Co je akvizice? Získejte nové zákazníky pro vaši firmu

7. 3. 2022
Aktualizováno: 4. 12. 2025
Obchod Přečteno 27856 x

Slovo akvizice má dva různé významy. Které to jsou? Přečtěte si naše vysvětlení včetně příkladů z praxe.

Bez získávání zákazníků se růst podnikání neobejde. Zjistěte, co přesně znamená akvizice, jak se liší marketingový a obchodní přístup a jaké další kanály kromě „navolávání“ existují. A hlavně, jak si investici do akvizice spočítat.   

Akvizice ekonomická definuje převzetí jedné firmy druhou. Marketingová akvizice je proces, při kterém dochází k získávání nových uživatelů a zákazníků. Detailněji jsme se o akvizici a jeho významu rozepsali dále v článku.

 
Co je akvizice? 

Slovo akvizice má dva významy a v obou získáváte pro růst byznysu něco hodnotného.  

    

1. Ekonomické pojetí: získání firmy

V ekonomice znamená akvizice převzetí jednoho podniku druhým – získáváte tak celou firmu včetně jejích aktiv, zákazníků a zaměstnanců. Kupující společnost rozšiřuje své podnikání tím, že:  

  • Pohltí menší nebo stejně velkou firmu ze svého odvětví (horizontální akvizice společnosti). Například výrobce tenisek koupí firmu, která vyrábí sandále.  
  • Převezme firmu od svých dodavatelů či odběratelů (vertikální akvizice spolčnosti). Například Tomáš Baťa nejenže boty vyráběl, ale také skupoval obchody s botami a továrny na kůži a textil.  

Často zmiňovaným termínem v této souvislosti je také fúze – splynutí dvou podniků. Od akvizice se liší tím, že v tomto případě oba brandy zaniknou a vznikne jeden nový, společný́. 

V tomto článku se zaměříme výhradně na druhý význam, tedy získávání nových zákazníků.  

 

2. Marketingové a salesové pojetí: získání zákazníků 

Marketingová akvizice znamená přitahování potenciálních zákazníků pomocí reklamy, obsahu, SEO nebo sociálních sítí. Cílem je vzbudit zájem a získat kontakty lidí, kteří by mohli mít o vaše služby zájem. 

Příkladem akvizice v marketingu je třeba PPC reklama. Tu pohodlně nastavíte v online nástroji, jako je Google Ads nebo Sklik, a pak už vám stačí jen čekat. Zákazníci, kteří budou hledat daný produkt, ve výsledcích vyhledávání narazí na vaši reklamu, kliknou na ni a dostanou se na váš web, kde si produkt koupí.   

Obchodní (salesová) akvizice se zaměřuje na přímé oslovování a přesvědčování konkrétních zájemců. Zahrnuje osobní schůzky, telefonické hovory nebo e-mailové kampaně, jejichž cílem je uzavřít konkrétní obchod. Tam patří například cold calling. Takzvané „navolávání studených kontaktů“ spočívá v tom, že obvoláváte kontakty ze své databáze a snažíte se je přesvědčit k prodeji, domluvení schůzky nebo jinému cíli, který jste si vytyčili. 

Tip: Přečtěte si, jak cold calling dělat správně

V praxi se obě oblasti často prolínají. Marketing připraví půdu a sales uzavře obchod, ale někdy má celý proces na starosti jeden člověk. Záleží na velikosti firmy, odvětví a dalších faktorech. Každopádně důležitý je výsledek, který je vždy stejný – systematicky získávat nové zákazníky a rozšiřovat podnikání. 

 
 

  

Co dělá firmám při akvizici zákazníků největší potíže?  

Při akvizici je pro firmy největší výzvou správně si definovat cílovou skupinu a zaměřit se právě na ni.  

Dalším častým problémem je, že firmy nemají jasně sestavenou propozici produktu. Nedokáží si odpovědět na to, co zákazníkovi přináší a proč by si zákazník měl vybrat právě jejich produkt. Bez přesvědčivé nabídky je akvizice obtížná. 

Třetím bodem je vytrvalost a motivace. Získávání nových zákazníků je proces, který může přinášet opakované neúspěchy. Firmy pak ztrácejí energii pokračovat, i když právě dlouhodobá konzistence a trpělivost jsou klíčem k úspěchu. 

    

19 kanálů pro akvizici 

Akviziční kanály se dělí na inbound a outbound. Outbound kanály jsou ty, jejichž prostřednictvím přímo oslovujete zákazníky. Inbound kanály naopak cílí na zákazníky, kteří vás vyhledávají sami od sebe. 

  

Celkem akvizičních kanálů existuje 19: 

1. content marketing (známý také jako obsahový marketing) 

2. search Engine Marketing (obvykle známý také jako PPC) 

3. PR 

4. unconventional PR 

5. virální marketing 

6. SEO  

7. e-mail marketing 

8. inženýrství jako marketing 

9. targeting blogs 

10. využití existující platformy 

11. webináře a školení 

12. sales 

13. business development 

14. affiliation 

15. offline reklamy (outbound) 

16. offline školení a události 

17. community building 

18. veletrhy 

19. display reklamy na sociálních sítích (obvykle outbound) 

  

Detailní informace o všech akvizičních kanálech se dozvíte v článku Outbound vs. inbound marketing: Který distribuční kanál vybrat? 

  

 

Kolik by akvizice měla stát?  

Cena akvizice by vždy měla být nižší než marže – v opačném případě se vám získávání zákazníků nevyplatí. Spočítat byste si měli také celoživotní hodnotu zákazníků. Díky té zjistíte, kolik peněz vám přinese jeden zákazník a budete schopní odvodit, kolik do jeho akvizice můžete investovat. 

Tip: O tom, jak celá matematika funguje, si přečtěte v článku Jak nastavit správnou akvizici tak, aby vás nezruinovala

 

 

Co dělá firmám při akvizici zákazníků největší potíže?
Michal Mag
Michal Mag
Account Director

Největší problém u firem vidím v nadefinování správné cílové skupiny zákazníků, naslouchání jejich potřebách a z toho plynoucí prodej. Děje se to ve všech fázích akvizice – jak na začátku, tak při udržení zákazníka. Často vidím, že firmy chtějí prodat každému, ale nespočítají si, jestli se to vůbec vyplatilo. Z toho může i plynout, že zákazníci nenakupují opakovaně a mohou odejít ke konkurenci.

 

S akvizicí zákazníků vám můžeme pomoci 

Akvizice zákazníků je pro většinu podnikatelů boj. Zaprvé je obtížné sestavit efektivní strategii získávání zákazníků, zadruhé se téměř nikomu nechce celý den strávit navoláváním kontaktů. S obojím vám můžeme pomoci

 

Jak to funguje? 

Sedneme si s vámi – klidně online – a detailně probereme vaši situaci. Poté navrhneme vhodné akviziční kanály a pustíme se do toho. Pomůžeme vám s: 

 

 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod
Začněte obchodní jednání tím, že dáte slovo druhé straně – postřehy z praxe, které fungují
Náš Account Director Michal, který řídí 150 projektů, shrnuje své poznatky, jak vést obchodní jednání včetně praktických tipů pro úspěch už na první schůzce. V oboru je přes 10 let, takže přesně ví, jaké si stanovit benchmarky, kdy schůzku ukončit, a proč je některé obchody lepší ani neuzavírat.
Obchod
„Pitch deck a forecast? To ignoruji a házím do spamu.“ Miliardář Matěj Turek prozrazuje, jak získat investora
Získat investora neznamená jen sehnat peníze, ale najít partnera, který rozumí vašemu byznysu a sdílí vaši vizi. Většina zakladatelů ale dělá stejnou chybu: snaží se dojmout prezentacemi místo toho, aby ukázali fungující byznys. Jak to udělat správně? Co investoři skutečně chtějí? A co to je private equity? To všechno se dozvíte v článku, který vychází z rozhovoru s Matějem Turkem.
Obchod
Jak získat nové klienty: Proč rozhoduje segmentace, LTV a vytrvalost
Jak dnes oslovit klienta, který denně čelí záplavě e-mailů – a ještě ho přesvědčit, že právě vy jste ta správná volba? Nestačí mít dobrý produkt. Musíte mít i dobrý systém. Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak získat nové klienty chytře, efektivně a bez toho, abyste pálili čas a peníze na špatné kontakty.
Obchod
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025