Co je akvizice? Získejte nové zákazníky pro vaši firmu
Slovo akvizice má dva různé významy. Které to jsou? Přečtěte si naše vysvětlení včetně příkladů z praxe.

Bez získávání zákazníků se růst podnikání neobejde. Zjistěte, co přesně znamená akvizice, jak se liší marketingový a obchodní přístup a jaké další kanály kromě „navolávání“ existují. A hlavně, jak si investici do akvizice spočítat.
Akvizice ekonomická definuje převzetí jedné firmy druhou. Marketingová akvizice je proces, při kterém dochází k získávání nových uživatelů a zákazníků. Detailněji jsme se o akvizici a jeho významu rozepsali dále v článku.
Co je akvizice?
Slovo akvizice má dva významy a v obou získáváte pro růst byznysu něco hodnotného.
1. Ekonomické pojetí: získání firmy
V ekonomice znamená akvizice převzetí jednoho podniku druhým – získáváte tak celou firmu včetně jejích aktiv, zákazníků a zaměstnanců. Kupující společnost rozšiřuje své podnikání tím, že:
- Pohltí menší nebo stejně velkou firmu ze svého odvětví (horizontální akvizice společnosti). Například výrobce tenisek koupí firmu, která vyrábí sandále.
- Převezme firmu od svých dodavatelů či odběratelů (vertikální akvizice spolčnosti). Například Tomáš Baťa nejenže boty vyráběl, ale také skupoval obchody s botami a továrny na kůži a textil.
Často zmiňovaným termínem v této souvislosti je také fúze – splynutí dvou podniků. Od akvizice se liší tím, že v tomto případě oba brandy zaniknou a vznikne jeden nový, společný́.
V tomto článku se zaměříme výhradně na druhý význam, tedy získávání nových zákazníků.
2. Marketingové a salesové pojetí: získání zákazníků
Marketingová akvizice znamená přitahování potenciálních zákazníků pomocí reklamy, obsahu, SEO nebo sociálních sítí. Cílem je vzbudit zájem a získat kontakty lidí, kteří by mohli mít o vaše služby zájem.
Příkladem akvizice v marketingu je třeba PPC reklama. Tu pohodlně nastavíte v online nástroji, jako je Google Ads nebo Sklik, a pak už vám stačí jen čekat. Zákazníci, kteří budou hledat daný produkt, ve výsledcích vyhledávání narazí na vaši reklamu, kliknou na ni a dostanou se na váš web, kde si produkt koupí.
Obchodní (salesová) akvizice se zaměřuje na přímé oslovování a přesvědčování konkrétních zájemců. Zahrnuje osobní schůzky, telefonické hovory nebo e-mailové kampaně, jejichž cílem je uzavřít konkrétní obchod. Tam patří například cold calling. Takzvané „navolávání studených kontaktů“ spočívá v tom, že obvoláváte kontakty ze své databáze a snažíte se je přesvědčit k prodeji, domluvení schůzky nebo jinému cíli, který jste si vytyčili.
Tip: Přečtěte si, jak cold calling dělat správně.
V praxi se obě oblasti často prolínají. Marketing připraví půdu a sales uzavře obchod, ale někdy má celý proces na starosti jeden člověk. Záleží na velikosti firmy, odvětví a dalších faktorech. Každopádně důležitý je výsledek, který je vždy stejný – systematicky získávat nové zákazníky a rozšiřovat podnikání.
Co dělá firmám při akvizici zákazníků největší potíže?
Při akvizici je pro firmy největší výzvou správně si definovat cílovou skupinu a zaměřit se právě na ni.
Dalším častým problémem je, že firmy nemají jasně sestavenou propozici produktu. Nedokáží si odpovědět na to, co zákazníkovi přináší a proč by si zákazník měl vybrat právě jejich produkt. Bez přesvědčivé nabídky je akvizice obtížná.
Třetím bodem je vytrvalost a motivace. Získávání nových zákazníků je proces, který může přinášet opakované neúspěchy. Firmy pak ztrácejí energii pokračovat, i když právě dlouhodobá konzistence a trpělivost jsou klíčem k úspěchu.
19 kanálů pro akvizici
Akviziční kanály se dělí na inbound a outbound. Outbound kanály jsou ty, jejichž prostřednictvím přímo oslovujete zákazníky. Inbound kanály naopak cílí na zákazníky, kteří vás vyhledávají sami od sebe.
Celkem akvizičních kanálů existuje 19:
1. content marketing (známý také jako obsahový marketing)
2. search Engine Marketing (obvykle známý také jako PPC)
3. PR
4. unconventional PR
5. virální marketing
6. SEO
8. inženýrství jako marketing
9. targeting blogs
10. využití existující platformy
11. webináře a školení
12. sales
13. business development
14. affiliation
15. offline reklamy (outbound)
16. offline školení a události
17. community building
18. veletrhy
19. display reklamy na sociálních sítích (obvykle outbound)
Detailní informace o všech akvizičních kanálech se dozvíte v článku Outbound vs. inbound marketing: Který distribuční kanál vybrat?
Kolik by akvizice měla stát?
Cena akvizice by vždy měla být nižší než marže – v opačném případě se vám získávání zákazníků nevyplatí. Spočítat byste si měli také celoživotní hodnotu zákazníků. Díky té zjistíte, kolik peněz vám přinese jeden zákazník a budete schopní odvodit, kolik do jeho akvizice můžete investovat.
Tip: O tom, jak celá matematika funguje, si přečtěte v článku Jak nastavit správnou akvizici tak, aby vás nezruinovala.

Největší problém u firem vidím v nadefinování správné cílové skupiny zákazníků, naslouchání jejich potřebách a z toho plynoucí prodej. Děje se to ve všech fázích akvizice – jak na začátku, tak při udržení zákazníka. Často vidím, že firmy chtějí prodat každému, ale nespočítají si, jestli se to vůbec vyplatilo. Z toho může i plynout, že zákazníci nenakupují opakovaně a mohou odejít ke konkurenci.
S akvizicí zákazníků vám můžeme pomoci
Akvizice zákazníků je pro většinu podnikatelů boj. Zaprvé je obtížné sestavit efektivní strategii získávání zákazníků, zadruhé se téměř nikomu nechce celý den strávit navoláváním kontaktů. S obojím vám můžeme pomoci.
Jak to funguje?
Sedneme si s vámi – klidně online – a detailně probereme vaši situaci. Poté navrhneme vhodné akviziční kanály a pustíme se do toho. Pomůžeme vám s:
- obepisováním a navoláváním kontaktů
- PPC reklamou
- tvorbou webu
- propagací na sociálních sítích
- a spoustou dalšího


