BCG matice: Co to je a jak ji používat (příklady z praxe)

11. 3. 2021
Obchod a strategie Přečteno 48277 x

BCG matice pomůže zastavit ztrátu a napoví, do kterých produktů nejvíce investovat. Co to je a jak ji efektivně využít pro své podnikání? To se dozvíte v článku.

Co je to BCG matice?

BCG matice se používá při hodnocení firmy a strategickém plánování. Analyzuje portfolio produktů, rozděluje je do různých kategorií a propojuje. Řekne vám, do kterých z nich se vyplatí investovat a jak se vyhnout ztrátě. Pro e-shopy a další firmy, které nabízí více různých produktů či služeb, je znalost BCG obrovskou výhodou. Nezáleží přitom, jestli podnikají v B2C, nebo B2B.

 

Co znamená zkratka BCG?

Matici BCG v roce 1968 představil Bruce Henderson ze společnosti Boston Consulting Group. Právě tak přišla ke svému názvu BCG. Někdy se jí říká také Bostonská matice.

 

Jak matice BCG funguje?

Matice BCG říká, že při plánování nákladů na různé produkty byste se měli zaměřit na konkurenceschopnost firmy a tempo růstu obchodů. Z těch totiž vyplývá, kolik peněz produkt vygeneruje, nebo kolik do něj naopak budete muset investovat.

 

Ukázka BCG matice

 

Na vertikální ose je zobrazené tempo růstu obchodů. To říká, jak rychle vám rostou tržby z daného produktu. Čím výše na ose se produkt pohybuje, tím rychleji tržby z něj rostou.

Horizontální osa zobrazuje relativní tržní podíl – poměr tržeb vůči tržbám konkurence. Čím větší část trhu váš produkt zabírá, tím víc vpravo bude.

Tip: Řešíte náklady ve firmě? Přečtěte si 5 tipů, jak ušetřit peníze v podnikání.

 

Hvězdy

Hvězdy mají vedoucí postavení na trhu. Vede se jim lépe než konkurenčním výrobkům a lidé je kupují více a více. Jsou sice finančně náročné a vyžadují spoustu investic, vám se ale vyplatí. Generují totiž vysoké zisky a mají vysoký ROI. Proto je podporujte, ať už přímo finančně, nebo třeba marketingem. Vaším cílem je, aby se z hvězd staly dojné krávy.

 

Otazníky

Otazníky jste teprve nedávno zavedli na trh a ještě si nejste jistí jejich vývojem. Do budoucna totiž představují příležitost, ale i riziko. Vyžadují vysoké investice – byla by škoda, kdyby přišly nazmar. Abyste zjistili, co s konkrétními otazníky, měli byste provést průzkum trhu. Ten vám napoví, jestli se je vyplatí podporovat a udělat z nich hvězdy, nebo jestli je čeká kariéra bídného psa.

 

Dojné krávy

Dojné krávy jsou produkty, které jsou vaší stálicí. Generují pravidelné zisky, které ovšem nijak prudce nerostou, a zároveň nevyžadují zvláštní pozornost. Dostaňte z nich maximum a snažte se je ve svém portfoliu za každou cenu udržet. Dělejte malá vylepšení, představujte nové produktové řady… Peníze, které díky dojným kravám získáte, můžete použít k financování dalších produktů – otazníků a hvězd.

 

Bídní psi

Bídní psi už to mají za sebou. Generují slabé zisky, někdy dokonce ztrátu. Co s nimi? Buď je inovujte a udělejte z nich tak opět otazníky, nebo je ze svého portfolia vyřaďte. Nemá cenu je za každou cenu udržovat.

 

Pohyb produktů v rámci BCG matice

Pozice produktů se v průběhu času mění. Většina výrobků začíná jako otazník, aby se následně přesunula buď do sekce hvězda, nebo do sekce bídný pes. Z hvězd se pak díky chytré obchodní strategii můžou stát dojné krávy. Ty budou dlouho na výsluní, kde se budou udržovat a financovat otazníky, nebo postupem času skončí jako bídní psi.

Tip: Zajímá vás, co dalšího můžete udělat pro svůj e-shop? Přečtěte si, jak optimalizovat e-shop pro vyhledávače nebo jak propagovat e-shop pomocí PPC reklamy.

 

BCG matice: Příklady z praxe

 

  • Otazníkem jsou všechny nové produkty uváděné na trh, u nichž není jistota, jestli se uchytí. V této pozici byla při svém představení například Tesla nebo Snuggs.
  • Dojnou krávou jsou například plenky Pampers. Mají své stálé místo na trhu a lidé je pravidelně kupují, žádný obrovský nárůst ani pokles popularity se ale nekoná.
  • Příkladem hvězdy je třeba iPhone od Applu. Je jednička na trhu, generuje vysoké zisky a zároveň vyžaduje vysoké investice do vývoje a inovací.
  • Bídným psem jsou pak pro většinu výrobců smartphonů poslední tlačítkové telefony, které ještě mají v nabídce. Poptávka po nich stále klesá a kupuje je jen velmi málo lidí.

 

Chcete mít své produkty v té správné kategorii? Ozvěte se nám a domluvte si s námi konzultaci ohledně vaší obchodní strategie. Zrevidujeme ji, nebo rovnou vytvoříme novou.

 

Jak a kdy BCG matici použít?

BCG matice by měla být součástí strategického plánování firmy – ať už vytváříte celkovou obchodní strategii, nebo jen dílčí marketingový plán. Pravidelné provádění BCG analýzy vám pomůže rozhodnout, do čeho alokovat náklady a co naopak stáhnout z trhu.

Tip: Vaše portfolio produktů by mělo být vyvážené. Nesnažte se v něm mít jen dojné krávy. Kvůli perspektivní budoucnosti je dobré soustředit se i na hvězdy a otazníky. Bídných psů by samozřejmě mělo být minimum.

Na základě sestavené matice BCG můžete nastavit strategické cíle pro jednotlivé produkty. Jejich přesun v rámci portfolia pak může být součástí KPI (klíčových ukazatelů výkonnosti), například takto: „Do konce roku 2025 budou 45 % našeho portfolia tvořit dojné krávy.“

 

Další analýzy, které se vám budou hodit

Existuje celá řada analýz, kterým své podnikání při tvorbě obchodní strategie můžete podrobit. Patří mezi ně například:

 

  • SWOT (silné a slabé stránky)
  • PESTEL (analýza okolí)
  • VRIO (hodnocení vlastních zdrojů a konkurenční výhody)
  • Porterova analýza pěti sil (analýza odvětví a rizik)
  • GE (vícefaktorová analýza portfolia)

 

Obchodní strategie od myTimi

Nejste si jistí, jak na to, nemáte čas nebo se vám prostě jen nechce? S tvorbou obchodní strategie vám pomůžeme! Provedeme analýzu trhu i podniku, navrhneme cíle a vytvoříme pro vás obchodní plán na míru. Stačí napsat na michal@mytimi.cz nebo vyplnit kontaktní formulář v liště vpravo.

 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod a strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.
Obchod a strategie
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.
Obchod a strategie
Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady
Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.
Obchod a strategie
4 typy osobností: Jak díky metodě DISC komunikovat se zákazníky a dotáhnout tak obchod do úspěšného konce?
Nedaří se vám prodat své produkty či služby novému klientovi? Problém může být ve způsobu, jakým s ním komunikujete. Abyste dokázali co nejrychleji identifikovat, kdo vůči vám sedí na schůzce nebo komu se snažíte něco prodat, bude se vám hodit znalost metody DISC. Díky ní druhé straně porozumíte a budete blíž kýženému úspěchu.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025