Tvorba webu s ohledem na SEO optimalizaci: 5 prvků, které nesmíte podcenit + checklist zdarma

SEO Přečteno 339 x

Dělat web a zpětně řešit SEO je jako stavět dům a až nakonec myslet na základy. Nějak to jde, ale jsou za tím drahé předělávky, pomalý růst a frustrace z promarněných příležitostí. Ukážeme vám, jak se pustit do tvorby webu s ohledem na SEO optimalizaci hned od začátku, aby rovnou fungoval jako účinný obchodní nástroj.

Z našich zkušeností je nejdůležitější nezanedbat těchto 5 prvků: 

  1. Zapojit SEO hned od prvního nápadu. 
  2. Mít kvalitní technické základy. 
  3. Vyladit rychlost načítání. 
  4. Mít dostatečné interní prolinkování.  
  5. Měřit a vyhodnocovat relevantní výsledky.  

+ Mít kvalitní a relevantní obsah, tomu se ale věnujeme v jiném článku.  

Na zbylých 5 bodů se podíváme podrobněji. Ale nejdříve: 
 

Co je dnes vlastně SEO-friendly web? 

Pokud si pod pojmem SEO-friendly web představujete jen stránky přístupné pro roboty vyhledávačů, jste pozadu o několik let. Dnes už SEO optimalizace při tvorbě webu znamená mnohem více. 

SEO je natolik obsáhlým a provázaným oborem, že pokrývá prakticky všechno, co potřebují i ostatní nástroje digitálního marketingu. Když ho děláte dobře, zabijete tak 10 much jednou ranou. Jakmile správně vyladíte SEO, váš web bude automaticky dobře čitelný pro Google i uživatele, rychlý, technicky v pořádku a připravený i pro reklamní systémy jako Google Ads nebo Facebookové reklamy. Web bude mít správnou strukturu, kvalitní obsah i potřebné technické parametry.  

Jinými slovy – kvalitní tvorba webu s důrazem na SEO optimalizaci dneska znamená základ pro celý online marketing. Nepodceňte proto následující body. 

 

1. Zapojení SEO hned od začátku 

Klienti se nás často ptají, kdy je ten správný čas přizvat SEO specialistu. Odpověď je jednoduchá: hned u prvních plánů na založení webových stránek

Proč tak brzy? Protože SEO ovlivňuje základy tvorby webu. Začíná u informační architektury – tedy struktury, jak bude web vypadat (nahoře máte homepage, pod ní stránky v hlavním menu, pod těmi další podstránky a tak dále). 

Už v této fázi se rozhoduje o tom: 

  • Jaký obsah bude na jednotlivých stránkách – s ohledem na to, co zákazníci chtějí a hledají. 
  • Jak se budou stránky navzájem propojovat – aby usnadnily orientaci uživatelům i vyhledávacím robotům. 
  • Jak prezentovat produkty – aby byly snadno dohledatelné a lákavé. 
  • A tak podobně. 

Obecně platí: čím dříve SEO optimalizaci do procesu tvorby webu zapojíte, tím lepší výkon bude váš web mít a tím levnější bude další marketing.  

 

 

2. Technické základy, které musí fungovat 

Než se dostanete k pokročilejším SEO technikám, musíte mít perfektně zvládnuté technické základy. Bez nich nemá smysl řešit cokoliv dalšího. 

Kontrola před spuštěním webu 

Osvědčenou praxí je, že před každým spuštěním děláme takzvaný SEO audit. Kontrolujeme: 

  • Indexovatelnost – bude mít Google možnost web najít a procházet po spuštění? 
  • Funkčnost odkazů – nevedou odkazy na neexistující stránky? 
  • Rychlost načítání – je vše dostatečně rychlé? 
  • Nastavení robots.txt a sitemap – jsou připravené, aby Googlu ulehčili průchodnost, směřují vyhledávač na důležité stránky a omezují jeho přístup na stránky které pro něj nejsou důležité? 

Kontrola po spuštění webu 

Po spuštění děláme znovu tu samou kontrolu, kde jde zejména o to, jestli správně proběhla indexace. Také jestli fungují odkazy a uživatel nečeká dlouho na zobrazení obsahu.  

Fakt: Častý problém u klientů je, že se během vývoje indexaci zakážou a pak ji zapomenou včas povolit. 

Více o tom, jak nastavit technické SEO už jsme pro vás sepsali.

 

3. Rychlost načítání je důležitější, než si myslíte 

Rychlost webu ovlivňuje doslova všechno. Pomalý web dostane špatné hodnocení v takzvaných Core Web Vitals metrikách, což mu přinese horší pozice v Googlu. Méně lidí na něj klikne, a ti, co se k tomu dostanou, často odejdou dříve, než se stránka načte. 

Dopad na SEO a reklamy: 

  • Pozice v SERPu – Google penalizuje pomalé weby. 
  • Náklady na PPC reklamy – pomalý web snižuje skóre kvality a tím pádem vás kliknutí stojí víc. 
  • Návštěvy z mobilních zařízení – uživatelé jsou na telefonu méně trpěliví, zpravidla odejdou na konkurenční web.

 

Tvorba webu a SEO optimalizace – výkon pro mobily vs. PC

 

Praktické tipy pro zrychlení 

Nejčastějším problémem jsou velké obrázky a neoptimalizovaná grafika. WordPress weby to mají jednodušší díky pluginům, které umí optimalizaci udělat automaticky. U ostatních systémů je potřeba řešit velikost souborů ručně (obrázky před publikací zkomprimujete do menší velikosti) nebo při programování (aby se obrázky zmenšovaly automaticky).  
 
Stránka by se měla začít načítat nejvýše do 2,5 sekundy.  

 
Tip: Podívejte se, jak optimalizovat JavaScript, který stránky často zpomaluje.  

 

Vedoucí SEO týmu Milan odpovídá na otázku: Co bys dnes při tvorbě webu dělal jinak než před pěti lety?
Milan Zeman
Milan Zeman
vedoucí SEO týmu myTimi

Dříve jsem byl benevolentnější k tvorbě obsahu na webu, protože jsem víc věřil, že ho Google dokáže správně pochopit a ohodnotit. Při rostoucí konkurenci se ale ukazuje, že spoléhat se na Google nestačí, jenže dnes je konkurence mnohem větší a taky máme k dispozici lepší nástroje. 

Proto poslední roky máme mnohem přísnější procesy a vše je řekněme preciznější. Už bereme jako samozřejmé prvky, které dříve byly „nice to have“ – strukturovaná data, propracovaná práce s klíčovými slovy, optimalizace URL adres, vysoce autentický obsah, apod. Maximalizujeme tak šance na požadovaný výkon a úspěch webu. 

 

4. Interní prolinkování 

Propojování stránek pomocí odkazů řešíme během tvorby webu a SEO optimalizace na třech úrovních: 

1. Informační architektura 

Základní struktura webu vytváří nejdůležitější propojení, která na webu budou. Toto prolinkování tedy plánujeme už v návrhu celkové struktury. 

2. Wireframy 

O něco méně důležité, ale konkrétnější prolinkování plánujeme při tvorbě wireframů. Říkáme si, kde přesně budou odkazy umístěné a kam uživatele povedou. 

3. Tvorba textů 

Jako poslední přidáváme odkazy přímo v textech, většinou podle toho, kde se nejlépe hodí pro uživatele. Vyžadují nejmenší plánování, ale pořád je důležité přemýšlet nad tím, kam je teď uživatele vhodné „odvést“.  Pokud vůbec. 
 

 

5. Měření výsledků aneb co sledovat v prvních měsících 

Úspěch SEO optimalizace při tvorbě webu nepoznáte hned. Důležité je vědět, co měřit a kdy. 

První týden po spuštění:  

  • Indexace webu – probíhá indexace? Indexuje se celý web nebo jen část? 
  • Technické chyby – fungují všechny odkazy a je povolená indexace? 
  • Search Console – je web správně připojený ke Google nástrojům? 

První měsíc:  

  • Růst pozic – zatím pravděpodobně nebudete v top výsledcích, ale je důležité, zda se pozice posouvá kupředu.  
  • Pokrytí webu – kolik stránek Google našel a zaindexoval? 
  • Core Web Vitals – je rychlost a uživatelský zážitek dostatečný?  

3–12 měsíců: 

  • Počet organických návštěv – kolik uživatelů vaši stránku navštívilo? 
  • Konverze z organiky – reálný dopad na byznys; mění se návštěvníci z Googlu na zákazníky?  
  • Externí odkazy – které weby na vás odkazují a není to potřeba podpořit linkbuildingem?  

SEO obvykle nepřináší výsledky hned, ale i tak je nutné měřit jiné doprovodné metriky, protože podle jejich vývoje zjistíte, zda děláte něco špatně a můžete včas zasáhnout. 

Nejrychlejších výsledků dosahují weby v méně konkurenčních oborech s kvalitním obsahem. Naopak nejdéle čekají noví hráči v silně konkurenčních odvětvích.  

Tip: Přečtěte si také, jak dělat linkbuilding.  

 

Graf tvorby webu a SEO optimalizace – porovnání webu bez práce na SEO a linkbuildingu a webu s dobrým SEO a linkbuildingem

 

Osvědčené postupy pro rychlejší indexaci 

Bohužel neexistují žádné zázračné „hacky“, ale i tak je několik osvědčených postupů, které pomáhají indexaci vyhledávači ulehčit a tím někdy uspíšit. 

Základní nástroje jsou: 

  • Google Search Console – nahrát sitemap.xml hned po spuštění. 
  • Firmy.cz – základní zápis v nejdůležitějším českém katalogu. 
  • Firemní profil Google  

Oborové katalogy: Najděte relevantní katalogy ve svém oboru. Registrace v nich pomáhá Googlu lépe pochopit, čím se zabýváte. 

Strukturovaná data: Používejte schema.org, které pomáhá Googlu lépe „přečíst“ obsah vašich stránek. 

 

Vedoucí SEO týmu Milan předvídá, kam bude SEO optimalizace u tvorby webu směrovat v dalších letech:
Milan Zeman
Milan Zeman
vedoucí SEO týmu myTimi

Weby budou muset být čím dál důvěryhodnější, pokud chtějí uspět. Každý update Googlu nějakým způsobem postihuje nedůvěryhodné weby a s AI nástroji bude Google ještě přísnější. 

Důležitá bude také strojová čitelnost – sémantické značkování, strukturovaná data a lepší UX. To vše směřuje k takzvanému Webu 3.0

Zajímavý staronový trend je také „omnichannel content“ – připravovat obsah tak, aby z něj šlo vytvořit teřba článek, newsletter, posty na sociální sítě a tak podobně. Zkrátka udělat co nejvíc obsahu z jednoho podkladu. 

 

Nejčastější chyby při tvorbě nového webu 

Za roky naší praxe jsme viděli stovky projektů, kde se SEO neřešilo vůbec, nebo se řešilo špatně. Tady jsou nejčastější chyby: 

1. SEO se do tvorby vůbec nezařazuje 

Nejhorší a nejdražší varianta. Web se udělá, spustí a pak se majitel diví, proč stránky nikdo nenachází. Všechno pak musíme předělat, majitel je nervózní a zbytečně se ztratila spousta času a peněz. 

2. SEO se zapojuje, až když je výroba rozběhlá 

Velmi často se nám stává, že nás někdo chce zapojit až během výroby webu. To je lepší než předchozí případ, ale pořád ne ideální. Některé věci už nelze změnit bez zvýšení nákladů a prodloužení termínu spuštění. Ale web má pořád slušnou šanci hned získávat zákazníky. 

 

Checklist: Co musíte mít ready před spuštěním webu?

 

SEO umíme skvěle 

Chcete web, který skutečně funguje a přivádí návštěvníky? Zapojte SEO včas a ušetříte si starosti i peníze v budoucnu. Kontaktujte nás a se vším pomůžeme. 
 

 
 

FAQ: Na co se nejčastěji ptáte?  

1. Kolik stojí SEO optimalizace webu? 

Záleží na rozsahu webu a konkurenci v oboru. Základní SEO optimalizace při tvorbě webu začíná od 20 000 Kč, komplexní řešení pro větší weby může stát 50 000 Kč. V nejhorším případě, kdy se SEO zapojuje až do spuštěného webu, může vyjít investice na 100 000 Kč a více. Investice se vám ale vrátí rychlejším růstem a nižšími náklady na marketing. 

2. Jaký je první krok procesu optimalizace webu pro vyhledávače? 

Informační architektura, tedy struktura webu. Ještě před samotným designem plánujeme, jaké stránky web bude mít, jejich vzájemné propojení a obsah. Bez dobré struktury nemůže fungovat ani pokročilá SEO optimalizace. 

3. Jak zvýšit SEO? 

Začněte kvalitním obsahem, který skutečně pomáhá vašim zákazníkům. Zajistěte rychlé načítání webu a pravidelně publikujte nové, relevantní články. Technické SEO je základ, ale bez kvalitního obsahu nevyhrajete. 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

SEO
SEO Restart 2025 aneb SEO konečně umřelo. Nebo ne?
Na SEO Restartu 2025 padlo jasné stanovisko: optimalizace pro vyhledávače v tradiční podobě opravdu umírá. Nahrazuje ji boj o viditelnost všude tam, kde lidé hledají – v ChatGPT, na YouTube, v AI Overview i v diskuzích. Co to znamená pro váš web a jak se připravit na budoucnost, ve které Google SERP už nebude jediným místem, kde se rozhoduje o vaší viditelnosti?
SEO
Pište SEO texty, které dominují vyhledávání: copywriteři a SEO specialisté radí, jak na to
Psaní SEO textů má svá pravidla. Ve chvíli, kdy je pochopíte a začnete dodržovat, budou mít vaše stránky a články mnohem větší potenciál obsazovat top příčky ve vyhledávání. Odhalíme vám postupy, které používáme u našich klientů a které fungují i ve vysoce konkurenčních oborech. Naučíte se, jak napsat text, který zaujme čtenáře a přesvědčí vyhledávače, že si právě váš obsah zaslouží být na vrcholu
SEO
Neprodáváte tolik, kolik byste si představovali? Vyzkoušejte nástroj pro analýzu SEO potenciálu vašeho webu
Chcete využívat web na maximum a prodávat víc? Využijte náš bezplatný nástroj pro analýzu SEO potenciálu webu. Zjistěte, jak si stojíte v porovnání s konkurencí, jak rychle se váš web načítá nebo zda nepotřebujete optimalizovat obsah. Udělejte první krok k vyšším konverzím ještě dnes.
SEO
SEO marketing 17× jinak – ultimátní průvodce ovládnutím vyhledávačů
Objevte všechny způsoby, jak dát internetovým vyhledávačům najevo, že právě vaše stránky jsou ty, které by měl doporučovat na prvních příčkách vyhledávání. Způsobů, jak to udělat je celé řada a vyznat se v nich může být někdy oříšek. Shrnuli jsme proto všechny druhy SEO marketingu, abyste si mohli vybrat, se kterými se vyplatí pracovat zrovna vám.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025