Virtuální asistence  |  Přečteno 9925 x
3. 8. 2021

6 tipů, kde hledat investora pro své podnikání

Kvalitní investor vám nejen pomůže nastartovat podnikání, ale také přispěje svými zkušenostmi a radami. Kde ale takového investora najít? Připravili jsme si pro vás návod krok po kroku.

 

Investor

 

Proč vůbec stát o investora?

Na podnikání si můžete půjčit od banky nebo sehnat dotaci. Tak proč stát zrovna o investora? Odpověď je jednoduchá: Kromě financí vám poskytne i své know-how. Většina investorů se zaměřuje na určitou oblast (například marketing nebo tvorbu strategie), se kterou vám při podnikání pomůže. Získáte tak mnohem víc než jen peníze – získáte cenné rady a zkušenosti, které jsou k nezaplacení.

Ale to není všechno. Zkušený investor se pravděpodobně už delší dobu pohybuje v oboru, díky čemuž má spoustu známých a kontaktů. A právě kontakty jsou něco, co by se vám v začátcích podnikání mohlo hodit.

Další výhodou investora je i jeho flexibilita. Zatímco banka vyžaduje, abyste se striktně drželi účelu úvěru, a u žádosti o grant zase musíte do puntíku splnit všechny požadavky, s investorem se v podstatě můžete dohodnout na čemkoli. Pravděpodobně mu bude jedno, na co přesně investici použijete nebo jak upravíte svůj plán – když to bude dávat smysl a investor s tím bude souhlasit.

 

Kde hledat investora?

Možností, kde najít investora, je možná víc, než by vás zprvu napadlo. Stejně jako kterýkoli jiný obchodní kontakt ho totiž můžete potkat na konferenci, večírku nebo třeba na Facebooku. Tady je 6 tipů, kde hledat investora:

 

1. Zeptejte se ve svém okolí

Rodina, přátelé, známí, kolegové, bývalí spolužáci… Možná ve svém okolí máte někoho, kdo také podniká, nebo je dokonce sám investor. Rozhoďte sítě a zeptejte se lidí kolem sebe, jestli nemají zkušenost s investorem, kterého by mohli doporučit.

A když budete o svém podnikání pravidelně postovat na sociálních sítích a dalšími způsoby o sobě dávat vědět, možná ani nebudete muset hledat – některý z vašich známých se vám ozve sám.

 

2. Kontaktujte ostatní firmy

Snaha najít investora je jednou ze situací, kdy se skutečně vyplatí udržovat dobré vztahy s ostatními podnikateli. Pokud víte o někom, kdo sehnal peníze od investora, požádejte ho o kontakt. Většina podnikatelů se s vámi o své zkušenosti a informace ráda podělí – pokud nejste jejich přímá konkurence.

 

3. Zkuste veletrh nebo konferenci

Networking a osobní setkávání se s potenciálními byznys partnery je celá samostatná disciplína – jak ostatně píše i náš CEO Honza Skovajsa v článku Kde sehnat obchod a jak na nový lead? Radí: „Před každým networkingem si zkuste vyžádat seznam účastníků. Všechny si prohlédněte na LinkedIn a zjistěte, jak moc jsou relevantní.“
 
Oborové akce mají tu výhodu, že na nich potkáte podobně smýšlející účastníky – investory a podnikatele právě z vašeho oboru. Relevantní kontakty, které potkáte na konferenci, nenechte vychladnout. Obvolejte je nebo se s nimi sejděte.

 

4. Prozkoumejte sociální sítě

Investoři jsou jen lidé. Navíc často aktivní na sociálních sítích. Nezřídka tak můžete narazit na investora, nebo dokonce síť investorů, kteří udržují aktivní profil na Facebooku, Instagramu nebo jiné sociální síti.

Ze všech sítí pro vás bude nejrelevantnější LinkedIn. Ten je totiž profesní sítí, kde se sdružují profesionálové z různých oborů a řeší věci týkající se práce. Kvalitního investora tedy najdete pravděpodobně tam. Můžete číst jeho příspěvky, sledovat jeho aktivitu nebo si ho rovnou přidat do sítě spojení.

 

5. Použijte starý dobrý Google

Investora můžete zkusit najít na internetu. Investorů v ČR je ale poměrně málo, takže budete muset hledat hodně důkladně. Pravděpodobně narazíte na informace, které už nejsou aktuální, a staré weby, které už nejsou v provozu. Navíc se setkáte i s tím, že někteří investoři nemají webové stránky a jiní jsou zase vedeni pouze jako položka v seznamu investorů. Na internetové vyhledávání se tedy ozbrojte notnou dávkou času a trpělivosti.

Tip: Pokud se chcete podívat na příklad funkčních investorských stránek, prohlédněte si třeba Eskalator Capital – skupinu, jejíž součástí je i náš CEO Honza Skovajsa.

 

6. Další možnosti

Možností, jak najít investora, je víc – nehledejte jen klasické business angels, ale zkuste se poohlédnout i jinde. Možná vaše podnikání zafinancuje některá P2P platforma, crowdsourcing nebo třeba venture kapitálová společnost.

 

Jak najít toho správného investora?

S investorem byste si měli rozumět – jak po lidské, tak po byznysové stránce. Přeci jen se jedná o osobu, která se stane součástí vašeho podnikání. A vy jste zase osoba, do které investor vloží své vlastní peníze. Důvěra tedy musí být vzájemná.

Tip: Nebojte se dát si na čas a s daným investorem se nejprve poznat. Díky tomu zjistíte, zda vám spolupráce bude klapat.

Přemýšlejte také nad tím, co kromě financí vám investor nabídne. Hledejte takového investora, který má znalosti a kontakty potřebné právě pro vaše podnikání. Potřebujete pomoci s marketingem, tvorbou strategie nebo třeba účetnictvím? Pak vyhledejte investora, který se právě na tuto oblast zaměřuje.

Hned na začátku si ujasněte, co obě strany od spolupráce očekávají. V jaké chvíli investor svůj podíl prodá? Bude po vás chtít, abyste prodali celou firmu a podělili se s ním o zisk? Rozdílné představy o exit strategii můžou být zdrojem problémů, proto si o ní s investorem promluvte.

 

Jak při hledání postupovat?

Nespoléhejte se na to, že si důležité informace zapamatujete. Můžeme vám totiž rovnou prozradit, že nezapamatujete. Vytvořte si tabulku a průběžně do ní zaznamenávejte vše, co by se vám mohlo hodit: jména investorů, jejich zaměření, kontakty a další údaje. Až vás pak některý investor odmítne, jen jednoduše otevřete tabulku a kontaktujete dalšího v pořadí.

 

Jak investora oslovit a zaujmout?

Vyhněte se zprávám rozesílaným přes Ctrl + C a Ctrl + V. Svou žádost personalizujte a ušijte ji danému investorovi přímo na míru. Investorský rybníček je malý, takže věřte, že když hromadně oslovíte všechny investory v ČR, navzájem si to řeknou a vy ztratíte jakoukoli rozumnou šanci.

Hlavní je investora zaujmout. Proto hned na začátku zdůrazněte, proč právě váš projekt bude úspěšný a jaké očekáváte výsledky. Lžím i odhadům se vyhněte obloukem. Uvádějte přesná čísla a podložte je konkrétními výsledky a strategií.

Klíčové je také správně sestavit pitch deck. Jedná se o krátkou prezentaci, která představuje váš projekt a má za cíl získat investorovu pozornost. Měli byste v něm uvést následující informace:

 

  • Jaký problém váš projekt pomůže vyřešit? Jak?
  • Co přesně budete prodávat? Proč a za kolik?
  • Kdo je vaše konkurence a jaké oproti ní máte výhody?
  • Jakou strukturu bude mít vaše firma? Jaké budou její zisky a náklady?
  • Jaké jsou vaše dosavadní výsledky?
  • Kdo jste vy a kdo je váš tým?

 

Pokud si s pitch deckem nebudete vědět rady, stačí, když se nám ozvetepomůžeme vám s kteroukoli jeho částí nebo ho pro vás rovnou sestavíme celý.

 

5 nejčastějších chyb, kterých se podnikatelé při hledání investora dopouští

Toto je 5 nejčastějších chyb při hledání investora. Děláte je také?

 

  1. Nemáte plán. Pro investora je důležité, abyste měli detailně promyšlenou a dobře definovanou strategii podniku. Jedině tak bude mít jistotu, že se mu investice vyplatí.
  2. Neznáte přesná čísla. Ne každý podnikatel je automaticky matematik. Když ale jdete za investorem, měli byste znát minimálně hodnotu zákazníků a z ní odvozenou ideální hodnotu akvizice a návratnost investic.  
  3. Nenecháte si poradit. Spousta lidí vyhoří na tom, že si stojí za svým a nepřijímá žádnou radu – ani od investora, který svému oboru rozumí.
  4. Přeháníte. Nesnažte se investora získat tím, že se budete přeceňovat a nadhodnocovat všechny výsledky. Většinou má dost zkušeností na to, aby to poznal. Upřímnost je vždycky nejlepší cesta.
  5. Uháníte investora smlouvou o mlčenlivosti. Děje se to často a investory to ve většině případů otráví. Smlouvu s vámi pravděpodobně po určitém čase podepíší, hned v začátcích jednání se ale jedná o přehnané opatření.

 

Najdeme investora za vás

Hledání investora je dlouhá a únavná práce. Co kdybychom vám ale řekli, že ji můžete nechat na někom, kdo už s ní má zkušenosti a zvládne ji lépe a rychleji?

Tým virtuálních asistentů z myTimi má bohaté zkušenosti s průzkumem trhu, internetovou rešerší i oslovováním kontaktů. Úspěšně získáváme kontakty na zákazníky, investory i dodavatele, zaznamenáváme je do přehledných tabulek a šetříme čas podnikatelům. Seznámíme se s vaší situací a vytipujeme pro vás ty správné investory. Náš CEO Honza je navíc sám investor, takže víme, co děláme!

Chcete naši službu vyzkoušet, nebo alespoň nezávazně zjistit víc informací? Kontaktujte nás.

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy