Od zrodu k zániku: Zjistěte, jak překonat fáze životního cyklu firmy

24. 4. 2023
Obchod a strategie Přečteno 2849 x

Jednou jste nahoře a jednou dole. To platí jak v životě, tak i v podnikání. Vaše firma se v průběhu let ocitne v několika různých fázích, které dohromady tvoří její životní cyklus. V článku vám prozradíme, co vás v jednotlivých fázích čeká a jak je zvládnout co nejlépe. 

Fáze životního cyklu firmy 

V roce 2022 v Česku vzniklo přes 28 tisíc firem a přes 14 tisíc jich naopak zaniklo – vyplývá to z průzkumu společnosti CRIF. Právě vznik a zánik jsou dvě fáze životního cyklu firmy, které zažije každá společnost. Některé firmy se ani do jiných fází nedostanou, protože po jejich vzniku rovnou následuje zánik. Jiné se naopak drží dlouhá léta na vrcholu a neustále rostou. Každá firma má svůj životní cyklus, který obecně zahrnuje čtyři fáze: 

  • vznik  
  • růst 
  • stabilita/zralost 
  • krize (kterou může a nemusí doprovázet zánik) 

Co vás v jednotlivých fázích čeká, na co si dát pozor a jak se udržet na vrcholu? Pojďme si rozebrat životní cyklus firmy do detailu. 

 

1. Vznik 

Na úplném začátku zakládáte firmu a vstupujete na trh s nadšením nabídnout nový produkt či službu. Formuje se váš podnikatelský záměr, s čímž se pojí také tvorba firemní, obchodní a marketingové strategie. Definujete svou cílovou skupinu a snažte se upoutat její pozornost. Získáváte první zákazníky a také zpětnou vazbu, na základě které upravujete a vylepšujete, co se dá. 

Ve fázi vzniku dosahuje firma nízkých obratů, a vzhledem k možným vstupním investicím i velmi nízkého zisku – pokud se vůbec do zisku dostanete. První fáze životní cyklu podniku má jasný cíl – přežít a vybojovat si své místo na trhu. Někdy trvá pár měsíců, jindy i několik let. Zaměřte se na podporu prodeje, kterou mnoho firem kvůli nedostatku financí podceňuje. 

 

 
 

2. Růst 

Jakmile se tržby firmy zvýší meziročně o 50 %, a to alespoň 3 roky v řadě, dostáváte se do fáze růstu. Křivka prodeje stoupá strmě nahoru, získáváte velké množství nových i vracejících se zákazníků a všimla si vás už i konkurence. V růstové fázi se firmy začínají zabývat organizační strukturou, která do této chvíle jaksi neexistovala. Spolu s prodejem a obratem se totiž zvyšuje i počet zaměstnanců a je potřeba se vrhnout do řízení firmy, abyste dokázali vše ukočírovat a posouvat tím správným směrem. Nejvíce pozornosti se v této fázi věnuje cenové strategii a marketingu. Důležité je stabilizovat svou pozici na trhu a získat dostatek financí na další rozvoj firmy. 

Tip: Mohlo by vás zajímat, jak vybudovat trvale úspěšnou firmu

 

Co je podle tebe nejdůležitější v rámci životního cyklu firmy a jak se povedlo myTimi překonat krizi, do které se před pár lety dostalo?
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
CEO

Jako nejdůležitější vnímám snažit se co nejdéle vydržet v růstové fázi třeba pomocí uvádění nových produktů a otevírání nových trhů. Čím větší firma je ve fázi krize, tím větší finanční polštář má, díky čemuž má delší cestu dolu, a tím pádem i víc času „postavit letadlo, když padá ze skály". 

Když jsme se v myTimi dostali do krize, snažili jsme se rychle přizpůsobit situaci změnou produktů i komunikační strategie s minimálním dopadem na investory a zaměstnance. Platí totiž heslo, že se sice kormidlo musí otáčet, ale když se otáčí moc často, tak se pasažéři pozvrací. 

 

3. Stabilizace 

Ve fázi stabilizace má firma silné postavení na trhu. Růst i nadále pokračuje a vaše výsledky jsou dlouhodobě vysoké. Máte zavedené firemní procesy, stabilní finanční strukturu podniku a vše se zdá být ideální. Je to vhodná doba na zlepšování a zefektivňování práce například pomocí automatizací. Zároveň se vám díky stabilnímu zisku otevírá mnoho nových příležitostí v podobě inovací nebo investic do nových produktů či projektů.  

Fáze zralosti je pomyslným vrcholem, na který se snaží vyšplhat každý podnik. Kromě stability se ale můžete potýkat se silným konkurenčním bojem. Je důležité včas rozpoznat, kdy vaše firma v této fázi ještě roste a kdy naopak ztrácíte svou sílu. Věnujte pozornost rozvoji firmy a pravidelně vytvářejte novou strategii, abyste neztratili směr a cíl, kterého chcete dosáhnout.  

 

4. Krize 

Pokud se váš růst zastaví a firma stagnuje, dříve nebo později se dostanete do fáze krize. Křivka prodejů začíná klesat a váš podnik zaostává za konkurencí. Pokud v této chvíli nic neuděláte, vaše firma zanikne. Snažte se na svůj byznys podívat z více stran a přijít s něčím novým, co vám pomůže chytit tu správnou vlnu a dostat se zpátky. Nebojte se udělat větší změnu a proměnit celkový záměr svého podniku. Krize je poslední fáze životního cyklu firmy, která ale nemusí nutně znamenat konec. MyTimi si v začátcích také prošlo krizí, kterou jsme ale úspěšně vyřešili a dnes se řadíme mezi 50 nejrychleji rostoucích firem v České republice. 

 

Nechte si poradit, ať už jste v jakékoliv fázi 

Založit firmu není nic složitého. Rozjet ji a násobit její velikost už ale tak jednoduché není. V myTimi pomáháme firmám maximalizovat rychlost zdravého růstu nastavením produktové a akviziční strategie. Díky exekuci kanálů, které zvolíme v akviziční strategii, pak získáváme pro naše klienty nové zákazníky a pomocí zákaznického servisu se o ně i postaráme. Pojďte růst společně s námi.  

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod a strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.
Obchod a strategie
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.
Obchod a strategie
Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady
Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.
Obchod a strategie
4 typy osobností: Jak díky metodě DISC komunikovat se zákazníky a dotáhnout tak obchod do úspěšného konce?
Nedaří se vám prodat své produkty či služby novému klientovi? Problém může být ve způsobu, jakým s ním komunikujete. Abyste dokázali co nejrychleji identifikovat, kdo vůči vám sedí na schůzce nebo komu se snažíte něco prodat, bude se vám hodit znalost metody DISC. Díky ní druhé straně porozumíte a budete blíž kýženému úspěchu.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025