Efektivita  |  Přečteno 169 x
UTM parametry: Vystopujte návštěvníky na svém webu

UTM parametry pomáhají sledovat, odkud na váš web přicházejí návštěvy. Znamenají obrovskou výhodu, protože podle nich dokážete optimalizovat své marketingové aktivity a snižovat tak náklady. Co jsou UTM parametry a jak je použít k vyhodnocování a optimalizaci marketingu?

 

UTM parametry

 

Proč UTM parametry používat

Když na váš web přijde návštěvník, Google Analytics se snaží vypátrat, odkud se k vám dostal. Mnohdy se mu to však nepodaří a informace z analýzy jsou velmi nepřesné. Pokud se na váš web někdo proklikne například z e-booku nebo z odkazu na sociálních sítích, Google Analytics návštěvu odsune do šuplíku direct nebo referral. Vy tak máte jen mlhavou představu o tom, odkud který zákazník přišel, a nemůžete výsledky jednotlivých marketingových aktivit adekvátně vyhodnocovat. A právě s tímto problémem vám pomůžou UTM parametry.

Na rozdíl se podívejte sami. Vlevo je výstup Google Analytics bez UTM parametrů, vpravo s UTM parametry:

 

UTM parametry před a po

 

Co je vůbec UTM

UTM je kus URL adresy, který obsahuje informace o tom, odkud zákazník na váš web přišel (například Google nebo Facebook). Pro upřesnění můžete v UTM definovat i konkrétní médium (například PPC reklama). Rozlišit můžete i jednotlivé kampaně, reklamy nebo klíčová slova, to už však záleží čistě na tom, jak moc do detailů chcete znát zdroj návštěv. Google Analytics následně URL adresu vyhodnotí a poskytne vám veškeré informace, které potřebujete.

 

5 druhů UTM parametrů: Co všechno můžete pomocí UTM sledovat

UTM parametrů, které určují zdroj návštěvy, existuje celkem pět. Povinný je jen jeden z nich, ale použít můžete klidně všechny. Přidání více parametrů výsledky zpřesňuje.

 

1. Zdroj

Zdroj neboli source je jediným povinným parametrem UTM kódu. Určuje web, z něhož návštěvník přišel: Google, Seznam nebo třeba Facebook.

Příklad UTM parametru:
utm_source=facebook

 

2. Médium

Médium upřesňuje, který marketingový kanál na daném webu návštěvníka přivedl. Například proklik z Facebooku totiž mohla způsobit jak PPC reklama, tak neplacený příspěvek.

Příklad UTM parametru:
utm_source=facebook&utm_medium=ads

 

3. Kampaň

Pokud UTM parametrem označíte konkrétní kampaně, dozvíte se, která z vašich kampaní je nejúčinnější.

Příklad UTM parametru:
utm_source=facebook&utm_medium=ads&utm_campaign=nazevkampane

 

4. Content

UTM parametr content můžete zadat, pokud chcete měřit výsledky jednotlivých reklam ve vaší kampani.

Příklad UTM parametru:
utm_source=facebook&utm_medium=ads&utm_campaign=nazevkampane&utm_content=nazevreklamy

 

5. Term

Tento UTM parametr ve většině případů slouží k určení konkrétního klíčového slova.

Příklad UTM parametru:
utm_source=facebook&utm_medium=ads&utm_campaign=nazevkampane&utm_content=nazevreklamy&utm_term=klicoveslovo

 

Jak díky UTM parametrům snížíte náklady

Celé to haló okolo UTM parametrů by bylo vlastně k ničemu, kdyby nikam nevedlo. Ale ono někam vede: ke snižování nákladů za marketing. Díky údajům, které vám používání UTM parametrů poskytne, získáte velmi přesné informace o efektivitě jednotlivých marketingových aktivit. Ty pak můžete upravovat a optimalizovat. Když něco funguje, rozvíjejte to a vytvářejte toho víc; když něco nefunguje, přestaňte za to utrácet peníze.

 

UTM buildery: Jak vytvořit URL adresu, která obsahuje UTM parametry

Do tvorby URL adresy s UTM parametry se můžete pustit buď ručně, nebo pomocí UTM builderů. UTM builder je online nástroj, do něhož zadáte všechny potřebné informace a on vám vygeneruje výslednou URL adresu. Který UTM builder použít?
 

 

UTM builder


 

Na co si dát pozor

Při zadávání UTM parametrů buďte obzvlášť opatrní na konzistentnost a překlepy. Pokud jako zdroj jednou zadáte Google, podruhé google a potřetí Gogle, analytický nástroj to vyhodnotí jako tři různé zdroje. Pokud má zadávání UTM parametrů na starosti více lidí, postarejte se, aby existoval jednotný systém, podle kterého budou parametry tvořeny.

 

Další užitečné nástroje pro efektivnější marketing

Dalším nástrojem, který vám poskytne cenné informace o zdroji návštěv, je Facebook pixel. Ten propojí váš web s facebookovými účty návštěvníků a sleduje, jak se zákazníci na webu chovají. Můžete díky němu sledovat konverze nebo třeba hodnoty objednávek plynoucích z Facebooku. Zajímá vás víc? Přečtěte si naše tipy, jak Facebook pixel nainstalovat a využít na maximum.

 

Potřebujete pomoct s marketingem?

Nevíte si rady s marketingem, nemáte na něj čas nebo vás prostě jen nebaví? Nastavení UTM parametrů, vyhodnocování marketingových aktivit a mnoho dalšího nechte na myTimi. Optimalizujeme URL adresy, napíšeme čtivé texty, spustíme PPC kampaň nebo třeba vytvoříme zbrusu nový web. Podívejte se, co všechno umíme, a neváhejte se nám ozvat.
 

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy
Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím