Co je to PESTLE analýza? Projděte si jednoduchý návod, jak na ni

24. 9. 2021
Obchod a strategie Přečteno 35524 x

Jelikož žijeme v globalizovaném světě, (téměř) vše, co se kolem děje, na nás má dopad. Totéž platí i o organizacích. O osudu podniku nerozhodují pouze vnitřní záležitosti, ale stejnou měrou ho ovlivňuje řada vnějších faktorů. PESTLE analýza slouží k tomu, abyste tyto skutečnosti a jejich působení na fungování firmy detailně zmapovali. 

Co je to PEST(LE) analýza? 

Analýza PEST, označovaná také jako analýza PESTLE, je metoda, která se využívá pro sledování vnějších faktorů, které na organizaci působí. Tyto faktory jsou: 

 

  • politické, 

  • ekonomické, 

  • sociální, 

  • technologické, 

  • legální (právní), 

  • environmentální. 

 

Analýza PESTLE tvoří mnohem komplexnější variantu analýzy SWOT a porovnává se s interními slabými a silnými stránkami společnosti. To vám pomůže určit budoucí kroky společnosti a vypracovávat strategie. 

 

Proč se analýza PESTLE využívá? 

PESTLE analýza tu je proto, abyste při rozhodování a plnění podnikatelského záměru nezůstali na pochybách, jestli jdete správným směrem. Zahrnuje spoustu otázek, které vám pomohou mít představu o věcech, které mají vliv na fungování firmy a které není radno opomíjet: 

 

  • Jaká je politická situace v zemi a jaký vliv má na váš trh? 

  • Jaké ekonomické faktory na trhu převládají? 

  • Jaký vliv mají socioekonomické faktory? 

  • Jaké technologie jsou trendem a jaký bude jejich vývoj? 

  • Jaké jsou současné právní předpisy, které mají vliv na vaše odvětví? 

  • Jaké jsou environmentální potíže odvětví a jaký vliv mají? 

 

Analýza pomáhá zjistit vnější faktory, které mohou ovlivnit rozhodování i chod celé firmy. Pokud pochopíte dopad, který tyto faktory mohou mít, zjednodušíte si plánování a získáte konkurenční výhodu.  

 

Ve kterých oblastech vám analýza PESTLE pomůže? 

PESTLE vám může pomoci hned v několika oblastech firemního plánování. Které to jsou? 

 

Strategické plánování podnikání 

PESTLE analýza poskytuje spoustu informací zasazených do kontextu – směr, kterým se podnik ubírá, positioning značky, problémové oblasti, které mohou vést k poklesu růstu a produktivity a podobně. 

 

Plánování pracovních sil 

PESTLE pomáhá identifikovat změny, které mohou mít zásadní dopad na budoucí zaměstnanost. Často čelíte obrovským změnám týkajícím se pracovní síly – nedostatek kvalifikovaných pracovníků, vytváření pracovních pozic, které dříve neexistovaly, snižování či přesouvání pracovních míst a tak dále. Analýza pomůže snížit dopady těchto změn, protože na ně budete připraveni.  

Tip: Naučte se zaměstnávat efektivně. Prozradíme vám jak. 

 

Marketingové plánování 

Protože analýza přináší informace o vnějších faktorech, přináší i zásadní poznatky o trhu. Pomůže vám tedy stanovit priority obchodních aktivit k dosažení konkrétních marketingových cílů. 

 

Vývoj produktů 

Analýza přináší zásadní poznatky o trhu, které vypovídají o reakci zákazníků na produkt nebo službu. To vám pomůže při rozhodování, jestli vstoupit na určitou cestu, nebo ji radši opustit, zda upravit stávající produkt či kdy ho uvést na trh.  

 

Organizační změny 

Analýza PESTLE funguje skvěle s analýzou SWOT. Pomáhá identifikovat potenciální příležitosti a hrozby v souvislosti se změnami na trhu práce, při legislativních změnách a podobně. 

 

Faktory analýzy PESTLE 

Každý z uvedených faktorů má vliv na organizaci a její fungování. Význam každého z nich se může lišit a záleží na odvětví, ve kterém podnikáte. Jaký vliv mají právě na vás, zjistíte díky pečlivé analýze. 

 

1. Politické faktory 

Tyto faktory určují, do jaké míry může vláda ovlivňovat dané odvětví nebo přímo společnost. Zahrnují daňovou politiku, environmentální předpisy, obchodní omezení, cla a také politickou stabilitu země.  

Například může vláda přinést daňové reformy, které mohou změnit celý systém generování příjmů firmy. Celní bariéry mohou být překážkou v provozování podnikatelské činnosti, stanovení minimálních dovozních cen a omezování vývozu a dovozu mají nepopiratelný vliv také. Jen si vzpomeňte na aktuální situaci po Brexitu. 

 

2. Ekonomické faktory 

Mezi ekonomické faktory patří hospodářský růst či pokles, úrokové míry, směnné kurzy, inflační a mzdové sazby, minimální mzda, pracovní doba, nezaměstnanost, dostupnost úvěrů i potřebné životní náklady. Všechno to jsou faktory, které určují výkonnost ekonomiky a které mají přímý dopad na podnik – krátkodobé i dlouhodobé. 

Kupříkladu zvýšení míry inflace ovlivní stanovení cen výrobků a služeb. Nejen vaše, ale i všech dodavatelů. Kromě toho inflace ovlivňuje také chování spotřebitele a jeho kupní sílu a může vést až ke změně modelů poptávky a nabídky v dané ekonomice.  

 

3. Sociální faktory  

Sociální faktory zahrnují kulturní normy a očekávání, zdravotní služby, míru růstu populace, věkové rozložení obyvatel, bezpečnost a další demografické údaje. Opět úzce souvisí se zaměstnaností. Navíc vám pomůžou pochopit, jaké rozpoložení aktuálně vládne na trhu a o jaké služby či produkty by mohl být zájem. 

Mezi sociálními faktory je potřeba vzít v úvahu také náboženství, vzdělanost, demografické změny, příjmy a kupní sílu obyvatelstva, vývoj pracovní síly a podobně. 

 

4. Technologické faktory 

Technologické faktory pracují s inovacemi a vývojem technologií. Patří k nim například rychlost technologických změn, vývoj infrastruktury a případné vládní či institucionální výzkumy. 

V dnešní době jsou to faktory, které nelze vynechat v žádné ze strategií. Aktuálně dochází k několika novým významným vývojovým trendům, jako je umělá inteligence, internet (ano, stále), strojové učení a podobně. Pokud se nedokážete trendu přizpůsobit, můžete ztratit svou pozici na trhu. 

Tip: Vyzkoušejte 12 tipů, jak ve svém marketingu vytěžit maximum z možností internetu. 

 

5. Legální (právní) faktory 

Právní faktory zahrnují změny legislativy, které mají vliv na zaměstnanost, přístup k využívaným materiálům, vliv na kvóty, dovoz, vývoz nebo zdanění. Všechny tyto faktory mají vliv na vnější i vnitřní stránku fungování podniku, některé mají dokonce vliv na celé podnikatelské prostředí v zemi. 

Kromě toho sem spadají i vlastní zákony, pravidla a předpisy, které má každá společnost vlastní a které zaměstnanci dodržují. PESTLE analýza bere v úvahy obě tyto oblasti. 

 

6. Environmentální faktory 

Tyto faktory se zabývají především působením okolního životního prostředí a vlivem ekologie. Patří sem zákony o likvidaci odpadů, zákony o ochraně životního prostředí, regulace spotřeby energie a další. 

Environmentální faktory jsou klíčové především pro odvětví cestovního ruchu, zemědělství a podobně. Nicméně globální oteplování, přechod na udržitelné zdroje a etické získávání zdrojů donutily snad každou organizaci, aby ve svém fungování environmentální faktory zohlednila.  

 

Jak provést PESTLE analýzu? 

Aby byla analýza co nejúčinnější, musíte ji provádět pravidelně. Díky tomu získáte konkurenční výhodu – například tím, že si dříve všimnete trendů nebo dříve zareagujete na legislativní požadavky. 

Analýza zahrnuje několik kroků: 

 

  • Určete rozsah výzkumu. Výzkum by měl zahrnovat vaši současnou i budoucí situaci a měl by se vztahovat na všechny oblasti podnikatelského světa, kterých se vaše společnost dotýká. 

  • Určete tým, který se analýzou bude zabývat, a rozdělte zodpovědnosti. Zapojení různých lidí z různých oblastí pomáhá při sběru dat i při následné analýze. 

  • Shromážděte dostatek dat a analyzujte je – zhodnoťte, jaký dopad mají na vaše podnikání a nakolik s nimi při strategiích a plánování musíte počítat. 

  • Vytvořte pořadí otázek a faktorů, které je potřeba řešit. Snažte se co nejdříve vyřešit problém, který může mít velký dopad na fungování firmy. 

  • Určete možnosti řešení, které je specifické pro vaši společnost a prostředí, ve kterém se nachází. 

  • Vytvořte dokument s informacemi, problémy a otázkami, kterými je potřeba se zaobírat. 

  • Diskutujte o zjištěných závěrech analýzy se všemi zúčastněnými stranami, s lidmi, kteří mají rozhodovací pravomoce i s profesionály.  

  • Rozhodněte o opatřeních, která je potřeba přijmout, a o trendech, které je potřeba sledovat. 

 

Výhody a nevýhody PESTLE analýzy  

 

  • Má jednoduchý rámec, který je snadno pochopitelný a proveditelný. 

  • Usnadňuje pochopení podnikatelského prostředí. 

  • Podněcuje strategické myšlení. 

  • Umožňuje předvídat podnikatelské hrozby a minimalizovat jejich dopady. 

  • Umožňuje rozpoznat příležitosti a využít je. 

  • Při použití zjednodušených a nedostatečných údajů může vést ke zkresleným výsledkům. 

  • V obrovském množství dat se jde snadno ztratit, což může vést k paralýze. 

  • Analýza pracuje s předpoklady, takže je riziko, že se zmýlíte. 

  • Tempo změn ztěžuje předvídání vývoje. 

 

Kdo je připraven, není zaskočen 

Analýza PESTLE je pro vás skvělým nástrojem, který dokážete využít v několika oblastech. Přináší důležité informace o možném vlivu vnějších faktorů a dá vám příležitost se lépe připravit na jakýkoliv druh problémů, které tyto faktory mohou způsobit. 

Neváhejte se při analyzování a plánování obrátit na profesionály. Pomůžeme vám s vytvořením obchodní strategie a se strategickou analýzou. S námi budete vědět o cílech, o cestě, jak jich dosáhnout, i o všech nástrahách, které vás můžou čekat. 

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod a strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.
Obchod a strategie
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.
Obchod a strategie
Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady
Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.
Obchod a strategie
4 typy osobností: Jak díky metodě DISC komunikovat se zákazníky a dotáhnout tak obchod do úspěšného konce?
Nedaří se vám prodat své produkty či služby novému klientovi? Problém může být ve způsobu, jakým s ním komunikujete. Abyste dokázali co nejrychleji identifikovat, kdo vůči vám sedí na schůzce nebo komu se snažíte něco prodat, bude se vám hodit znalost metody DISC. Díky ní druhé straně porozumíte a budete blíž kýženému úspěchu.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025