Marketing  |  Přečteno 266 x
Jak na Google Analytics: Návod pro začátečníky krok po kroku

Google Analytics vám pomůže vystopovat chování vašich zákazníků na webu. Ukáže vám, které stránky fungují a které je naopak potřeba vylepšit a napoví, proč lidé nedokončují objednávky. Jak tohle všechno z Google Analytics vyčtete? Sepsali jsme pro vás návod krok po kroku. Dozvíte se v něm, jak jednoduše a na pár kliknutí zjistit následující údaje:

 

 

  1. Jak se dozvíte všechny hlavní údaje na jedno kliknutí?
  2. Z jakého města nebo země vaši návštěvníci jsou?
  3. Co vaše návštěvníky zajímá?
  4. Liší se chování vašich návštěvníků na základě věku a pohlaví?
  5. Vrací se lidé na váš web?
  6. Kolik návštěv k vám přichází z mobilů?
  7. Který prohlížeč a operační systém vaši návštěvníci používají?
  8. Odkud k vám uživatelé chodí? Jak se o vašem webu dozvěděli?
  9. Které stránky webu uživatelé navštěvují?
  10. Fungují vaše landing pages?
  11. Ve které fázi nákupního procesu uživatelé odchází?
  12. Které reklamní kampaně vám nejlépe fungují?
  13. Jak používat Google Analytics ke sledování konverzí?

 

Jak se v Google Analytics vyznat?

Jakmile se přihlásíte do Google Analytics, zobrazí se vám Domovská stránka. Ta vypadá následovně:

 

 

Zajímat vás bude hlavně panel vlevo, a to především čtyři položky:

 

  • Publikum vám poskytne informace o návštěvnících vašeho webu: odkud jsou, jaké mají zájmy nebo třeba jaké zařízení používají.
  • Akvizice vám dá informace o tom, odkud k vám uživatelé chodí.
  • Chování vám ukáže chování uživatelů na stránkách. Zjistíte, které blogové články jsou nejčtenější, ve které fázi nákupního procesu zákazníci nejčastěji odchází nebo která landing page nefunguje.
  • Konverze vám pomůže sledovat, kolik návštěvníků splnilo vámi vytyčené cíle.

Vpravo nahoře si můžete zvolit období, za které chcete údaje sledovat. Pokud zaškrtnete Porovnat s hodnotou, můžete srovnat dvě různá období mezi sebou.

 

 

Teď se pojďme podívat, jak používat Google Analytics ke zjištění těch nejdůležitějších údajů.

 

1. Jak se dozvíte všechny hlavní údaje na jedno kliknutí?

Nejdříve jděte na Publikum > Přehled.

 

 

Tam získáte základní statistiky o uživatelích a návštěvách webu. Počet uživatelů nebo poměr mezi novými a vracejícími se uživateli není potřeba vysvětlovat. Pro mnoho lidí jsou ale matoucí tyto tři metriky:

Počet relací na uživatele říká, kolikrát váš web v průměru navštíví jeden uživatel. Čím vyšší číslo je, tím častěji se lidé na váš web vrací.

Počet stránek na 1 relaci vám prozradí, kolik stránek vašeho webu si zobrazí uživatel při jedné návštěvě (například kolik článků během jedné návštěvy přečte).

Míra okamžitého opuštění říká, kolik lidí stránku opustí, aniž by provedli nějakou akci (například si přečtou článek, ale už si neotevřou žádný další ani na nic nekliknou).

Nefunguje vám web tak, jak byste chtěli a nevíte proč? Objednejte si marketingový audit webu. Zhodnotíme váš web a dáme vám konkrétní doporučení, co vylepšit.

 

2. Z jakého města nebo země jsou vaši návštěvníci?

Otevřete si Publikum > Geografické údaje > Lokalita.

 

 

Nejen, že zjistíte, odkud vaši návštěvníci pochází, ale také získáte tabulku s jednotlivými údaji roztříděnými podle lokality uživatelů. Z té můžete vyčíst třeba to, že Francouzi tráví čtením vašich článků delší čas než Španělé, nebo že Pražáci váš web opouští mnohem častěji než lidé z Brna. Tyto informace jsou pro vás signály, že je možná potřeba něco upravit.

Jak už jsme naznačili, uživatele si nemusíte zobrazovat jen podle země – můžete nastavit také zobrazení podle města, kontinentu nebo subkontinentu.

 

 

Stačí v sekci Primární dimenze, která je hned nad tabulkou, zvolit danou možnost.

 

3. Co vaše návštěvníky zajímá?

Jděte na Publikum > Zájmy > Přehled

 

 

Zjistíte, co zajímá uživatele, kteří váš web navštěvují. Hned nad tabulkou je kolonka Klíčová metrika – automaticky nastavená na Uživatelé. Momentálně tedy vidíte, kolik procent vašich návštěvníků tvoří uživatelé s danými názvy. Pokud Klíčovou metriku přepnete třeba na Průměrná doba trvání relace, zjistíte, jaké zájmy mají uživatelé, kteří tráví na vašem webu nejvíce času.

 

4. Liší se chování vašich návštěvníků na základě věku a pohlaví?

Možná se vám daří zaujmout jen ženy, zatímco muži u vás nenakupují. Nebo třeba každý pod třicet let váš web okamžitě opustí, zatímco starší lidé stráví prohlížením produktů hodiny. Důležitá otázka však zní: Jak to zjistíte? Přejděte na Publikum > Demografické údaje > Věk nebo Publikum > Demografické údaje > Pohlaví.

 

 

Tabulka vám přehledně ukáže, jak se liší chování jednotlivých skupin na vašem webu. Můžete zjistit i údaje, které v tabulce na první pohled nejsou – třeba z jakých zdrojů (reklam nebo třeba sociálních sítí) k vám která skupina nejčastěji přichází. Jak? Přímo nad tabulkou je kolonka Sekundární dimenze. Rozklikněte ji a napište Zdroj / médium.

 

 

Pomocí sekundární dimenze můžete zjistit spoustu dalších užitečných údajů. Stačí se nabídkou proklikat a zjistit, které informace se vám hodí.

Tip: Zjistěte, kdo jsou vaši zákazníci, a web jim uzpůsobte. Věku, pohlaví a dalším skutečnostem byste měli přizpůsobit například texty nebo grafiku.

 

5. Vrací se lidé na váš web?

Jděte na Publikum > Chování > Noví vs vracející se.

 

 

Opět uvidíte tabulku, která obě skupiny porovnává.

 

6. Kolik návštěv k vám přichází z mobilů?

O tom, že responzivní web je skutečně potřeba, vás možná přesvědčí počet uživatelů, kteří váš web navštěvují z mobilů a tabletů. Klikněte na Publikum > Mobilní > Přehled. Opět uvidíte klasickou tabulku, kterou už znáte ze sledování ostatních metrik. Pokud vás ale zajímá jen poměr mezi uživateli z počítačů, mobilů a tabletů, můžete si ho zobrazit na koláčovém grafu. Stačí kliknout na jeho ikonku v pravém horním rohu tabulky.

 

 

To, které konkrétní zařízení vaši návštěvníci používají (třeba iPhone nebo Samsung), zjistíte v kolonce Publikum > Mobilní > Zařízení.

 

7. Který prohlížeč a operační systém vaši návštěvníci používají?

Vyberte Publikum > Technologie > Prohlížeč a operační systém.

 

 

K čemu je to dobré? Představte si třeba následující situace:

  • Váš web skvěle běží na Chromu, ale na Mozille se nenačítá. Díky Google Analytics to zjistíte – třeba podle vysoké míry okamžitého opuštění u návštěv z Mozilly.
  • Vyvíjíte aplikaci pro Android, její web má ale vysokou návštěvnost uživatelů s operačním systémem iOS. Možná byste mohli zvážit i vývoj aplikace pro iPhony?

 

8. Odkud k vám uživatelé chodí? Jak se o vašem webu dozvěděli?

V Google Analytics snadno zjistíte, odkud se zákazníci na váš web dostali. Klikli na reklamu? Zadali klíčové slovo do Googlu? Viděli vás na sociálních sítích? Pro základní přehled si otevřete Akvizice > Přehled. Tam uvidíte nejen jednotlivé údaje, ale také jejich srovnání.

 

 

Existují různé možnosti, odkud uživatelé na vaši stránku mohli přijít:

  • Direct (zadali do vyhledávače přímo vaši URL adresu)
  • Display (klikli na vaši bannerovou reklamu)
  • Paid Search (klikli na vaši reklamu ve výsledcích vyhledávání)
  • Affiliates (přišli od vašeho affiliate partnera)
  • Organic Search (našli váš web v neplacených výsledcích vyhledávání)
  • Referral (klikli na odkaz, který vede na váš web)
  • Social (přišli ze sociálních sítí)
  • Email (přišli z vašeho newsletteru)
  • Other (ostatní – Google Analytics neví, kam tyto návštěvy zařadit)

Detailnější informace vám podá kolonka Akvizice > Veškerá návštěvnost > Kanály. Získáte tam stejné údaje jako v hlavním přehledu, ale rozepsané více do detailů.

Nejužitečnější je ale kolonka Akvizice > Veškerá návštěvnost > Zdroj / médium. Ta vám ukáže, odkud konkrétně uživatelé přišli.

 

 

V tabulce zjistíte, jakou návštěvnost generují například CPC reklamy na Googlu, a můžete je porovnat s reklamami na Seznamu. A pokud se chcete podívat na různé typy návštěvnosti, které vedou třeba z Googlu, stačí do vyhledávání v pravém horním rohu tabulky napsat Google.

 

 

Pokud vás zajímá jedna konkrétní stránka a to, jak ji lidé našli, běžte na Chování > Obsah webu > Všechny stránky. Najděte v tabulce URL, která vás zajímá a na tu klikněte – v našem příkladu třeba URL /home:

 

 

Otevře se vám nová tabulka, v jejímž levém horním rohu je kolonka Sekundární dimenze. Klikněte na ni a napište Zdroj / médium.

 

 

Následně získáte informace o všech zdrojích návštěv stránky /home.

 

 

9. Které stránky webu uživatelé navštěvují?

Jděte na Chování > Obsah webu > Všechny stránky.

 

 

Získáte detailní tabulku s informacemi o jednotlivých URL, které jsou součástí vašeho webu. Stránky si můžete seřadit podle libovolné metriky – stačí na ni kliknout.

Tip: Objednejte si marketingový audit webu a nechte si poradit od odborníků.

 

10. Fungují vaše landing pages?

Ať už návštěvníci na váš web přichází odkudkoli, kvalitní landing page je půlka úspěchu. Jak zjistíte, které landing pages fungují a které je naopak potřeba vylepšit? Běžte na Chování > Obsah webu > Vstupní stránky. Kliknutím na políčko Míra okamžitého opuštění se stránky seřadí podle toho, které z nich jsou nejčastěji opouštěné.

 

 

Pokud má některá landing page vysokou míru okamžitého opuštění, znamená to, že na ní uživatelé neprovedou žádnou akci – na nic nekliknou, ani si neotevřou žádnou další stránku. Takovou landing page je potřeba optimalizovat. Pokud je naopak míra okamžitého opuštění nízká, znamená to, že stránka funguje a lidé na ní klikají na tlačítka a provádí další akce.

 

11. Ve které fázi nákupního procesu uživatelé odchází?

Všichni e-shopaři už se s tím určitě setkali: mají vysokou návštěvnost, lidé dávají zboží do košíku… ale nakonec nenakoupí. Kde je chyba? Ve které fázi nákupního procesu odejdou? Co je odradí? Zjistíte to, když si v Google Analytics otevřete Chování > Obsah webu > Výstupní stránky.

 

 

Najděte mezi URL adresami ty, které se týkají nákupního procesu – například /potvrzeni-objednavky nebo /doprava. Má některá z nich hodně odchodů? Pak je na ní nejspíš něco špatně. Například:

  • Na stránce /doprava je uvedená vysoká cena za dopravu, která v předchozích fázích nákupního procesu zmíněná nebyla. Návštěvník ji uvidí, zhrozí se a odejde. Co s tím? Uvádějte všechny důležité informace už na začátku.
  • Na stránce /platba chybí některý způsob platby, například dobírka. Zákazníci, kteří tento způsob preferují, raději odejdou a nakoupí jinde. Co s tím? Zjistěte preference svých zákazníků (třeba v průzkumu) a řiďte se jimi.  

 

12. Které reklamní kampaně vám nejlépe fungují?

Přejděte do Akvizice > Kampaně > Všechny kampaně. Tam uvidíte výsledky jednotlivých reklamních kampaní.

 

 

Upozorňujeme ale, že aby tento přehled fungoval, musíte ve svých kampaních používat UTM parametry. Přečtěte si samostatný článek o tom, co to UTM parametry jsou a jak je můžete jednoduše vytvořit.

 

13. Jak používat Google Analytics ke sledování konverzí?

Konverze můžete v Google Analytics sledovat prostřednictvím cílů. Ale pozor: cíle v Google Analytics nejsou to samé jako byznys cíle. Pokud je byznys cílem například uskutečnění prodeje, bude cílem v Google Analytics zobrazení stránky „Děkujeme za nákup.“ Pokud je byznys cílem například registrace k odběru newsletteru, může být cílem v Google Analytics třeba zobrazení stránky „Děkujeme, že jste se přihlásili k odběru.”

Jak v Google Analytics nastavit cíl?

Klikněte na ikonku Správce vlevo dole. V pravém sloupečku najdete položku Cíle. Klikněte na ni a vyberte Nový cíl.

 

 

Vyplňte název cíle (ten slouží čistě pro vaši orientaci) a požadovaný typ cíle:

  • Cíl (zobrazení určité stránky)
  • Doba trvání (čas strávený na stránce)
  • Počet stránek nebo obrazovek na relaci (kolik stránek si uživatel zobrazí během jedné návštěvy webu)
  • Událost (například přehrání videa)

 

 

Klikněte na Pokračovat a vyplňte danou URL, jejíž zobrazení považujete za splnění cíle. V našem příkladu je to stránka „Děkujeme za nákup.“ Pak stačí cíl uložit.

 

 

Jak vyhodnocovat celý nákupní proces?

Hlavní cíl (například zobrazení stránky „Děkujeme za nákup“) můžete rozdělit na dílčí cíle – takové cíle, které vedou ke splnění hlavního (například zobrazení stránky „Shrnutí objednávky“ a zobrazení stránky „Platba“). Jak? Při vytváření cíle zvolte možnost Konverzní cesta a vyplňte příslušné dílčí cíle.

 

 

Jak sledovat plnění cílů?

Jděte na Konverze > Cíle > Přehled. Tam uvidíte celkový přehled: počet splněných cílů, konverzní poměr a další údaje. Pokud se chcete podívat na celý prodejní trychtýř (plnění dílčích cílů), klikněte na Konverze > Cíle > Vizualizace cesty.

 

 

Pár tipů na závěr

Google Analytics vám pomůže měřit úspěšnost vašeho webu. Tím to ale nekončí. Napsali jsme pro vás několik dalších článků, které vám pomůžou vypilovat web k dokonalosti:

A pokud si nechcete s tím vším lámat hlavu, objednejte si marketingový audit od odborníků.

Zdroj obrázků: ukázkový účet Google Analytics.
 

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy
Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím