Co je to podcast: Jak s ním začít a jak využít jeho sílu k náboru nových zaměstnanců?

14. 8. 2023
Marketing Přečteno 1494 x

Tvoříte podcasty, nebo zatím ani netušíte, co to je? Pokud vám tohle slovíčko nic neříká, zbystřete. Podcast je totiž mimo jiné skvělým způsobem, jak vybudovat silný employer brand a získat si důvěru i sympatie potenciálních kandidátů na nové zaměstnance. Až se ve vaší firmě objeví volné pracovní místo, nebudete mít o kvalitní zájemce nouzi

 

Co je to vlastně ten podcast? 

Výraz podcast vznikl složením názvu známého přehrávače od firmy Apple iPod a anglického slova broadcasting (vysílání). Jde o zvukový pořad, který si, na rozdíl od rádia, můžete pustit online v podcastové aplikaci svého chytrého telefonu, kdykoliv se vám to zrovna hodí. A přesně to je ten hlavní důvod, proč lidé podcasty tolik milují.  

V dnešní době nemá totiž nikdo času nazbyt – a poslouchání podcastu můžete úplně v klidu spojit s dalšími činnostmi a zaplácnout tak rovnou dvě mouchy jednou ranou. Váš oblíbený pořad vám tak může dělat společnost během cestování, cvičení, vaření, na procházce nebo třeba při odpočinku ve vaně. Záleží jen na vás. 
 

O oblíbenosti podcastů svědčí i následující statistiky výzkumu Edison Research: 

  • v roce 2023 je v U.S.A. prozatím zhruba 94,5 milionu pravidelných posluchačů podcastů, 
  • 50 % lidí ve věku 12–34 let poslouchá podcast aspoň jednou měsíčně, 
  • 26 % respondentů uvedlo, že podcast poslouchá každý týden. 

 

Mohlo by se vám také hodit: 

  • 50 % podcastů trvá průměrně 20–60 minut, 
  • nejpopulárnějším žánrem jsou komedie (22 %), 
  • až 73 % posluchačů poslouchá podcasty na mobilním telefonu. 

 

Popularita podcastů ale samozřejmě vzrůstá i u nás v ČR. Důkazem toho může být třeba i oblíbený byznys magazín Forbes, který za měsíc zaznamenává mezi 70 až 80 tisíci stažení svých podcastů.   

Do podcastů se hojně převádějí hudební pořady, rozhlasové hry nebo četby knihy, ale využít je lze skvěle i pro různé rozhovory nebo výukové lekce. A právě s dvěma posledními formami podcastů přichází i vaše příležitost. Rozhovory či výukové lekce jsou totiž ideálními adepty na firemní podcast, který můžete skvěle využít pro svůj HR marketing.

 
Tip: S náborem zaměstnanců vám pomůžou i kariérní webové stránky. Přečtěte si našich 7 tipů, co by na nich nemělo chybět.

 

Co má podcast společného s HR marketingem? 

HR marketing zahrnuje veškeré způsoby komunikace firmy směrem ke stávajícím i budoucím zaměstnancům. Je skvělým způsobem, jak si vybudovat image atraktivního zaměstnavatele a nalákat na volné pracovní pozice dostatek schopných uchazečů. A jedním z lákadel může být právě kvalitně zpracovaný podcast, perfektně zamířený na vaši cílovou skupinu.  

Díky takovému podcastu, pokud bude opravdu hodnotný (anebo třeba vtipný), si totiž můžete snadno získat pozornost vašeho publika na mnohem delší dobu než třeba v případě blogových článků či postů na sociálních sítích.  

Dobře zpracovaný podcast vám může zajistit zájem vašich posluchačů až na hodinu či hodinu a půl – když budete hodně produktivní a budete mít pořád co říct, tak klidně i denně. A to už je slušná doba na to, abyste se jim zvládli pořádně dostat do přízně. Jakmile se navíc někdo jednou stane vaším posluchačem a rozhodne se vámi tvořený podcast odebírat, je váš. Každý další díl se mu ve většině případů do jeho telefonu přidá automaticky.  

 

Jak vytvořit podcast krok za krokem 

Co to je podcast už tedy víte. Jak ale vytvořit takový podcast, který bude opravdovým přínosem pro váš HR marketing? Držte se našich následujících kroků: 


Zvolte vhodnou formu a téma 

V první řadě je nutné rozhodnout se, jakou budou vaše pořady mít formu a o čem chcete mluvit. Chcete své publikum vzdělávat, inspirovat, nebo bavit? Plánujete tvořit rozhovory se zaměstnanci nebo s různými odborníky z vašeho oboru, či vsadíte radši na takzvanou one man show a podcast bude vaším monologem? 

Téma je pak samozřejmě vhodné zvolit takové, které dokáže patřičně oslovit vaši cílovou skupinu. Pokud máte v plánu budovat si podcastem image atraktivního zaměstnavatele třeba v oblasti strojírenství nebo informačních technologií, asi byste neměli mluvit o vaření ani se dělit o tipy na letní dovolenou. Je sice možné, že i to by vám získalo spoustu posluchačů – ne však těch relevantních, kteří by byli vhodnými kandidáty na vaše budoucí zaměstnance. Z hlediska HR marketingu by takový podcast tedy moc přínosný nebyl.  

 

Připravte si pořádné vybavení 

Vzhledem k tomu, že kvalita zvuku je při tvorbě podcastu naprosto zásadní, neobejdete se bez odhlučněné nahrávací místnosti, kvalitních zvukařských sluchátek, studiových monitorů ani bez dobrého mikrofonu. Kromě toho budete muset pořídit i software, který vám pomůže s následnou úpravou, stříháním či přidáváním efektů do vašeho pořadu. Mezi nejčastěji využívané aplikace patří například: 

 

  • Audacity – je zdarma, a navíc open source. To potěší zejména programátory, kteří mají možnost upravovat si libovolně kód a vytvářet si tak vlastní vylepšení. 
  • Anchor – je přímo určena k nahrávání, úpravě i publikaci podcastů a můžete přes ni jednoduše vytvořit podcast na Spotify.  
  • Zoom – skvěle se hodí i na nahrávání dálkových podcastů. Využijete ji tak především v případě, že plánujete podcast realizovat formou rozhovorů s různými hosty na dálku. 

 

Vyberte, kam podcast umístíte

Máte nahráno a sestříháno? Tak už zbývá jen pustit váš podcast do světa. Nemusíte se omezovat pouze na jednu platformu – raději si jich vyberte hned několik a otestujte, kde je vaše publikum nejaktivnější. Mezi nejznámější a nejhojněji využívané aplikace patří: 

 

  • iTunes – je zdarma a podcasty lze jednoduše stáhnout a poslouchat i offline. 
  • Spotify – posluchač si může vybrat ze dvou verzí – verze zdarma je s reklamami, placená bez rušivých reklam. I tady lze podcast stáhnout a poslouchat offline. 
  • SoundCloud – je zdarma. Prostřednictvím komentářů máte navíc možnost snadno komunikovat se svými posluchači.  

 

Nezapomeňte na propagaci 

Nečekejte, až na vás první posluchači náhodně narazí. Dejte o svém podcastu všem vědět a k poslechu je nalákejte. Skvěle k tomu poslouží třeba sociální sítě, na které můžete umístit vždy krátkou ochutnávku z nového dílu.  

Sestříhejte to nejzajímavější nebo třeba nejkontroverznější, co ve vašem novém podcastu zaznělo, a šup s tím na facebook, instagram, tik tok nebo jinou sociální síť, kterou ke své propagaci využíváte. Uvidíte, že na tuhle návnadu se lidé chytnou. 

Tip: Přečtěte si naše tipy, jak ovládnout instagram.  

 

Kdy se těšit na první výsledky?  

Vypustili jste do světa první díl vašeho podcastu a čekáte nadšeně okamžitý nával nových fanoušků? Buďte trpěliví. Přes noc se bohužel žádný zázrak nestane. Obsahový marketing, do kterého podcast spadá, je běh na dlouhou trať. Vaše autorita, image, sympatie i důvěryhodnost porostou v očích publika krůček po krůčku.  

Pokud však vytrváte, budete se držet nastavené strategie a pravidelně vydávat a propagovat nový hodnotný obsah, kýžené odměny se přece jen dočkáte. Obecně se dá říci, že první výsledky začne podcast přinášet zhruba za 3 až 6 měsíců.   

 

Chcete HR marketing pořádně rozjet? 

Tvorba podcastu je jen drobným dílkem ze skládačky, která dohromady tvoří dokonalý HR marketing. Pokud to myslíte s budováním employer brandu opravdu vážně, ale na další aktivity už vám nezbývá čas ani energie, obraťte se na nás. Rádi vám s budováním vašeho dobrého jména pomůžeme.  

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Marketing
Google zná celý svět, Sklik zná Čechy. Co je Sklik a kdy ho využít?
Sklik je jako mladší bratr, který žije ve stínu svého celosvětově známého sourozence – Google Ads. Ale i Sklik má svoje silné stránky. Zatímco Google Ads je velká hvězda, která vládne světu, Sklik se soustředí na to, co opravdu umí – efektivně zasáhnout české publikum. Takže pokud hledáte reklamní systém, který exceluje na českém trhu, je Sklik tou pravou volbou.
Marketing
Display reklama od A do Z: Vytvořte reklamu, která přinese prodeje
Chcete si přečíst co se stalo nového ve světě nebo najít recept na nedělní oběd, ale místo toho vaši pozornost upoutají barevné animované bannery neboli display reklama. Skvělý nástroj online marketingu, jenž může oslovit i uživatele, kteří o váš produkt zatím neprojevili zájem. Přečtěte si, jak vytvořit display reklamu, která přinese prodeje.
Marketing
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing a ROI – co to je a jak jej určíte? Jak vytěžíte z marketingových kanálů naprosté maximum? Přemýšlejte jako investor. Přečtěte si, jak vybírat ty nejefektivnější kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout skutečných výsledků. Poradíme vám postupy pro maximalizaci vašeho marketingového ROI ověřené dlouholetou praxí.
Marketing
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025