Co je Balanced Scorecard a jak ji implementovat v 7 krocích

26. 3. 2021
Obchod a strategie Přečteno 19054 x

Metoda Balanced Scorecard zachránila už nejednu firmu. Ukazuje totiž, jak snadno lze propojit podnikovou strategii s praxí. Jak může pomoci i vám?

 

Balanced Scorecard vám pomůže s podnikáním

 

Co je Balanced Scorecard (metoda BSC)

Metoda Balanced Scorecard, někdy také nazývaná BSC metoda, je model, který propojuje firemní strategii s praxí. Ukazuje, jak stanovit ty správné cíle a jak strategii efektivně vyhodnocovat. Vytvořili ji Robert S. Kaplan a David P. Norton v roce 1992.

 

Proč je důležité Balanced Scorecard používat?

Metoda BSC se zrodila ze skutečného problému: většina firem sleduje jen finanční ukazatele. Nezajímá je téměř nic jiného než zisky a prodeje. Obraz, který o firmě vznikne pouze na základě těchto ukazatelů, ale může být velmi zkreslený. Balanced Scorecard proto říká, že bychom při vyhodnocování firemní strategie měli sledovat čtyři různé oblasti.

 

4 oblasti podle metody BSC

Podle metody Balanced Scorecard by firma měla sledovat cíle ze čtyř oblastí:

 

  • finance
  • zákazníci
  • interní obchodní procesy
  • učení a růst

 

Co konkrétně si pod danými oblastmi představit a které cíle do nich například spadají?

 

metoda Balanced Scorecard: Infografika

 

1. Finance

První oblastí cílů zahrnutých ve firemní strategii by měly být finanční ukazatele. Můžete sledovat například:

 

  • zisky
  • náklady
  • obrat
  • průměrnou hodnotu objednávky

 

Tip: Přečtěte si, jak určit správnou cenu akvizice.

 

2. Zákazníci

Ukazatele výkonnosti podniku by měly zahrnovat i zákazníky. Můžete se zaměřit třeba na:

 

  • návštěvnost webu
  • míru udržení zákazníků
  • procento opakovaných nákupů
  • spokojenost zákazníků

 

Tip: Přečtěte si, jak zvýšit návštěvnost webu a jak provést průzkum spokojenosti.

 

3. Interní a obchodní procesy

Firma by se neměla zaměřovat jen na to, jak působí navenek, ale také na to, jak funguje uvnitř. Třetí oblastí podle Balanced Scorecard jsou proto firemní procesy. Vyhodnocovat můžete například:

 

  • rychlost výroby
  • počet dodavatelů
  • vztah s dodavateli

 

4. Učení a růst

Do oblasti učení a růstu patří všechny ukazatele, které se týkají lidských zdrojů. Jsou jimi například:

 

  • počet zaměstnanců
  • vzdělání zaměstnanců
  • efektivita týmové komunikace
  • počet absolvovaných školení

 

Ukazatele podle BSC musí být v rovnováze

Každá oblast by ve firemní strategii měla být zastoupená přibližně stejným počtem cílů. Jedině tak bude výsledný přehled objektivní a vypovídající o firmě jako celku.

Tip: Nevíte, kolik cílů si stanovit? Pro začátek zkuste jeden z každé oblasti.

 

Jak zavést BSC metodu i ve svém podniku?

K tomu, abyste Balanced Scorecard zavedli ve své firmě, vám bude stačit 7 kroků. Tady jsou:

 

1. Určete tým

Než se pustíte do zavádění Balanced Scorecard, určete tým, který ho bude mít na starosti. Měl by v něm být jak top management firmy, tak zástupci jednotlivých oddělení – specialista na obchod, manažer marketingu a podobně. Přítomnost top managementu zajistí, že cíle budou v souladu s celkovou strategií podniku. Zástupci oddělení zase mají potřebné znalosti na to, aby rozhodli, zda jsou ty které cíle relevantní a dosažitelné.

 

2. Zrevidujte strategii podniku

Projděte si celou strategii podniku a zrevidujte ji. Je všechno, co je v ní napsané, stále aktuální? Má firma pořád stejnou vizi a poslání? Pokud ano, přistupte k dalšímu kroku. Pokud ne, upravte ji.

 

3. Definujte cíle

Na základě strategie definujte cíle ze všech čtyř oblastí podle Balanced Scorecard. Nezapomeňte, že cíle musí být SMART: specifické, měřitelné, akceptované, realistické a časově ohraničené.

 

4. Určete KPI

Jakmile budete mít cíle, určete konkrétní KPI (klíčové ukazatele výkonnosti podniku). KPI jsou metriky, které vyhodnocují plnění daných cílů. Pokud je tedy cílem zvýšení popularity na Facebooku, ukazatelem výkonnosti může být počet fanoušků nebo engagement.

 

5. Definujte aktivity

Následně určete konkrétní aktivity, které povedou k naplnění cílů. Určete, jak přesně a jak často budou tyto činnosti probíhat, a přiřaďte je zaměstnancům s odpovídajícími kompetencemi a schopnostmi.

 

6. Vysvětlete Balanced Scorecard zaměstnancům

Celá řada výzkumů prokázala, že zaměstnanci pracují efektivněji, když vědí, jaký je smysl jejich práce. Proto nestačí jednoduše jim předat úkoly. Strategii firmy i metodu BSC jim vysvětlete – aby každý věděl, proč danou činnost vykonává.

 

7. Vyhodnocujte

Cíle jsou k ničemu, když je nevyhodnocujete. Určete si tedy pravidelnou dobu, kdy budete úspěch své firmy měřit a vyhodnocovat – třeba jednou za měsíc. Pokud zjistíte, že něco nefunguje, strategii optimalizujte.

 

Kdo může Balanced Scorecard využít?

Balanced Scorecard je vhodná pro každou firmu. Nezáleží přitom, jestli podniká v B2B, nebo B2C, jestli má e-shop, nebo kamennou prodejnu, ani jakým odvětvím se zabývá.

 

Výhody Balanced Scorecard

 

  • Strategie vaší firmy bude v rovnováze.
  • Dosáhnete rovnoměrného rozvoje.
  • Zapojíte všechny zaměstnance.
  • Zvýšíte svou konkurenceschopnost.
  • Budete mít přesný přehled o své firmě.

 

Vyzkoušejte metodu BSC i vy

Metoda Balanced Scorecard posune vaše podnikání zase o krok kupředu. A my vám s ní rádi pomůžeme. Zanalyzujeme vaši situaci, zrevidujeme obchodní strategii (nebo vytvoříme novou) a nastavíme ty správné cíle. Podívejte se, co pro vás můžeme udělat.

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod a strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.
Obchod a strategie
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.
Obchod a strategie
Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady
Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.
Obchod a strategie
4 typy osobností: Jak díky metodě DISC komunikovat se zákazníky a dotáhnout tak obchod do úspěšného konce?
Nedaří se vám prodat své produkty či služby novému klientovi? Problém může být ve způsobu, jakým s ním komunikujete. Abyste dokázali co nejrychleji identifikovat, kdo vůči vám sedí na schůzce nebo komu se snažíte něco prodat, bude se vám hodit znalost metody DISC. Díky ní druhé straně porozumíte a budete blíž kýženému úspěchu.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025