Tvorba webu s ohledem na SEO optimalizaci: 5 prvků, které nesmíte podcenit + checklist zdarma
Dělat web a zpětně řešit SEO je jako stavět dům a až nakonec myslet na základy. Nějak to jde, ale jsou za tím drahé předělávky, pomalý růst a frustrace z promarněných příležitostí. Ukážeme vám, jak se pustit do tvorby webu s ohledem na SEO optimalizaci hned od začátku, aby rovnou fungoval jako účinný obchodní nástroj.

Z našich zkušeností je nejdůležitější nezanedbat těchto 5 prvků:
- Zapojit SEO hned od prvního nápadu.
- Mít kvalitní technické základy.
- Vyladit rychlost načítání.
- Mít dostatečné interní prolinkování.
- Měřit a vyhodnocovat relevantní výsledky.
+ Mít kvalitní a relevantní obsah, tomu se ale věnujeme v jiném článku.
Na zbylých 5 bodů se podíváme podrobněji. Ale nejdříve:
Co je dnes vlastně SEO-friendly web?
Pokud si pod pojmem SEO-friendly web představujete jen stránky přístupné pro roboty vyhledávačů, jste pozadu o několik let. Dnes už SEO optimalizace při tvorbě webu znamená mnohem více.
SEO je natolik obsáhlým a provázaným oborem, že pokrývá prakticky všechno, co potřebují i ostatní nástroje digitálního marketingu. Když ho děláte dobře, zabijete tak 10 much jednou ranou. Jakmile správně vyladíte SEO, váš web bude automaticky dobře čitelný pro Google i uživatele, rychlý, technicky v pořádku a připravený i pro reklamní systémy jako Google Ads nebo Facebookové reklamy. Web bude mít správnou strukturu, kvalitní obsah i potřebné technické parametry.
Jinými slovy – kvalitní tvorba webu s důrazem na SEO optimalizaci dneska znamená základ pro celý online marketing. Nepodceňte proto následující body.
1. Zapojení SEO hned od začátku
Klienti se nás často ptají, kdy je ten správný čas přizvat SEO specialistu. Odpověď je jednoduchá: hned u prvních plánů na založení webových stránek.
Proč tak brzy? Protože SEO ovlivňuje základy tvorby webu. Začíná u informační architektury – tedy struktury, jak bude web vypadat (nahoře máte homepage, pod ní stránky v hlavním menu, pod těmi další podstránky a tak dále).
Už v této fázi se rozhoduje o tom:
- Jaký obsah bude na jednotlivých stránkách – s ohledem na to, co zákazníci chtějí a hledají.
- Jak se budou stránky navzájem propojovat – aby usnadnily orientaci uživatelům i vyhledávacím robotům.
- Jak prezentovat produkty – aby byly snadno dohledatelné a lákavé.
- A tak podobně.
Obecně platí: čím dříve SEO optimalizaci do procesu tvorby webu zapojíte, tím lepší výkon bude váš web mít a tím levnější bude další marketing.
2. Technické základy, které musí fungovat
Než se dostanete k pokročilejším SEO technikám, musíte mít perfektně zvládnuté technické základy. Bez nich nemá smysl řešit cokoliv dalšího.
Kontrola před spuštěním webu
Osvědčenou praxí je, že před každým spuštěním děláme takzvaný SEO audit. Kontrolujeme:
- Indexovatelnost – bude mít Google možnost web najít a procházet po spuštění?
- Funkčnost odkazů – nevedou odkazy na neexistující stránky?
- Rychlost načítání – je vše dostatečně rychlé?
- Nastavení robots.txt a sitemap – jsou připravené, aby Googlu ulehčili průchodnost, směřují vyhledávač na důležité stránky a omezují jeho přístup na stránky které pro něj nejsou důležité?
Kontrola po spuštění webu
Po spuštění děláme znovu tu samou kontrolu, kde jde zejména o to, jestli správně proběhla indexace. Také jestli fungují odkazy a uživatel nečeká dlouho na zobrazení obsahu.
Fakt: Častý problém u klientů je, že se během vývoje indexaci zakážou a pak ji zapomenou včas povolit.
Více o tom, jak nastavit technické SEO už jsme pro vás sepsali.
3. Rychlost načítání je důležitější, než si myslíte
Rychlost webu ovlivňuje doslova všechno. Pomalý web dostane špatné hodnocení v takzvaných Core Web Vitals metrikách, což mu přinese horší pozice v Googlu. Méně lidí na něj klikne, a ti, co se k tomu dostanou, často odejdou dříve, než se stránka načte.
Dopad na SEO a reklamy:
- Pozice v SERPu – Google penalizuje pomalé weby.
- Náklady na PPC reklamy – pomalý web snižuje skóre kvality a tím pádem vás kliknutí stojí víc.
- Návštěvy z mobilních zařízení – uživatelé jsou na telefonu méně trpěliví, zpravidla odejdou na konkurenční web.

Praktické tipy pro zrychlení
Nejčastějším problémem jsou velké obrázky a neoptimalizovaná grafika. WordPress weby to mají jednodušší díky pluginům, které umí optimalizaci udělat automaticky. U ostatních systémů je potřeba řešit velikost souborů ručně (obrázky před publikací zkomprimujete do menší velikosti) nebo při programování (aby se obrázky zmenšovaly automaticky).
Stránka by se měla začít načítat nejvýše do 2,5 sekundy.
Tip: Podívejte se, jak optimalizovat JavaScript, který stránky často zpomaluje.

Dříve jsem byl benevolentnější k tvorbě obsahu na webu, protože jsem víc věřil, že ho Google dokáže správně pochopit a ohodnotit. Při rostoucí konkurenci se ale ukazuje, že spoléhat se na Google nestačí, jenže dnes je konkurence mnohem větší a taky máme k dispozici lepší nástroje.
Proto poslední roky máme mnohem přísnější procesy a vše je řekněme preciznější. Už bereme jako samozřejmé prvky, které dříve byly „nice to have“ – strukturovaná data, propracovaná práce s klíčovými slovy, optimalizace URL adres, vysoce autentický obsah, apod. Maximalizujeme tak šance na požadovaný výkon a úspěch webu.
4. Interní prolinkování
Propojování stránek pomocí odkazů řešíme během tvorby webu a SEO optimalizace na třech úrovních:
1. Informační architektura
Základní struktura webu vytváří nejdůležitější propojení, která na webu budou. Toto prolinkování tedy plánujeme už v návrhu celkové struktury.
2. Wireframy
O něco méně důležité, ale konkrétnější prolinkování plánujeme při tvorbě wireframů. Říkáme si, kde přesně budou odkazy umístěné a kam uživatele povedou.
3. Tvorba textů
Jako poslední přidáváme odkazy přímo v textech, většinou podle toho, kde se nejlépe hodí pro uživatele. Vyžadují nejmenší plánování, ale pořád je důležité přemýšlet nad tím, kam je teď uživatele vhodné „odvést“. Pokud vůbec.
5. Měření výsledků aneb co sledovat v prvních měsících
Úspěch SEO optimalizace při tvorbě webu nepoznáte hned. Důležité je vědět, co měřit a kdy.
První týden po spuštění:
- Indexace webu – probíhá indexace? Indexuje se celý web nebo jen část?
- Technické chyby – fungují všechny odkazy a je povolená indexace?
- Search Console – je web správně připojený ke Google nástrojům?
První měsíc:
- Růst pozic – zatím pravděpodobně nebudete v top výsledcích, ale je důležité, zda se pozice posouvá kupředu.
- Pokrytí webu – kolik stránek Google našel a zaindexoval?
- Core Web Vitals – je rychlost a uživatelský zážitek dostatečný?
3–12 měsíců:
- Počet organických návštěv – kolik uživatelů vaši stránku navštívilo?
- Konverze z organiky – reálný dopad na byznys; mění se návštěvníci z Googlu na zákazníky?
- Externí odkazy – které weby na vás odkazují a není to potřeba podpořit linkbuildingem?
SEO obvykle nepřináší výsledky hned, ale i tak je nutné měřit jiné doprovodné metriky, protože podle jejich vývoje zjistíte, zda děláte něco špatně a můžete včas zasáhnout.
Nejrychlejších výsledků dosahují weby v méně konkurenčních oborech s kvalitním obsahem. Naopak nejdéle čekají noví hráči v silně konkurenčních odvětvích.
Tip: Přečtěte si také, jak dělat linkbuilding.

Osvědčené postupy pro rychlejší indexaci
Bohužel neexistují žádné zázračné „hacky“, ale i tak je několik osvědčených postupů, které pomáhají indexaci vyhledávači ulehčit a tím někdy uspíšit.
Základní nástroje jsou:
- Google Search Console – nahrát sitemap.xml hned po spuštění.
- Firmy.cz – základní zápis v nejdůležitějším českém katalogu.
- Firemní profil Google
Oborové katalogy: Najděte relevantní katalogy ve svém oboru. Registrace v nich pomáhá Googlu lépe pochopit, čím se zabýváte.
Strukturovaná data: Používejte schema.org, které pomáhá Googlu lépe „přečíst“ obsah vašich stránek.

Weby budou muset být čím dál důvěryhodnější, pokud chtějí uspět. Každý update Googlu nějakým způsobem postihuje nedůvěryhodné weby a s AI nástroji bude Google ještě přísnější.
Důležitá bude také strojová čitelnost – sémantické značkování, strukturovaná data a lepší UX. To vše směřuje k takzvanému Webu 3.0.
Zajímavý staronový trend je také „omnichannel content“ – připravovat obsah tak, aby z něj šlo vytvořit teřba článek, newsletter, posty na sociální sítě a tak podobně. Zkrátka udělat co nejvíc obsahu z jednoho podkladu.
Nejčastější chyby při tvorbě nového webu
Za roky naší praxe jsme viděli stovky projektů, kde se SEO neřešilo vůbec, nebo se řešilo špatně. Tady jsou nejčastější chyby:
1. SEO se do tvorby vůbec nezařazuje
Nejhorší a nejdražší varianta. Web se udělá, spustí a pak se majitel diví, proč stránky nikdo nenachází. Všechno pak musíme předělat, majitel je nervózní a zbytečně se ztratila spousta času a peněz.
2. SEO se zapojuje, až když je výroba rozběhlá
Velmi často se nám stává, že nás někdo chce zapojit až během výroby webu. To je lepší než předchozí případ, ale pořád ne ideální. Některé věci už nelze změnit bez zvýšení nákladů a prodloužení termínu spuštění. Ale web má pořád slušnou šanci hned získávat zákazníky.

SEO umíme skvěle
Chcete web, který skutečně funguje a přivádí návštěvníky? Zapojte SEO včas a ušetříte si starosti i peníze v budoucnu. Kontaktujte nás a se vším pomůžeme.
FAQ: Na co se nejčastěji ptáte?
1. Kolik stojí SEO optimalizace webu?
Záleží na rozsahu webu a konkurenci v oboru. Základní SEO optimalizace při tvorbě webu začíná od 20 000 Kč, komplexní řešení pro větší weby může stát 50 000 Kč. V nejhorším případě, kdy se SEO zapojuje až do spuštěného webu, může vyjít investice na 100 000 Kč a více. Investice se vám ale vrátí rychlejším růstem a nižšími náklady na marketing.
2. Jaký je první krok procesu optimalizace webu pro vyhledávače?
Informační architektura, tedy struktura webu. Ještě před samotným designem plánujeme, jaké stránky web bude mít, jejich vzájemné propojení a obsah. Bez dobré struktury nemůže fungovat ani pokročilá SEO optimalizace.
3. Jak zvýšit SEO?
Začněte kvalitním obsahem, který skutečně pomáhá vašim zákazníkům. Zajistěte rychlé načítání webu a pravidelně publikujte nové, relevantní články. Technické SEO je základ, ale bez kvalitního obsahu nevyhrajete.


