SEO pro WordPress: Jak vytvořit web, který budou vyhledávače milovat
WordPress je extrémně oblíbený publikační systém webových stránek – v současnosti (tj. v roce 2025) je celých 43 % všech webových stránek postaveno právě na WordPressu. Je totiž velmi intuitivní a s trochou cviku a potřebnými návody se v něm naučíte pracovat, aniž byste museli rozumět tajům programování. Jeden takový návod na WordPress SEO optimalizaci tu pro vás máme.

Jak nastavit SEO pro WordPress:
- Viditelnost webu: Zrušte blokování pro vyhledávače v Nastavení → Zobrazování.
- URL struktura: Nastavte trvalé odkazy na „Název příspěvku“ v Nastavení → Trvalé odkazy.
- SEO plugin: Nainstalujte Yoast SEO, RankMath nebo All in One SEO Pack.
- Google Analytics 4: Připojte měření pomocí GA4 a Google Search Console.
- Rychlost webu: Optimalizujte rychlost načítání (cíl: pod 2,5 sekundy).
- Metadata: Vyplňte title a description pro každou stránku.
- Kvalitní obsah: Tvořte užitečný obsah s klíčovými slovy.
Detailní postupy včetně konkrétních nastavení projdeme níže.
Proč se SEO ve WordPressu vůbec věnovat?
SEO neboli optimalizace pro vyhledávače jsou souborem praktik, které pomáhají tomu, aby se vaše stránka zobrazovala ve výsledcích vyhledávání na co nejlepších pozicích. Věnujte SEO stejnou pozornost jako tvorbě samotného obsahu (se kterou také úzce souvisí) nebo reklamám. Dobré SEO vám totiž dlouhodobě zvedne organickou návštěvnost a pomůže získat zákazníky. A to dokonce často levněji než zmíněné reklamy.
Jakmile Google nebo Seznam vyhodnotí, že jste relevantní pro uživatele, který hledá určitý obsah, posune vás ve výsledcích vyhledávání výše. A právě to, že jste relevantní, mu dáte vědět pomocí SEO.
Tip: Pokud je pro vás tento termín nový, přečtěte si o SEO více.
SEO a WordPress
Web postavený na WordPressu je ve své podstatě stejný jako každý jiný, a proto pro něj platí i stejná pravidla SEO jako pro kterýkoliv jiný web. Stránky na WordPressu si často spravují provozovatelé webů sami bez pomoci třetích stran, proto potřebují mít povědomí o tom, jak správně nastavit všechny prvky spojené se SEO.
SEO se týká úplně každé stránky na vašem webu, bez ohledu na to, zda je to článek, produktová stránka nebo kontakty.
Nemusíte být WordPress SEO expert. Všechny nejdůležitější praktiky a konkrétní nastavení vám na následujících řádcích ukážeme.
Buďte vidět
Jakmile máte web připravený a chcete ho uživatelům zpřístupnit, potřebujete ho nejprve zviditelnit pro vyhledávače. Dokud to neuděláte, vůbec o vás nebudou vědět a do vyhledávání vás nezařadí. Ve WordPressu stránku zviditelníte jednoduše v Nastavení → Zobrazování → a necháte prázdné (nezaškrtnuté) políčko „Dostupnost pro vyhledávače“ → Uložit změny. Je to trochu matoucí, ale když zaškrtnuté je, tak vás vyhledávače nevidí.
Současně nastavte správnou verzi domény (WWW vs. non-WWW) v Nastavení → Obecné. Vyberte si jednu variantu a konzistentně se jí držte.
Přehledné URL adresy
Už jste někdy kopírovali webovou adresu, která byla roztažená přes několik řádků a plná znaků, číslic a shluku nesrozumitelných písmen? Tak přesně takhle správná URL adresa vypadat nemá. I kdyby byla krátká – ale nekonkrétní – stejně je to špatně.
- Správná URL adresa vypadá takhle: https://www.mytimi.cz/jak-poznat-podvodne-seo/
- Ne kupříkladu takto: http://www.spatna-adresa.cz/io%ap46t?hst4687UhRX%-sQ8p°2qoCNfnz8
Když upravujete nebo vytváříte stránku, vidíte pod políčkem s názvem stránky i URL adresu. Tu můžete libovolně upravit – tedy především zkrátit. Zvláště u názvů článků nebo produktů může být někdy příliš dlouhá. Jen si dejte pozor, aby byla vždycky unikátní (tedy aby nebyla stejná jako nějaká jiná, kterou na webu máte). Krátká a výstižná URL adresa působí důvěryhodně pro čtenáře i pro vyhledávače.
Pozor: Pokud už váš web běží několik měsíců, neměňte strukturu bez profesionální pomoci – riskujete ztrátu pozic ve vyhledávání.
Jak nastavit její tvar?
Tuto důležitou součást WordPress pro SEO usnadňuje tím, že si můžete nastavit výchozí obecnou strukturu URL adres (a nemusíte je pak vždycky upravovat ručně). Jde to provést v Nastavení → Trvalé odkazy. Zde doporučujeme možnost „název příspěvku“ nebo „vlastní struktura“.
Pokud využijete vlastní strukturu, do políčka vedle napište %postname%. Tím zařídíte, že se URL adresa vždycky vytvoří na základě názvu příspěvku. Pokud chcete, můžete přidat i %category%, tím se před názvem příspěvku zobrazí ještě i rubrika.
Například: mytimi.cz/%category%/%postname%/
by mohlo vypadat takto: mytimi.cz/blog/co-je-seo/
Existují i další štítky, které můžete použít, například %author% nebo %year%, ale my osobně bychom je nedoporučovali používat. Adresa je pak zbytečně dlouhá. E-shopy, které přidávají každý den velké množství hodně podobných produktů někdy používají tvar /%year%/%monthnum%/%day%/%postname%/.
Pozor: Pokud se vám po nastavení trvalých odkazů začne na stránkách zobrazovat chyba 404, máte asi v hostingu deaktivovaný soubor .htaccess a musíte ho aktivovat.
Rubriky
Pod nastavením URL příspěvků najdete i nastavení rubrik a štítků. WordPress je má přednastavené jako /category/ pro rubriku a /tag/ pro štítek. Doporučujeme je minimálně změnit na české názvy „rubrika“ a „štítek“, ale můžete je nastavit, jak se vám zlíbí.
Chcete WWW?
Než web naplno spustíte, vyberte si, zda chcete používat variantu s WWW nebo bez. My máme tradiční https://www.mytimi.cz/, ale mohli bychom být i jenom https://mytimi.cz/. Je to úplně jedno, ale musíte v tom být konzistentní, jinak to vyhledávač bude brát jako dvě rozdílené stránky.
Ve WordPressu to nastavíte tímto způsobem: Nastavení → Obecné a do obojího „Instalace WordPressu (URL)“ a „Úvodní stránka webu (URL)“ – napište zvolenou URL adresu. Stejnou.
Propojení s Google Analytics (GA4)
Nezapomeňte si ani včas založit účet v Google Analytics 4, abyste mohli sledovat, jak si váš web vede. Bez měření výsledků se budete jen těžko posouvat a vhodně upravovat svoji marketingovou strategii.
S Google Analytics zjistíte, kolik lidí na váš web přišlo, odkud přišli, jak dlouhou dobu u vás strávili a tak dále.
Jakmile si účet založíte, Google Analytics vám vygeneruje váš vlastní měřicí kód. Ten je pak potřeba vložit do zdrojového kódu hlavičky (sekce) všech stránek webu. S jeho vložením vám pomůže například plugin Site Kit od Googlu.
A můžete vesele analyzovat.
Nejsnazší způsoby instalace GA4 na WordPress:
- plugin Site Kit od Googlu – oficiální řešení,
- plugin GA4WP – snadný a spolehlivý,
- Google Tag Manager – pro pokročilejší sledování,
- ruční vložení kódu – pouze pro technicky zdatné.
Doporučujeme plugin GA4WP nebo Site Kit. Po instalaci zadáte své Measurement ID (začíná G-) a plugin se postará o zbytek.
Je dobré si současně založit účet v Google Search Console – je nezbytný pro sledování pozic ve vyhledávání a technických problémů.
Klíčová slova
Jde o slova nebo fráze, které uživatelé zadávají do vyhledávače, když něco hledají na internetu. Vyhledávače pak používají programy zvané „boty“ nebo „crawlers“, které procházejí webové stránky a shromažďují informace o jejich obsahu. Během tohoto procesu identifikují klíčová slova nacházející se na stránce a podle nich stránku doporučí uživatelům, kteří hledají daný obsah.
Algoritmus bere v úvahu různé faktory, včetně toho, jak často se klíčová slova na stránce vyskytují, kde se vyskytují (například v titulcích, nadpisech, URL adresách), ale zohledňuje i další faktory, jako je kvalita obsahu nebo autorita dané stránky (reputace stránky a odbornosti autora).
Důvěryhodné stránky s kvalitním obsahem, zahrnujícím klíčová slova, která se shodují s dotazem uživatele, budou vyhledávače zobrazovat ve výsledcích vyhledávání výše.
V době masivního používání generativní AI hodnota kvalitního obsahu (principy E-E-A-T) ještě stoupá. Vyhledávače také hodnotí, jak dobře stránka odpovídá záměru hledání (search intentu).
Pomocí Marketing Mineru, Collabimu nebo Google Ads proveďte analýzu klíčových slov souvisejících s oborem, kterému se věnujete nebo o něm píšete článek. Následně relevantní klíčová slova zahrňte do textů na vašem webu. Pokud se je podaří vložit do nadpisů a metadat (o nich za chvíli), o to lépe.
Tip: Mohlo by vás zajímat, jak provést analýzu klíčových slov.
Metadata
Metadata slouží k popisu obsahu stránky pro vyhledávače, pomáhají ale v orientaci i uživatelům. Patří mezi ně především meta title – tedy název, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání a meta description – krátký dvouřádkový popis pod titlem.
Meta title by měl ideálně obsahovat klíčové slovo a za pomlčkou nebo svislou čárou (ALT+124) značku či název webu. Titulek by se měl vejít asi do 158 pixelů, tj. do 60 znaků, jinak bude příliš dlouhý a nezobrazí se celý.
Př.: Zvyšte úspěch kampaní: zkuste dynamické reklamy | myTimi.cz
Meta description má nalákat čtenáře, aby ve výsledcích vyhledávání klikl právě na váš odkaz. Zároveň vyhledávači přiblíží, o čem daná stránka je. Neměl by překročit limit 928 pixelů, tj. asi 160 znaků.
Př.: Lámete si hlavu, jak vyhrát boj o pozornost? Vyzkoušejte dynamické reklamy, které se přizpůsobí na míru a nabídnou zákazníkům to, co zrovna nejvíc chtějí.
Tyto položky můžete obvykle vyplnit ve spodní části administrace jednotlivých stránek.
Dříve se používala i meta keywords, ale dnes už nemají pro SEO žádný význam, tudíž vám doporučujeme tento tag vůbec nevyužívat.
Alternativní texty
Jsou součástí optimalizace (SEO) a vyplňují se u obrázků, videí a jiných vizuálních prvků. Při nahrávání obrázku je rozhodně nenechávejte prázdné, ale slovně do nich popište, co se na obrázku nachází.
Tento text se zobrazí uživatelům v případě, že se obrázek nenačte. Neuvidí tedy jen prázdnou plochu, ale dojde mu, co na ní mělo být. Alternativní text také pomáhá vyhledávači pochopit, jaký obsah uživatelům ukazujete. Správně napsané alternativní texty mohou navíc pomoct zlepšit pozici stránky ve výsledcích vyhledávání – zejména pokud obsahují klíčová slova spojená s tématem – nebo váš obrázek umístit do vyhledávání obrázků.
V neposlední řadě alternativní popis obrázku pomáhá se zorientovat v obsahu na webu i zrakově handicapovaným.
Tip: Podívejte se na podrobnější návod, jak správně psát alternativní texty.
Přehledně členěné texty
Přehledně členěné texty do kratších odstavců a používání nadpisů a podnadpisů má opět význam pro čtenáře i pro vyhledávače. Hezky formátovaný a přehledně rozdělený text se bude uživateli daleko lépe číst, než když uvidí souvislí blok textu jako v knize. Článku věnuje svou pozornost (pokud je samozřejmě dobrý i obsahem – obsah je král!) a na vašich stránkách zůstane déle. To je pro vyhledávače důležitý signál, že máte čtenářům co nabídnout.
Takovému textu snadněji rozumí i vyhledávače. Snáze najdou, jaké jsou jeho klíčové body, což může vést k lepší indexaci a zvýšení pravděpodobnosti, že váš obsah vyhledávač doporučí jako vhodný výsledek pro relevantní klíčová slova.
Tip: Přečtěte si také 6 způsobů, jak poznáte podvodné SEO.
Rychlost načítání
Rychlost načítání stránek určitě nepodceňujte. Nejenže uživatelé internetu nechtějí čekat ani o milisekundu déle, ale opět je to důležitý faktor i pro vyhledávač.
K vyhodnocení rychlosti webu můžete použít například Google PageSpeed Insights. Ten vyhodnotí rychlost načítání na PC i na telefonu, nejvíce můžete získat 100 bodů. Pokud dosáhnete nad 85, je to dobrý výsledek.
Kromě toho PageSpeed Insights poukáže na nedostatky, které web má a navrhne jejich řešení.
Tip: Rychlost načítání i potenciál organické návštěvnosti vyhodnotí i náš bezplatný nástroj.
Jak stránku zrychlíte?
Můžete optimalizovat celou řadu faktorů. PageSpeed Insights vám doporučí ty, které jsou pro vás vhodné. Vybrali jsme ale několik vhodných SEO WordPress pluginů, které web zrychlí.
Ke zrychlení webu je dobré přebytečné pluginy, které ve skutečnosti nevyužíváte, smazat. Tyto ale naopak nainstalujte:
- WP Rocket (pro Apache/Nginx hostingy) je prémiový plugin pro ukládání do cache, minifikaci HTML, CSS, JS a přednačítání stránek. Není sice zdarma, ale za svou cenu nabízí špičkový výkon i pro složitější weby nebo WooCommerce. Nastavení: Záložka Cache → zaškrtněte „Enable caching for mobile devices“ a „Separate cache files“. Záložka File Optimization → aktivujte všechny dostupné možnosti.
- Autoptimize (doporučeno jako doplněk k WP Rocket): zařídí kompresi souborů (scriptů a stylů) a minifikaci HTML, CSS a JS. Také ho nainstalujete přímo z WordPress administrace. Nastavení → Autoptimize → zaškrtněte „HTML options“, „JavaScript Options“ a „CSS Options“.
- LiteSpeed Cache (pro hostingy s LiteSpeed serverem – např. Wedos, Hostinger) je nejvýkonnější cache plugin, který zvládne prakticky vše: ukládání stránek do mezipaměti, optimalizaci CSS/JS, lazy loading obrázků, integraci CDN i konverzi obrázků do WebP. Nastavení: V administraci WordPressu → LiteSpeed Cache → aktivujte cache pro mobilní zařízení, povolte optimalizaci souborů a zapněte QUIC.cloud CDN (je-li dostupné).
- ShortPixel Image Optimizer komprimuje obrázky bez ztráty kvality, podporuje formáty WebP i AVIF. Ideální pro obsahové weby i e-shopy s větším množstvím médií. Nastavení: Média → ShortPixel → vyberte metodu komprese „Glossy“ (ideální poměr kvality a velikosti), zapněte generování WebP a automatickou optimalizaci po nahrání.
- Cloudflare (CDN + optimalizace) – použití CDN pomáhá zrychlit načítání po celém světě a snižuje zatížení serveru. Cloudflare nabízí také minifikaci kódu a ochranu proti DDoS útokům. Nastavení: Registrace na Cloudflare.com → přesměrování DNS → aktivace CDN a optimalizací v sekci „Speed“ → „Auto Minify“ (HTML, CSS, JS).
Tip: Přečtete si, jak optimalizovat Java Script, aby nenadělal víc škody než užitku.

Tohle je individuální. Nicméně mezi ty, které bych doporučil, patří určitě UpDraftPlus pro zálohování webu. Je potřeba po instalaci každého pluginu ověřit, že funguje, jak má, aby nerozhodil web. Pozor bych si dal například na pluginy, které automaticky přesměrovávají 404 stránky na homepage. Jednou jsem narazil na problém, že generují obrovské množství zbytečného přesměrování za účelem upgrade účtu na premium placenou verzi. Za SEO stejně nechceme posílat všechny chybové stránky jen na jednu konkrétní URL adresu.
SEO plugin pro WordPress
Když už jsme u těch pluginů, podíváme se ještě na ty, které vám výrazně usnadní správu stránek. Nejběžněji používané pluginy pro SEO ve WordPressu jsou „Yoast SEO“ nebo „All in One SEO Pack“. WordPress sám o sobě není dostatečně vybavený pro základní optimalizaci, proto je vhodné na WordPress SEO optimalizaci použít jeden z těchto pluginů.
All in One SEO Pack (AIOSEO)
- Automaticky posílá do Googlu oznámení o změnách na stránce, zabraňuje dvojitému obsahu.
- Okamžitě vytváří mapu stránek (sitemap) – je důležité mít pro své webové stránky mapu stránek XML, pomocí které mohou vyhledávače snadno najít veškerý váš obsah. AIOSEO vám ji vytvoří okamžitě po instalaci.
- Snadno propojí váš web s nástroji pro webmastery, jako je třeba Google Search Consol.
- AIOSEO dokáže automaticky generovat titulní text a alternativní texty pro vaše obrázky na základě zadaného vzorce (např. pomocí názvu příspěvku), který můžete libovolně upravovat.
Yoast SEO
- Umožňuje nastavit, jaké stránky budou pro vyhledávač viditelné a které skryté. Určíte tedy, které stránky se mají indexovat. Je vhodné skrýt například registrační stránku, obsah košíku nebo nastavení profilu uživatele. Pokud některé stránky neskryjete, vyčerpáte tzv. crawl budget, tedy čas, který vyhledávače vašim stránkám věnují. Mnoho URL adres s nízkou přidanou hodnotou může mít negativní vliv na indexování webu.
- Pomůže vám snadno upravovat metadata.
- Nastaví, jak se budou vaše stránky zobrazovat při sdílení na sociálních sítích.
- Má podporu pro LLMs.txt soubory, což je nový standard určený k řízení toho, jak umělé inteligence přistupují k obsahu webových stránek. Podobně jako robots.txt říká vyhledávačům, co mohou indexovat. LLMs.txt umožňuje majitelům webů kontrolovat, jak AI modely typu ChatGPT nebo Gemini využívají jejich obsah k trénování nebo generování odpovědí.
Tip: Podívejte se na 10 SEO nástrojů pro začátečníky i profíky.
Co už nedoporučujeme:
- WP Smush It: dnes zastaralý, omezený a pomalejší než novější nástroje.
- WP Super Cache: méně výkonný, nevhodný pro moderní hostingové prostředí.
- WP Performance Score Booster: slabá údržba, nízké hodnocení, nevhodný pro většinu produkčních webů.
Co použít místo toho:
Komprese obrázků
- ShortPixel: moderní, rychlý, s podporou WebP a AVIF.
- Imagify: uživatelsky přívětivý, výborný poměr kvalita/komprese.
- TinyPNG plugin: jednoduché napojení na oblíbený online nástroj.
Cache a optimalizace
- LiteSpeed Cache: nejlepší volba pro weby na LiteSpeed serverech (včetně hostingů jako Wedos NoLimit Extra). Obsahuje i optimalizaci obrázků, minifikaci, lazy loading a CDN.
- WP Rocket: výkonné řešení pro servery Apache a Nginx. Vhodný i pro e-shopy a rozsáhlejší weby, s intuitivním nastavením.
- Autoptimize: doplňkový plugin ke cache, vhodný pro optimalizaci skriptů a stylů (HTML, CSS, JS).
Tip: Vyberte plugin podle typu hostingu
- LiteSpeed hosting → LiteSpeed Cache (maximální výkon).
- Apache nebo Nginx → kombinace WP Rocket + Autoptimize.
- Multisite a robustní projekty → sledujte kompatibilitu pluginů, u WP Rocket doporučujeme přímou konzultaci s poskytovatelem.
Co se změnilo s nástupem AI ve vyhledávání (Google SGE)
S nástupem generativní umělé inteligence získáváme informace z vyhledávačů trochu jinak. Google používá tzv. Search Generative Experience (SGE) – funkci, která zobrazuje odpovědi přímo ve výsledcích hledání pomocí AI.
Uživatel tak může získat požadovanou informaci, aniž by musel kliknout na konkrétní web. Tento jev, známý jako zero-click search, je dnes docela běžný. Pro weby to znamená jediné: pokud chtějí zůstat ve hře, musí produkovat obsah natolik kvalitní, srozumitelný a dobře strukturovaný, že jej Google vyhodnotí jako důvěryhodný zdroj pro své AI odpovědi.
Na co se tedy v souvislosti se SEO (nejen) pro WordPress zaměřit?
1. Obsah musí odpovídat na otázky (tzv. prompt-based SEO)
Obsah strukturujte jako odpovědi – např. ve formě FAQ, odstavce hned za nadpisem apod. AI generátory čerpají právě z dobře strukturovaného a sémanticky jasného obsahu.
2. Používejte schémata (strukturovaná data)
Pomocí pluginů (např. Rank Math) označte obsah jako FAQPage, Article, HowTo – zvyšujete tím šanci, že se Google rozhodne vaši stránku použít pro AI odpověď.
3. Budujte důvěryhodnost (E-E-A-T)
AI systémy (včetně SGE) přebírají informace z webů, které mají autora, reference, zdroje a působí důvěryhodně. Přidejte na web sekci o autorovi, certifikáty, zkušenosti.
4. AI-friendly struktura článků
Měli byste využívat:
- stručné odpovědi hned pod nadpisem,
- mezititulky, seznamy, tabulky,
- na konci shrnutí hlavních myšlenek.
5. Aktualizace obsahu je základ
AI nástroje preferují aktuální a často upravované stránky. Přepisovat staré články a znovu je odeslat k indexaci má dnes větší význam než kdykoli dřív.
Často se ptáte:
1. Co je SEO?
SEO (Search Engine Optimization) je optimalizace webu pro vyhledávače. Jsou to specifické techniky, které pomáhají, aby se váš web zobrazoval na předních pozicích ve vyhledávání Google a Seznam. Díky tomu na vaše stránky přijde více zákazníků i bez placené reklamy.
2. Kolik stojí SEO optimalizace?
Ceny se pohybují od 10 000 Kč měsíčně pro základní optimalizaci malých webů až po 50 000+ Kč měsíčně pro komplexní SEO velkých e-shopů. Jednorázový SEO audit stojí 15 000–40 000 Kč. Investice se vám ale vrátí prostřednictvím vyšší návštěvnosti a prodejů.
3. Co dělá SEO specialista?
SEO specialista analyzuje web, identifikuje příležitosti pro zlepšení pozic ve vyhledávání, optimalizuje obsah a technické aspekty webu. Také provádí výzkum klíčových slov, získává tzv. zpětné odkazy a měří výsledky SEO aktivit. Na základě těchto výsledků upravuje strategii.
SEO odborníkem snadno a rychle?
Už je z vás WordPress SEO expert? Nebo jsme vás až příliš zahltili poznatky, tipy a informacemi? Jestli se na optimalizaci webu pořád úplně necítíte a raději byste to svěřili do rukou odborníků, není nic jednoduššího. Provedeme analýzu vašeho webu od klíčových slov přes síť zpětných odkazů až po zdrojový kód a dodáme vám kompletní audit s popisem stavu a konkrétními doporučeními, co a jak zlepšit.