Inspirace  |  Přečteno 121 x
Co je online marketing a jak funguje?

Online marketing je v dnešní době téměř nutností. Co to vůbec je a jaké má výhody? Které druhy online marketingu existují a jak můžete začít s digitálním marketingem i ve své firmě?

 

 

Co je online marketing

Online marketing (nebo také digitální či internetový marketing) je soubor metod, které mají za cíl podpořit prodeje prostřednictvím internetu. Spadá do něj placená reklama na internetu, optimalizace webových stránek, komunikace na sociálních sítích a řada dalších aktivit.

 

Cíle online marketingu

Cíl digitálního marketingu by měl vždy vycházet z obchodní strategie společnosti a jejích jednotlivých cílů. Téměř vždy však platí, že se online marketing snaží podpořit prodeje. Mezi cíle internetového marketingu nejčastěji patří:

 

 

Některé cíle je možné splnit okamžitě, jiné jsou spíš běh na dlouhou trať. Vše závisí na konkrétní značce, cílové skupině a zvolené formě online marketingu.

 

Druhy online marketingu

Nástrojů online marketingu je nespočet, navazují na sebe a ve většině případů se prolínají. Proto není snadné je rozškatulkovat do jednotlivých kategorií. Hlavní rozdělení online marketingu je na inbound a outbound marketing.

 

  • Outbound marketing spočívá v přímém oslovování zákazníků, například prostřednictvím newsletterů.
  • Inbound marketing je souhrn metod, které vedou k tomu, že vás zákazník najde sám – třeba prostřednictvím blogových článků a SEO.

 

Více o outbound a inbound marketingu a o tom, které kanály do nich spadají, se dozvíte v samostatném článku. Rozdělení na konkrétní druhy online marketingu je pak následující:

 

1. PPC

PPC neboli pay per click reklamy jsou jedním ze stavebních kamenů online marketingu. Dělí se na reklamy ve vyhledávací a v obsahové síti. Za reklamu platíte až ve chvíli, kdy na ni někdo klikne – proto název pay per click neboli cena za kliknutí.

 

  • Reklamy ve vyhledávací síti jsou ty, které se uživatelům zobrazí ve výsledcích vyhledávání, když hledají určité slovo nebo slovní spojení. Můžete je velmi účinně zacílit na zákazníky, kteří o váš produkt mají zájem a sami si k němu vyhledávají informace.
  • Reklamy v obsahové síti jsou bannerové reklamy, které zpravidla kombinují text a grafiku. Zacílit je můžete třeba na základě remarketingu.

 

Online marketing: PPC reklama

 

Pokud se rozhodnete dělat PPC, měli byste ovládat copywriting (psaní textů), tvorbu grafiky i analýzu klíčových slov. Na základě těchto tří aktivit vytvoříte poutavou reklamu obsahující relevantní klíčová slova. Následně ji v odpovídajících nástrojích (Google AdWords, Sklik) nastavíte a zacílíte.

 

2. SEO

SEO (Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače) je soubor metod online marketingu, které zlepšují pozici webu ve výsledcích vyhledávání. Patří sem řada aktivit, jako například:

 

 

Algoritmy vyhledávačů, a tedy i parametry, podle kterých rozhodují, který web umístí na které pozici, se neustále mění. V SEO je proto klíčová flexibilita. Pokud v něm chcete uspět, měli byste sledovat nové trendy a průběžně se přizpůsobovat.

 

SEO jako jeden z druhů online marketingu

 

Pokud se rozhodnete dělat SEO, měli byste začít analýzou klíčových slov. Díky tomu zjistíte, co lidé vyhledávají, a daná slova zakomponujete do textů na svém webu a do meta značek, které sice zákazníci nevidí, avšak vyhledávače jim věnují pozornost. Následně vás čeká linkbuilding (komunikace s ostatními weby a vyjednávání podmínek pro získávání odkazů), úprava zdrojového kódu a psaní blogových článků.

 

3. Marketing na sociálních sítích

Pokud je vaším hlavním cílem navázat kontakt se zákazníky, sociální sítě skýtají skvělou příležitost. Můžete na nich představovat produkty, komunikovat s fanoušky nebo je třeba nechat hlasovat o tom, která vaše služba je nejlepší.

Tajemství úspěchu na sociálních sítích tkví v umění zaujmout. Aby vaše příspěvky nezapadly mezi stovkami dalších – tvořených jak značkami, tak běžnými uživateli –, musíte být nápadití a přidávat obsah, který vaše fanoušky zajímá a má pro ně přidanou hodnotu.

Zaujmout můžete třeba originálním gifem nebo vzdělávací infografikou. Pokud se chcete dozvědět víc informací o tom, jak na sociální sítě, přečtěte si některý z našich článků:

 

 

Online marketing na sociálních sítích

 

Pokud se rozhodnete dělat marketing na sociálních sítích, měli byste především umět napsat poutavý příspěvek a vytvořit k němu grafiku. Do správy sociálních sítí patří i odpovídání na zprávy a další komunikace se zákazníky prostřednictvím sítí.

 

4. E-mailing

E-mail marketing je forma inbound marketingu, která spočívá v oslovování zákazníků e-mailem. E-mailů, které můžete posílat, existuje několik druhů:

 

  • transakční e-maily
  • promo e-maily
  • newslettery
  • zvláštní nabídky

 

Nejčastější formou e-mailingu jsou newslettery. E-mail marketing specialistka Lenka vysvětluje: „Díky newsletteru, který je hlavním nástrojem e-mail marketingu, můžeme předávat užitečné informace nebo třeba propagovat naši značku a nabízené produkty. Zasáhneme přesně ty lidi, které zasáhnout chceme.“

Největším strašákem e-mailingu je GDPR. V případě, že se newsletterům chcete věnovat, měli byste ho mít stoprocentně pod kontrolou.

Pokud se rozhodnete dělat e-mailing, opět vás nemine psaní textů. Kromě toho ale budete také pracovat s e-mailingovými nástroji (Mailchimp, Ecomail), vytvářet v nich šablony, spravovat publika, uchovávat osobní údaje a provádět testy, na který obsah nebo čas odeslání vaši zákazníci reagují nejlépe.

 

5. Webový marketing

Za samostatnou kategorii online marketingu můžeme považovat i tvorbu a optimalizaci webových stránek. Ta by měla probíhat v souladu s pravidly pro UX a UI design. Lepší uživatelská zkušenost totiž vede k většímu množství prodejů.

 

webový marketing

 

Pokud se rozhodnete dělat webový marketing, neobejdete se bez znalosti UX a UI. Budete potřebovat také znalost zdrojového kódu a grafiky.

 

6. Další druhy online marketingu

Někteří marketéři považují za samostatný druh online marketingu i content marketing (obsahový marketing), který spočívá v tvorbě obsahu – například na firemní blog. Za samostatný druh digitálního marketingu můžeme považovat i affiliate marketing (spolupráci s partnery a ambasadory) nebo PR (spolupráci s médii).

 

Výhody online marketingu

Jednou z největších výhod jsou poměrně nízké náklady. Některé aktivity online marketingu jsou totiž úplně zdarma a vyžadují jen váš čas – například psaní blogu nebo postování příspěvků na sociálních sítích.

Obrovským plusem je i snadné vyhodnocování výsledků. Online nástroje vám přesně řeknou, kolik lidí kliklo na reklamu, kolik času čtenáři strávili čtením článků nebo kolik lidí otevřelo váš newsletter.

Oproti klasickému marketingu například v televizi nebo na billboardech má online marketing také několikanásobně účinnější metody cílení. Zatímco u televize nebo billboardu si nemůžete vybrat, kdo přesně reklamu uvidí, na internetu můžete zacílit třeba podle věku, zájmů nebo rodinného statusu.

 

cílení v online marketingu

 

 

Jak na digitální marketing krok za krokem

Nejdřív byste měli zanalyzovat, jak na tom vlastně jste. Proveďte průzkum trhu, analýzu webu nebo cokoli dalšího, co potřebujete k co nejpřesnější definici své stávající situace. Určete svou cílovou skupinu a vypočítejte celoživotní hodnotu zákazníka. Díky tomu zjistíte, kolik peněz můžete vynaložit na akvizici.

Tip: Přečtěte si náš článek Jak nastavit správnou akvizici tak, aby vás nezruinovala.

Na základě svých cílů, finančních prostředků a údajů zjištěných v analýze vyhodnoťte, který druh online marketingu pro vás bude nejlepší. Pravděpodobně to bude kombinace několika z nich.

Následně najděte specialistu online marketingu, který vám pomůže. Internetový marketing je totiž komplexní disciplína, která vyžaduje odborné znalosti a zkušenosti. Můžete se do něj pustit i sami, pravděpodobně ale nedosáhnete takových výsledků.

 

3 důvody, proč nechat online marketing na myTimi

Online marketing můžete nechat na nás. Proč se vám to vyplatí?

 

  1. Náš tým se skládá ze specialistů na různé oblasti byznysu pod jednou střechou. K marketingu proto přistupujeme jako k celku, který je úzce propojený s obchodem, zákaznickým servisem a dalšími aktivitami.
  2. Platíte pouze za reálný čas, který strávíme plněním vašich úkolů. Díky pravidelným reportům přesně víte, kolik a za co platíte, a nezaplatíte ani o korunu navíc.
  3. Jsme féroví. Pokud nejste s našimi službami spokojení, neplatíte vůbec.

 

Prohlédněte si, s čím vším vám můžeme v online marketingu pomoci.

 

Získejte virtuálního
asistenta ještě dnes

Jak si přejete využít svých
300 Kč zdarma?

Napište nám a my se
vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Napište mi, s čím potřebujete pomoci, a pojďme se sejít

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Jste nespokojení? Neplatíte
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy
Abyste mohli používat myTimi naplno, prosím, potvrďte souhlas s našimi pravidly soukromí. Více informací: zdeSouhlasím