Obchod a strategie  |  Přečteno 2252 x
11. 4. 2022

Jak vybudovat trvale úspěšnou firmu?

Vybudovat úspěšnou firmu není snadné. Nejdřív musíte znát své cílové publikum a nabídnout mu správný produkt. Sestavit strategii, díky které získáte nové zákazníky, a ty si také udržet, je dalším krokem k úspěchu. Potvrdí vám úspěch ale i vaše čísla? Nakonec jsou stejně jako dobrý produkt a zákaznická péče důležití jednotliví zaměstnanci. Tak co, máte úspěch na dosah?

banner

Jak vybudovat úspěšnou firmu? 

Je vaším cílem vybudovat trvale úspěšnou firmu? A víte, jaké kroky podniknout, aby se úspěšnou opravdu stala? Připravili jsme pro vás seznam 7 kroků, které byste na cestě za vybudováním trvale úspěšné firmy neměli vynechat. 

 

1. Objevte dobrý produkt 

Dobrým produktem se myslí produkt, o který budou mít zákazníci zájem. Produkt proto nemusí být něco inovativního a převratného, ale něco, co bude odpovídat potřebám zákazníků. Než se pustíte do podnikání, udělejte si průzkum trhu, díky kterému zjistíte, jaké problémy vaši zákazníci řeší. Při vytváření nebo hledání dobrého produktu si můžete pomoct vytvořením zákaznické persony. S tou své zákazníky lépe pochopíte. 

Existují také různé analýzy a metody, které vám s určením správného produktu pomůžou. Které to jsou? 

 

BCG matice 

BCG matice analyzuje portfolio produktů a radí, do kterých investovat, aby nedošlo ke ztrátě. Pozice produktů se ale časem mění, proto by se matice měla stát pevnou součástí strategie firmy, abyste včas zjistili, které produkty vám vynášejí a které naopak stáhnout z trhu. BCG matice vám navíc pomůže se sestavením cílů pro jednotlivé produkty neboli KPI (klíčových ukazatelů výkonnosti)

 

SWOT analýza 

SWOT analýzu můžete použít jak při hodnocení firmy, tak produktu. Jednoduše určíte silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby, které z možného produktu plynou. Jakmile analýzu sestavíte, bude vám jasnější, jak maximalizovat silné stránky, využít příležitosti a eliminovat hrozby. 

 

 
 

2. Určete strategii 

Už víte, který produkt je pro vaši firmu ten pravý? Pokud ano, je čas vytvořit byznys strategii neboli obchodní plán. Co to je? Byznys strategie je dokument, který popisuje vaše podnikání včetně marketingu, prodeje a dalších firemních aktivit. Zahrnuje cíle a způsoby, kterými vytyčených cílů dosáhnete.  

Abyste mohli sestavit strategii, musíte vědět, kde jste (bod A) a kam se chcete dostat (bod B). Strategie je pak konkrétní cesta, která vás z bodu A do bodu B dovede.  

 

Zjistěte, kde jste 

Nejprve analyzujte svou výchozí pozici. Musíte zjistit, kde přesně se nacházíte. Jak? Například analýzami popsanými výše nebo analýzou konkurence a webu.

Čím více informací v tomto bodě shromáždíte, tím lépe. Strategie by totiž měla vycházet z čísel, ne z pocitů. 

 

Zjistěte, kde chcete být 

V tomto kroku na vás čeká sestavení cílů, které by měly být SMART

  • Specific (specifické) 
  • Measurable (měřitelné) 
  • Accepted (akceptované) 
  • Realistic (realistické) 
  • Time-framed (časově ohraničené) 

Jestli jsou vaše cíle realistické, se dozvíte díky všem provedeným analýzám. Přečtěte si o tom, jak nastavit SMART cíle podniku

 

Zjistěte, jak se tam dostat 

Víte, jak na tom jste, a znáte své cíle. Teď jen stačí zjistit, jak cílů dosáhnete, a jste vybudování úspěšné firmy o krok blíž. Proto navrhněte postupy a činnosti. Vytvořte několik verzí a snažte se být konkrétní. Je vaším cílem zvýšit prodej produktů? Konkrétní úkoly pak například budou znít: vytvořit skvělý produktový popisek a produktovou fotografii.  

 

Provedli jste analýzu konkurence a svého webu? Nastavili jste si SMART cíle a konkrétní postupy, kterými cílů dosáhnete? Pak je čas oslovit to správné publikum, které bude mít o váš produkt zájem. Jak? To se dozvíte v dalších řádcích. 

 

3. Získejte zákazníky 

Sales a marketing – dokonalé spojení, které vám přivede nové zákazníky. Bez akvizice zákazníků se totiž neobejde žádná firma. Naštěstí existují desítky způsobů, jak nové zákazníky získat. Vybrat si můžete z outbound, nebo inbound marketingu a různých kanálů

Ptáte se, co je to outbound a inbound? Outbound marketing obsahuje přímé oslovování například cold callingem. Abyste byli s navoláváním úspěšní, vytvořte si call script, kterým oslovíte každého zákazníka. Důležité je zanalyzovat cílovou skupinu a poté nastavit správný komunikační tón

Inbound marketing zahrnuje nepřímé oslovování zákazníků například pomocí psaní blogových článků a příspěvků na sociální sítě nebo PPC reklam. Takové zákazníky neoslovujete vy, ale naopak si najdou oni vás. V rámci získávání nových zákazníků se vyplatí znát následující metody:

 

 

Tyto a jiné modely vám pomohou pochopit, co se odehrává v myslích uživatelů, co se chtějí v jednotlivých fázích nákupu dozvědět a jak je přimět k nákupu. Úspěšná firma ale není jen o získávání nových zákazníků. Získat zákazníky a pak se o ně nestarat je chyba. Proto do svých firemních procesů zařaďte i péči o zákazníky, která je nedílnou součástí marketingu. Pojďte si přečíst, jak na ni. 

 

 
 

4. Udržte si zákazníky 

Aby u vás zákazníci opakovaně nakupovali, musí být s vaší firmou spokojení. A to nejen s kvalitou produktů, která by měla být samozřejmostí, ale i se zákaznickým servisem. Co si možná neuvědomujete, je to, že komunikace se zákazníkem probíhá ve třech fázích

 

  • Před prodejem radíte s výběrem produktu a odpovídáte na dotazy. 
  • Během prodeje oslovujete vy, nebo vás kontaktuje zákazník. 
  • Po prodeji se zajímáte, jestli je zákazník spokojený, řešíte stížnosti, reklamace a další. 

 

Kvalitní zákaznická péče dokáže divy – zákazník bude mít dobrý pocit při nakupování a rád se k vám vrátí. Navíc vám spokojený zákazník napíše pozitivní referenci a doporučí vás ostatním. Chcete, aby byli vaši zákazníci co nejvíc spokojení? Inspirujte se našimi tipy

Tip: Přečtěte si, jak si udržet spokojené zákazníky, i když reklamovali váš sortiment

 

Všechno ve firmě funguje? Zdá se být firma úspěšná? A dáváte jen na svůj pocit, nebo vám to potvrdí i čísla? Bez vyhodnocování se ve firmě neobejdete, proto pravidelně zjišťujte, jak si vede. 

 

5. Vyhodnocujte 

Po všech předchozích krocích přichází na řadu vyhodnocení. Bez měření totiž nepoznáte, jestli jsou vaše podnikatelské aktivity, včetně marketingových, úspěšné.

 

 

Tip: Chcete získat komplexnější pohled na vaši firmu? Využijte metodu Balanced Scorecard (BSC metoda), která propojuje strategii firmy s praxí. Zjistíte, jak si vaše firma stojí nejen v oblasti zisků a prodejů, ale i v interních a obchodních procesech, v oblasti vzdělávání a chování zákazníků. 

 

Teď už víte, jak se vaší firmě daří. Myslíte ale, že by se jí mohlo dařit lépe? Všímáte si interních procesů ve firmě? Zajímáte se například o to, jaké máte zaměstnance? Jestli mají správné kvality pro vykonávání své funkce, jestli jsou spolehliví a neutíkají od vás ke konkurenci? Úspěšná firma se totiž neobejde bez promyšlené a kvalitní hiring strategie stejně jako bez samotných zaměstnanců, kteří se na rozvoji firmy podílejí. Věnujte pozornost i jim. 

 

6. Zaměstnejte správné lidi 

Kvalitní zaměstnanci znamenají pro firmu kvalitu služeb a produktů. Vybrat kvalitní zaměstnance z řad uchazečů ale nebývá snadné. Dobré je proto mít představu o tom, jak by měl nábor ve firmě probíhat. Vytvořte si náborovou strategii, díky které budete mít jasně stanovené cíle, kterých chcete jako firma dosáhnout. Navíc si ujasníte, jaké požadavky by měli uchazeči splňovat, jestli zaměstnancům nabídnete benefity a jestli výkon vaší firmy nebrzdí nízká úroveň řízení znalostí neboli knowledge managementu

Špatná náborová strategie a nedostatek zaměstnanců můžou v konečném důsledku negativně ovlivnit růst podniku a ohrozit jeho potenciál. Udržet si zaměstnance je důležité, protože fluktuace přijde každou firmu draho. Nepotýkáte se například s mikro-managementem? Může to být jedna z oblastí, která vám může bránit vybudovat trvale úspěšnou firmu.  

Tip: Přečtěte si, jak si díky employer brandingu udržet kvalitní zaměstnance

 

 

7. Žádný mikro-management 

Nekonečné čekání na schválení od manažera a následné revize? Mikro-management nepomůže ani zaměstnancům, ani samotnému manažerovi. Dohled nad každou drobnou činností v rámci projektů se nevyplatí, protože snižuje produktivitu. Zaměstnanci navíc ztratí motivaci a chuť přicházet s vlastními nápady, a nakonec od vás odejdou. 

Jak tedy vést tým? Zaměřte se na to důležité a zbytek úkolů delegujte. Zkuste Eisenhowerův princip, který vás naučí prioritizovat, nebo se obraťte na nás. S čím vám můžeme pomoci? 

 

 

Podívejte se, s čím vám ještě můžeme pomoci

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy