Zaostřeno na technické SEO: Jak optimalizovat JavaScript, aby nenadělal víc škody než užitku

26. 6. 2023
Marketing Přečteno 1594 x

Díky JavaScriptu můžete mít na webu řadu interaktivních prvků, které dělají jeho používání pro uživatele pohodlnějším a atraktivnějším. Ale pozor. Pokud JavaScript nepoužijete správně, může mít negativní vliv na technické SEO, a nadělat tak víc škody než užitku.

Co je to JavaScript? 

JavaScript (zkráceně JS) je programovací jazyk určený pro tvorbu moderních dynamických webů. Pro webové vývojáře je neocenitelným pomocníkem, který jim dává možnost nechat váš web pořádně ožít. Dovolí jim vytvořit na vašich stránkách interaktivní prvky jako například: 

 

  • kontaktní formuláře,  
  • 2D i 3D animace,  
  • různé kalkulačky,  
  • rozbalovací seznamy  
  • a spoustu dalších vychytávek, které návštěvníkům vašeho webu zpříjemní jeho užívání.  

 

Popularita JavaScriptu neustále stoupá, a to i díky jeho doplňkovému rozšíření takzvanými JavaScript frameworky, jejichž cílem je usnadnění a zefektivnění vývoje webových aplikací. Na rozdíl od jiných programovacích jazyků však JavaScript ve většině případů v okamžiku prohlížení webu neběží na serveru, ale rovnou ve vašem prohlížeči. Tím šetří sice kapacitu webu, z pohledu technického SEO to však přináší řadu komplikací.  

Tip: Přečtěte si, co to vlastně technické SEO je a jak ho vylepšit.  

 

Jak JavaScript komplikuje technické SEO? 

JavaScript může být dobrým sluhou, ale taky špatným pánem. Pojďte se s námi podívat, jaké komplikace mohou z hlediska optimalizace pro vyhledávače při použití JavaScriptu na vašem webu nastat. 

 

Pomalé načítání webových stránek 

Rychlost načítání vašeho webu je důležitá nejen pro jeho netrpělivé návštěvníky, ale je také jedním z klíčových faktorů, které hodnotí vyhledávače. Tady platí, že čím rychlejší, tím lepší. Odborníci se shodují, že ideální rychlost načítání webových stránek by neměla přesáhnout 2 až 3 sekundy. 

Když JS správně neoptimalizujete, může mu vykreslení všech interaktivních prvků zabrat o něco víc času – za dokonalou grafiku tak ve výsledku zaplatíte pomalým načítáním vašich internetových stránek. A pokud roboti vyhledávačů uznají, že se vaše stránky nenačítají dostatečně rychle a uživatelům tak neposkytnou ten nejlepší zážitek, na dobré umístění ve výsledcích vyhledávání můžete rovnou zapomenout. 

Tip: Zajímá vás, jak jsou na tom vaše stránky? Změřte si zdarma rychlost jejich načítání pomocí našeho online nástroje. 

 

Neefektivní využití crawl budgetu 

Ani roboti vyhledávačů nejsou všemocní. Aby se v obrovském množství webů neztratili, potřebují si jasně nastavit priority a stanovit takzvaný crawl budget. Tento pojem udává, kolik pozornosti může crawler (robot vyhledávače) věnovat vašemu webu – tedy kolik URL stránek při jeho procházení za určitou dobu navštíví a pošle je k indexaci.  

Čím více vašich stránek vyhledávače na základě robotova podnětu zaindexují, tím více se jich pak dostane mezi výsledky vyhledávání. Problém ale nastává ve chvíli, kdy crawler narazí na neoptimalizovaný JavaScript. Zatímco Google už si s JavaScriptem jakžtakž poradí, roboti Seznamu ve spoustě případů nedokáží obsah vložený JavaScriptem přečíst.  

 

Potíže s indexováním webu 

Pokud roboti vyhledávačů obsah vašeho webu vložený JavaScriptem nepřečtou, nepošlou stránku samozřejmě ani k zaindexování. Je to pak skoro to samé, jako by daný obsah ani neexistoval. A vy tak možná přijdete o hromadu potenciálních návštěvníků.  

Tip: Pro rychlou a snadnou kontrolu fungování webu s/bez JavaScriptu doporučujeme doplněk pro prohlížeč Chrome Quick Javascript Switcher. Je velmi jednoduchý na ovládání – nepotřebujete žádné kodérské znalosti. Stačí kliknout na ikonu a JS se na stránce buď vypne, nebo zapne. Tak jednoduše zjistíte, které části obsahu jsou závislé na JS a jak moc web JS využívá.   

 

Náš SEO specialista Milan Fafek vám odhalí, jak pracují s JavaScriptem vyhledávače Google a Seznam
Milan Fafek
Milan Fafek
SEO specialist myTimi

JavaScript a vyhledávače nejsou nejlepší přátelé (dobrý sluha pro vývojáře, ale zlý pán pro vyhledávače) a proto nedoporučuji nechat to vše na vyhledávačích a už při tvorbě webu přemýšlet o renderingu a jeho optimalizaci pro vyhledávače.


Samotný JavaScript může způsobit problémy v indexaci stránek a celkové průchodnosti webu. Existuje několik způsobů, jak k JavaScriptu přistoupit a naservírovat ho pro vyhledávače. Jeden, který mohu doporučit, je Server Side Rendering, který nejprve vykreslí HTML stránky, následně spustí JS skripty pro doladění stránky. Při SSR má vyhledávač všechny důležité odkazy a data v HTML, které snadno projde a je spokojený. Pro velmi obsáhlé weby doporučuji Dynamic Rendering. 

Jak optimalizovat JavaScript pro lepší SEO výsledky? 

Nic z výše uvedených komplikací však neznamená, že byste se měli na vašich stránkách JavaScriptu úplně vyhnout. Jen je nutné ho správně optimalizovat. Nejlépe vám k tomu pomůže volba vhodného způsobu vykreslení neboli renderingu. 

Co se týká vykreslování JavaScriptu, existuje hned několik možností. Metodou, která způsobuje většinou největší potíže, je Client Side Rendering (CSR) neboli vykreslování na straně klienta. V takovém případě se totiž veškeré vykreslování děje v samotném prohlížeči, a je proto mnohem časově náročnější. 

Další možností je takzvané Server Side Rendering (SSR) neboli vykreslování na straně serveru, které nejprve vykreslí HTML stránky a až poté spustí JavaScript pro jejich doladění. Při použití SSR najde vyhledávač všechna potřebná data i odkazy v HTML, takže je snadno dokáže projít a odeslat k zaindexování. 

Třetí možností je Dynamic rendering neboli dynamické vykreslování, které kombinuje výhody obou předešlých metod. Jde vlastně o přepínání mezi obsahem vykresleným na straně klienta a obsahem určeným pro roboty vyhledávačů. Díky tomu můžete potěšit návštěvníky webu optimální rychlostí a zároveň nabídnout snadno konzumovatelný obsah i robotům vyhledávačů. 

 

Posuňte svůj web na první příčky ve vyhledávačích 

Chcete přilákat na váš web nové návštěvníky, aniž byste museli využít placené reklamy? SEO vašich stránek vám s tím skvěle pomůže. A se SEO si zase poradíme my. Proklepneme si váš web od A do Z, změříme výsledky a navrhneme vám, co zlepšit. A když budete chtít, naše návrhy rovnou i zrealizujeme. Napište nám a my vám pomůžeme dosáhnout na první místa ve výsledcích vyhledávání.  

 

 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Marketing
Display reklama od A do Z: Vytvořte reklamu, která přinese prodeje
Chcete si přečíst co se stalo nového ve světě nebo najít recept na nedělní oběd, ale místo toho vaši pozornost upoutají barevné animované bannery neboli display reklama. Skvělý nástroj online marketingu, jenž může oslovit i uživatele, kteří o váš produkt zatím neprojevili zájem. Přečtěte si, jak vytvořit display reklamu, která přinese prodeje.
Marketing
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing a ROI – co to je a jak jej určíte? Jak vytěžíte z marketingových kanálů naprosté maximum? Přemýšlejte jako investor. Přečtěte si, jak vybírat ty nejefektivnější kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout skutečných výsledků. Poradíme vám postupy pro maximalizaci vašeho marketingového ROI ověřené dlouholetou praxí.
Marketing
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.
Marketing
Praktický průvodce Google Search Console pro majitele firem
Trápí vás nízká návštěvnost vašeho webu? Nástroj Google Search Console vám umožní zjistit, co brání dalšímu růstu, a nabídne konkrétní kroky k nápravě. Na následujících řádcích se dočtete, jak s tímto nástrojem získáte lepší viditelnost ve vyhledávání, vylepšíte technické parametry svého webu, a především na něj přivedete více zákazníků.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025