Marketing  |  Přečteno 199 x
7 nejdůležitějších konverzních metrik, které změří váš úspěch

Bez měření správných ukazatelů nezjistíte, jestli je vaše marketingové úsilí úspěšné. Ačkoli existují tisíce metrik, konverze jsou těmi nejdůležitějšími a schopnost je měřit je základní součástí digitálního marketingu. Přečtěte si, co jsou konverze a jak je vytvořit, a seznamte se s 7 metrikami, které jsou svým významem univerzální nehledě na váš obor.

banner

Co je to konverze v marketingu?

Konverze je akce, kterou chceme, aby uživatel provedl (nejen) na webové stránce. Je to předem stanovený cíl, ke kterému se snažíme návštěvníka přimět marketingovou kampaní. Za takovou akci považujeme například:

 

  • vyplnění formuláře
  • provedení nákupu
  • přihlášení k odběru newsletteru
  • dosažení určitého bodu v obsahu
  • stažení zdroje (třeba e-booku)
  • účast na webináři
  • zhlédnutí videa
  • návštěvu určité webové stránky

 

Co je to konverzní poměr?

Konverzní poměr vyjadřuje procento uživatelů, kteří provedli požadovanou akci, z těch, kteří dostali příležitost (viděli reklamu, byli na webu, navštívili landing page a podobně).

Vzorec pro výpočet konverzního poměru: (počet konverzí / celkový počet návštěvníků) * 100.  

Takže pokud uživatelé provedou 100 konverzí a stránky navštívilo 1 500 lidí, pak je konverzní poměr 15 %.

 

Proč měřit konverze?

Konverze jsou jednou z nejdůležitějších metrik v PPC, v SEO i v rámci celého marketingu. Je důležité si je správně definovat a změřit, abyste zjistili úspěšnost webu nebo marketingu. Díky měření konverzí dokážete stanovit maximální částku, kterou byste měli investovat do přivedení zákazníka, a snáz srovnáte dvě a více období mezi sebou.  

Při správném použití pomůže analýza konverzního poměru odhalit, které kanály jsou pro propagaci nejefektivnější, jaký obsah publikum nejvíce zajímá a podobně. Všechny informace pak můžete využít pro strategická rozhodnutí. S odhalením slabých míst v konverznosti webu vám rádi pomůžeme – provádíme UX audit, který vám ukáže, jak získat více zákazníků za méně peněz.

Neexistuje jednotný konverzní poměr, který definuje úspěch. Jestli přece jen hledáte úspěšnou konverzní míru, pomoci vám může průzkum přímo vašeho odvětví a konverzních hodnot sledovaného (či podobného) cíle.  

 

Nástroje pro sledování konverzního poměru

Konverze dokáže zaznamenávat řada analytických nástrojů, které pracují s návštěvností webu nebo se správou a vyhodnocováním marketingových aktivit. Typickým příkladem je Google Analytics, Google AdWords a spousta dalších služeb, webových doplňků a rozšíření (například pluginy ve WordPressu).

 

7 metrik, které byste měli měřit

Můžete sledovat téměř jakékoli konverze, nicméně některé z nich mají větší váhu než jiné a přinesou vám více důležitých informací o vašem podnikání.

 

1. Leady

Leadem je kontakt na potenciálního zákazníka. Může se jednat o odeslání formuláře, telefonát na infolinku, nezávislou poptávku nebo odeslání kontaktního formuláře. Na tento kontakt se následně můžete ozvat a udělat z něj reálného zákazníka.

 

Jaký je rozdíl mezi konverzí a leadem?

„Konverze” je splnění cíle, který jste si vytyčili – koupě produktu, kliknutí na odkaz nebo třeba právě zanechání kontaktu. Získání „leadu” (kontaktu) tak může být konverzí. Nebo to může být krok v zákazníkově cestě, který ke konverzi vede – zanechat kontakt a pak nakoupit. Záleží na tom, jak přesně máte stanovené cíle.

 

2. Míra prokliku (CTR)

CTR obsahu hraje klíčovou roli nezávisle na tom, jestli přivádíte návštěvnost přes reklamu, nebo skrze organické vyhledávání. Je skvělým ukazatelem toho, jak dobře funguje váš reklamní text, meta tagy, nadpisy a podobně.

Vzorec pro výpočet CTR: (počet kliknutí na reklamu nebo výpis ve výsledcích vyhledávání / počet zobrazení) * 100

 

3. Tržby a výnosy

Pokud mohou uživatelé na vašich stránkách provádět nákup výrobků nebo služeb, pak je měření tržeb nutností. Sledování prodeje podle zdroje a kampaně vám umožní rychle přizpůsobit marketingové úsilí těm nejziskovějším kanálům.  

 

4. Náklady na akvizici (CPA)

CPA jsou náklady, které vynaložíte na získání nového zákazníka. Umožní vám získat přehled o ziskovosti marketingu a podnikání jako celku. Pokud jsou vaše CPA vyšší než výnosy, které vám zákazníci přinášejí, pak se můžete dostat do ztráty. Pokud ale noví zákazníci přinášejí více, než jsou náklady na jejich získání, pak jste na cestě k ziskovosti.

Vzorec pro výpočet CPA: počet získaných zákazníků / celkové marketingové náklady * 100

 

 
 

5. Návratnost výdajů na reklamu (ROAS)

Návratnost výdajů na reklamu vám umožní určit, jestli se peníze vynaložené na reklamu vrátí. Ukazuje finančně nejvíce a nejméně efektivní kampaně, abyste podle nich mohli upravit svůj marketingový rozpočet.

Kladná hodnota ROAS znamená, že na příjmech nebo hodnotě konverzí vyděláte více, než kolik utrácíte. Záporná hodnota ROAS značí, že musíte věnovat pozornost marketingovému kanálu nebo přesunout jeho rozpočet jinam.  

Vzorec pro výpočet ROAS: (výnosy − náklady) / náklady * 100  

 

6. Počet interakcí na návštěvu webu

Interakce na návštěvu měří počet akcí, které uživatel na webu provede – například když interaguje s obsahem. I když návštěvník neudělá konverzi, postupně si zobrazuje produkty, přidává si je do košíku, kliká na odkazy a podobně. Měření těchto interakcí vám dovolí lépe pochopit chování uživatelů a najít způsoby, jak zlepšit konverzní cestu.

 

7. Hodnota návštěvy na webu (Value per Visit)

Hodnota návštěvy je výpočet peněžní hodnoty, kterou získáváte z celkové návštěvnosti webu. Je přímo spojená s předchozími interakcemi na webu. Pokud máte e-shop, bude jednodušší metriku sledovat, ale pokud máte web především kvůli získávání leadů, musíte si v rámci Google Analytics ke každému cíli přiřadit peněžní hodnotu, abyste Value per Visit mohli sledovat.

 

Konverze vyhodnocujte

Podívejte se na zdroje návštěvnosti a konverzní poměry z těchto zdrojů. Sledujte, jak návštěvníci interagují. Provádí akce? Procházejí si stránky, nebo hned odchází? Pochopení toho, jak publikum reaguje na váš web, je klíčem ke zlepšení míry konverze.

S tím vám můžeme pomoci. Díky marketingovému auditu vám pomůžeme ověřit, jak váš marketing funguje, a společně zjistíme, jak může fungovat ještě lépe.

 

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy