Marketing  |  Přečteno 11207 x
18. 11. 2020

Jak udělat marketingový průzkum trhu: Od rešerše po výzkum spokojenosti zákazníků

Průzkum trhu může odhalit stovky obchodních příležitostí, vysvětlit, proč zákazníci nejsou spokojení, nebo objevit tajemství konkurence. V dnešním článku se dozvíte:

 

  • k čemu je marketingový průzkum dobrý
  • jaké druhy marketingového průzkumu existují
  • jaké jsou čtyři fáze marketingového průzkumu
  • které metody můžete použít
  • jak objevit stovky nových příležitostí.

 

Jak udělat průzkum trhu

 

S čím vším vám marketingový výzkum trhu pomůže?

Přesné a spolehlivé informace jsou základem pro každé manažerské rozhodnutí. Marketingový výzkum trhu proto využijete, pokud například:

 

  • Zakládáte firmu.
  • Zavádíte na trh nový výrobek.
  • Expandujete na nový trh.
  • Máte už zavedenou firmu, ale nedaří se vám tak, jak byste chtěli.
  • Chcete vylepšit své služby nebo produkty.
  • Zajímá vás, jak si vede konkurence.
  • Potřebujete informace pro své rozhodování.

 
Díky marketingovému výzkumu trhu zjistíte:

 

  • Kde jsou mezery na trhu.
  • Jaké příležitosti existují.
  • O jaké produkty je zájem.
  • Proč vaši zákazníci nejsou spokojení a co můžete zlepšit.
  • Jaké ceny jsou za vaše výrobky zákazníci ochotní utratit.
  • Co a za kolik nabízí vaše konkurence.
  • Jak na zákazníky působí vaše webové stránky.

 

Typy průzkumu trhu

Druhů výzkumu trhu existuje několik. V úplném základu je však můžeme rozdělit do dvou kategorií:

 

  • sekundární průzkum trhu
  • primární průzkum trhu

 

Jak provést marketingový výzkum trhu a nezvednout se od stolu

Existuje možnost, jak udělat průzkum trhu, aniž byste opustili kancelář. Tento druh marketingového výzkumu se nazývá „sekundární průzkum trhu“. Spočívá v tom, že shromáždíte a zanalyzujete všechna data, která máte k dispozici. Může se jednat například o analýzu webu, rešerši literatury, údaje z analytických nástrojů jako Google Analytics nebo třeba průzkum veřejně přístupných zdrojů, jako jsou statistiky a obchodní rejstříky.

 

Primární průzkum trhu, aneb vzhůru do terénu

Primární průzkum trhu spočívá v jednání s lidmi. Mezi jeho metody patří například:

 

  • mystery shopping
  • skupinový rozhovor (focus group)
  • individuální rozhovor
  • dotazníky

 

Tip: Nejlepších výsledků dosáhnete, když oba typy marketingového průzkumu trhu zkombinujete. Můžete například zanalyzovat všechny údaje, které máte o chování zákazníků na webu, a poté jim zavolat, abyste se doptali na konkrétní otázky.

 

Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum trhu

Další rozdělení marketingového výzkumu trhu je na kvantitativní a kvalitativní.

Kvantitativní výzkum trhu se zaměřuje na množství informací. Snaží se získat jednoznačné odpovědi, rozhodnout mezi několika pevně danými možnostmi nebo vytvořit z odpovědí průměr či medián. Kvantitativní průzkum trhu se hodí například pro zodpovězení otázek jako Líbí se našim zákazníkům více modrý, nebo červený obal? nebo Kolik procent zákazníků nakoupí na základě CTA tlačítka na našem webu? Metodou kvantitativního výzkumu je například dotazník.

Kvalitativní výzkum trhu se zaměřuje na porozumění problematice více do hloubky. Pokládá účastníkům individuální otázky a hledá odpovědi na jak nebo proč. Pomůže zodpovědět otázky jako Proč zákazníci upřednostňují konkurenci? nebo Jak by bylo možné vylepšit naše služby? Metodou kvalitativního výzkumu je například individuální rozhovor se zákazníkem.

 

4 fáze marketingového průzkumu trhu

Ať už zvolíte kteroukoli metodu, průzkum trhu se skládá ze čtyř fází. Které to jsou?

 

1. Definice problému

První fází výzkumu trhu je zjištění, že existuje problém, který neumíte vyřešit, nebo informace, kterou neznáte. Definujete, co přesně je potřeba zjistit – tedy co bude cílem výzkumu trhu.

 

2. Plánování průzkumu trhu

Už jste zjistili, co je problém. V této fázi musíte naplánovat, jak ho vyřešíte. Jakou formou budete výzkum trhu provádět? Které metody použijete? Které zdroje prohledáte během rešerše? Kolika zákazníků se zeptáte a jaké otázky jim položíte?

 

3. Průzkum trhu

V této fázi nastal čas pro samotný sběr dat. Ať už jste se rozhodli pro mystery shopping, dotazníky nebo třeba individuální rozhovory, ujistěte se, že dbáte na ochranu osobních údajů. V případě primárního průzkumu trhu zase nezapomeňte uvést zdroje dat.

 

4. Vyhodnocení výzkumu trhu

Jakmile máte k dispozici potřebná data, hodí se mít po ruce zkušeného datového analytika, který dokáže všechny získané údaje správně interpretovat. Důležité je zaměřit se na výsledky, které jsou použitelné v praxi a které odpovídají na problém nebo otázku, kterou jste si stanovili v první fázi.

 

Průzkum trhu: Nejčastější metody

Metod, mezi nimiž můžete vybírat, je nespočet. Představíme vám ty nejčastější:

 

  • rešerše trhu
  • mystery shopping
  • skupinový rozhovor
  • individuální rozhovor
  • dotazník
  • SEO audit

 

Najděte cokoli: Rešerše trhu

67 % lidí provádí rešerši informací na internetu. V dnešní době se na něm totiž dá najít téměř cokoli – když víte, jak hledat. Tady je několik tipů:
 
1.       Naučte se rozpoznávat dezinformační texty a fake news.
2.       U každé informace si vyznačte zdroj.
3.       Filtrujte informace podle data zveřejnění a dalších relevantních parametrů.
4.       Pátrejte v několika různých jazycích.
5.       Postupujte systematicky. Zaznamenávejte všechny zjištěné informace přehledně, abyste se v nich později vyznali nejen vy, ale i ostatní.

 

Tato metoda je zpravidla velmi efektivní a zároveň levná (platíte jen čas zaměstnance strávený hledáním). Co všechno můžete pomocí internetové rešerše získat?

 

  • přehledy firem
  • přehledy dodavatelů (pro úklidové služby, opravy apod.)
  • přehledy produktů
  • přehledy kontaktů
  • informace k různým tématům i projektům
  • a mnoho dalšího

 
Nevíte, jak na to? S rešerší trhu máme mnohaleté zkušenosti a rádi vám s ní pomůžeme.

 

 

Způsob, jak zvýšit spokojenost zákazníků: Mystery shopping

Mystery shopping spočívá v tom, že do prodejny vyšlete falešného zákazníka, který následně zhodnotí, jak nákup proběhl. Díky tomu zjistíte, jaká je kvalita vašich služeb, jak personál zachází se zákazníky nebo jak působí prostředí vašeho podniku.

Nevýhodou je subjektivita mystery shoppera, který může mít jiný vkus nebo názor než skuteční zákazníci. Také se může stát, že mystery shopper narazí na ojedinělý případ, takže jeho pozorování nebude mít vypovídající hodnotu. (Například provede nákup u pokladní, která je v práci první den a teprve se zaučuje.)

 

Skupinový rozhovor (focus group)

Focus group je řízená diskuze několika lidí, obvykle za přítomnosti sociologa a psychologa. Zkoumá názory a postoje účastníků a hodí se například k otestování zcela nového výrobku nebo k zjištění, jak na diváky působí nový televizní spot.

Tato metoda průzkumu trhu je velmi efektivní, většinou ale také velmi nákladná. Proto se vyplatí zejména větším firmám.

 

Průzkum spokojenosti zákazníků pomocí individuálního rozhovoru

Při individuálních rozhovorech můžete do detailů prozkoumat názory jednotlivých klientů. Jedná se o skvělou metodu pro výzkum spokojenosti zákazníků, která má však jeden háček – málokterý zákazník bude ochotný věnovat vám několik minut svého času.

Zákazníky musíte k účasti motivovat. Jak? Zkuste jim za rozhovor nabídnout slevový kupon na příští nákup, dopravu zdarma nebo dárek k příštímu nákupu. Jak říká Dominik v rozhovoru o zákaznickém servisu: „Zákazník bude mít radost, s kuponem nakoupí a firma na tom vydělá, protože i se slevou je stále v zisku.“

 

Výzkum trhu

 

Dotazník

Dotazníky jsou pro firmy způsobem, jak získat vysoké množství informací rychle a jednoduše. Stejně jako u individuálních rozhovorů, i u dotazníků ale musíte zákazníky k jejich vyplnění motivovat. Dominik radí: „Zákazníka musíte nějak motivovat k tomu, aby dotazník vyplnil – například mu za vyplnění nabídnout slevu. Z dotazníků často plyne velice cenný feedback.“

A jak by měl takový dotazník vypadat? Musí být:

 

  • stručný
  • jednoznačný
  • anonymní
  • gramaticky správný

 

Problémem dotazníků je to, že jsou sice jednoduché pro firmu, avšak časově náročné pro zákazníka. V mnoha případech ani motivace slevovým kuponem nestačí, a proto funguje daleko lépe, když zákazníkovi zavoláte a stručnou verzi dotazníku provedete po telefonu.

 

Podívejte se na svůj web zákaznickýma očima: SEO audit

Jsou zákazníci schopní vás na internetu najít? A pokud ano, jak na ně váš web působí? Co je přiměje nakoupit – nebo naopak okamžitě web opustit? Jak se při nákupu cítí?

Průzkum chování zákazníků na webu probíhá nejčastěji formou SEO auditu, který zjistí odpovědi na všechny výše zmíněné otázky, a kromě toho také:

 

  • kolikrát musí zákazník kliknout, než se dostane k nákupu
  • jak na klienty působí různé prvky webových stránek
  • jak si váš web stojí v porovnání s konkurencí

 

Máte zájem o SEO audit? Rádi vám s ním pomůžeme.

 

 

Jak objevit stovky nových příležitostí díky marketingovému průzkumu trhu

 

  • Před každým důležitým rozhodnutím proveďte důkladnou rešerši.
  • Najděte relevantní kontakty na dodavatele i obchodní partnery.
  • Zavolejte svým zákazníkům a zeptejte se jich, jak jsou s vašimi službami spokojeni.
  • Zanalyzujte konkurenci a zjistěte, co dělá lépe.
  • Podrobte svůj web SEO auditu.
  • Naučte se všechna získaná data zanalyzovat a vyvodit z nich praktické závěry.

 

Se vším výše zmiňovaným vám dokážeme pomoci.

 

  • Dodáme vám komplexní podklady pro vaše informovaná rozhodnutí.
  • Zmapujeme trh a informujeme vás o nových příležitostech.
  • Zavoláme vašim zákazníkům a získáme od nich zpětnou vazbu.
  • Vytvoříme pro vás databázi kvalitních kontaktů.

 

Neváhejte a ozvěte se nám. Sejdeme se s vámi a navrhneme to nejefektivnější řešení vašemu podnikání na míru.

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy