Co je to CTR a proč se bez něj v online marketingu neobejdete?

17. 10. 2022
Marketing Přečteno 2845 x

Pokud chcete ve světě digitálního marketingu uspět, dejte na čísla. Kolik lidí navštíví vaše webové stránky, nakoupí přes bannerovou reklamu nebo proklikne newsletter, to vše vypovídá o tom, jak dobře svou cílovou skupinu znáte a nakolik je váš marketing efektivní. CTR představuje jednu z nejdůležitějších metrik vůbec a rozhodně se vyplatí ji znát.

Co je to CTR a jak se počítá? 

Samotná zkratka CTR je odvozená z anglického click through rate a obyčejně se překládá jako míra prokliku. Jinými slovy jde o procentuální poměr mezi počtem kliknutí na daný odkaz a samotným počtem zobrazení: 

 

CTR (%) = (počet prokliků / počet zobrazení) × 100 

 

Pokud tedy vaši kampaň vidělo např. 1000 lidí a prokliklo se 50, výsledné CTR odpovídá 5 %.  

Kde všude s mírou prokliku pracovat 

S měřením CTR se setkáváme napříč celým on-line marketingem, důležitou roli hraje hlavně ve výkonnostním marketingu. Kromě níže zmíněných PPC reklam a e-mailingu můžete CTR vyhodnocovat například i u CTA tlačítek na vašem webu nebo u hypertextových odkazů v rámci blogových příspěvků. 

 

Čím vyšší click through rate, tím lépe 

Samozřejmě platí, že čím vyšší CTR, tím je odkaz z hlediska výkonu úspěšnější a pro cílovou skupinu zajímavější. 

Na druhou stranu příliš nízká míra prokliku ukazuje, že v rámci marketingu něco nefunguje tak, jak má. Na vině může být špatné zacílení publika, chybějící klíčová slova, nevhodně zvolená tonalita nebo grafický vizuál, který jednoduše nepřesvědčí k potřebnému kliknutí. Důležité je ale mít na paměti, že vyšší CTR automaticky neznamená vyšší konverze.  

 

Jaká je ideální hodnota CTR? 

Navzdory tomu, že se tato otázka přirozeně nabízí, odpověď není vůbec jednoznačná. Existuje totiž velké množství proměnných, které musíme brát v potaz.  

Záleží především na tom, o jaký formát se jedná. Někdy může být i 0,5 % dobrý výsledek, jindy zase 10 %. Obecně ale lze říct, že nejmenší hodnoty CTR dosahují bannerové reklamy, většina lidí si totiž vypěstovala tzv. bannerovou slepotu a tento formát reklamy často přehlíží. Dobrá míra prokliku může být v tomto případě kolem 0,5–2 %.

Oproti tomu CTR ve vyhledávacích reklamních kampaních dosahují zdaleka jiných čísel – může jít o 5–10 %. Dá se tedy říct, že ideální hodnota neexistuje, protože jsou tu další proměnné jako například odvětví, délka použitých klíčových slov, zařízení, které zákazník využívá a podobně. Vždy sledujte více metrik, podle kterých dokážete určit úspěšnost a návratnost reklam.  

 

 

CTR a PPC reklamy 

Míra prokliku se nejčastěji skloňuje v souvislosti s reklamou na internetu neboli PPC reklamami, kde je jedním z ukazatelů výkonu. I když vysoký click through rate ještě automaticky neznamená vysokou konverznost, jde o důležitý ukazatel relevantní kampaně a má přímý dopad na skóre kvality.  

Skóre kvality určuje, nakolik je kampaň silná, potažmo úspěšná. Silné reklamy získávají nejen nižší výslednou cenu za proklik, ale i lepší umístění na stránce. Ve výsledku tak můžete jako inzerent ušetřit a zároveň dostat reklamu k větší skupině potenciálních zákazníků. Nezáleží přitom na tom, jestli jde o vyhledávací reklamu nebo třeba o kampaň na Facebooku.  

Tip: Využijte našich 6 tipů na to, jak prodávat víc díky PPC reklamě

 

CTR a e-mailing 

Kromě PPC se metrika běžně využívá i v rámci e-mailingu. Zatímco open rate určuje, kolik adresátů si váš newsletter otevřelo, CTR udává, kolik lidí si e-mail nejen otevřelo, ale také se prokliklo přes vložený odkaz. Oproti open rate se zpravidla jedná až o poloviční hodnotu, která se ale obvykle dá vylepšit detailnější segmentací adresátů. 

Tip: Přečtěte si, čím se řídit při tvorbě úspěšných newsletterů

 

5 osvědčených tipů, jak zvýšíte CTR u reklam 

Nevíte, jak vylepšit míru prokliku u svých reklam? Záleží, jaký formát zvolíte – u bannerové reklamy na sociálních sítích budou zásadní jiné prvky než u vyhledávací reklamní kampaně na Googlu. Dáme vám ale 5 tipů, které by vám mohly pomoct.

 

  1. Ujistěte se, že dobře znáte své publikum a že na něj cílíte. 
  2. Vyzývejte zákazníka k akci s pomocí CTA (call to action) sloves, ideálně v rozkazovacím způsobu, např.: získejte (slevu), objevte, vyzkoušejte (zdarma), ochutnejte atd. 
  3. Dbejte na kvalitní a originální copywriting a nebojte se odlišit od konkurence. 
  4. Ve vyhledávacích reklamních kampaních vždy volte relevantní klíčová slova. 
  5. Nezapomínejte na grafiku a správně zvolený obrázek, který zaujme na první dobrou. 

 

Vyzrajte na CTR s pomocí odborníků 

Už víte, co se skrývá pod tajemnou zkratkou CTR a jak probíhá výpočet, ale pořád si nejste jistí, jestli dokážete s metrikou správně pracovat? Chtěli byste navýšit míru prokliku vašich kampaní nebo newsletterů a přilákat více návštěvníků na váš web? Pak se neváhejte obrátit na náš tým zkušených marketingových specialistů z myTimi pro nezávaznou konzultaci a nabídku. Rádi vám pomůžeme. 
 

 
 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Marketing
Display reklama od A do Z: Vytvořte reklamu, která přinese prodeje
Chcete si přečíst co se stalo nového ve světě nebo najít recept na nedělní oběd, ale místo toho vaši pozornost upoutají barevné animované bannery neboli display reklama. Skvělý nástroj online marketingu, jenž může oslovit i uživatele, kteří o váš produkt zatím neprojevili zájem. Přečtěte si, jak vytvořit display reklamu, která přinese prodeje.
Marketing
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing a ROI – co to je a jak jej určíte? Jak vytěžíte z marketingových kanálů naprosté maximum? Přemýšlejte jako investor. Přečtěte si, jak vybírat ty nejefektivnější kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout skutečných výsledků. Poradíme vám postupy pro maximalizaci vašeho marketingového ROI ověřené dlouholetou praxí.
Marketing
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.
Marketing
Praktický průvodce Google Search Console pro majitele firem
Trápí vás nízká návštěvnost vašeho webu? Nástroj Google Search Console vám umožní zjistit, co brání dalšímu růstu, a nabídne konkrétní kroky k nápravě. Na následujících řádcích se dočtete, jak s tímto nástrojem získáte lepší viditelnost ve vyhledávání, vylepšíte technické parametry svého webu, a především na něj přivedete více zákazníků.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025