Marketing  |  Přečteno 417 x
Buďte vidět: Jak zvýšit dosah na Instagramu a na Facebooku

83 % lidí vyhledává informace o firmě na sociálních sítích. Pokud chcete být vidět, musíte se tedy na sítích aktivně prezentovat, bez ohledu na to, zda jste v podnikání noví, nebo rozšiřujete zákaznickou základnu. Pro spoustu lidí je ale dodnes svět algoritmů, reklamy a copywritingu alternativním vesmírem, ve kterém neumí existovat. Takže, jak zvýšit dosah na Facebooku nebo Instagramu? Co znamená reach, engagement a imprese? A k čemu vám to vlastně všechno je?

 

 

Marketing na sociálních sítích? Dnes už nezbytnost

Dnes se v podnikání bez sociálních sítí prostě neobejdete. Ať už se pohybujete v jakémkoliv odvětví, zákazníci se o vás potřebují v první řadě dozvědět a následně si musíte získat jejich důvěru.

Jak na úspěšný marketing na sociálních sítích jsme vám už prozradili v jednom z předešlých článků. Dnes se tedy zaměříme především na to, jak vyzrát nad algoritmy a zvýšit svůj dosah.

 

Stanovte si cíle a strategii

Než začneme s jednotlivými radami a návody, je potřeba si ujasnit, o co nám vlastně na sociálních sítích jde. Která platforma bude pro vaše podnikání nejlepší a čeho na ní chcete dosáhnout. Možností, kde se můžete prezentovat, je spoustu. Vedle Facebooku a Instagramu je tu také LinkedIn, Youtube nebo TikTok. Všechny se ale trochu liší svým zaměřením a také věkovým rozhraním uživatelů.

 

  • Facebook je univerzální sociální síť, kterou v Česku používá 5 300 000 lidí. Najdete na ní všechny možné uživatele napříč věkem, zájmy i vzděláním.
  • Instagram je platforma založená na kvalitních fotkách. Zvažte ji proto především v případě, že nabízíte fotogenické produkty a dokážete zaujmout vizuálem.
  • LinkedIn je profesní síť, na které se sdružují profesionálové z různých oborů. Ideální je pro B2B marketing.
  • YouTube je nejpoužívanější sociální síť v České republice. V content marketingu se dá využít třeba pro tvorbu videonávodů nebo videorecenzí.
  • TikTok je jedna z novějších sociálních sítí. Spočívá hlavně ve sdílení krátkých videí a najdete na ní hlavně mladší uživatele – včetně dětí.

 

Zamyslete se nad tím, jaká je vaše cílová skupina, a zkuste sítě různě kombinovat.

Tip: Než se do okouzlování zákazníků pustíte, definujte si marketingovou a komunikační strategii. Snadněji tak dosáhnete stanovených cílů.

 

Slovníček metrik – co ten dosah vlastně znamená?

Abyste mohli pracovat na zlepšení dosahu, je potřeba nejprve vědět, co vlastně představuje a kde ho najít. Samotný dosah navíc utváří spousta dalších proměnných, se kterými algoritmy sociálních sítí pracují. Tady je malý slovníček metrik, které potřebujete znát:

 

Dosah

U dosahu máme dva základní druhy:

 

  • Dosah stránky (page nebo total reach): Podle dosahu stránky se dozvíte, kolik uživatelů vidělo jakýkoliv obsah spojený s vaší facebookovou stránkou za dané období.
  • Dosah příspěvku (post reach): Dosah příspěvku vám naopak ukazuje, kolika uživatelům se zobrazil konkrétní post. Tento dosah potom může být:
    • placený (paid reach) – počet zobrazení na základě sponzorovaných příspěvků a reklam
    • organický (organic reach) – počet lidí, kterým se příspěvek zobrazil bez sponzoringu

 

Imprese

Imprese představují celkový počet zobrazení stránky nebo příspěvku. Ptáte se, jak se liší od dosahu? Zatímco dosah říká, kolik uživatelů příspěvek vidělo, imprese říká, kolikrát se příspěvek objevil na něčí obrazovce. Když například František uvidí váš příspěvek na Facebooku třikrát, dosah bude 1, ale imprese 3.

 

Engagement

Další důležitou metrikou je engagement. Ten zahrnuje počet všech reakcí na daný příspěvek – lajky, komentáře, sdílení, prokliky. Míra engagementu ukazuje, nakolik je pro uživatele příspěvek zajímavý.

Engagement rate nám potom ukazuje podíl lidí, kteří na zobrazený příspěvek reagovali. Příspěvek například mohlo vidět 1 000 lidí, ale reagovat na něj jen 10 lidí – engagement rate je v takovém případě tedy pouhé 1 %.

 

CTR

CTR (Click Through Rate) znázorňuje, kolik procent lidí na zobrazený post kliklo. V podstatě tak lze sledovat efektivitu daného příspěvku.

Všechny tyto hodnoty snadno najdete v analytickém nástroji Facebook Business Suite, kde můžete sledovat přehled pro Facebook i Instagram. Pokud máte vlastní web, bude vám skvělým pomocníkem i Facebook pixel.

 

Facebook, nebo Instagram?

Nejedná se jenom o rozdíl v obsahu a funkcích. Facebook a Instagram samozřejmě fungují jinak i na základě odlišných algoritmů. Abyste byli schopni tvořit relevantní obsah a aby se dostal k vašim zákazníkům, potřebujete vědět, jak tyto algoritmy fungují.

Tip: Podívejte se na 66 stručných faktů o marketingu sociálních sítí.

 

Obecná pravidla pro zvýšení dosahu

Facebook i Instagram funguj v mnohých ohledech velice podobně. Pojďme se nyní podívat na několik společných zásad pro zvýšení dosahu na Facebooku i Instagramu.

 

1. Engagement na prvním místě

Čím vyšší je engagement rate, tím více lidem algoritmus vaše příspěvky zobrazí. Proto dejte svým fanouškům možnost se aktivně zapojit. Ke zvýšení dosahu je potřeba uživatele zaujmout příspěvkem natolik, aby na něj reagoval. Lajk, komentář, sdílení… to všechno pro vás ve finále znamená úspěšnější dosah.

Tip: Uživatelé sociálních sítí jsou zahlcení prodejními příspěvky. Zkuste je tedy zaujmout jinak, dejte jim najevo, že vás zajímá jejich názor, bavte je nebo vzdělávejte. Zapojte svoje publikum do kvízů, zkuste rozvířit diskuzi kontroverzním tématem nebo sledující vyzvěte, aby se pochlubili vlastní fotkou či zkušeností.

 

2. Experimentujte s formátem

Vyzkoušejte různé druhy příspěvků: fotky, videa, gify, stories (na Instagramu třeba i reels). Zajímavá grafika, gif nebo video totiž uživatele zaujme mnohem víc než jen prostý text. Algoritmy na sociálních sítích mají navíc videa raději a automaticky je zobrazují více uživatelům.

Tip: Sociální sítě obecně nemají rády, když uživatele odkazujete jinam. Videa proto místo sdílení odkazů na YouTube nahrávejte přímo na Facebook nebo Instagram. Algoritmy pak váš příspěvek budou zobrazovat mnohem častěji.

 

3. Udržte si jednotný styl

Experimentovat s formou je fajn. Dejte si ale pozor, aby se váš profil nesl v jednotném stylu. Už dopředu byste si měli určit styl komunikace – budete svým fanouškům vykat, nebo tykat? A jak moc formálně se chcete prezentovat? Také grafika by měla působit jednotně, a pokud se jedná o fotky na Instagramu, je dobré pro sjednocení používat stejný filtr.

 

4. Vychytejte správnou dobu

Další velmi užitečnou informací je přehled časů, kdy jsou vaši fanoušci aktivní. Získáte tak mnohem větší pravděpodobnost, že na váš post vůbec narazí a že budou na vaše příspěvky reagovat. Když dobře vysledujete nejaktivnější období na vašem profilu, můžete navíc posty plánovat dopředu.

Tip: Časy vašich příspěvků a aktivitu fanoušků si rozhodně nemusíte zapisovat do notýsku. Všechno za vás zjistí některý z analytických nástrojů, které jsou k dispozici – například Eclincher.

 

5. Vytipujte správnou frekvenci sdílení

Každá firma má logicky trochu jinou základnu fanoušků. Nedá se tedy určit žádný obecný ideální počet postů na týden. Zkuste s přidáváním příspěvků trochu experimentovat. Z analytických nástrojů můžete zjistit, jak vypadá post reach a engagement při různé frekvenci zveřejňování. Pokud zjistíte, že se vaši fanoušci unaví po jednom postu denně, nemá pro vás smysl přidávat další obsah, na který už nikdo nereaguje.

Tip: Jak spravovat sociální sítě pro malé a střední podniky? To nám v rozhovoru prozradila i naše expertka Monika.

 

Specifika Facebooku

Dosah, a hlavně engagement funguje na Facebooku trochu jinak než na jiných sítích. Na co se tedy můžete zaměřit, abyste zvýšili Facebook reach?

 

V jednoduchosti je síla

Ideální post na Facebooku by měl být hlavně krátký (do 300 znaků), co nejjednodušší a měl by se soustředit na jedno téma. Máte potom mnohem větší šanci, že uživatele zaujme a bude na něj reagovat. Engagement, jak už víme, je pak základní předpoklad pro větší dosah.

 

Probouzejte emoce

Obecně platí, že ty nejvirálnější příspěvky v lidech probouzejí emoce. Jakmile se vám toto povede, dá se u postu očekávat také vyšší engagement rate. Na Facebooku navíc od roku 2016 existuje možnost vyjádřit emoce také takzvanými reactions tlačítky. Algoritmus potom příspěvky s různými typy reakcí vyhodnocuje jako úspěšnější a zobrazuje je většímu okruhu uživatelů.

Pozor: Facebook nemá rád vynucené reakce a okaté vybízení k engagementu v podobě frází jako „Okomentujte příspěvek…“ nebo „Dejte like...“. U takových příspěvků pak může zamítnout propagaci. Dávejte si tedy na tyto věty pozor a zkuste je obejít jinak a originálně.

 

Pozvěte uživatele ke sledování stránky

Facebook také nabízí možnost pozvat uživatele, kteří na váš příspěvek reagovali, ke sledování stránky. Jednoduše si rozkliknete okno reakcí u příspěvku a vpravo, vedle jména uživatele, zmáčknete tlačítko pozvat. Tím si zajistíte, že se daný člověk stane fanouškem vaší stránky a zobrazí se mu i jiné (nepropagované) příspěvky.

 

Požádejte svoje fanoušky, aby si zapnuli notifikace

Podobně můžete na Facebooku také požádat o zapnutí upozornění. To dobře funguje u postů s velkou odezvou. Jednoduše do textu přidejte větu, kde fanoušky k zapnutí vyzvete, aby nepřišli o další vaše příspěvky s podobnou tématikou (rady, tipy, updaty apod.). To, že si notifikace zapnou, vám zaručí, že vaše příspěvky uvidí mezi prvními a váš organic reach poroste.

 

Specifika Instagramu

 

Používejte hashtagy

Hashtagy jsou pro Instagram něco jako královská rodina pro Británii – neodmyslitelná součást. Nezapomínejte je tedy využívat. Správně vybraný hashtag vám pomůže zesílit Instagram reach tím, že se váš post zobrazí všem uživatelům, kteří daný hashtag vyhledali, a ti se pak mohou snadno dostat k vašemu profilu. Podobně to funguje i s geolokací a tagy – díky nim vás objeví i ti, kdo vás třeba původně vůbec nehledali.

Tip: Ten nejpopulárnější hashtag není vždy ten nejlepší! Podívejte se na to, jak zacházet s hashtagy, víc zblízka.

 

Vytvářejte (interaktivní) stories

Stories na Instagramu díky jejich umístění v hlavičce obrazovky projíždí mnohem více lidí než feed. Budete-li aktivní ve stories, máte tím pádem šanci oslovit i znuděné uživatele, kteří se k vašemu feed postu ani nedostanou. Pokud si vaši fanoušci budou stories prohlížet, dostanete navíc lepší umístění vašich ostatních příspěvků ve feedu.

Tip: Abyste svými „storíčky“ zaujali, je nejlepší využít širokou škálu samolepek, jako jsou místa, čas, gify a další. Využijte také funkci swipe up, abyste fanoušky dovedli třeba na váš web. Nechte je hlasovat v anketě nebo pokládat otázky. Čím více možností zapojit se jim dáte, tím větší je pravděpodobnost, že na váš post budou reagovat, a poroste vám engagement rate – a tím pádem i dosah.

 

Reagujte na své publikum

Velice účinným nástrojem, jak zvýšit engagement, a tím i dosah na instagramu, je reagovat na chování vašich sledujících. Odpovídejte na komentáře, nebo je alespoň lajkujte. Pokud vás někdo označí ve stories, nebojte se post přesdílet i na vašich stránkách. Sledujícím tak dáte najevo, že vám na jejich názoru záleží, a navíc si tím můžete získat další followery – třeba když se někdo s tím, že jste sdíleli jeho příběh, pochlubí svým přátelům.

 

Pozor na shadowban

Možná jste o něm ještě nikdy neslyšeli a možná ho máte, ani o něm nevíte. Shadowban je v podstatě něco jako neoficiální bojkot vašeho účtu. Na první pohled normálně dál fungujete, ale váš dosah a engagement rate jsou v podstatě na nule, a to třeba i řadu dní.

Instagram uděluje shadowban nejčastěji za používání „zakázaných“ hashtagů (většinou se týkají vulgarit, rasismu nebo sexuálních narážek). Ty ale oficiálně nikde nenajdete, takže je potřeba využít přirozený cit. Dalším důvodem může být také reklamní obtěžování ve zprávách nebo příliš mnoho nových příspěvků denně.

 

Jak zvýšit dosah? Chce to trpělivost

Úspěšný marketing na sociálních sítích je komplikovaná alchymie s milionem proměnných. Počítejte tedy s tím, že hodnoty vašeho dosahu ani engagement nevyletí okamžitě. Důležité je hlavně pravidelně spravovat svůj účet a přidávat posty.

Pokud máte pocit, že jsou pro vás algoritmy na Facebooku a Instagramu španělskou vesnicí, můžete jejich správu nechat na nás. Naplánujeme vám strategii, navrhneme harmonogram a postaráme se o copywriting, grafiku i publikování příspěvků.

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy
Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím