Marketing  |  Přečteno 3665 x
9. 11. 2020

Rozhovor s Danem: Jak udělat web pro malý nebo střední podnik

Na co si dát pozor při tvorbě webů? Jak zvýšit rychlost načítání, proč je důležitá responzivita, jakou roli hraje struktura webu a jak postupovat při návrhu grafiky? Odpovědi na všechny tyto otázky se dozvíte v rozhovoru s timíkem Danem, expertem na tvorbu webů.

Jak na tvorbu webu odpovídá expert na tvorbu webů Dan

 

Proč je pro malé a střední podniky důležité mít kvalitní web?

Web je online vizitka společnosti. Stejně jako se společnosti snaží dobře prezentovat v offline světě, je potřeba být kvalitně vidět i online. V dnešní době se budoucí zákazníci velmi často rozhodují právě kvůli výhodám, které společnost prezentuje na svém webu. Pokud například hledají stavební firmu, chtějí si na webu přečíst, jakou má za sebou historii nebo na jaké typy staveb se specializuje.

 

Řekněme, že se firma rozhodne vytvořit nový web. Jak by měla postupovat?

Prvním krokem by měla být analýza starého webu. Firma by měla zjistit, co funguje, a co naopak nefunguje. Druhým krokem je definice cílového zákazníka. Je potřeba vždy myslet na to, že firma netvoří web jen pro sebe, ale především pro zákazníky, kteří ho budou navštěvovat. V případě úplně prvního webu je dobré podívat se i na to, jací jsou na trhu konkurenti a jak pracují se zákazníky oni.

 

 

„Firma netvoří web jenom pro sebe, ale především pro své zákazníky.“

 

Na kterých platformách je možné web vytvořit?

V dnešní době jsou možnosti, jak vytvořit web, takřka neomezené. Existuje spousta platforem, které samotný vývoj webu radikálně ulehčují a zrychlují. Mezi ty nejznámější patří Wordpress, Wix nebo třeba Webflow.

 

Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

U webových platforem je největší výhodou rychlost vývoje. První náhled webu totiž dokážeme ve Wordpressu vytvořit zhruba za týden. Další výhodou je jednoduchost pro uživatele, ve Wordpressu dokáže udělat menší změny i začátečník. Ale u větších webů, které jsou na míru, standardně programujeme a vytváříme grafiku od nuly. Web je tak rozmanitější, odlišuje se od konkurence a je personalizovanější. Platformy jako Wordpress většinou neumožňují vytvořit funkce na míru.

 

Komu bys doporučil platformu a komu spíš programování?

Webové platformy bych doporučil malým a středním podnikům, které nechtějí do tvorby webu příliš investovat. Větším firmám zase doporučuji vytvořit grafiku a nakódovat web na míru. Web pak funguje mnohem lépe, ale na druhou stranu je dražší.

 

Jak by měl web vypadat po grafické stránce?

Web musí být v první řadě přehledný. Pokud není, návštěvník často odchází během pár vteřin, nezanechá na sebe kontakt a pravděpodobně se už nevrátí. Také by web měl být vzhledově atraktivní pro cílovou skupinu. Proto je dobré zjistit, co cíloví zákazníci chtějí. Grafický návrh by měl tvořit profesionál, jinak dochází ke spoustě chyb a web je z hlediska prodeje nefunkční.

 

 

„Zákazník by měl do pěti vteřin poznat, čím se web zabývá.“

 

Na co se zaměřit při vytváření struktury webu?

Struktura webu by měla být jasná hned po definování cílové skupiny. Většinou stačí vytvořit hlavní stránku a pár dalších podstránek. Důležité ale je, aby každá stránka měla jasný cíl. Je potřeba vytvořit stručný a jednoznačný content, přílišné množství informací zákazník stejně nevstřebá. Navíc by měl do pěti vteřin po otevření webu poznat, čím se web zabývá a co nabízí.

 

V poslední době je velkým tématem responzivita. Co to znamená?

Responzivní zobrazení je jedna z nejdůležitějších součástí moderních webů. Znamená to, že je web dobře čitelný a optimalizovaný pro všechna zařízení a zobrazuje se správně na desktopu, tabletu i mobilu.

 

Proč je responzivita tak důležitá?

V dnešní době přichází až 70 % návštěv webu právě z mobilních zařízení. V případě, že responzivní web nemáte, návštěvník kvůli špatné čitelnosti častokrát rychle odejde a už se nevrátí. Nebo odejde proto, že neresponzivní web působí neprofesionálně, a tím pádem nevzbuzuje důvěru.

 

Jak udělat, aby byl web responzivní?

Vždy se musíte zamyslet, jak by měla být rozložena struktura na různých zařízeních – vše, co je vidět na desktopu, nemusí být vidět na mobilu a opačně. Pečlivě popřemýšlejte nad jednotlivými prvky, aby se vždy správně zobrazovaly a pro návštěvníky byly pochopitelné na první pohled. Konkrétní návod najdete v článku 5 tipů, jak na responzivní web.

 

 

„Díky firemnímu blogu získá zákazník důvěru, že firma dané problematice rozumí.“

 

Vyplatí se propojit web s firemním blogem?

Firemní blog je určitě super. Návštěvníci, kteří se zajímají o danou tematiku, si vždy rádi pročtou novinky z oboru. Navíc díky kvalitním blogu získají důvěru, že je daná firma aktivní a problematice dobře rozumí.

 

Spousta firem blog zařazuje kvůli SEO. Jaké další možnosti SEO u webu existují?

Pokud hledáte nějakou stránku na Google nebo Seznamu, to, že některý web vidíte jako první výsledek, je dost často výsledkem správně použitého SEO. To se rozděluje na on-page a off-page. On-page SEO řeší, jak dobře máte sepsanou strukturu webu, zda jsou naformátované všechny nadpisy, jestli web optimalizujete podle analýzy klíčových slov a podobně. Off-page SEO je pak o odkazech, které k vám vedou z jiných webů. Čím více jsou takové odkazy proklikové, tím výš se váš web ve výsledcích vyhledávání zobrazuje.

 

Jak přizpůsobit URL adresu a meta tagy?

V URL adresách a meta značkách byste měli popisovat obsah dané stránky. Stejně tak je potřeba pojmenovávat obrázky, aby nebyly nazvané třeba image01.

 

 

„Google preferuje weby, které se načítají během pár milisekund.“

 

Jak zvýšit rychlost načítání?

Rychlost načítání je u webu klíčová. Zvýšit ji můžete například optimalizací všech mediálních souborů – nenahrávejte na web obrázky nebo videa, které mají několik MB až GB. Také se snažte minimalizovat funkce, které nejsou důležité a načítají se zbytečně dlouho. Přestože je v dnešní době poměrně vysoká rychlost připojení, Google preferuje weby, které se načítají během pár milisekund.

 

Jaká rychlost je podle tebe už moc pomalá?

To se nedá říct obecně, záleží na trpělivosti každého zákazníka. Za mě osobně je to pět vteřin.

 

Co je Facebook pixel a jakou hraje na webu roli?

Facebook pixel je část kódu, kterou vložíte na svůj web. Pixel pak sleduje uživatele a jejich chování na vašem webu a na internetu obecně. Dává vám informace o tom, co zákazníky zajímá a jaké stránky navštěvují, takže dokážete lépe zacílit reklamu a používat remarketing. Pro zákazníka to v praxi vypadá tak, že navštíví web, odejde, a když se přihlásí na Facebook, zobrazí se mu reklama právě na web, který předtím navštívil.

 

Co je UX a UI a jak je při tvorbě webu zohlednit?

UX, anglicky user experience, řeší, jestli je web dobře strukturovaný a sestavený tak, jak jsou uživatelé zvyklí. UI, anglicky user interface, se zabývá tím, zda je web z hlediska grafiky pěkný a přehledný. Když řešíte UX a UI, musíte se zaměřit na to, aby byl web výkonný, a určit si, co tím výkonem vůbec má být. Existují obecné standardy, které by se z hlediska UX a UI měly dodržovat, a dobří grafici se jimi většinou řídí.

 

 

„Pokud sáhnete, kam nemáte, může to skončit katastrofou.“

 

Na co ještě si při tvorbě webu dát pozor?

Web by měl být moderní a přitahovat správnou klientelu. Jak už jsem říkal – web neděláte primárně pro sebe, ale pro potenciální zákazníky, kteří mají zájem o vaši službu. Také je potřeba provést opravdu kvalitní analýzu klíčových slov a pohlídat si, aby na webu byly všechny důležité informace, které zákazníci hledají.

 

Je možné vytvořit si web svépomocí, nebo je lepší najmout si specialistu?

V dnešní době existuje spousta nástrojů, které vám s tvorbou webů pomůžou. Většinou je ale dobré najmout si specialistu. Je to podobné jako v autoservisu: pokud vaše auto nejede, můžete ho zkusit spravit sami, ale pokud se v tom nevyznáte a sáhnete někam, kam nemáte, může to skončit katastrofou. To samé platí i u webů.

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy