Co je akvizice? Definice a příklady

7. 3. 2022
Obchod a strategie Přečteno 17670 x

Slovo akvizice má dva různé významy. Které to jsou? Přečtěte si naše vysvětlení včetně příkladů z praxe.

 
Co je akvizice? 

 Pokud se už nějakou dobu pohybujete v managementu, marketingu či byznysu, pravděpodobně jste se setkali se slovem akvizice. Co to je? Tento termín má ve skutečnosti dva významy: 

    

1. Akvizice podniku 

 V ekonomice akvizice znamená převzetí podniku. K akvizici tedy dochází, když jeden podnik koupí druhý. Oba podniky pak fungují pod jedním brandem.   

Často zmiňovaným termínem v této souvislosti je také fúze – splynutí dvou podniků. Od akvizice se liší tím, že v tomto případě oba brandy zaniknou a vznikne jeden nový, společný. 

  

Horizontální a vertikální akvizice 

Akvizici i fúzi můžeme rozdělit na horizontální a vertikální. Horizontální akvizicí se rozumí, že se spojí dva podniky ze stejného nebo podobného odvětví – například výrobce sportovní obuvi koupí výrobce sandálů. 

Vertikální akvizice znamená, že podnik koupí firmu, která je pro něj dodavatelem nebo odběratelem. Nejznámějším českým příkladem je Tomáš Baťa. Nejen, že vyráběl boty, ale také založil obchody, v nichž je pak prodával, textilku, v níž do nich vyráběl tkaničky, a elektrárnu, která mu vytvářela energii k výrobě. 

  

2. Akvizice zákazníků  

 V marketingu je význam slova akvizice trochu odlišný, i když také jeho definice by začínala slovy „získání“ nebo „nabytí“. Akvizice v marketingovém smyslu znamená získávání zákazníků.  

 Tip: Přečtěte si, jak probíhá akvizice zákazníků krok po kroku

  

Příklady akvizice zákazníků 

Příkladem akvizice v marketingu je třeba PPC reklama. Tu pohodlně nastavíte v online nástroji, jako je Google Ads nebo Sklik, a pak už vám stačí jen čekat. Zákazníci, kteří budou hledat daný produkt, ve výsledcích vyhledávání narazí na vaši reklamu, kliknou na ni a dostanou se na váš web, kde si produkt koupí.

Dalším příkladem akvizice, tentokrát v obchodu, je cold calling. Takzvané „navolávání studených kontaktů“ spočívá v tom, že obvoláváte kontakty ze své databáze a snažíte se je přesvědčit k prodeji, domluvení schůzky nebo jinému cíli, který jste si vytyčili. 

    

19 kanálů pro akvizici 

Akviziční kanály se dělí na inbound a outbound. Outbound kanály jsou ty, jejichž prostřednictvím přímo oslovujete zákazníky. Inbound kanály naopak cílí na zákazníky, kteří vás vyhledávají sami od sebe. 

  

Celkem akvizičních kanálů existuje 19: 

1. content marketing (známý také jako obsahový marketing) 

2. Search Engine Marketing (obvykle známý také jako PPC) 

3. PR 

4. unconventional PR 

5. virální marketing 

6. SEO  

7. e-mail marketing 

8. inženýrství jako marketing 

9. targeting blogs 

10. využití existující platformy 

11. webináře a školení 

12. sales 

13. business development 

14. affiliation 

15. offline reklamy (outbound) 

16. offline školení a události 

17. community building 

18. veletrhy 

19. display reklamy na sociálních sítích (obvykle outbound) 

  

Detailní informace o všech akvizičních kanálech se dozvíte v článku Outbound vs. inbound marketing: Který distribuční kanál vybrat? 

  

Kolik by akvizice měla stát?  

Cena akvizice by vždy měla být nižší než marže – v opačném případě se vám získávání zákazníků nevyplatí. Spočítat byste si měli také celoživotní hodnotu zákazníků. Díky té zjistíte, kolik peněz vám přinese jeden zákazník a budete schopní odvodit, kolik do jeho akvizice můžete investovat. 

O tom, jak celá matematika funguje, si přečtěte v článku Jak nastavit správnou akvizici tak, aby vás nezruinovala

  

S akvizicí zákazníků vám můžeme pomoci 

Akvizice zákazníků je pro většinu podnikatelů boj. Zaprvé je obtížné sestavit efektivní strategii získávání zákazníků, zadruhé se téměř nikomu nechce celý den strávit navoláváním kontaktů. S obojím vám můžeme pomoci

 

Jak to funguje? 

Sedneme si s vámi – klidně online – a detailně probereme vaši situaci. Poté navrhneme vhodné akviziční kanály a pustíme se do toho. Pomůžeme vám s: 

Prohlédněte si naše služby a řekněte si o konzultaci zdarma.  

 

 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod a strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.
Obchod a strategie
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.
Obchod a strategie
Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady
Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.
Obchod a strategie
4 typy osobností: Jak díky metodě DISC komunikovat se zákazníky a dotáhnout tak obchod do úspěšného konce?
Nedaří se vám prodat své produkty či služby novému klientovi? Problém může být ve způsobu, jakým s ním komunikujete. Abyste dokázali co nejrychleji identifikovat, kdo vůči vám sedí na schůzce nebo komu se snažíte něco prodat, bude se vám hodit znalost metody DISC. Díky ní druhé straně porozumíte a budete blíž kýženému úspěchu.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025