Co je to PR a proč mu věnovat pozornost?

22. 5. 2023
Marketing Přečteno 4232 x

Public Relations (PR) spolu s reklamou, osobním prodejem, podporou prodeje, přímým a internetovým marketingem tvoří komunikační strategii firmy. Pokud chcete vaši společnost zviditelnit a vybudovat image značky, pak čtěte dál, protože v tomto článku se dozvíte vše o PR.

Co znamená PR?  

Zkratka PR vznikla z anglického spojení Public Relations, v překladu tedy vztahy s veřejností. A to je přesně to, čím se zabývá. Cílem PR je vybudovat a udržet pozitivní vztah mezi organizací a veřejností. A co vše si můžete pod tímto spojením představit? 

 

  • Budování důvěry a loajality: Každý fungující vztah by měl být založený na důvěře a loajalitě. To pro společnosti platí také. Udržovat kvalitní vztahy se zákazníky, zaměstnanci, akcionáři, dodavateli a celkově s veřejností je pro úspěch firmy klíčové. 

 

  • Zvýšení povědomí o značce: Cílem PR aktivit, narozdíl od marketingu, není primárně zvýšit prodeje a zisky. Cílem je vybudovat dobrou image značky a organizace a získat pozornost cílové skupiny. Což ale pak samozřejmě může následně vést k získání nových zákazníků. 

 

Tip: Chcete mít úspěšnou značku, kterou budou lidé milovat? Podívejte se, jak udělat z vaší značky love brand

 

  • Ochrana reputace: Jedním z cílů PR je zajistit organizaci dobrou reputaci. A to zejména ve chvíli, kdy je ohrožená. Z nějakého důvodu se negativní zprávy a přešlapy šíří rychleji a dál než ty pozitivní. A právě v takové chvíli nastupuje na řadu PR specialista, jehož úkolem je na vzniklou negativní situaci rychle reagovat a minimalizovat případné škody.  

 

  • Vylepšení komunikace: Správná komunikace je základem dobrých vztahů. Transparentnost a otevřenost organizace, ať už směrem k veřejnosti, nebo směrem ke svým zaměstnancům, přináší pozitivní ohlasy. Interní komunikace může přispět ke zvýšení zaměstnanecké spokojenosti a angažovanosti a externí komunikace může vést k zvýšení loajality zákazníků. 

 

Co vše spadá pod PR? 

Chcete, aby vaše firma měla skvěle pokryté PR? Pak se podívejte, jaké oblasti byste neměli opomenout. 

 

Media Relations 

Pod pojmem vztahy s médii si můžete představit komunikaci s novináři, redaktory a dalšími zástupci médií. Pro firmu jsou důležité dvě věci. Zaprvé vybrat si relevantní média, která zajistí kvalitní mediální pokrytí. Zadruhé mít připravené informace, které s nimi bude chtít sdílet. Informace by měli být zajímavé a umět zajmout tak, aby se organizace dostala do povědomí a získala tak pozornost široké veřejnosti. 

Mezi nástroje PR, které se běžně využívají v rámci media relations, patří:

  • tisková zpráva 
  • rozhovory s novináři 
  • press trip 
  • tisková konference 
  • briefing 

 

Government Relations 

Další oblastí PR jsou vztahy s vládními institucemi, politickými stranami a dalšími subjekty v rámci veřejné správy. Udržování a budování vztahů s těmito institucemi může vaší společnosti přinést několik výhod – například v podobě podpory zájmů společnosti a vytvoření příznivého prostředí pro podnikání. 

 

Public affairs 

Neziskové organizace mohou mít velký vliv na veřejné mínění a vnímání společnosti. Proto je důležité se v rámci PR kampaně věnovat také vztahu s nimi. 

 

Ukažte, že se vaše firma zajímá o současné společenské problémy. Podpora neziskových organizací spadá pod společenskou odpovědnost firem, a to je v dnešní době velké téma. Společnost, která se zajímá o životní prostředí, ochranu přírody, lidská práva a další podobná témata je v očích veřejnosti oblíbená.  

 

Vztah se zaměstnanci 

Možná by vás ani nenapadlo, že vztah se zaměstnanci je součástí PR, ale je to tak. Dokonce jde o velmi důležitou součást, protože zaměstnanci reprezentují společnost a jsou její tváří.  

Spokojení a informovaní pracovníci jsou vůči firmě více loajální a také napomáhají k šíření dobré pověsti

PR nástroje, které můžete v rámci interní komunikace využít jsou: 

  • interní webové stránky 
  • firemní zpravodaj 
  • meetingy 
  • teambuildingové aktivity 

 

Tip: Přečtěte si, jakých 5 kroků, vám pomůže vybudovat atraktivní značku zaměstnavatele.

 

Jaké jsou hlavní výhody native PR podle Lucky Soós, která se u nás věnuje PR, sales nebo HR?
Lucie Soós
Lucie Soós
PR, sales a HR myTimi

Neplacená PR propagace přináší především zvýšení důvěryhodnosti značky a samotného majitele, ukazuje odbornost a expertizu veřejnosti v rámci nabízených služeb či produktů. Mimo jiné zasahuje zákazníka ve fázi, kdy chce koupit produkt nebo objednat službu, ale potřebuje ten finální "push", tím pádem uzavírá celé kolo atribuce v rámci získaní zákazníka.

 

Jaký je vztah mezi PR a marketingem? 

Jedním slovem – blízký. Obě tyto oblasti se věnují komunikaci s cílovou skupinou a navzájem se prolínají a doplňují. Jsou mezi nimi ale určité rozdíly, které je dobré znát a mít na paměti – například při plánování PR kampaně. 

Hlavním rozdílem je způsob komunikace. Zatímco marketingová komunikace spočívá v propagaci produktů nebo služeb, PR komunikace se zaměřuje na budování dobrých vztahů. Účelem marketingu je oslovit přímo koncového zákazníka, ale PR na to jde oklikou přes třetí strany, jako jsou média, vládní instituce, neziskové organizace a další.  

Dobrým příkladem je native PR. Cílem je vytvořit takový obsah, který bude pro čtenáře přínosný a zajímavý, ale nebude vypadat jako tradiční reklama. Skvěle můžou fungovat například blogové články nebo videa.  

 

Chtěli byste kvalitní PR kampaň? Pomůžeme vám 

Už je asi jasné, že PR není o napsání jedné tiskové zprávy, ale že jde o celou řadu aktivit. Je důležité, aby tyto aktivity byly dobře naplánované, zkoordinované a aby opravdu vedly k vytyčeným cílům. Ať už si přejete v rámci PR kampaně posílit reputaci firmy, nebo podpořit nový projekt, obraťte se na nás. 

Postaráme se o vaše PR od A do Z. Navíc nejsme jen PR agentura, ale specializujeme se i na další oblasti marketingu. Díky tomu jsme schopní PR propojit s vašimi dalšími marketingovými aktivitami a zvýšit tak jejich efektivitu

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Marketing
Display reklama od A do Z: Vytvořte reklamu, která přinese prodeje
Chcete si přečíst co se stalo nového ve světě nebo najít recept na nedělní oběd, ale místo toho vaši pozornost upoutají barevné animované bannery neboli display reklama. Skvělý nástroj online marketingu, jenž může oslovit i uživatele, kteří o váš produkt zatím neprojevili zájem. Přečtěte si, jak vytvořit display reklamu, která přinese prodeje.
Marketing
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing a ROI – co to je a jak jej určíte? Jak vytěžíte z marketingových kanálů naprosté maximum? Přemýšlejte jako investor. Přečtěte si, jak vybírat ty nejefektivnější kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout skutečných výsledků. Poradíme vám postupy pro maximalizaci vašeho marketingového ROI ověřené dlouholetou praxí.
Marketing
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.
Marketing
Praktický průvodce Google Search Console pro majitele firem
Trápí vás nízká návštěvnost vašeho webu? Nástroj Google Search Console vám umožní zjistit, co brání dalšímu růstu, a nabídne konkrétní kroky k nápravě. Na následujících řádcích se dočtete, jak s tímto nástrojem získáte lepší viditelnost ve vyhledávání, vylepšíte technické parametry svého webu, a především na něj přivedete více zákazníků.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025