkratka SWOT vznikla ze čtyř slov:

 

  • Strengths (silné stránky)
  • Weaknesses (slabé stránky)
  • Opportunities (příležitosti)
  • Threats (hrozby)

 

První dva pojmy se týkají vnitřního prostředí podniku (hledáte, jaké jsou silné a slabé stránky organizace) a zbylé dva se zabývají externím prostředím (jaké příležitosti a hrozby vám přináší okolí).

SWOT analýza: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats


1. Silné stránky podniku


 
Silné stránky jsou takové, které vám pomáhají zvyšovat zisky, získávat zákazníky nebo jiným způsobem plnit cíle. Nemělo by se však jednat o něco, co je standardem, nýbrž o něco, v čem vaše firma skutečně vyniká. Co je vaše silná stránka oproti konkurenci můžete zjistit pomocí benchmarkingu.
 
Silnou stránkou ve SWOT analýze může být například:
 

  • unikátní produkt
  • nízké náklady
  • patentovaná technologie
  • dobrý vztah se zákazníky
  • vzdělání zaměstnanců
  • rychlost výroby

 

2. Slabé stránky podniku


Slabé stránky naopak snižují hodnotu organizace. Proto byste se je měli snažit minimalizovat.
 
Příkladem slabé stránky ve SWOT analýze je:
 

  • pomalá výroba
  • nízká kvalita výrobků
  • poškozená pověst kvůli negativním recenzím

 

3. Příležitosti


Příležitostmi se rozumí potenciální šance, které vám můžou pomoci s rozvojem podniku. Jedná se o příležitosti z vnějšího okolí firmy. Při jejich analyzování můžete využít metodu PESTLE, která říká, že byste měli zhodnotit:
 

  • politické vlivy
  • ekonomické vlivy
  • sociální (společenské) vlivy
  • technologické vlivy
  • legislativní vlivy
  • environmentální (ekologické) vlivy

 

Příležitostmi ve SWOT analýze můžou být například:
 

  • granty a dotace
  • nové technologie
  • státní podpora podnikatelů
  • demografický vývoj obyvatel
  • noví dodavatelé na trhu

 

4. Hrozby

 
Hrozby, stejně jako příležitosti, pochází z okolí firmy. Organizace je nemůže přímo ovlivnit, je proto důležité, aby je co nejpřesněji identifikovala a popsala. Jedině tak dokáže vymyslet efektivní řešení, jak jim předejít.
 
Příkladem hrozeb ve SWOT analýze jsou:
 

  • změna legislativy
  • environmentální restrikce
  • nestabilní vláda
  • nezaměstnanost
  • ekonomická krize

 

Jak sestavit SWOT?


Pokud přemýšlíte, jak udělat SWOT analýzu, můžete zůstat v klidu: Je to poměrně jednoduché. Metoda spočívá ve vytvoření SWOT matice, která má 4 kvadranty.

 

SWOT analýza

 

Jakmile si načrtnete SWOT tabulku, zaneste do ní všechny relevantní silné a slabé stránky, příležitosti i hrozby. V první fázi si udělejte brainstorming (klidně i s dalšími členy týmu) a sepište vše, co vás napadne. V druhé fázi si nápady utřiďte a do tabulky zaznamenejte jen ty myšlenky, které jsou pro firmu důležité.
 
U každé části byste měli mít alespoň pět položek. Kvadranty by pak měly být rovnoměrné: v každém z nich by měl být přibližně stejný počet položek. Jedině tak bude SWOT analýza objektivní a relevantní.
 
Soustřeďte se také na to, abyste do matice zapisovali měřitelná fakta, nikoli pouhé názory.
 


Vyhodnocení SWOT analýzy

 
Na základě analýzy byste měli přijít s konkrétními strategiemi, jak maximalizovat silné stránky, využít příležitosti, redukovat slabé stránky a eliminovat hrozby.
 
Vyhodnocení SWOT analýzy ale může být i komplexnější. Porovnejte jednotlivé části SWOT matice navzájem:


 

  • Silné stránky a příležitosti: Jak pomocí silných stránek využít příležitosti?
  • Silné stránky a hrozby: Jak pomocí silných stránek eliminovat hrozby?
  • Slabé stránky a příležitosti: Jak využít příležitosti k redukci slabých stránek?
  • Slabé stránky a hrozby: Jak zařídit, aby hrozby nevyužívaly naše slabé stránky a neohrožovaly organizaci?

 
SWOT analýzu můžete vyhodnotit i matematicky.


Matematické vyhodnocení SWOT analýzy podniku

 
Každou položku ve SWOT matici ohodnoťte na stupnici od 1 do 5 podle následujícího schématu:

SWOT: matematické vyhodnocení

U silných stránek a příležitostí platí, že čím víc bodů, tím silnější je daná silná stránka a tím slibnější je daná příležitost. U slabých stránek a hrozeb je tomu naopak: Čím víc bodů, tím slabší zmíněná oblast je a měli bychom se jí věnovat.
 
Důležitost položky s jejím hodnocením poté vynásobte. Vyjde vám celkové číslo, které říká, jak moc byste se dané položce měli věnovat. Přehledně si to ukážeme na následujícím příkladu.


Matematické vyhodnocení SWOT: Příklad z praxe


Dejme tomu, že hodnotíme situaci cukrárny. Jednou z jejích slabých stránek je, že jsou její zákusky velmi kalorické – podle benchmarkingu dokonce dvakrát kaloričtější než v jiných cukrárnách. Proto se jedná o velmi slabou stránku a dáme jí hodnocení 5. Většina zákazníků ale kalorickou hodnotu zákusků vůbec neřeší a opravdu jen málokdy se na ni někdo zeptá. Důležitost této slabé stránky je tedy 2.
 
Další slabou stránkou je špatná lokalita cukrárny. Stojí totiž v boční uličce, která vede z náměstí, kde stojí další cukrárna. Jedná se o středně slabou stránku, proto jí dáme 3 body. Důležitost je ale poměrně veliká – návštěvníkům města se nechce chodit daleko a to, kde cukrárna stojí, pro ně hraje velkou roli. Důležitosti přidělíme 4 body.

SWOT: matematické vyhodnocení


Když spolu hodnocení a důležitost vynásobíme, získáme konečné číslo, které nám říká, jaký význam pro nás tato stránka má. V případě naší imaginární cukrárny má „lokalita“ více bodů než „kalorická hodnota“. Je to pro nás tedy slabší stránka a měli bychom se zaměřit především na ni.


Hlavní výhody SWOT analýzy


Proč se do SWOT analýzy vůbec pouštět? Má tři hlavní výhody:

 

 

  1. Je poměrně jednoduchá. Nepotřebujete k ní nic dalšího než papír, tužku a údaje o firmě.
  2. Můžete ji využít jak v začátcích podnikání, tak v jeho pozdějších fázích. Pokud ji budete provádět pravidelně, uvidíte, jak se vaše situace postupně mění, a dokážete zhodnotit svůj úspěch.
  3. Je univerzální. Můžete její pomocí hodnotit celou firmu, ale také jednotlivé produkty nebo pracovníky.

 


Posuňte své podnikání o krok dál


Zkonzultujte své podnikání s experty z myTimi. Pomůžeme vám se sestavením strategie podniku, určením správných cílů nebo třeba průzkumem trhu. Stačí nás nezávazně kontaktovat. Probereme s vámi detaily a navrhneme nejefektivnější řešení právě pro vaši situaci. Podívejte se, s čím vám můžeme v oblasti byznysu pomoci.
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Strategie
6 konkrétních tipů, jak zvýšit návštěvnost webu
Vyšperkovaný obsah, design přesně podle vašich představ a perfektní UX i UI. Váš web má vše, co by měl mít – až na jednu věc: návštěvníky. Bez nich ale žádný web neplní svůj účel. Nestačí mít dobrý produkt nebo službu a doufat, že si vás lidé najdou sami. V tomto článku vám odhalíme konkrétní způsoby, jak zvýšit návštěvnost vašeho webu, zviditelnit ho ve vyhledávačích a získat více konverzí.
Strategie
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing bez návratnosti je jen drahý koníček. Chcete z každé investované koruny dostat maximum? Naučte se uvažovat jako investor. Vysvětlíme vám, jak změřit marketingové ROI, vybrat výkonné kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout reálných výsledků – ne domněnek.
Strategie
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.
Strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025