V Česku stoupá počet virtuálních asistentek a tak trochu i virtuálních asistentů. On-line svět už zvedne váš telefon, odpoví na vaše e-maily, naplánuje schůzky… a zvládne většinu agendy sekretářek a tajemníků. Jenom na váš kávovar zatím nedosáhne.
Virtuální asistentky se staly vítanou pomocí nejenom v osobním, ale zejména v pracovním životě a hledají si svoji virtuální cestu i do malých a středních podniků. Než ale ve své firmě uvítáte průvod virtuálních asistentek a asistentů, rozmyslete si to ještě jednou.
Virtuální asistence: Bezva… na něco
Virtuální asistence vám může usnadnit život v mnoha ohledech. Nejde jenom o přesměrování telefonů po dobu vašich schůzek nebo dovolené, pročištění e-mailové schránky a smluvení schůzek. Virtuální asistentky a asistenti pro vás připraví podklady, zpracují reporty, vytvoří prezentace, utřídí data v Excelu a spoustu dalších zajímavých věcí. Zvládnout za vás zpravidla komunikovat v několika jazycích. A můžou výrazně uspořit váš čas.
Nicméně naráží i na některé limity. A zdaleka nejde jenom o to, že jejich dlouhá ruka nedosáhne až k vašemu kávovaru a virtuální kafe vám nikdo neuvaří.
Kolik virtuálních asistentek dá dohromady firmu?
Virtuální asistentky a asistenti… zkrátka asistují. Pomůžou tam, kde jim předáte úlohu, nemají ale hlubší odbornost nebo znalost a nevedou svoji práci úplně nezávisle na vás. Pokud tedy potřebujete ušetřit čas – perfektní. Co ale jestli vás ve firmě čekají specifičtější úkoly nebo jestli potřebujete svému podnikání dodat lesk profesionality, aniž byste chtěli najímat bandu odborníků a panovat ve svém vlastním korporátu?
V tom případě se nabízí možnost pořídit si do své firmy virtuální odborníky. Když už nějakou činnost outsourcujete virtuálně, je velkou výhodou, že můžete mixovat pracovníky podle jejich zkušeností a schopností a získat každého právě v takovém časovém rozsahu, který váš podnik aktuálně potřebuje.
Poskládejte virtuální tým každému malému podniku na míru
Vedle virtuálních asistentů a asistentek můžete do své firmy umístit celou řadu dalších profesí. Zatímco budete řídit jádro svého podnikání, zbytek svého týmu poskládáte podle svých potřeb a zajistíte si odbornou pomoc v režimu čistě variabilních nákladů.
Koho ve svém týmu můžete mít?
- Virtuální marketéry. Zatímco virtuální asistentka na váš kávovar nedosáhne, virtuální markeťák na váš web ano. On-line marketing je ideální balíček úkolů, který můžete předat k outsourcingu. Ať už se jedná o webdesign a grafiku, placené PPC kampaně nebo správu sociálních sítí, na nic z toho nepotřebujete interního zaměstnance a virtuální asistenti si s tím nemusí poradit.
- Virtuální obchodníky. Obchodníci jsou specifická skupina uvnitř každé firmy. Je potřeba získat nové kontakty a nabídnout produkt novým lidem? Zavolat na spoustu čísel a předat informace způsobem, aby nezapadly? Sjednat schůzky? Obchodník vám pomůže s rozjezdem podnikání, musí ale vědět, jak prodávat… a proto ho virtuální asistentka nenahradí.
- Virtuální zákaznický servis. Potřebujete vyřídit hovory a e-maily několika zákazníků denně, ale není to na to, aby někdo kvůli tomu celý den seděl u telefonu a počítače? Na rozdíl od virtuální asistentky by virtuální zákaznický servis měl mít větší vhled do chodu vaší firmy, tak, aby dokázal řešit základní problémy a odpovídat na otázky samostatně.
- Virtuální účetní. Pokud je vaše firma malá, vystačíte se základními účetními operacemi. Nemusíte si kvůli tomu najímat celou účetní firmu. Na druhou stranu je dobré mít na své straně někoho, kdo ví, co je třeba a jak funguje DPH, a virtuální asistentka to pravděpodobně nebude.
Malé a střední podniky 21. století: Levné a profesionální
Diverzifikace virtuálních profesí vás pohodlně provede modernizací vašeho podnikání. Svůj byznys nyní můžete profesionalizovat bez zbytečných nákladů na interní zaměstnání profesionálů nebo najímání drahých agentur. Virtuální odborníci vám navíc dokáží zajistit nový pohled na vaše podnikání a přinést úplně nové nápady. Přece jenom, to, že je zaměstnává i řada jiných malých a středních podniků, mluví za vše.
Co myslíte?