Marketing  |  Přečteno 428 x
8 rozdílů mezi online a offline marketingem

Abyste prodávali, musíte být vidět. A s tím vám pomůže marketing. Jenže který zvolit? Vyplatí se víc offline marketing, nebo online marketing? A jaký je mezi nimi vůbec rozdíl? Všechny odpovědi jsme pro vás přehledně shrnuli do dnešního článku.

 


 
V článku se dozvíte:       

  • co je online marketing
  • co je offline marketing
  • offline vs. online marketing: souboj
  • který se vám vyplatí

 

Co je online marketing

Online marketing je veškerá komunikace značky na internetu. Nespadá do něj jen reklama, jak se někteří mylně domnívají. Součástí online marketingu je i komunikace na sociálních sítích, tvorba webu nebo třeba rozesílání newsletterů.

Mezi nástroje online marketingu patří:

 

Web

Naprostá většina zákazníků je v dnešní době zvyklá pohybovat se online. Když jim kamarád doporučí značku, se kterou má dobrou zkušenost, nebo když si budou chtít přečíst o produktu, který je zajímá, začnou hledat na internetu. Právě proto hraje správně vytvořený web klíčovou roli. Pokud je responzivní, graficky zajímavý a má dobré UX a UI, dokáže zákazníky zaujmout.

 

SEO

Sebelepší web je k ničemu, když ho nikdo nenajde. Proto je jednou ze základních metod online marketingu optimalizace pro vyhledávače (SEO), která zajišťuje, aby se web zobrazoval ve výsledcích vyhledávání na co nejlepších pozicích. Mezi nejvýznamnější SEO aktivity patří linkbuilding a psaní firemního blogu, který obsahuje články s klíčovými slovy.

 

PPC reklama

PPC reklama je druh reklamy, u níž platíte za prokliky. Může se zobrazovat jak ve vyhledávačích, tak na různých webech ve formě bannerů a na sociálních sítích mezi ostatními příspěvky.

 

Sociální sítě

Marketing na sociálních sítích má za cíl budovat vztah s fanoušky a komunikovat. Na výběr je celá řada sítí: Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, LinkedIn nebo třeba Pinterest. Abyste na nich byli úspěšní, musíte nastavit správný tón komunikace a zaujmout: třeba originálním gifem nebo infografikou.

 

E-mail marketing

Do e-mail marketingu patří rozesílání newsletterů, transakčních e-mailů i promo nabídek. Pokud budete v mailingu úspěšní, získáte skvělý marketingový nástroj, který umožňuje přímé oslovování, personalizaci i účinné cílení.

Chcete vědět víc? Přečtěte si detailní článek o online marketingu.

 

Co je offline marketing

Offline marketing je komunikace se zákazníky, která probíhá mimo internet. To však neznamená, že nezahrnuje žádné technologie: do offline marketingu patří třeba televize nebo rádio. Jedná se o tradiční formy marketingu, které se na první pohled můžou zdát na ústupu, ještě stále však mají v marketingovém mixu své místo – a poměrně významné.

Nástroje offline marketingu jsou:

 

Televizní reklama

Televize je médium, které zasahuje obrovskou masu lidí. A právě proto je reklama v ní velmi nákladná. Ceny za ni se pohybují v rozmezí od jednotek tisíc po statisíce za jedno odvysílání. Má však zpravidla velmi silný účinek a pokrývá široké publikum. Díky televizní reklamě se lidem vryjete do paměti, proto slouží i jako skvělý prostředek brandingu.

 

Reklama v rozhlase

Reklama v rozhlase (nesprávně označovaná jako reklama v rádiu) je oproti televizi levnější a flexibilnější. Nikoho asi nepřekvapí, že čas, kdy má rozhlas nejvíce posluchačů, je ráno, kdy lidé jedou do práce.

 

Noviny a časopisy

Reklama v tisku je způsob, jak se dostat k velmi úzkým cílovým skupinám. Pro své sdělení si totiž můžete vybrat například časopis o modelářství vláčků nebo Mělnický deník. Právě lokální a zájmové cílení je pro offline marketing v novinách a časopisech typické. Kromě klasických reklam můžete v tisku použít i komerční články či rozhovory.

 

Event marketing

Offline marketing představuje i možnost potkat své zákazníky osobně. Na výstavách, veletrzích, konferencích a dalších akcích můžete zaujmout originálním stánkem a představit své produkty.

 

Online vs. offline marketing: Který se vyplatí?

V čem jsou výhody a nevýhody obou druhů marketingu? Pojďme se podívat na 8 aspektů. Souboj může začít!

 

1. Měřitelnost

To, kolik lidí zareagovalo na vaši televizní reklamu nebo kolik chodců prošlo kolem billboardu, zjistíte jen těžko. Existují metody, jak se k těmto výsledkům dostat, ale jsou často finančně i časově náročné.

Oproti tomu v online marketingu veškeré výsledky snadno změříte v příslušných nástrojích. Google Analytics vám ukáže přesnou návštěvnost webu a Facebook vypočítá míru prokliku. Z údajů, které vám internetový marketing poskytne, si celkem přesně dokážete spočítat celoživotní hodnotu zákazníka a další metriky. Z hlediska měřitelnosti výsledků tedy online marketing vítězí na plné čáře.

Online vs. offline marketing: 1:0

 

2. Konkurence

Znáte pojem bannerová slepota? Jedná se o to, že lidé jsou reklamami v online světě tolik přehlcení, že je začínají ignorovat. A není divu. Každý, kdo má přístup k internetu, může začít psát blog, spravovat Instagram nebo nastavovat reklamy. Mezi stovkami dalších firem na internetu snadno zapadnete.

Oproti tomu offline marketing využívá stále méně značek. Je v něm tedy nižší konkurence a více příležitostí vyniknout.

Online vs. offline marketing: 1:1

 

3. Cena

Cena je ošemetná záležitost: offline i online marketing můžou stát desítky korun, ale také miliony. Záleží na konkrétním médiu. Čistě pro představu:

  • Odvysílání televizní reklamy v hlavním vysílacím čase: okolo 500 000 Kč
  • Odvysílání rozhlasové reklamy v hlavním vysílacím čase: okolo 25 000 Kč
  • Tvorba webu: ceny mohou být různorodé a lišit se dle náročnosti zadání: okolo 20 000 Kč až do 200 000 Kč
  • Napsání blogového článku: 0 Kč

Obecně se jako levnější může jevit online marketing. Za to, že budete psát články na blog nebo zveřejňovat příspěvky na sociálních sítích, totiž nic nezaplatíte. Ale bude vás to stát čas, v mnoha případech dokonce několik hodin denně.

Offline marketing je zpravidla dražší. Online marketing zase časově náročnější. Ani jeden z nich není zadarmo. V tomto kole souboje tedy nikdo nevítězí.

Online vs. offline marketing: stále 1:1

 

4. Rychlost a flexibilita

Online marketing můžete tvořit a měnit, kdy se vám zachce. Příspěvek napíšete během pár minut a publikujete ho na několik kliknutí. Když si usmyslíte, že do týdne chcete na blog deset článků, máte je mít. A reklamní kampaň vytvoříte i spustíte v průběhu několika hodin. Pokud chcete něco smazat nebo upravit, můžete to udělat okamžitě. Online marketing je rychlý a časově flexibilní.

Oproti tomu v offline marketingu většina aktivit trvá déle. Napsat scénář reklamního spotu, vyhlásit konkurz na herce a uspořádat samotné natáčení je otázka několika týdnů. A když si zadáte reklamu do časopisu, už ji nemůžete zpětně stáhnout nebo upravit. Online marketing tedy z hlediska rychlosti a flexibility vítězí.

Online vs. offline marketing: 2:1

 

5. Cílení

V offline marketingu se často vyskytují dva případy:

  • cílíte na masu lidí bez ohledu na to, jak jsou staří nebo jaké mají vzdělání (televizní reklama, reklama v rozhlase)
  • cílíte regionálně (lokální noviny, billboard) nebo podle zájmů (zájmový časopis)

Záleží tedy čistě na tom, jaké médium si vyberete.

V online marketingu jsou ale možnosti cílení obecně širší a pokročilejší. Svou reklamu můžete zacílit podle věku, pohlaví, vzdělání, povolání, místa bydliště nebo třeba zájmů. Snadno nastavíte, aby se váš příspěvek zobrazil třeba ženám ve věku 30–40 let, které mají děti a právě se vrátily z dovolené, nebo majitelům středních podniků, kteří se zajímají o barevné ponožky.

Obrovskou výhodu internetového marketingu představuje i remarketing, a v neposlední řadě možnost zacílit na lidi, kteří vaše produkty sami od sebe vyhledávají, a tedy o ně pravděpodobně mají zájem. Online marketing v tomto kole vítězí.

Online vs. offline marketing: 3:1

 

6. Dosah

Online marketingem můžete zasáhnout jen aktivní uživatele internetu. Především senioři a děti jsou tak mimo váš dosah. Věděli jste třeba, že 10 % lidí nepoužívá na mobilu internet? To je přibližně 700 000 lidí. (Zdroj: Atlas Čechů)

Offline marketingem oproti tomu můžete zasáhnout prakticky každého. Bod pro offline marketing.

Online vs. offline marketing: 3:2

 

7. Důvěryhodnost

Na internet může psát kdo chce co chce. A lidé si to uvědomují. Jsou proto často nedůvěřiví a informace, které se tam dozví, zpochybňují.

Místo toho si raději koupí produkt, který doporučuje jejich oblíbený časopis nebo reportér v televizi. Tomu, co vidíme v novinách nebo na billboardu, máme větší sklon věřit, zatímco na internetu automaticky máme pochybnosti.

Online vs. offline marketing: 3:3

 

8. Komunikace

Byznys je o komunikaci. A z hlediska komunikace se zákazníky online marketing vítězí na plné čáře.

Zatímco offline marketing je jen monolog značky, která zákazníkům sděluje svou zprávu, online marketing je dialog. Uživatelé na něj mohou reagovat a odpovídat, psát komentáře a posílat zprávy.

Online vs. offline marketing: 4:3

 

Co z toho vyplývá? A jak zjistit, který marketing se vám vyplatí?

Výsledky souboje mluví jasně: offline marketing stále ještě není za zenitem, jak si mnozí myslí. Jen exceluje v jiných oblastech než jeho online protějšek. Vyplatí se především značkám, které chtějí cílit na regionální publikum nebo které chtějí zasáhnout co největší masu lidí – včetně těch, kteří nepoužívají internet. Oproti online marketingu je také důvěryhodnější.

Na druhou stranu, online marketing je mnohdy levnější, je flexibilnější a umožňuje mnohem lepší komunikaci se zákazníky. Vyzkoušet ho může každý, kdo má internet (což je také důvod, proč je v něm mnohem větší konkurence). Snadno změříte jeho výsledky a kampaně průběžně upravíte.

 

Který se tedy vyplatí vám?

Je to hlavně o tom znát svou cílovou skupinu. Pokud se snažíte oslovit mladší publikum, pravděpodobně zvolíte propagaci na internetu. Jestli jsou vašimi zákazníky spíš starší lidé, vyberete si offline marketing. A v mnohých případech sáhnete po jejich kombinaci. Faktorů, které byste měli zvážit, je spousta, a s finálním sestavením marketingového mixu vám nejlépe poradí marketingový specialista.

 

Online marketing pro vaše podnikání

myTimi pomáhá firmám uspět na poli marketingu a byznysu. S čím můžeme pomoci vám?

  • Poskytneme vám konzultaci zdarma.
  • Zanalyzujeme vaši situaci a navrhneme nejvhodnější řešení.
  • Vytvoříme ten správný online marketingový mix a pustíme se do něj!

Děláme PPC, tvorbu webu, správu sociálních sítí a spoustu dalšího. Podívejte se, s čím vším vám můžeme pomoci a neváhejte nás kontaktovat.
 

 

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy
Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím