Obchod a strategie  |  Přečteno 567 x
2. 11. 2023

Jak začít podnikat od nuly a vybudovat trvale úspěšnou firmu?

Začít podnikat je odvážný krok. Ale jak na to, pokud nemáte žádné zkušenosti? V našem článku vás krok po kroku provedeme tím, jak rozjet byznys, abyste neskončili na smetišti podnikatelských dějin, ale vybudovali trvale úspěšnou firmu. 

banner

1. krok: vsaďte na analýzu trhu

Pokud jste se rozhodli začít podnikat, tak určitě máte představu o tom, čeho by se vaše podnikání mělo týkat. Před tím, než se ale bezhlavě pustíte do práce, byste měli prozkoumat trh. Rádi vám s průzkumem pomůžeme, protože jen tak totiž zjistíte, kdo je vaše konkurence, jaké produkty nebo služby nabízí a čím se od ní můžete odlišit.

Abyste správně určili, který produkt stojí za vaši pozornost i pozornost potenciálních zákazníků, můžete vyzkoušet různé analýzy a strategie. Například:

  • VRIO analýza – díky ní objevíte své konkurenční výhody a zdroje těchto výhod. Zdroj může mít formu pozemku, lidských zdrojů nebo třeba vašeho know-how. VRIO analýzu navíc nemusíte použít jen pro zhodnocení produktů, ale i firmy jako celku. Přečtěte si o VRIO analýze víc.
  • BCG matice – dozvíte se, které produkty mají nejvyšší šanci na úspěch, ale pozor – oblíbenost produktů se v čase mění, proto byste BCG matici měli aplikovat pravidelně. Předejdete tak možným problémům ve finanční oblasti, protože budete včas vědět, které produkty stáhnout z trhu.
  • SWOT analýza – jedná se o známou analýzu, prostřednictvím které určíte silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby vašeho produktu. Díky ní se vám bude úspěšněji podnikat, protože budete vědět, jak maximalizovat silné stránky, využít příležitosti a eliminovat hrozby.
  • MVP neboli minimální životaschopný produkt – označuje prototyp produktu, který má pouze základní funkce a který vám pomůže udělat si jasno v tom, jestli s podnikáním vůbec začít. Cílem MVP je totiž zjistit, jestli bude mít produkt u potenciálních zákazníků úspěch. Otestujete produkt v praxi, získáte na něj zpětnou vazbu a možná i oslovíte investora.

Dopředu si také můžete vypočítat, jestli se do určitých aktivit pouštět a kolik do nich investovat.

  • ROI neboli návratnost investic – ROI je zkratka anglického Return on Investments, česky návratnost investic. Jedná se o metriku, která ukazuje čistý zisk, nebo ztrátu v procentech. Výhodou je, že ji můžete použít na cokoliv – reklamu, akvizice a další aktivity. Dopředu si tak vypočítáte, jestli se vám vyplatí investovat do nějaké činnosti. Naučte se ROI vypočítat.
  • CLV neboli celoživotní hodnota zákazníka – z angličtiny Customer Lifetime Value vám pomůže určit, za jakou maximální cenu jste ochotní zákazníka získat. Přečtěte si o CLV víc.

 

2. krok: vytvořte podnikatelský plán

Dalším důležitým bodem je, pokud začínáte s podnikáním, vytvoření podnikatelského plánu, chcete-li obchodní nebo firemní strategie. Co to je? Obchodní strategie je dokument, který vám pomůže splnit vaše cíle. Zahrnuje vše od popisu vašeho podnikání přes vaše cíle až po způsob, jak jich dosáhnout a jak změřit, že jste na své cestě úspěšní. Jednoduše řečeno: strategie vám dává návod, jak se dostat z bodu A (tam, kde právě jste) do bodu B (kam se chcete dostat).

Tip: Přečtěte si, jak sestavit obchodní plán krok po kroku.

Strategie by se měla skládat alespoň ze tří částí:

 

Určete si cíle

Stanovte si, kam se chcete se svým byznysem dostat například za dva roky a vyberte si takové cíle, které jsou podle vás reálné. Cíle by totiž měly splňovat metodu SMART.

  • Specific (specifické)
  • Measurable (měřitelné)
  • Acceptable (akceptovatelné)
  • Realistic (realistické)
  • Time-framed (časově ohraničené)

Cíle tedy musí být konkrétní, abyste je uměli změřit. Podívejte se na příklady konkrétních cílů:

  • Do konce roku dosáhnout obratu 5 milionů.
  • Každý měsíc získat 5 nových zákazníků.
  • Vyrábět 1 kus produktu do 200 Kč.

 

Jak cílů dosáhnete?

Už znáte své cíle, takže teď je na řadě zjistit, jak jich dosáhnete. Navrhněte konkrétní činnosti, které podniknout, a dopodrobna je popište. Plán kroků nemusíte sestavovat sami, na pomoc si můžete vzít i další kolegy. Činnosti potom rozdělte na dílčí úkoly a ty přiřaďte svým zaměstnancům.

Když pomáháme se strategií klientovi u nás v myTimi, k návrhu cílů i způsobu jejich plnění přistupujeme z pohledu majitele. Jakmile si stanovíme cíle, odvíjíme od nich kroky, které následně podnikneme, takže jsou pak veškeré aktivity v souladu s ROI (návratnost investic).

 

Změřte svoji úspěšnost

Cíle byste měli pravidelně (měsíčně, kvartálně nebo třeba ročně) měřit a vyhodnotit, jestli je plníte. Ke každému cíli přiřaďte metriky nebo také jinak klíčové ukazatele výkonnosti podniku (KPI). Pokud je vaším cílem získat více klientů, může být vaší metrikou počet leadů. Existují ale i další ukazatele, například:

  • Míra prokliku (CTR)
  • Obrat a zisk
  • Náklady na akvizici (CPA)
  • Návratnost výdajů na reklamu (ROAS)
  • Hodnota návštěvy na webu (Value per Visit)
  • Spokojenost zákazníků
  • A další.

3. krok: zjistěte, jak začít podnikat bez vlastních peněz

Máte skvělý nápad, ale v oblasti financí jste na suchu? Investoři nebo třeba crowdfunding jsou pak odpovědí na otázku, jak začít podnikat bez kapitálu. Sáhnout ale můžete i po jiných možnostech, podívejte se jakých:

  • Bankovní půjčka – banka vám velmi ráda poskytne půjčku, jen je třeba počítat s nevýhodným úrokem a tím, že budete muset dodržovat její podmínky. Také musíte prokázat svou finanční minulost a že jste schopní půjčený obnos splácet.
  • Granty a dotace – pokud máte projekt, který je přínosný pro společnost, můžete získat finanční prostředky od různých institucí, včetně Evropské unie a národních grantových organizací.
  • Venture kapitál – venture kapitálové společnosti jsou fondy, které spravují peníze více osob. Za ty odkoupí podíl ve firmě, a až firma nabyde na hodnotě, svůj podíl se ziskem prodají.
  • Podpora od blízkých – finanční prostředky můžete získat i od svých přátel a rodiny. Jen si dejte pozor, protože v případě, že zkrachujete, byste mohli svým blízkým dlužit nemalý obnos peněz.

 Tip: I začátek podnikání můžete rozjet naplno. V článku vám prozradíme jak.

4. krok: získejte zákazníky

Bez zákazníků nic neprodáte. Aby vaše firma fungovala, měli byste je aktivně získávat – třeba navoláváním. Cold calling rozhodně není pro každého, ale můžete se na něj dopředu připravit, což vás alespoň částečně zbaví nervozity. Jednoduše si připravíte osnovu podle fází hovoru. Té se říká call script a více si o něm můžete přečíst v našem článku. Fáze hovoru tvoří:

  • Začátek hovoru – zákazník se snaží zjistit, proč mu voláte, takže mu stručně vysvětlete, kdo jste, co po něm chcete a proč voláte zrovna jemu.
  • Získání zájmu – vytvořte nějaký problém a navrhněte jeho řešení.
  • Zodpovězení dotazů a námitek – důležité je reagovat rychle, takže si dopředu připravte odpovědi na časté dotazy.
  • Domluvení schůzky – do tohoto bodu by měl směřovat celý hovor. Zákazníka ale ke schůzce nenuťte, spíše mu dejte příležitost si s vámi o všech výhodách promluvit detailněji.

Tip: Zjistěte, bez kterých 8 vlastností se úspěšný obchodník neobejde.

Kromě přímého oslovování můžete využít i nepřímé, tedy například pomocí marketingu. Tím můžete začít podnikat na internetu a zároveň i z domova. Jak? Zákazníky totiž můžete získat i na sociálních sítích, prostřednictvím rozesílky newsletterů nebo tvorby blogových článků. Klíčem je tvořit hodnotný obsah, který bude zajímavý a uživatelům přinese něco nového. Můžete například sdílet tipy a rady z oblasti svého podnikání nebo informovat o novinkách. Lidé ve vás budou vidět autoritu a rádi se na vás obrátí, protože jim díky své tvorbě ukážete, že se ve svém oboru vyznáte.

Zákazníky ale můžete oslovit i pomocí PPC reklam, které vám pomůžou zvýšit prodeje, i když do nich investujete minimum – za předpokladu, že víte, jak na ně. Výhodou je, že platíte jen když na vaši reklamu někdo klikne, můžete ji kdykoliv zastavit a základní verzi si zvládnete nastavit i sami. Nicméně pokud chcete, aby byly vaše reklamy opravdu efektivní, svěřte je do zkušenějších rukou. Například my reklamy denně optimalizujeme, a kromě vyhledávačů je umístíme i na sociální sítě a dostaneme vás na zbožové srovnávače. Kontaktujte nás.

 

5. krok: dbejte na kvalitní zákaznickou péči

Z otázky, jak začít podnikat, postupem času vyplyne i další otázka, a to, jak zvládat péči o zákazníky. Strategii plníte do posledního puntíku, dokonce zvládáte i cold calling a marketing jste možná delegovali některé z agentur, takže se k vám zákazníci jen hrnou. Je jich ale tolik, že jim nestíháte odpovídat na e-maily, natož zvedat co každou minutu telefon? Co teď? Pro pomoc se můžete obrátit například na nás a zákaznickou péči delegovat, nebo se do toho můžete pustit sami.

Při komunikaci se zákazníky byste měli dodržovat následující desatero:

  1. Buďte dostupní.
  2. Odpovídejte včas.
  3. Zajímejte se o názory zákazníků.
  4. Napravujte své chyby.
  5. Udržujte zákazníky v obraze.
  6. Měřte spokojenost zákazníků.
  7. Připravte si odpovědi na nejčastější dotazy.
  8. Buďte odborníci (produkty a služby musíte znát skrz naskrz).
  9. Pokud neznáte odpověď, přiznejte to.
  10. Když něco slíbíte, dodržte to.

Proč by vás vůbec zákaznický servis měl zajímat? Určitě nám dáte zapravdu, že než se rozhodnete nakoupit, zkouknete recenze na všech možných platformách. Dělá to většina z nás. Je ale také něco, co běžně neděláme. Nepíšeme pozitivní recenze, když jsme s něčím spokojení, naopak si nenecháme ujít příležitost napsat o tom, jak na nás paní na infolince byla nepříjemná, když jsme volali pět minut před koncem její pracovní doby. Dobrou zkušenost si lidé moc nepamatují, ale hroznou ano, a také ví, že u takové firmy už znovu nenakoupí. Proto je důležité mít zákaznickou komunikaci zvládnutou na 100 %.

6. krok: neusněte na vavřínech

Byznys je živý projekt, na kterém je neustále co zlepšovat. Nemyslete si tedy, že máte vyhráno a že po produktech a službách, které v současné době nabízíte, bude stejná poptávka i za pět let. Trh se mění a vy byste měli s ním, proto pro vás máme poslední rady závěrem:

Převezmeme úkoly, do kterých se vám nechce

Nechte si dostatek síly na to podstatné a zbytek přenechte nám. Kompletně se o vaše podnikání postaráme – od tvorby obchodního plánu přes marketing až po získávání klientů a zákaznickou péči. Je jen na vás, kterou z činností svěříte do našich rukou.

 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • Každou neděli vám pošleme tip z oblasti marketingu, podnikání nebo osobního rozvoje.
  • Každý druhý čtvrtek vás upozorníme na nejzajímavější články na blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy