Lean Canvas: Podnikatelský plán, který zvládnete napsat za pár minut

27. 3. 2023
Obchod a strategie Přečteno 3773 x

Na začátku každého projektu stojí myšlenka ve vaší hlavě. Jenže mít ji jenom v hlavě rozhodně nestačí. Vyzkoušejte metodu Lean Canvas – způsob, jak snadno a rychle napsat podnikatelský záměr, který dá vašemu projektu hlavu i patu, a přitom se vejde na jeden papír.

Co to je Lean Canvas 

Co je podnikatelský záměr asi vysvětlovat nemusíme. To už nejspíš dávno víte. Pojďme se ale blíž podívat, co to je Lean Canvas a jak tenhle obchodní model aplikovat v praxi.  

Lean Canvas zjednodušeně označuje stručný a jasný podnikatelský plán, který se vejde na jednu stranu papíru. Pomůže vám utřídit si myšlenky a dát jim správný směr, zachytit ty nejdůležitější informace bez zbytečné omáčky kolem a hotový ho můžete mít klidně i za pár minut.  

Díky stručné a jasné formě budete schopni představit svůj podnikatelský záměr každému na počkání a získáte jistotu, že si ho opravdu přečte i pochopí. Nikoho totiž nezavalíte hromadou stránek plných přebytečných informací, nad jejichž čtením by musel trávit dlouhé hodiny. Mnohem snadnější bude orientace v Lean Canvasu samozřejmě i pro vás samotné. Jednoduší bude také jeho případná aktualizace.  

 

Vypracovat Lean Canvas je snadnější, než byste čekali 

K jeho samotné tvorbě toho moc nepotřebujete. Můžete jednoduše vzít papír a začít hned psát, kreslit nebo lepit barevné štítky. Na internetu najdete nespočet různých šablon a příkladů, jak může váš Lean Canvas vypadat.  

Pokud upřednostňujete raději práci v digitálním prostředí, využijte klidně k tvorbě vašeho podnikatelského plánu některý z online nástrojů nebo vzory podnikatelských záměrů dostupných ke stažení. Když si vytvoříte Lean Canvas online, bude pro vás navíc mnohem snadnější i jeho pozdější sdílení s kolegy.  

A nad čím přesně se během tvorby svého podnikatelského plánu budete muset zamyslet? Ujasněte si odpovědi na následujících 9 otázek týkajících se vašeho podnikání a budoucích ideálních zákazníků: 

lean canvas

 

1. Kdo je vaše cílová skupina 

Tohle je první a úplně nejdůležitější věc, kterou si musíte ještě před začátkem podnikání nebo spuštěním nového projektu ujasnit a všechno tomu pak přizpůsobit. Nikdy nepočítejte s tím, že vaši zákazníci budou úplně všichni. Nebudou. Každý produkt nebo služba má svou jedinečnou cílovou skupinu

Popřemýšlejte, kdo váš produkt nebo služby bude využívat nejčastěji. Nad čím vším se zamyslet, vám poradíme v našem článku věnovaném zákaznickým personám. Do první sekce Lean Canvasu si zapište takzvané první vlaštovky – tedy zákazníky, se kterými začnete nejdříve ze všech.  

 

2. Jaký problém vaše ideální zákazníky trápí 

Každá skupina má své specifické potřeby a řeší jiné problémy, které jí komplikují život. A právě jim by měl patřit druhý blok vašeho Lean Canvasu. Jak ale zjistit, které přesně to jsou? Úplně jednoduše. Zkrátka se svých zákazníků zeptejte. Oslovte svou cílovou skupinu a udělejte si malý průzkum. Buď offline, nebo třeba pomocí různých anket na sociálních sítích či diskuzních fórech.  

Pokud sami patříte do své cílové skupiny, máte to o kousek jednoduší. Stačí pořádně se zamyslet, co trápí přímo vás. I přesto ale průzkum mezi ostatními potenciálními zákazníky nevynechávejte, ať máte ke zpracování trochu širší a reálnější vzorek. 

Moc se vám na výzvědy nechce? Klidně nechte průzkum trhu na nás.  

 

3. Jaké můžete nabídnout řešení 

Teď už víte, které problémy vaši cílovou skupinu trápí. Tak jí nabídněte řešení, jak s nimi zatočit. Definujte si jasně, které vlastnosti vašeho produktu nebo služby nejlépe vyřeší problémy vašich ideálních klientů. 

Ale pozor, nesnažte se za každou cenu vyhovět všem. I když jste přišli na hromadu problémů, které vaši cílovku v současnosti souží, zaměřte se jen na ty hlavní. Snaha přizpůsobit váš podnikatelský záměr všem by vás ke kýženým výsledkům nepřivedla. 

 

4. V čem jsou vaše produkty nebo služby unikátní 

Tohle bývá při tvorbě podnikatelského záměru často jeden z nejtěžších bloků. Pro spoustu podnikatelů totiž může být dost těžké získat patřičný nadhled a podívat se na své vlastní produkty nebo služby nezaujatým pohledem zvenčí.  

I vy si marně lámete hlavu, co je hlavním benefitem a proč by se měli zákazníci rozhodnout právě pro vaši značku? Tak si zkuste představit svou konkurenci a to, co vám na její nabídce nejvíc vadí nebo co vám u ní chybí. A přesně v tomhle vy se určitě lišíte a jste lepší. I když jde z vašeho pohledu třeba o malou drobnost, pro zákazníky může jít právě o ten rozhodující detail, díky kterému vám dají přednost před konkurenční firmou.  

 

Kde podle našeho CEO vzít podnikatelský nápad
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
CEO myTimi

To je nejčastější problém začínajících podnikatelů. Nemusí to být nic originálního ani přelomového. Jak řekl můj známý investor: lidí, kteří mají nápady, je tuna, ale lidí, kteří dokážou nápady perfektně dotáhnout do cíle, je minimum. Hlavně bych doporučil zaměřit se na exekutivu a abyste věci dotahovali do konce. 

 

 
 

5. Kde své zákazníky najdete 

Pátý blok vašeho Lean Canvasu věnujte tomu, jak a kde zákazníkům daný produkt nebo služby nabídnete. Popřemýšlejte, kde se vaši zákazníci nejčastěji nacházejí – ať už jde o různé platformy sociálních sítích, nebo offline akce jako jsou networkingy, konference nebo všelijaké srazy. Mrkněte na 19 akvizičních kanálů, které vám pomohou oslovit vaše ideální klienty.  

A když je vám oslovování zákazníků prostě nepříjemné? Rádi to vezmeme za vás. Nás to baví a přesně víme, jak na to.  

 

6. Stanovení vhodné ceny 

Stanovení ceny věnujte dostatek času a pozornosti. Dobře si spočítejte, kolik by měl váš produkt či služba stát, abyste vydělávali. Nevíte, jak na to? Mrkněte na náš jednoduchý návod.  A zbytečně se nepodhodnocujte. Do ceny započítejte i své know-how a čas, který jste věnovali vývoji.  

V potaz však vezměte určitě i ceny konkurence a také náklady, které by musel zákazník vynaložit na alternativní řešení svého problému.  

 

7. Jak na strukturu nákladů 

I sedmý blok Lean Canvasu patří počítání. Do něj si sepište všechny vaše fixní, variabilní i počáteční náklady. Zjistěte, jak dlouho vydržíte se stávajícími financemi, než začnete opravdu vydělávat, a rozpočítejte si, kolik zákazníků k tomu budete potřebovat sehnat.  

 

8. Co je vaše neférová výhoda 

Takzvaná nefér výhoda má hodně společného s vaší unikátností, kterou už jsme probrali ve čtvrtém bloku vašeho podnikatelského záměru. Nefér výhoda ale není, na rozdíl od vaší unikátnosti, důležitým benefitem pro vaše zákazníky, nýbrž pro vás. Jde o něco, co vám dává náskok před konkurencí.  

Může jít třeba o nepřenositelnou zkušenost, kterou nikdo z vašich konkurentů nemá, zajímavé kontakty nebo přístup k hodnotným informacím, ke kterým se ostatní firmy jen tak nedostanou.  

 

9. Jak budete měřit své cíle 

Nakonec si určete, co pro vás vlastně znamená úspěch. Definujte si metriky, jak budete úspěšnost vašeho podnikatelského záměru měřit. Stanovte si konkrétní hodnotu, které chcete dosáhnout, a termín, do kdy chcete daný cíl splnit.  

V tomhle případě však nemusí jít nutně jen o zisk. Hodnotu pro vás může mít i procento nových zákazníků nebo zvyšující se zájem o značku

 

A máte hotovo. Teď už zbývá jen samotná realizace a testování, jestli bude váš podnikatelský záměr opravdu fungovat. Je právě převedení plánu do praxe to, co vás nejvíc děsí? Napište nám o pomoc. Váš byznys plán s vámi probereme a pomůžeme vám ho úspěšně zrealizovat.  

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod a strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.
Obchod a strategie
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.
Obchod a strategie
Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady
Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.
Obchod a strategie
4 typy osobností: Jak díky metodě DISC komunikovat se zákazníky a dotáhnout tak obchod do úspěšného konce?
Nedaří se vám prodat své produkty či služby novému klientovi? Problém může být ve způsobu, jakým s ním komunikujete. Abyste dokázali co nejrychleji identifikovat, kdo vůči vám sedí na schůzce nebo komu se snažíte něco prodat, bude se vám hodit znalost metody DISC. Díky ní druhé straně porozumíte a budete blíž kýženému úspěchu.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025