Co je to vlastně technické SEO?
Vyhledávače, jako je Google nebo Seznam, používají k hledání relevantních výsledků pro své uživatele roboty, takzvané crawlery. A technické SEO je součástí optimalizace webu zaměřené právě na roboty vyhledávačů. Netýká se faktorů, které jsou viditelné na vašich stránkách, ale zabývá se především tím, co vyhledávačům usnadňuje jejich nalezení a jak snadno jsou pro ně stránky přístupné a pochopitelné.
Když zlepšíte technickou optimalizaci stránek, usnadníte robotům, aby vás našli. Google pak bude předpokládat, že technicky vyladěný web nabídne návštěvníkům lepší uživatelský zážitek než konkurence a posune vás na vyšší pozice ve výsledcích vyhledávání. A pro potenciální zákazníky pak budete první volbou právě vy.
Tak se pojďme podívat, na co si dát pozor, abyste si tuhle sladkou odměnu zasloužili.
1) Průchodnost webu
Nejdřív ze všeho zjistěte, zda vyhledávače mohou vůbec správně indexovat a procházet vaše webové stránky. Ke kontrole můžete použít například Google Search Console. A na co všechno se podívat?
Stránky bez interních odkazů
Stránky, které sice na vašem webu existují, ale nejsou odkazem propojené s žádnou jinou stránkou, jsou pro roboty vyhledávačů téměř neviditelné. Zaměřte se tedy na interní prolinkování a pohlídejte si, aby byly všechny důležité stránky vzájemně propojené mezi sebou.
Robot.txt
Soubor robots.txt „říká“ robotům vyhledávačů, na které stránky mají zakázaný přístup. Zkontrolujte si, jestli neblokuje důležité stránky a nastavte, které naopak chcete znepřístupnit robotům vyhledávačů. Indexovat se totiž vyplatí jen ty stránky, které vám mohou přivádět návštěvnost. Usnadníte a urychlíte tak robotům jejich práci.
2) Struktura webu
Aby byly vaše stránky pro uživatele přehledné a snadno a rychle tam našli, co potřebují, je třeba si dát záležet na jejich struktuře a navigaci. Kromě spokojenosti uživatelů to samozřejmě posílí i vaše technické SEO. Zaměřte se na mapu stránek, takzvanou „sitemap“.
Mapa stránek – sitemap.xml
Soubor sitemap.xml usnadní vyhledávačům nalezení vašich stránek. Pokud ho tedy ještě nemáte, je nutné ho vytvořit a nahrát do Google Search Console.
Jestliže už ho máte, zkontrolujte jeho optimalizaci:
- Stránky by měly být funkční, bez přesměrování a neměly by mít duplicitní obsah.
- V sitemap.xml by měly být umístěny rozcestníkové i všechny další důležité stránky.
- Blogové stránky by v ideálním případě měly být umístěny ve vlastních souborech (není to však podmínkou).
3) Rychlost načítání webu
Stihnete si uvařit kávu nebo zkontrolovat předpověď počasí, než se vaše stránky konečně kompletně načtou? Tak za to vás roboti vyhledávačů rozhodně neodmění. A lidští návštěvníci po pár vteřinách ztratí trpělivost a utečou vám ke konkurenci.
Aby byly vaše stránky úspěšné, musí být rychlé jako blesk. Vy přece taky chcete všechno co nejdřív, že? Tak na nic nečekejte a rychlost vašeho webu si změřte. Zabere vám to maximálně 30 sekund a okamžitě budete vědět, jak jste na tom.
Jak velkou roli hraje v technickém SEO optimalizace webu pro mobilní zařízení podle našeho SEO specialisty

Milan Fafek
Optimalizace technických prvků webů jsou nedílnou součástí dnešní optimalizace pro vyhledávače, ale i uživatele. Každý chceme mít technicky funkční a výkonný web bez ohledu na to z jakého zařízení na cílovou stránku přijdeme. Mezi technické faktory můžeme zahrnout:
- Core Web Vitals (rychlost načítání),
- strukturovaná data
- nebo třeba hreflang pro vícejazyčné weby.
Při tvorbě dnešních webů jsou v oblibě různé formy a frameworky JavaScriptu, doporučuji tedy i kontrolu průchodnosti webu při vypnutém JavaScriptu.
TIP: V některých případech jsem se setkal s určitým typem „úchylky“ mít vše optimalizováno tak, aby bylo v nástroji označeno zeleně. Zde bych nejdříve doporučil zvážit počáteční investici a celkový přínos po úpravě. Ne vždy musí být tato cesta tou nejlepší pro váš byznys.
4) Optimalizace obrázků pro web
Pokud se váš web načítá šnečí rychlostí, můžou na tom mít zásadní podíl příliš velké obrázky. Myslete na to, že skutečný rozměr obrázků by měla přibližně odpovídat té zobrazované. Ještě před nahráním na server tedy nezapomeňte všechny obrázky zmenšit. Ideální je vejít se maximálně do 100 kB.
Tip: Konkrétní návod, jak optimalizovat webové stránky, si přečtete v našem článku.
Důležité je také vědět, že roboti vyhledávačů pracují mnohem lépe s textem než s obrázky. Správná optimalizace obrázku pro web tedy zahrnuje kromě zmenšení jeho velikosti i doplnění takzvaného alternativního textu.
Ke každému obrázku tedy napište ještě text, který bude co nejpřesněji popisovat, co se na něm nachází. Ten navíc váš web lépe zpřístupní nejen robotům vyhledávačů, ale také všem zrakově hendikepovaným návštěvníkům, kteří nemají šanci obrázky vidět.
5) Zmenšení JavaScriptu
Jen zřídka najdeme v dnešní době webové stránky, jejichž kód neobsahuje JavaScript. Stránkám sice dodá skvělou dynamiku a pomůže jim uživatele více zaujmout, roboti vyhledávačů ho ale neocení. Javascript a SEO se totiž příliš nekamarádí. Staré dobré statické stránky, vytvořené pouze pomocí HTML a CSS, byly na indexování mnohem jednodušší.
Ale nebojte, JavaScriptu se vzdát nemusíte. Bude ale potřeba ho co nejvíce zmenšit.
6) SSL certifikát
SSL certifikát je digitální certifikát, který slouží k ověřování identity webových stránek a k šifrování informací, které se odesílají na server pomocí technologie Secure Sockets Layer. Vyhledávače se snaží za všech okolností chránit své uživatele před nebezpečnými stránkami.
Přítomnost SSL certifikátu dá robotům i uživatelům jasný signál, že na vašich stránkách se nemusí ničeho bát a všechny jejich údaje zůstanou v bezpečí. A i to hraje v technickém SEO důležitou roli.
7) Duplicitní obsah
Duplicitní obsah vzniká v případě, že se stejné informace nacházejí na více různých URL adresách. A protože vyhledávače nechtějí uživatelům zobrazovat stejné informace vícekrát, jednu z adres z výsledků vyhledávání jednoduše vyřadí.
To by ale nebyl ten největší problém. Mnohem horší z hlediska SEO je fakt, že v případě duplicit, které nejsou vyřazeny, se úspěch, kterého může náš obsah dosáhnout, dělí mezi více stránek – takže místo jedné obsahově skvělé stránky máme nakonec několik průměrných.
Pozor si dejte také v případě jazykových mutací stránek a u e-shopu i na používání filtrů, jejichž kombinace by snadno mohla vytvořit velké množství různých adres s téměř duplicitním obsahem.
Ušetřete si starosti a nechte to na nás
A co když nejste zrovna technický typ, nebo na tyhle úpravy prostě jen nemáte čas? Nechte to klidně na nás. Proklepneme váš web od první do poslední stránky a pomůžeme vám využívat jeho potenciál na maximum.