Marketing  |  Přečteno 9312 x
4. 3. 2021

12 tipů, jak napsat pracovní inzerát, který přitáhne ty správné uchazeče

Inzerát, na který odpoví samí kvalitní uchazeči s požadovanými schopnostmi a skutečným zájmem o pozici? To nemusí být sen, ale realita. Máme pro vás 12 rad, jak napsat pracovní inzerát, který přitáhne ty správné uchazeče.

 

psaní pracovního inzerátu nemusí být věda


 
Proč je text pracovního inzerátu tak důležitý?

Volných pracovních pozic je mnohem více než lidí, kteří hledají práci. Potvrzují to i statistiky Úřadu práce, podle kterých bylo v prosinci 2020 jen v Praze 81 719 volných pracovních míst, zatímco uchazečů o zaměstnání bylo jen 32 107. To znamená, že z nabízených pozic se nemohla obsadit ani polovina.

Jak z takové situace jako zaměstnavatel vybruslit? Musíte zajistit, aby si uchazeči ze záplavy nabídek vybírali právě tu vaši. Dobře napsaným pracovním inzerátem.

 

Napsat pracovní inzerát nemusí být věda

Pracovní inzerát není jen technický popis pozice – je to způsob, jak vhodné kandidáty nalákat k práci u vás. Nabídka musí na jednu stranu popisovat, jaká je náplň práce a co musí uchazeč umět, a na druhou stranu prezentovat benefity, které mu práce ve vaší firmě přinese. Jak na to?

 

1. Naprostá nutnost: Zaujmout

Více než 73 % uchazečů práci hledá pouze pasivně. Abyste je přesvědčili, musíte na ně skutečně zapůsobit. Podívejte se, jak s kandidáty komunikuje konkurence, a odlište se, ať už graficky, stylem inzerátu nebo třeba použitím videa.

Tip: Inzeráty, které obsahují video, mají v průměru o 34 % více odpovědí než inzeráty bez něj. Trochu netradičně můžete zaujmout i gifem – především pokud pozici inzerujete na sociálních sítích.

 

2. Buďte konkrétní v tom, co hledáte

Pokud vám odpoví jeden jediný uchazeč, který se perfektně hodí na vaši pozici, je to pro vás lepší, než když vám odpoví 500 uchazečů, z nichž se nehodí ani jeden. Proto buďte maximálně specifičtí ohledně toho, co přesně hledáte.

 

  • Špatně: Technické znalosti jsou nutností.
  • Správně: Znalost MS Word a MS Excel je nutností. Výhodou je znalost MS PowerPoint.

 

Tip: V pracovním inzerátu odlište, které dovednosti jsou podmínkou, a které pouze výhodou.

 

3. Buďte konkrétní v tom, co nabízíte

Kandidáti si z rozsáhlé nabídky pracovních pozic můžou vybírat. Cílem vašeho pracovního inzerátu je tedy také to, abyste je přesvědčili, že se jim práce u vás vyplatí. Uveďte všechno, co by pro potenciálního zaměstnance vaší firmy mohlo být výhodou. Může tím být například:

 

  • týden dovolené navíc
  • sick days
  • občerstvení na pracovišti
  • možnost práce z domova
  • pravidelné teambuildingy
  • proplacené vzdělávání
  • příjemná pracovní atmosféra

 

Ať už je výhodou cokoli, napište to. V pracovním inzerátu prodáváte jak svou firmu, tak danou konkrétní pozici. A na benefitech lidem záleží.

Přečtěte si, jaké pracovní benefity existují a které jsou ty nejlepší.

 

4. Mzda v pracovním inzerátu: Uvádět, nebo neuvádět?

Existují rozsáhlé debaty odborníků, zda v inzerátu uvádět, nebo neuvádět mzdu. Jaká jsou pro a proti?

Pokud platové ohodnocení neuvedete:

 

  • Získáte prostor pro vyjednávání.
  • Získáte možnost, jak mzdu přizpůsobit až konkrétním znalostem a zkušenostem daného kandidáta.
  • Přijdete o možnost nalákat uchazeče na dobrý výdělek, a oni místo toho odpoví raději na inzerát konkurenční firmy.
  • Možná se vám stane to, že se na pozici přihlásí kandidáti s očekáváním vyšším, než je skutečně nabízená mzda. Vy strávíte hodiny tříděním životopisů a pořádáním pohovorů, a když uchazečům konečně sdělíte výši mzdy, odmítnou. A to je ztráta času: jak pro ně, tak pro vás.

 

Vyplatí se tedy mzdu uvádět, nebo neuvádět? Záleží na situaci.

 

  • Pokud máte pevně stanovenou nástupní mzdu, bez rozpaků ji v inzerátu uveďte.
  • Pokud chcete přizpůsobit plat konkrétnímu uchazeči, napište rozmezí a faktor, na kterém výše mzdy záleží (například „25 000 – 35 000 měsíčně v závislosti na délce praxe“).
  • Pokud mzdu z jakéhokoli důvodu uvádět nechcete, je to v pořádku. Vyhněte se ale nicneříkajícím frázím jako „odpovídající platové ohodnocení“. Uchazeči na ně začínají být alergičtí.

 

5. Definujte si cílovou skupinu

Než se pustíte do psaní, zamyslete se nad tím, kdo je váš potenciální uchazeč. Jak je starý, jakého je pohlaví, kde žije, jaké má vzdělání? Parametrům, na které přijdete, následně přizpůsobte tón komunikace. Co můžete ze specifikace cílové skupiny odvodit? Tady je několik konkrétních příkladů:

 

  • Pokud cílíte na mladší generaci, nebojte se zařadit emotikony.
  • Pokud cílíte na mladší generaci a zároveň si zakládáte na přátelském prostředí ve firmě, zkuste v inzerátu tykat.
  • Pokud cílíte na racionálně orientované lidi, používejte přesná čísla.

 

Příklad dvou stejných sdělení napsaných různými komunikačními tóny:

 

  • Do začínající společnosti hledáme marketingového specialistu.
  • Jsi markeťák tělem i duší? Pojď spolu s námi vystřelit ke hvězdám. 🚀

 

Více o tom, jak určit cílovou skupinu a co všechno jí přizpůsobit, se dozvíte v článku Určete správně cílovou skupinu: Zákaznické persony a jak s nimi pracovat.

 

6. Dejte si záležet na titulku

Titulek rozhoduje o tom, jestli uchazeč na váš inzerát klikne, nebo ne. Musí tedy na co nejmenším prostoru sdělit co nejvíce informací.

Mělo by z něj být jasné, o jakou pozici se jedná – upřednostněte české názvy nad anglickými a specifikujte, zda sháníte juniora, nebo seniora. Pokud se s prací pojí nějaká hlavní výhoda, můžete ji zmínit.

Podívejte se na jeden titulek napsaný dvěma různými způsoby:

 

  • Account Payable Specialist
  • Junior účetní – až 35 000 Kč měsíčně

 

A jestli máte přesně definovanou cílovou skupinu, můžete titulek zacílit přímo na ni. Jako třeba Sherwood v náborovém inzerátu na StartUp Jobs:

 

titulek pracovního inzerátu

Titulek pracovního inzerátu: Pojď dělat do Sherwoodu pořádnýho kodéra.

 

7. Zkracujte a strukturujte

Doba je rychlá, uchazeči jsou netrpěliví. Pokud práci hledají opravdu aktivně, je možné, že denně pročtou desítky pracovních inzerátů. Proto je jasné, že postupně ztrácí pozornost.

Nepište zbytečnou omáčku ani historii vaší firmy 50 let do minulosti. Raději buďte struční a výstižní. Používejte odrážky, důležité pasáže ztučňujte a text rozdělte nadpisy, aby kandidát rychle našel to, co ho zajímá. Nejdříve váš pracovní inzerát rychle proskenuje očima, a teprve pak se rozhodne, jestli mu stojí za čtení.

 

8. Pište lidsky

Častá chyba pracovních inzerátů? Dlouhá a nesrozumitelná souvětí, trpný rod a chybějící slovesa. Texty inzerátů mnohdy působí, jako by je psal stroj.

Upřednostněte činný rod nad trpným.

 

  • Špatně: Uchazeč bude požádán.
  • Správně: Požádáme vás.

 

Zkracujte věty a používejte spojovací výrazy. Kde to jde, upřednostněte nad jmennou konstrukcí sloveso.

 

  • Špatně: Z důvodu celosvětového působení naší firmy existuje požadavek na jazykové znalosti uchazeče zahrnující především němčinu a angličtinu.
  • Správně: Pracovat budete s klienty z různých částí světa. Proto byste měl/a ovládat angličtinu a němčinu. Výhodou pro vás bude i znalost dalších jazyků.

 

9. Mluvte v druhé osobě

Mluvte přímo k uchazečům, oslovujte je a říkejte jim, co na dané pozici budou dělat, jaké získají výhody… Daleko lépe se tak s textem ztotožní.

 

  • Špatně: Náplň práce na této pozici spočívá v odesílání dokumentů.
  • Správně: Na této pozici budete odesílat dokumenty.

 

  • Špatně: Uchazeč by měl umět XY.
  • Správně: Měl/a byste umět XY.

 

  • Špatně: Benefity: 25 dnů dovolené.
  • Správně: Budete mít 25 dnů dovolené.

 

10. Ujistěte se, že jste zmínili všechno důležité

Existuje svatá trojice informací, které by měl inzerát obsahovat (a přesto je často neobsahuje):

 

  • lokalita
  • úvazek
  • typ smlouvy

 

Jedná se o údaje, které považujete za samozřejmé, a proto je možná zapomenete zmínit. Na pobočku v Praze se vám pak přihlásí uchazeči z Brna a na full-time pozici studenti se zájmem o brigádu.

Jak si ohlídat, že zmiňujete vše důležité? Dejte inzerát přečíst někomu, kdo vaši firmu nezná, a zeptejte se, zda je mu z něj všechno jasné.

 

11. Přidejte výzvu v akci

Kdo je alespoň trochu zběhlý v obsahovém marketingu, o výzvě k akci nejen slyšel, ale také ji aktivně používá. Je to totiž něco, co využijí nejen markeťáci, ale také personalisté a vůbec všichni, kdo komunikují s lidmi a chtějí po nich, aby něco udělali.

Co je výzva k akci? Jedná se o část textu, která lidem říká, co mají udělat. A z průzkumů vyplývá, že pokud ji přidáte, existuje několikanásobně vyšší šance, že to skutečně udělají. Proto na konci inzerátu přesně řeknete, co po uchazečích chcete. Třeba takhle:

 

  • Zaujala vás nabídka? Podívejte se na náš web a přečtěte si více informací.
  • Pošli nám životopis na e-mail@xy.cz a staň se součástí našeho týmu.

 

12. Vysvětlete, co se bude dít dál

Z průzkumů vyplývá, že by se většina uchazečů cítila lépe, kdyby věděli, jak bude nábor probíhat. Zkuste do inzerátu zařadit údaje o tom, kolik kol bude nábor mít nebo co si mají uchazeči obléknout na pohovor.

 

S pracovními inzeráty vám pomůžeme

Nemáte na psaní inzerátů čas nebo vám chybí básnické střevo? Nevadí, napíšeme je za vás. Víme, jak popsat pracovní pozici, vystihnout atmosféru firmy a přitáhnout ty správné uchazeče. Stačí nás kontaktovat na michal@mytimi.cz nebo vyplnit formulář v liště vpravo.

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy