Co je leadership? Vedením k samostatnosti!

Přepadl vás někdy pocit, že dobře odzkoušené triky, jak vést tým, selhávají tváří tvář novým úkolům a výzvám? Nebo vám připadá, že by se vám v práci vedlo lépe, kdyby k vám šéf přistupoval jinak než k vašim zkušenějším nebo naopak méně zkušeným kolegům?

 

 

Leadership a efektivita

Nepřetržitě se vedou rozsáhlé diskuze o tom, jaký styl leadershipu je nejlepší, nejúspěšnější a nejžádoucnější. A i přes skutečnost, že každému “šéfovi” sedí něco jiného, od roku 1969 získal na vlivu tzv. situační model vedení pánů Blancharda a Herseyho.

V osmdesátých a devadesátých letech dokonce situační leadership, tento konkrétní model vzdělávání a tréninku pracovníků na vedoucích pozicích, všem ostatním konceptům vévodil. Proč? Protože sofistikovaně a přesto jednoduše zefektivňuje práci a šetří čas.

 

Proč zvolit situační vedení?

Než zodpovíme otázku, co je leadership, konkrétně situační model, je třeba dodat, že celá myšlenka Blancharda a Herseyho by možná nevznikla, kdyby v tom samém období, na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, nezačalo docházet k přelomovým ekonomickým, sociálním, politickým i kulturním změnám.

A i přesto, že se svět za poslední půl století razantně změnil, možná víc než kdy jindy dochází opět k prudkým ekonomickým, sociálním, politickým i kulturním změnám. Stačí se podívat na současný trh práce. Lidé ve vedení se musí snažit udržet kvalitní zaměstnance a učí se ovládat nejrůznější teorie motivace. Nedostatek pracovní síly, slabá důvěra zaměstnanců v zaměstnavatele, syndrom vyhoření, rostoucí míra robotizace.

Motivace zaměstnanců a vůbec schopnost si je udržet se tak stává hlavním problémem většiny zaměstnavatelů a podnikatelů.

 

Co je situační leadership?

Jak být dobrým šéfem? Situační leadership předpokládá, že ve světě různých stylů vedení neexistuje jednoznačný způsob aplikovatelný na všechny případy. Vždy je třeba zohlednit několik aspektů: zkušenost pracovníků, konkrétní úkol a situaci. Tomu potom odpovídá určitá žádoucí míra direktivnosti a podpory. Vybírat lze především ze 4 stylů vedení.

 

Motivace zaměstnanců a 4 styly vedení

Přikazování je styl, v jehož rámci vedoucí týmu rozdělí role i úkoly, určí konkrétní postupy a přesné instrukce. Pracovníci plní úlohy, aniž by byli schopni převzít zodpovědnost. Tento styl je vhodný pro nováčky a pro ty, kteří nemají žádnou zkušenost s nově zadaným úkolem. Rovněž se používá v době krizí.

Koučování je styl stále vysoce direktivní, ale zároveň obsahující také silnou podpůrnou složku. Hodí se pro pracovníky, kteří již mají některé potřebné zkušenosti, zatím jim ale chybí veškeré informace včetně sebevědomí. V rámci tohoto stylu je pracovníkovi sdělen smysl práce, nikoliv konkrétní postupy. Kouč zodpoví všechny jeho dotazy.

Podporování je žádoucí použít u zkušených pracovníků, kterým schází sebedůvěra nebo motivace pro samostatnou práci. Vedoucí týmu už nemusí učit pracovníky, jak se co dělá, využívá ale svůj vliv na posílení samostatnosti a motivace.

Čas pro delegování nastane u zralých pracovníků, kteří jsou již schopni převzít veškerou odpovědnost do svých rukou.

 

 

Situační leadership v praxi

Jak tedy vypadá situační styl vedení v praxi? Pokud kladete důraz na efektivitu, vždycky vezměte v potaz, jakou zkušenost mají s úkolem, který jim zadáváte. Jestliže je jejich zkušenost nulová, vysvětlete jim jasně, jak mají postupovat. Při dalších podobných úkolech jim poté přenechávejte stále více zodpovědnosti. Konečným a zároveň žádoucím stavem je jejich samostatná práce.

 

myTimi pomáhá nejen podnikatelům

Ne každý ale dokáže být leaderem, který motivuje zaměstnance a dosahuje vysoké pracovní efektivity napříč celým týmem. Situační leadership je bezesporu skvělý koncept, ne všichni ho ale dokáží praktikovat lusknutím prstu. Leadership vedoucí ke zvýšení efektivity při práci zabere mnoho času.

Jedním z nejčastějších důvodů, proč zákazníci služby myTimi outsourcují některé činnosti na virtuální asistenty je, že delegování práce je pro podnikatele (nejen) ekonomicky výhodnějším řešením. V rámci B2B služeb existuje několik věcí, se kterými vám může virtuální asistent pomoci.

 

  • Back office – reporting, revize a úprava dokumentů, překlady, organizace dokumentů, příprava prezentací.
  • Obchod – revize strategie, návrhy nové strategie, akvizice klientů, telesales, školení sales B2C i B2B.
  • Marketing – marketingový průzkum, tvorba textů, e-mailové kampaně, správa sociálních sítí, komunikace s influencery.
  • Grafika – webové stránky, propagační materiály, bannery a tiskoviny.
  • Rutinní úkoly ve firmě – vkládání dat, organizace akcí apod.
  • Soukromý asistent – organizace kalendáře, mimopracovní úkoly, objednání k lékaři či rezervace restaurace.
  • Event management – organizace firemních akcí, plánování oslav a výročí, příprava svateb.

 

Doposud jste nevyzkoušeli služby virtuálního asistenta myTimi? Kdy jindy než dnes, kdy od nás získáte 300 Kč ZDARMA na vyzkoušení!

 

Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím