Marketing  |  Přečteno 2029 x
14. 9. 2021

5 kroků, které vám pomohou vybudovat atraktivní značku zaměstnavatele

Prostředí náboru je v současné době vysoce konkurenční a snad ve všech odvětvích platí, že je více nabídek než kvalitních uchazečů. Není proto divu, že strategie při hledání ideálního zaměstnance často připomíná strategii hledání zákazníků. V obou případech platí, že nejdůležitějším bodem je budování značky. Pokud se snažíte vybudovat atraktivní značku zaměstnavatele, určitě si nenechte ujít tento článek. Dozvíte se, proč je důležitá, a my vám prozradíme 5 metod, jak ji vylepšit. 

Stisk rukou

Co je to značka zaměstnavatele? 

Cílem employer brandingu je přilákat a udržet si kvalitní zaměstnance. Může to znít jednoduše, ale není to jen o skvěle napsaném inzerátu a lákání na atraktivní benefity. Záleží hlavně na tom, jaká je vaše pověst na trhu práce – co si o vás myslí a říkají bývalí, současní i potenciální zaměstnanci a široká veřejnost. Záleží tedy na vaší značce zaměstnavatele. 

 

Proč chcete budovat úspěšný employer branding? 

Každý uchazeč má přístup k neuvěřitelnému množství informací o volných pracovních místech a také o společnostech, které tato místa nabízejí. Věnuje spoustu času tomu, aby zjistil, jaké pozice a u jakých společností jsou pro něj ty nejatraktivnější a kontroluje, jaké mu nabízí benefity pro zaměstnance. mu nabízí benePrověřuje si reputaci firmy dřív, než vůbec na inzerát odpoví, a dokáže odmítnout firmu se špatnou pověstí, i pokud mu nabídne vyšší finanční ohodnocení. 

Silná strategie budování značky je tedy jeden z rozhodujících faktorů, který vám pomůže přilákat ideální kandidáty. 

 

Employer branding není HR marketing 

Většina firem personální (HR) marketing už využívá. Ale jen pár z nich se dlouhodobě věnuje vytváření dobré pověsti na trhu práce. HR marketing se využívá v personalistice – jsou to všechny taktiky, které firma využívá při komunikaci se zaměstnanci. Firma tím svým kandidátům představuje společnost jako zaměstnavatele (inzeráty, kariérní stránky, účast na veletrzích, náborové kampaně a další). Pomáhá například při psaní pracovního inzerátu. Ideálně by to měla být strategie vycházející z budování značky zaměstnavatele. 

Značka zaměstnavatele ale vyžaduje komplexnější přístup. Je součástí strategického řízení firmy a soustředí se na vytváření dlouhodobých vztahů. Zachycuje filozofii firmy – proč existuje, čeho chce dosáhnout, jakou má firemní kulturu, co zaměstnancům nabízí. Nabízí možnost svým budoucím, současným i minulým zaměstnancům se s firmou ztotožnit.  

 

 

5 kroků, které vám pomohou budovat skvělou značku zaměstnavatele 

 

1. Analyzujte současný stav firemní kultury 

Aby kandidáti vnímali vaši společnost jako skvělé místo pro práci, musí skvělým místem pro práci být. Největší kus práce vás tedy čeká uvnitř. Nestačí jen vyšperkovat náborovou landing page a naslibovat co nejvíc benefitů v inzerátu. V internetovém světě se potenciální zaměstnanec rychle dozví, že nabídka není tak třpytivá, jak se na první pohled zdá. 

Nejlepším způsobem, jak můžete posoudit aktuální stav firemní kultury, je promluvit si přímo se zaměstnanci. Zkuste osobní setkání nebo anonymní dotazníky, při kterých zjistíte, co se lidem na práci a ve společnosti líbí a co by chtěli zlepšit: 

 

  • Jsou spokojení s ohodnocením práce a firemními benefity? 

  • Jaký vztah mají s vedením? 

  • Mají jasnou představu o svém karierním růstu? 

  • Co se jim na práci nejvíce líbí? 

  • Co by si přáli zlepšit? 

  • Vyhovuje jim kolektiv? 

 

Všechny tyto a další otázky vám pomohou identifikovat slabé stránky, na kterých je potřeba zapracovat, i silné stránky, které můžete prezentovat jako součást employer brandingu. Naslouchat svým zaměstnancům se vyplácí. 

Tip: S analýzou vám může pomoci metoda SWOT, která zkoumá silné a slabé stránky podniku

 

2. Definujte si, jaké zaměstnance chcete zaujmout 

Aby bylo budování značky zaměstnavatele efektivní, je důležité si definovat a pochopit personu vašeho ideálního kandidáta. Vycházejte při tom z vlastností současných zaměstnanců a odpovězte si na následující otázky: 

 

  • Co je pro ně v jejich kariéře důležité? Je to plat, flexibilita práce, firemní kultura, pracovní prostředí nebo ještě něco jiného? 

  • Kde hledají volná pracovní místa? 

  • Jaké informace o zaměstnavateli pro ně jsou relevantní? 

  • Hledají aktivně zaměstnání nebo čekají, až je oslovíte? 

 

Odpovědi vám pomohou personalizovat náborový obsah pro ideální kandidáty. Například pokud si váš ideální kandidát váží úzké spolupráce s kolegy, můžete natočit video nebo vytvořit blogový příspěvek, který vysvětluje hodnotu spolupráce na pracovišti. 

Tip: Abyste dokonale pochopili své potenciální zaměstnance, vytvořte si pro ně zákaznické persony

 

3. Vytvořte strategii obsahu  

V předchozím bodu jste si zajistili, že budovaný obsah bude rezonovat s vašimi ideálními kandidáty. Abyste se zapsali do jejich povědomí co nejvíce, využijte vyprávění příběhů. Zaujměte je na emocionální úrovni. Bude to právě osobní prvek, kterým se odlišíte od podobných společností, které hledají stejné kandidáty jako vy. 

Vyprávějte o cestě vaší značky, společnosti i konkrétních zaměstnanců. Všichni vás díky tomu uvidí jako skutečné lidské bytosti, nejen jako spoustu prázdných slov bez tváře. Nebojte se zdůraznit hodnoty společnosti, i když se to zdá jako klišé. Zaměstnanec chce pracovat pro firmu, se kterou souzní a která odráží jeho vlastní hodnoty.  

Tip: Psaní přesvědčivých textů je disciplína sama o sobě. Přečtěte si 10 užitečných tipů, jak na copywriting. 

 

4. Nezapomínejte na své současné zaměstnance 

Zaměstnanci, kterým je v práci dobře a cítí se náležitě oceňováni, budou propagovat vaši značku a společnost jen v dobrém světle. Pro vás to znamená zvýšení důvěry ve značku a atraktivnější tvář pro uchazeče o práci. Iniciativa zaměstnanců je tou nejúčinnější v oblasti budování značky. Odměňte úsilí svých zaměstnanců a stanou se z nich nejcennější ambasadoři značky. 

Obsah vytvářený se zaměstnanci můžete využít na sociálních sítích, na náborových stránkách nebo také na pracovních veletrzích. Využití se meze nekladou. Pro obsah tohoto typu můžete využít například: 

 

  • „Můj den v práci“, který zobrazí příběhy týkající se práce konkrétních zaměstnanců a jejich pracovního prostředí. 

  • Příběhy typu „Proč jsem se ucházel o své místo“ včetně toho, proč se ve firmě rozhodli zůstat. 

  • Důvody, co se zaměstnancům na práci nebo na organizaci nejvíc líbí a čeho si cení. 

 

Tip: Sociální sítě jsou skvělým místem pro propagaci značky. Kreativitě se na nich meze nekladou – kromě obyčejných příspěvků můžete využít třeba gif nebo infografiku

 

5. Kontrolujte, jestli jste ve svém snažení úspěšní 

Zlepšování značky je trvalý a dlouhodobý proces, ale jsou způsoby, jak můžete její úspěšnost měřit nebo kontrolovat. Stačí sledovat správné metriky: 

 

  • Kontrolujte si hodnocení společnosti na recenzních serverech, jako je Atmoskop. Čím dál více kandidátů se na podobná místa vydává, aby se dozvěděli co nejvíce o vás jako zaměstnavateli. Sledujte svá hodnocení v průběhu času a kontrolujte, jestli se neobjevují připomínky, které by mohly naznačovat větší problém v rámci vaší firemní kultury. 

  • Důležitým kontrolním měřítkem je také fluktuace zaměstnanců. Na jednu stranu je proměnlivá a nepředvídatelná, ale na stranu druhou může být klíčovým ukazatelem kvality vašeho employer brandu. 

  • Sledujte, z jakých kanálů k vám přicházejí zaměstnanci. Díky tomu zjistíte, kam máte zaměřit svou energii. 

  • Zaměřte se na dlouhodobou spokojenost zaměstnanců. Už jsme zmiňovali dříve, jak ideálně posuzovat stav firemní kultury. 

 

Tip: Pokud vás zajímá, kolik lidí na vašem webu navštěvuje kariérní stránky a odkud tito lidé přichází, snadno to zjistíte v Google Analytics. Přečtěte si náš návod pro začátečníky. 

 

 

Co naopak vaši snahu zhatí? 

Budování dobrého brandu je vždy dlouhodobý proces, obzvlášť, když jste teprve na začátku. A každý krok vedle vám tu cestu může ještě prodloužit. Nevynucujte si dobrý obrázek o své firmě. Nesnažte se vypadat dobře jen na oko nebo pro reklamu, zatímco skutečnost bude diametrálně odlišná. Respekt se nedá vynutit a je zbytečné se o to při budování značky snažit. 

Respektujte své uchazeče. Kandidáti vůči vám nemají žádné závazky, a pokud se k nim nebudete chovat s úctou, nic jim nezabrání, aby se o vás vyjadřovali negativně. Jaký obrázek o chování k zaměstnancům o sobě vytvoříte, když se nezvládnete chovat s respektem ani ke svým uchazečům? Při projektu Bezprace.cz, kterého jsme se účastnili, jsme podobných historek slyšeli bohužel spoustu. 

Jak zničit svou značku snadno a rychle? Jeden příklad za všechny – Amazon. Jako firemní značka je nejziskovějším maloobchodním prodejcem na světě, který trhá všemožné rekordy. Ale značka zaměstnavatele za ní značně pokulhává. Stížnosti na stresové prostředí a přístup k lidem vyvrcholily až k článku v samotných New York Times. 

 

Dejte o sobě vědět ideálním kandidátům 

Už dávno nestačí jen zveřejňovat pracovní nabídky a doufat, že se k nim dostanou ti správní uchazeči. Musíte dokázat, že jste skvělý zaměstnavatel, a hlavně – být upřímný. Nesnažte se, aby vaše společnost vypadala jako úžasné místo pro práci. Snažte se, aby tím skvělým místem opravdu byla. Pokud potřebujete v jakémkoliv místě budování značky zaměstnavatele pomocnou ruku, neváhejte se na nás obrátit. Pomůžeme vám s psaním textů, posíláním firemních e-mailů, zveřejňováním inzerátů nebo třeba tvorbou obrandované grafiky. 

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy